پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۰
ارزیابی راهبردی؛

از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی تا پاسخ پوتین به پیام آیت الله خامنه‌ای/ معادلات جدید شیعه و دنیای مسیحیت چگونه رقم خورد؟!

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 756987
در سالیان اخیر رهبر معظم انقلاب، یارگیری‌های از سیاسیون جهان مسیحی آغاز کردند که نمونه بارز آن پوتین به شمار می آید.
از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی تا پاسخ پوتین به پیام آیت الله خامنه‌ای/ معادلات جدید شیعه و دنیای مسیحیت چگونه رقم خورد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: انقلاب امام خمینی(ره) معادلات سیاسی و مذهبی جهان را به هم زد. امام در شرایطی انقلاب کرد که اسلام در مهجوریت بود و سیاسیون به ظاهر متدین مسیحی نشسته بر اریکه قدرت در غرب نیز بیش از هر زمان دیگری به دنبال استثمار کشورهای اسلامی در هنگامه سکوت های بدون توجیه پاپ‌های مسیحی بودند.

انقلاب امام در وهله اول مذهب را دوباره به معادلات برگرداند و این موج به قدری گسترده بود که نه تنها حوزه قم و نجف را تکان داد بلکه حتی مسیحی‌های مذهبی در سرتاسر جهان نیز از زنده شدن دوباره معنویت در عرصه اجتماعی و معادلات جهانی بی نصیب و فایده نماندند.

امام خمینی(ره) با قرار دادن مبارزه با ظالمان به عنوان یکی از اصولی ترین شعارهای نظام اسلامی ایران، عملا کل علمای دینی از اسلام تا مسیحیت و یهود را به دو دسته همراه با ظالم و یا مدافع مظلوم تبدیل کرد. امام (ره) به نوعی یک فرقان جدید درباره عیار عالمان دینی در تاریخ معاصر بوجود آورد که مدت ها بود شاخصی برای قضاوت کردن به حق یا ناحق بودن عالمان دین محسوب نمی شد.

در این میان تلاطم های روابط ایران با شوروی که یکی از مهمترین کشورهای با ریشه مسیحی اما اسیر در قرائت کمونیسم از مذهب شده بود، در سالهای پایانی دهه اول انقلاب، با نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف به پایان رسید و امام مسیحیان کمونیست را به بازگشت به معنویت دعوت کردند.

پس از امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب نیز همین رویه را ادامه دادند و البته در این میان تلاش کردند فرصت‌‌های جدیدی برای گفتگو با جوانان مسیحی و غربی برای رساندن قرائت اسلام ناب را فراهم کنند. یک نمونه از این تلاش ها، نامه تاریخی رهبری به جوانان اروپایی و آمریکا شمالی در بهمن سال 93 بود.

اما در سالیان اخیر رهبر معظم انقلاب، یارگیری‌هایی از سیاسیون جهان مسیحیت آغاز کردند که نمونه بارز آن پوتین به شمار می آید. در وهله اول پوتین جزئی از دنیای شرق سیاسی محسوب می شود ولی واقعیت این است که پوتین نه تنها به لحاظ فردی یک مسیحی متعصب است بلکه روسیه در دوران او تلاش می کند که نوعی تمدن جدید با قرائت خاص مسیحی- روسی را شکل بدهد. زمزمه‌ها و علائم این نوع نگاه خاص پوتین در این سالها در رسانه‌ها و یا متفکرین اطراف وی کم نبوده است.

ماحصل همکاری انقلاب اسلامی با روسیه در جغرافیایی همچون سوریه نشان می دهد که ایران توانست با قرار دادن روسیه در جبهه شکل داده خود علیه طراحان مسیحی غربی و سربازان داعشی آنها، معادلات جدیدی را در جهان اسلام و مسیحی رقم بزند. یکی از آثار این همکاری نابودی داعش در سوریه، حفظ شهرهای مذهبی شیعه همانند نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و حرم حضرت زینب(س) در شام و بازگشت ثبات به دولت شیعی کشور عراق بوده است.

در این میان، نامه اخیر رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه که در فاصله کوتاهی با پاسخ مثبت پوتین همراه بوده، دور جدیدی از تعیین معادلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان بخش قابل توجهی از مسیحیت دارای قدرت جهانی و اسلام و تشییع دارای حکومت است.

از این منظر سفر اخیر پاپ به بغداد و دیدار با عالم بزرگ شیعه عراق، حضرت آیت الله سیستانی هم در طول همین معادله کلان اتفاق افتاده است. امروز پاپ بعد از نجات مجدد شیعه در عراق که قرار بود توسط داعش شکل گرفته توسط مسحیان افراطی آمریکا، از بین برود و یا به ضعیف ترین وضعیت خود در تاریخ معاصر تبدیل شود، به دیدار مرجع بزرگ شیعیان رفته که هم اینک بر خلاف سالهای گذشته ارتش منظم و وفادار و ایدئولوژیکی همچون الحشد شعبی را در اختیار دارد. قطعا اگر داعش موفق به تضعیف شیعه و حوزه های علمیه در نجف می شد، پاپ به دیدار آیت الله سیستانی نمی‌آمد بلکه مسیحیان سیاسی افراطی او را مجبور می کردند که داعش را هم به رسمیت بشناسد. همچنانکه سالهاست پاپ‌ها، وهابیون حاکم بر  عربستان را به عنوان قرائت رسمی از اسلام به رسمیت شناخته اند و با آنها وارد تعامل و همراهی شده اند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پوتین مظهر کمونیسم است یا مسیحیت؟
Iran, Islamic Republic of
کمونیسم؟!!
چی میگی!
Iran, Islamic Republic of
اشتباها منفی دادم
سعید
Iran, Islamic Republic of
کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی بود روسیه امروز با مسیحیت ارتدوکسی شناخته میشود.
پاسخ 13:21
Iran, Islamic Republic of
کمونیسم به موزه تاریخ پیوست روسیه امروز مظهر مسیحیت است.
Iran, Islamic Republic of
روسیه در تاریخ بیشترین ضربه را به ایران زده است...
سارا
Iran, Islamic Republic of
متن نامه کی منتشر میشه؟
Iran, Islamic Republic of
عجب!
واقعا تو این حجم متن نمی شد این همه حرف بی ربط را کنار هم آورد
واقعا ما شا الله به توانایی جناب نویسنده!
Iran, Islamic Republic of
حرف بی ربط مواضع بی بی سی در این چند روز اخیر است که از دیدار پاپ زمین را به زمان دوخت تا به رهبر لطمه بزند!
Iran, Islamic Republic of
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است. نیازی به گفتن بی بی سی و امثالهم نبود ....
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
الان دنبال چی هستی ..
United States
در دنیای غرب نقش کلیسا همکاری پنهانی با سیاستمداران سلطه گر است.
Iran, Islamic Republic of
نظام جمهوری اسلامی با رهبری حکیمانه و عملیات مستشار نظامی شهید ژنرال قاسم سلیمانی باعث شکست داعش در عراق و تثبیت شیعیان و رهبری شیعه در عراق شد....
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
....
حسین
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر روسیه.
رضائیان
Iran, Islamic Republic of
عجب !!!
Iran, Islamic Republic of
چرا نمیگی مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس؟؟؟؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
جناب نویسنده میدونی داری تبربرریشه وحدت میزنی وباعث تفرقه واختلاف درکشورمیشوید درایران مسلمانان شیعه وسنی ومسیحی ویهودی درکنارهم زندگی میکنندوهرکدام ازاینهابرای کشورشهیدوجانبارتقدیم کردند
United States
داعش را آمریکا و ائتلاف آوردندبرای خدمت به اسراییل و کشتار مردم سوریه و عراق که خوشبختانه توسط مقاومت و حشدالشعبی عقب رانده شدند و آمریکا که دید نقشه اش برای تجزیه عراق و سوریه و تهدید شکست خورده برای حفظ ظاهربا ائتلاف حملات هوایی مهندسی شده را شروع کرد ،الان هم امدن پاپ دنباله همان نقشه است که از مردم عراق به ظاهر دلجویی کنند.