جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۹۰
صادق خرازی، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان:

تنها رئیس جمهوری که بینش و افق داشت، مرحوم هاشمی بود/ اردوغان یا حاکم دبی سواد زیادی ندارند، اما بینش دارند/ اگر سال ۸۴ هاشمی در ادامه مسیر خاتمی انتخاب می‌شد الان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه بودیم/ حتی اگر لاریجانی انتخاب می‌شد شرایط بهتر بود +چند نکته

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب: 756327
در ایران هرکسی از خانه قهر می کند، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود و اتفاقا رئیس جمهور هم می شود.
تنها رئیس جمهوری که بینش و افق داشت، مرحوم هاشمی بود/ اردوغان یا حاکم دبی سواد زیادی ندارند، اما بینش دارند/ اگر سال ۸۴ هاشمی در ادامه مسیر خاتمی انتخاب می‌شد الان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه بودیم/ حتی اگر لاریجانی انتخاب می‌شد شرایط بهتر بود +چند نکته
گروه سیاسی جهان نيوز: صادق خرازی، دبیرکل حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان و سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا که به تازگی منتشر شده است، اظهاراتی قابل تاملی را مطرح کرده است.

وی درباره ادعای دولت ها مبنی بر نداشتن اختیار برای معرفی وزیر و حتی تحت فشار قرار گرفتن در این زمینه گفت: این ریشه در خودخواهی دولت ها دارد. این همه افراد در کشور داریم یعنی نمی توانیم آنها را وزیر کنیم؟

روسای جمهور در ایران فکر می کنند که بر مردم ولایت و حق دارند و صاحب اختیار هستند برای همین وقتی وزیری انتخاب می کند، می گوید این انتخاب حق من است در حالیکه این حق رئیس جمهور نیست. حق رئیس جمهور مدیریت است.

البته که خرازی نتوانسته جلوی بروز ارادتش به خاتمی و هاشمی را بگیرد و با یک رپرتاژ ویژه و دور از واقع برای مرحوم هاشمی و خاتمی گفته است: «اگر آیت الله هاشمی (سال 84) انتخاب می شد، با ادامه مسیری که دولت خاتمی آغاز کرده بود، به یک موقعیت بزرگ تاریخی می رسیدیم و بزرگ ترین قدرت اقتصادی غرب آسیا می شدیم و در تمام نهادهای بین المللی نقش اول داشتیم و طرف مشورت در وقایع بین المللی بودیم»!

این درحالی است که افکار عمومی مدیریت اقتصادی دولت های مرحوم آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی را کاملا در ذهن دارد.

همچنین ظاهرا آقای خرازی دیپلماسی منفعلانه دولت اصلاحات، خصوصا دو سه آخر و ماجراهای مذاکرات هسته ای را از یاد برده اند. ماجرای نامه ننگین و معروف دولت اصلاحات به آمریکایی ها درباره حزب الله لبنان را هم که ظاهرا خود خرازی حامل آن بوده است را نیز احتمالا آقای خرازی از یاد برده اند.

نکته دیگر از دل اظهارات خرازی توجه به بازی اصلاح طلبان با مردم در بین دو گزینه هاشمی و خاتمی است. طوری که در پایان دولت هاشمی در سال 76 مردم را به سمت خاتمی سوق می دهند و با پایان کار خاتمی در سال 84 دوباره هاشمی کاندیدا شده و همه اصلاح طلبان از او حمایت کردند. موضوعی که فائزه هاشمی در میتینگ انتخاباتی میرحسین در سال 88 از آن پرده برداشت. به عبارت بهتر یک حلقه بسته، ناکارآمد و با تفکرات غربگرایانه و چهره های تکراری که برخی از آنها نظیر زنگنه، جهانگیری، حجتی، آخوندی و.... در دولت روحانی هم حاضر بوده یا هستند و روند پیشرفت کشور را کند کردند. و البته که دولت روحانی هم با حمایت و تائید هاشمی و خاتمی به عنوان انسان‌های افق مدار مدنظر خرازی سرکار آمد!

آقای خرازی درباره سال های 92 و 96 توضیح نمی دهند که اگر روحانی با حمایت اصلاح طلبان سرکار نمی آمد چه مقدار از مشکلات کنونی وجود نداشت و ایران در چه جایگاه مترقی‌تری قرار داشت.

به گزارش جهان نيوز، گزیده اظهارات خرازی را در ادامه خواهید خواند:
 
*برای بیشتر دولت ها این اتفاق رخ می دهد که سرمایه اجتماعی خود را در پایان دوره مسئولیت خود از دست می دهند و این مسأله فقط مختص ایران نیست

*آنگلا مرکل از معدود سیاستمدارانی است که مردم در پایان دوره مسئولیت او، به احترامش ایستادند. اصولا آلمان چنین سیاستمدارانی کارآمدی دارد.

*سال گذشته دولت طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا کرد و همه می دانستند این کار خلاف است، اما بعد از ایجاد اعتراضات رئیس جمهور اعلام کرد که من بی خبر بودم. اگر من جای رئیس جمهور بودم اعلام می کردم این جراحی برای اقتصاد کشور لازم است و اگر لازم باشد من جانم را در این راه می دهم. در حالیکه رئیس جمهور اینگونه رفتار نکرد و بدتر از آن یکی از نزدیکان رئیس جمهور گفت باید از روحانی ممنون باشیم که خود را در معرض اتهام قرار داد و ایثار کرد.  این نوع ادبیات، ناکارآمدی را امری واقعی می کند.

*مسئولی سدی می سازد و انتظار دارد به او مدال دهند در حالیکه او به وظیفه اش عمل کرده است. رفتار یک شهردار، فرماندار، استاندار، وزیر و رئیس جمهور قبل و بعد حکم مسئولیت تفاوت پیدا می کند و افراد تغییر می کنند. این مسائل یعنی نخبگان ما برای حکمرانی خوب تربیت نشده اند. قبل از اینکه بحث کارآمدی، تربیت نخبگان مهم است. کسی که از دانشگاه هاروارد یا فلچر فارغ التحصیل می شود برای کار مدیریتی تربیت شده است ولی نخبگان سیاسی ما برای مدیریت تربیت نشده اند.

*در بین روسای جمهور دوره های اخیر تنها کسی که بینش و افق داشت، مرحوم هاشمی بود. چرا اردوغان مهم ترین صدراعظم تاریخ ترکیه بعد عثمانی می شود؟ اردوغان سواد زیادی ندارد اما افق و بینش دارد که شهرهای ترکیه را آباد کرده است. حاکم دبی سواد زیادی ندارد، اما افق و بینش دارد که دبی در مقایسه با ابوظبی پیشرفت کرده است.

*وی با بیان اینکه برخی معتقد هستند که ناکارآمدی دولت ها به دلیل دخالت نهادهای زیر نظر رهبری است، تصریح کرد: اینطور نیست. چرا وقتی نهادهای زیرمجموعه رهبری در بخش دفاعی دخالت می کند، موفق بوده و از سایر بخش ها جلوتر است به گونه ای که ایران در دو هزار سال گذشته چنین قدرت دفاعی در خاورمیانه نداشته است؟

*اگر آنقدر که شهید سردار سلیمانی در مقاومت و بخش دفاع ما موفق بودند، در آداب حکومتداری هم موفقیت داشتیم، ایران مشکلی نداشت.

*من تحریم را مشکل ناکارآمدی نمی دانم، البته تحریم را ذاتا امر خوبی نمی دانم و معتقدم تحریم نعمت نیست، بلکه نقمت است اما ناکارآمدی بیشتر از آنکه به تحریم یا بحث های ایدئولوژیک و انتزاعی مرتبط بدانم، به عوامل ساختاری و تشخیص هویت فکری دولتمردان ایران مرتبط می دانم.

*دموکراسی ما معیوب است و فکر می کنیم با برگزاری انتخابات به دموکراسی رسیده ایم، در حالیکه قبل از انتخابات به مولفه های دموکراسی نیازمندیم. آیا انتخاب کاندید بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در یک فرایند دموکراتیک انجام می شود؟ آیا احزاب و مطبوعات در انتخاب این کاندیدها نقش دارند؟

*روسای جمهور در ایران فکر می کنند که بر مردم ولایت و حق دارند و صاحب اختیار هستند برای همین وقتی وزیری انتخاب می کند، می گوید این انتخاب حق من است در حالیکه این حق رئیس جمهور نیست. حق رئیس جمهور مدیریت است.

*در ایران هرکسی از خانه قهر می کند، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود و اتفاقا رئیس جمهور هم می شود. این اتفاق بارها در انتخابات کشور رخ داده و تبعات زیادی برای ما داشته است.

*اگر در سال 84 لاریجانی از خود اصولگرایان انتخاب می شد، شرایط کشور با حال حاضر خیلی متفاوت بود، زیرا او هم فکر بلند و بینش دارد. اگر آیت الله هاشمی انتخاب می شد، با ادامه مسیری که دولت خاتمی آغاز کرده بود، به یک موقعیت بزرگ تاریخی می رسیدیم و بزرگ ترین قدرت اقتصادی غرب آسیا می شدیم و در تمام نهادهای بین المللی نقش اول داشتیم و طرف مشورت در وقایع بین المللی بودیم.

*احمدی نژاد شش سال ثابت کرد که رئیس جمهور می تواند نفر اول اجرایی در کشور باشد. شهید رجایی فرد مقتدری بود. اگر ناهماهنگی بوده است خودمان ایجاد کرده ایم. 

*وی درباره ادعای دولت ها مبنی بر نداشتن اختیار برای معرفی وزیر و حتی تحت فشار قرار گرفتن در این زمینه گفت: این ریشه در خودخواهی دولت ها دارد. این همه افراد در کشور داریم یعنی نمی توانیم آنها را وزیر کنیم؟

*فردی در حد رئیس اداره است، ولی به عنوان وزیر انتخاب می شود، اما کسی که شایستگی دارد را انتخاب نمی کنیم . مهره چینی ها غلط بوده است. کشور با تدبیر اداره می شود، ولی ما می خواهیم کشور را با تقدیر اداره کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درست میگه
چون سال ۸۴ آغاز برنامه چشم انداز ۲۰ ساله نظام بود که توسط رهبری هم ابلاغ شد
Iran, Islamic Republic of
هاشمی فراتر از زمان خود بود
میلاد
Iran, Islamic Republic of
حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد.
United States
سال 76 دولت حجت الاسلام هاشمی با تورم 50 درصدی رفت.
Iran, Islamic Republic of
نهایت و عمیق بینش هاشمی این بود که دوره موشک گذشته!! ته بینش هاشمی حمایت از روحانی و ایجاد شرایط بغرنج اقتصادی فعلی ست
Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع آقای خرازی باید اینو بدونن که نتیجه تفکرات کارگزارانی و هاشمی در دولت یازدهم و دوازدهم نشون داده شد و ملت توبه کردن
United States
کاملاً صحیح فرمودید. علتش:
نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن.

از سرمایه های اسرائیل انتظار خدمت بمردم و کشور نباید داشت.
محمد
Iran, Islamic Republic of
از همه مهمتر
اگر سال 76 به جای خاتمی شخص دیگری مثل ناطق یا ری شهری انتخاب شده بود ایران از لحاظ اقتصادی، اعتقادی، سیاسی و ... به نقطه اوج رسیده بود
Iran, Islamic Republic of
اصلا درست نمیگه
خخ
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی کپی برابر با اصل دولت هاشمی است تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !
Iran, Islamic Republic of
.....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
قراردادهای خسارت بار کرسنت و استات اویل و توتال و سعدآباد و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر دستاورد !!!! دولت خاتمی بود.
حمید
Iran, Islamic Republic of
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن.
France
.....
محسن
Iran, Islamic Republic of
تنها رئیس جمهوری که هرگز در سازمان ملل سخنرانی نکرد حجت الاسلام هاشمی بود.
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
حرفای آقای خرازی عین واقعیته اگرهاشمی بجای احمدی نژادانتخاب شده بودالان اینهمه مشکل نداشتیم
Iran, Islamic Republic of
یادت نیست جز محور شرارت بودیم .
Iran, Islamic Republic of
چون مرده بودیم و مشکلی وجود نداشت
مطلع
Iran, Islamic Republic of
مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.
Iran, Islamic Republic of
تا قبل از فتنه 88 هیچ مشکلی نداشتیم باعث و عامل مشکلات کشور فتنه گران 88 هستند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یادم نمیرود با بینش بالا در خطبه نماز جمعه ایشون مسئولین و روحانیون را دعوت به مانور تجمل کردند مسیر ایشان در زمان خاتمی ادامه داشت اما متاسفانه در دوره احمدی نژاد با کندی روبرو شد اما الحمدلله جناب روحانی جبران کردند و نشان دادند هاشمی زنده است .
Iran, Islamic Republic of
ای زرنگ زدی توخال
علی
Iran, Islamic Republic of
اره خدا بیامرز خیلی چشم انداز داشت مخصوصا اونجا که گفت با اومدن اقای روحانی دیگه خیالم از بابت اینده مملکت راحته میتونم با خیال راحت بمیرم .
Iran, Islamic Republic of
ارزو می کردیم فوت نمی کردن تا میماندند و وضعیت جامعه را می دیدند و انوقت باز هم می گفتند خیالم راحت شد!
Iran, Islamic Republic of
البته جمشید خان مشایخی هم هست حیف که مردن این روزها رو ندیدن
Iran, Islamic Republic of
از بینش بالای هاشمی بود.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی با طرح خصوصی سازی زندگی صدها هزار کارگر زحمتکش را نابود کرد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این رو نگه چی بگه... بس کنید این سیاست بازی هارو، حرف رهبری روگوش کنید به فکر مردم باشید همین.
United States
ظاهرا شما در ایران نیستید که ببینید روسای جمهور در ایران اختیارات کافی را در عمل ندارند.
Iran, Islamic Republic of
بنظرم شما ایران زندگی نمیکنی...!!؟
Iran, Islamic Republic of
امثال اين آقا قبل سال 84 مردمو آدم حساب نميكردن. باز خدا پدر احمدي نژادو بيامرزه، هيچ كاري نكرده باشه، امثال هاشمي و رفقاشو و طيف اصلاح طلبو نسبت به مردم پاسخگو كرد. هرچند كه همچنان اون لحن حرف زدن از بالا رو دارن و معمولا پاسخگو نيستن.
اين آقا و امثال ايشون اگه رفسنجاني 84 انتخاب ميشد، الان لحن حرف زدنشون اينجوري نبود. اونايي كه اون سال‌ها رو يادشونو، حرف منو خوب ميفهمن.
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد بازی آقایان را بهم ریخت.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیل آبکی بود

مردم تو تحلیل ایشون وجود ندارند

برو از مردم بپرس .
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط دم محمود جون گرم و لاغیر
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
شهر
Iran, Islamic Republic of
.....
شق القمر
Iran, Islamic Republic of
اگر بعداز دولت های دوم خرداد باز قدرت دراختیار همان تیم اما با تابلوی دیگر بود تحت ریاست هاشمی اکنون فاصله طبقاتی وحشتناک وگسترش نفوذ روبه تزاید مرفهین بی درد وشاهد یک جمهوری اسلامی با جانمایه لیبرالها بودیییییممم
Iran, Islamic Republic of
باسلام
در چند خط بنویسید اگر جای روحانی با این اوضاع احوال کسی دیگر آمده بود چه کار می کرد.
خبازی
Iran, Islamic Republic of
....
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
... سال 92 خود اوباما گفت، ساختار تحریمها در حال فروپاشی بود،...
بعیدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای خرازی وضعیت امروز کشور میراث تفکر وبینش وافق شماهاست....
فراستی
Iran, Islamic Republic of
امروز نظرات این حضرات برای مردم نه تنها هیچ جذابیتی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آقا صادق صادق باش برادر
Iran, Islamic Republic of
دانشمند یه خورده تاریخ واقعی بخوان، دوهزارسال پیش خاورمیانه که هیچ،نصف دنیای شناخته شده آن روزگار در سیطره ایران بود( نصف دیگرش هم در اختیار روم)
پیچ وکلاو
Iran, Islamic Republic of
جناب خرازی شما چرا همیشه از فرصت های رسانه ای برای توجیه خرابکاریهای دولت های مورد حمایت خودتان استفاده می کنید ؟؟.
Iran, Islamic Republic of
مقطع طلایی وخوش خاطره برای ملت ایران انتخابات 1384 ومطلع آقایی ملت بود
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
محور شرارت امریکاست .....
چاوه ری
Iran, Islamic Republic of
غایت این دست وپا زدنها واین ادعاها نشانگر عمق کینه وعداوتی است که مافیای قدرت وثروت نسبت به جناب آقای دکتر احمدی نژاد ریس جمهورمردمی سابق ایران داشته ودارند .
عرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی
Iran, Islamic Republic of
آقای خرازی دیگر هیچ توجیهی ازشما پذیرفته شده نیست.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای صادق خان خرازی دراین چهل واندی سال نظام جمهوری اسلامی سر وته خدمات شما ونقش آفرینی شما برای کشور وملت چه بوده ؟؟
Iran, Islamic Republic of
......
همیشه بیدار
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
جهت استحضار کاربران عزیز نکات خوبی بود هاااا
Iran, Islamic Republic of
این نکات آقای همیشه بیدار بیدارکننده بود .
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا جهان نيوز باور ندارد همه مشكلات كشور از انتخاب احمدي نژاد .شروع شد. .
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد 6 سال نرخ ارز را ثابت نگهداشت مشکلات اقتصادی بعد از فتنه 88 و تحریم بانک مرکزی شروع شد.
صراط مستقیم
Iran, Islamic Republic of
انتخاب احمدی نژاد یک انتخاب هوشمندانه ودرمسیر انقلاب اسلامی بود .
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
احمد
Iran, Islamic Republic of
البته نظر حضرت امام (ره) درمورد بینش مرحوم هاشمی با نظر آقای خرازی متفاوت است کاش نظر امام را می خواندند وبعد اظهار نظر می نمودند
Iran, Islamic Republic of
درست میفرمایین.. .
Denmark
آقای خرازی شما دارید اشخاصی را قضاوت میکنید که ملت آنان را دیده و خدمات آنان را چشیده است .!
مرتضی رضایی
Iran, Islamic Republic of
آنان که خواب امریکا را می بینند خدا بیدارشان کند
مرگ بر امریکا
Iran, Islamic Republic of
خواب نمیبینیم... چهل سال است که مردم با تمام وجودشان تحریمهای آمریکا را حس می کنند...
مرتضی رضایی
Romania
.
شما اگر بیدار بودید درست انتخاب میکردید!!
پهباد نقشه بردار
Iran, Islamic Republic of
آقای خرازی مرز شما باجریان فتنه چیست ؟ .
حسینی کلشتری
Iran, Islamic Republic of
اینم خودشو تیوریسین حساب کرده . .....
Iran, Islamic Republic of
کاش فیلم مناظره ۵،۶ سال پیش ایشون و آقای شریعتمداری رو هم به اشتراک بزارید که آقای شریعتمداری به اقای خرازی میگه برجام چیزی جز خیانت بزرگ در حق مردم و نظام نبود و نیست و اقای خرازی میفرماید صبر کنید خواهید دید چقدر گشایش اقتصادی ایجاد خواهد شد و ..... ،...
Iran, Islamic Republic of
افق بینش ایشون دولت تبخیر امید شد! از بی چیزی به هر چیزی دل مبند!
سلیمانی ام آرزوست
Iran, Islamic Republic of
در خصوص عمیق بودن بینش و تفکر هاشمی واقعا" هم راست میگن این جناب دیپلمات چرا که عمق بینش هاشمی را میتوان از تحریک و شجیع مدیران ارشد دولتی برای شرکت در مسابقه اشرافیگری از تریبون مقدس نماز جمعه سالهای ابتدایی دهه 70 و.......است! و دهها نمونه ریز و درشت و دیگر باور نمود!!
احمد
اون از بچه تربیت کردنش که یکی ریشه نظام رو میخواست بزنه ..یکی هم دوست داشت ترامپ باقی بمونه تا فشار بیشتری رومردم بیاره ..و.....
حامد
United States
.........
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی هم که ادامه خاتمی و هاشمی و مورد حمایتشون بود گویا دردتون همون ۸ سال احمدی نژاده. .
!!
Iran, Islamic Republic of
این مستمری ماهانه اون مرحوم ؛ گویا هنوز برای خیلی ها ادامه داره !!!
چ
Iran, Islamic Republic of
منظورشون از بینش داشتن چشم بستن به بیگانگان و نسخه های تجویز شده ی آنان است.راست هم میگن .
Iran, Islamic Republic of
اقازادگی محصول رواج اشرافیت هاشمی بود
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای خرازی مشتری نداری!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دولت دکتر احمدی نژاد از لحاظ خدماتی که به مردم کرد از لحاظ عمرانی(مسکن وراه، پالایشگاه، تولیدی،صنعتی، هوا فضا و...) در صد سال اخیر بی نظیر .....
Iran, Islamic Republic of
دوران خاتمی بهترین دوران کشور از نظر اقتصادی بود آخه جهان نیوز بی انصاف دلار هنگام تحویل دولت از هاشمی و تحویل به معجزه هزاره سوم چقدر بوده و تورم چند بود .
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانى ادامه و كلكسيونى از دولتهاى موسوى، هاشمى وخاتمى بود و ملت نتيجه ش را ديدن...
Iran, Islamic Republic of
.....
France
بنده خیلی طرفدار اقای احمدی نژاد الان نیستم.ولی اگه دولت های غرب گرا نه به اندازه 4 میلیون مسکن مهر احمدی نژاد که اگر عرضه داشتند به اندازه 400هزار مسکن برای مردم می ساختند الان زمین و زمان را به هم میدوختند...