پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۱
نه توان مدیریت قیمت نه توان توزیع کالا؛

عزت پاسپورت و رفع همه تحریم‌ها پیشکش/ دولت روحانی از ایجاد «چنان رونق اقتصادی» به «قرارگاه مرغ» رسید!

خبری از روغن هم در مغازه‌ها نیست
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 758828
دولتی که قرار بود عزت را به پاسپورت بازگرداند و چنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند، حالا طوری عمل کرده است که مردم در صف روغن و مرغ می ایستند
عزت پاسپورت و رفع همه تحریم‌ها پیشکش/ دولت روحانی از ایجاد «چنان رونق اقتصادی» به «قرارگاه مرغ» رسید!
گروه سیاسی جهان نيوز: دولتی که قرار بود عزت را به پاسپورت بازگرداند و چنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند، حالا طوری عمل کرده است که برای ساماندهی قیمت گوشت مرغ «قرارگاه ساماندهی مرغ» تشکیل می دهد.

زنگ خطر افزایش قیمت مرغ از زمانی که ویدئو دفن جوجه های یک روزه در فضای مجازی منتشر شد، به صدا در آمد. مرغداران نسبت به افزایش قیمت غذای طیور انتقاد کردند اما دولت در این حوزه چندان همراهی نکرد. تولید کنندگان گوشت مرغ اعلام می کنند که با قیمت مصوب مرغ که از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شده است با وجود افزایش قیمت کنجاله سویا تولید این کالا به صرفه نیست. از همین روست که حالا بازار بهم ریخته است و با بهای دونرخی گوشت مرغ مواجه هستیم.

قیمت مرغ رشد صعودی قابل توجهی یافت و از کیلویی حدود 12 هزار تومان به 20 هزار 400 تومان رسید. البته این بهای دولتی بود و بازار آزاد قیمت هر کیلو گوشت مرغ به کیلویی 40 هزار تومان هم رسید. گوشت قطعه بندی شده مرغ نیز تا حدود 80 الی 100 هزار تومان نیز به فروش رسیده است. این درحالی است که حالا ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت مرغ را به کیلویی 24 هزار و 900 تومان افزایش داده است. برخی می گویند دولت این اقدام را جهت برچیدن صف‌های طویل گوشت مرغ انجام داده است اما هنوز بازار این کالای پروتئینی دو نرخی است و حتی تا حدود 2 برابر قیمت در بازار آزاد این کالا به فروش می رسد و با این اوصاف به نظر نمی رسد صف های مرغ از بین برود.

دولت درحالی اقدام به افزایش گوشت مرغ آنهم مصوب تنظیم بازار کرده است که حسن روحانی در جمع هئیت دولت خطاب به وزیر صمت عنوان کرده بود که دیگر نباید قیمت کالاها در این چهار ما افزایش یابد.

حسن روحانی در این زمینه گفت: « من از وزارت صمت خواهش می کنم بگذارید این بازار یک ثبات داشته باشد. یعنی هر چه بنا باشد گران بشود در سال 99 گران شده است، بگذارید این چهار ماه ثبات داشته باشد. هم وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت صمت تمام توان‌شان را باید بکار ببرند که مردم یک شرایط بهتری را احساس کنند.»

حالا اما دولت برای ساماندهی بازار مرغ دست به تشکیل یک قرارگاه زده است! قرارگاهی که به نام «قرارگاه ساماندهی مرغ» نامگذاری شده است. این موضوع از سوی مردم با واکنش‌های منفی و طنز آمیزی روبرو شده است.

مردم مطرح می کنند که اولین کار این قرارگاه که ساماندهی بازار مرغ است گران کردن قیمت مصوب این کالای پروتئینی بوده است.

جالب است که «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز اخیرا اعلام کرده بود برنامه ای برای افزایش قیمت ها تا پایان دولت نداریم!

یکی از مسائل اصلی این است که دولت با همه مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد بازهم نگاهش برای حل این موارد به خارج از کشور است. موضوع مرغ یکی از مباحث جالبی است که نشان می دهد همه مسائل کشور به تحریم ها باز نمی گردد و مسئله اصلی که این روزها بیشتر از گذشته نمود دارد ضعف در مدیریت اجرایی کشور است.

در این رابطه، دولتمردان از رئیس جمهور گرفته تا سخنگوی دولت عنوان می کنند که در این چهارماه معطوف به خاتمه دولت روحانی قرار نیست کالاها گران شود اما دولت در اداره کشور در این چهار ماه نیز نشان می دهد ناتوان است. در این راستا نگاهی به وعده های رئیس جمهور در 8 سال گذشته و وضعیت امروز کشور نشان می دهد که نتیجه و حاصل عملکرد دولت روحانی چه بوده است.

دولتی که قرار بود عزت را به پاسپورت بازگرداند و چنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند، حالا طوری عمل کرده است که مردم در صف روغن و مرغ می ایستند و هر روز شاهد افزایش بی رویه قیمت کالاهای مختلف هستند تا جایی که در روزهای منتهی به دولت هم با وجود تاکید رئیس جمهور افسار اسب سرکش تورم را نمی توانند بکشند و گرانی ها به سرعت در بازار اقتصادی می تازد.

 به نوعی سخنان رئیس جمهور با وضعیت بازار نشان می دهد که دولت چندان مدیریت و اختیار مطلوبی در اقتصاد کشور ندارد. این روزها مردم با یک شوخی و طنز تلخ نسبت به سخنان رئیس جمهور و دولتمردان می نگرد و عنوان می کنند هر بار پاستورنشینان وعده عدم گرانی و ثبات بازار را می دهند باید منتظر زلزله ای در این خصوص بود و واقعیت بازار نیز متاسفانه نشان دهنده وضعیتی است که با قول و قرارهای دولتی ها با مردم همخوانی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم دولت تدبیر و امید را در صفهای مرغ و روغن خیلی خیلی دعا می کنند!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
و اینکه خدا در 1400 یه دولت مث روحانی نصیب کنه!
Iran, Islamic Republic of
بی انصاف نباشیم.دولت به یه قولش عمل کرد.دیگه مردم نیازی به ۴۵ هزارتومان یارانه ندارن.با ۴۵ هزارتومان یارانه میشه تو یه ماه یه ران مرغ خریدو و خورد .....
علی
Iran, Islamic Republic of
....
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
دولت حتی توان تامین مرغ و تخم مرغ و خوراکی مردم را ندارد !
محسن
...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
دولتی که نتونست قیمت مرغ و تخم مرغ و کنترل کنه دیگه قیمت خونه و ماشین و ....میخواد؟!!
احدی
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
چرا مراجع قانونی مثل قوه قضاییه و مجلس رسیدگی نمی کنه؟.
Iran, Islamic Republic of
..........
.....
!!
Denmark
.....
!!
Denmark
.....
صاد
Iran, Islamic Republic of
. صد روزه لطفا بازار مرغ و خیار و بادمجان و سیب زمینی را درست کنید ک...
Iran, Islamic Republic of
انچه که مشخص است اینکه دولتمردان خودشان همدیگر را قبول ندارند چون خودجناب روحانی در رسانه ملی فرمودند که در این 4 ماهه چیزی گران نشود حالا یک مرغ فروش حرف رئیس جمهور کشور را عمل نکرده است
Iran, Islamic Republic of
دولت کشورهای بزرگی مانند آمریکا که بسیاری از مشکلات دولت ما را ندارند فروشگاه هایشان خالی از مواد غذایی است در مقایسه وضع ما خیلی بهتر است
محمد
United Kingdom
آدم ‌نمیدونم گریه کنه یا بخنده
Iran, Islamic Republic of
دقت کردید !!!
قرارگاه مرغ ، یعنی خواستند به جای کمیته هماهنگی اصلاح و توزیع مرغ لغت قرارگاه را بکار ببرند.....؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دولتی که نتواند جلوی گرانی روغن و مرغ را بگیرد همان بهتر است که نباشد!..
Iran, Islamic Republic of
باور کنید اگر امسال کرونا نبود!! نه سیب زمینی و نه پیاز گیرمان نیامد!!
خدا پدر کرونا را بیامرزه تا جلوی صادرات گرفته شد!!!