جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۵
وکیلی، فعال اصلاح طلب:

اگر همین امروز در کشور انتخابات برگزار شود اصولگرایان پیروز هستند/ اگر فضای بین المللی تغییری کند و جامعه دوقطبی شود شانس پیروزی اصلاح طلبان بالا خواهد رفت

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 756139
فعلا در اردوگاه اصولگرایان رئیس قوه قضائیه شانس اول رای‌آوری در انتخابات را دارد و در عین حال ایشان به عنوان یک چهره مشارکت‌ساز، می‌تواند باعث حضور افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود.
اگر همین امروز در کشور انتخابات برگزار شود اصولگرایان پیروز هستند/ اگر فضای بین المللی تغییری کند و جامعه دوقطبی شود شانس پیروزی اصلاح طلبان بالا خواهد رفت
گروه سیاسی جهان نيوز: محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم و چهره ناکام از ورود به مجلس یازدهم پیرامون انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفته است: «مردم از دادن چک سفید به شعارهای بدون پشتوانه جریان‌های سیاسی خسته شده‌اند. مردم ضمانت‌طلب شده‌اند و ما باید شعارهایی که در انتخابات خرج می‌کنیم را ضمانت کنیم».

وکیلی خواسته یا ناخواسته اذعان کرده است که شعارهای اصلاح طلبان در انتخابات گذشته صرفا شعار بوده و پشتوانه نداشته است و عملا بحث فریب افکار عمومی در میان بوده است. این در حالی است که همین فعال اصلاح طلب چندی پیش گفته بود که روحانی با موج آفرینی ما برای بار دوم پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.

با این وجود خبری از عذرخواهی نیست و اصلاح طلبان تمام فکرشان این است که برای سال آینده چطور بتوانند تکیه بر کرسی قدرت -نه خدمت- را ادامه بدهند.

در همین باره وکیلی گفته است که اصلاح طلبان منتظر تغییرات بین المللی هستند تا بتوانند با تزریق امید به حامیان جریان اصلاحات و شکل گیری یک دوقطبی پیروز انتخابات شوند. این عضو فراکسیون امید مجلس دهم پیش تر هم گفته بود «سرنوشت مردم ایران را صندوق‌های آمریکا تعیین می‌کند»!

چند روز پیش هم رسول منتجب نیا، قائم مقام سابق حزب کروبی و از فعالان اصلاح طلب برای جبران کاهش اعتبار اصلاح طلبان در فضای جامعه پیشنهاد داده بود که اصلاح طلبان با معرفی یک کاندیدای زن به انتخابات ورود کنند.

به گزارش جهان نيوز، بخش هایی از اظهارات وکیلی را در ادامه خواهید خواند:

*فعلا در اردوگاه اصولگرایان رئیس قوه قضائیه شانس اول رای‌آوری در انتخابات را دارد و در عین حال ایشان به عنوان یک چهره مشارکت‌ساز، می‌تواند باعث حضور افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود. این انفعالی که در جناح اصلاح‌طلبان وجود دارد، باعث شده تا امیدها در اردوگاه اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات بالا برود. اگر تحولاتی در سطح بین‌الملل رخ دهد و مردم را نسبت به شرایط آینده کشور امیدوار کند و فضای انتخابات در کشور دوقطبی شود، شانس اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 بالا خواهد رفت. اگر امروز در کشور انتخابات برگزار شود، کاندیدای پیروز را باید در درون جناح اصولگرایان پیدا کرد. 

*در فضایی که مردم تمایل به حضور در انتخابات ندارند، شانس اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات کاهش پیدا می‌کند. اگر فضای کشور انتخاباتی باشد و مردم برای مشارکت در انتخابات اشتیاق داشته باشند، کسانی مثل آقای ظریف شانس رای‌آوری در انتخابات 1400 دارند. در شرایط کنونی کشور انتخابات سال آینده غیررقابتی خواهد بود و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند، مشارکت مردم در انتخابات را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید:
مردم با رویکردی که برجام را آفرید همدلی دارند
راه حل جنگ با آمریکا سیاسی است نه اقتصادی!


*بحران‌های جریان اصلاحات «موقعیت»، «مزیت»، «حکمرانی» و «توجیه» است. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بحران «ناامیدی» هم بر چهار بحران افزوده شده است .برای برون‌رفت از این بحران‌ها با تاکتیک نمی‌توانیم راه‌حلی پیدا کنیم و باید برخی رویکردهای خود را تغییر دهیم. یکی از مشکلات جریان اصلاح‌طلب این است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انسجام بخشی اقدام خاصی برای انتخابات 1400انجام نداده است و این نهاد باید به جای بزرگان اصلاح‌طلبی نقش انسجام بخشی را ایفا کند. مردم از دادن چک سفید به شعارهای بدون پشتوانه جریان‌های سیاسی خسته شده‌اند. مردم ضمانت‌طلب شده‌اند و ما باید شعارهایی که در انتخابات خرج می‌کنیم را ضمانت کنیم.

*انتظار از دولت دوم آقای روحانی به‌مراتب بیش از این بود، انتظار این بود که دولت دوازدهم، دولتی چابک‌تر، جوان‌تر، گفتمانی‌تر و یکدست‌تر باشد برای اینکه آقای روحانی بیش از اصلاح‌طلبان اذعان به کاستی‌های دولت اول خودش داشت، اصلا تم شعارهای اصلاح‌طلبانه آقای روحانی در دور دوم به‌قدری بالا رفت که خود اصلاح‌طلبان نیز از این وضعیت تعجب کرده بودند، حتی بسیاری از اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات از این قافله جا مانده بودند مثل اینکه این یک عادت شده وقتی یک اصولگرایی به اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌آید با یک سرعت عجیب و غریبی خاکریزهای اصلاح‌طلبی را چند پله جلوتر می‌برد، به این ترتیب ما فکر می‌کردیم یک دولت متفاوتی نسبت به دولت یازدهم شاهد خواهیم بود اما به‌اذعان کارشناسان شاهد هستیم که دولتی شکل گرفته که ضعیف‌تر از دولت اول است، امروز شیب مشکلات جامعه بسیار شدید و تندتر از گذشته است و سرعت و تب جامعه با دولت دوازدهم ناسازگار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قربون ادم چیز فهم که واقعیت رو مستقیم گفتی پس این همه تقلایی که میکنید تا با غرب دوباره مذاکره بشه برای همون تغییر دادن شرایط و پیروز شدنتونه ؟!
Iran, Islamic Republic of
به اشتباه منفی دادم
حمید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اصول گرا واصلاح طلب دولبه یک قیچی هستند.
United Kingdom
دمت گرم داداش ! فکر نکن متحول شدند . حواسشون نبود سانسور کنند !
United Kingdom
تنور گرم کن جدید اومده به بازار .
United Kingdom
با چند تا رای ؟ 😂
Iran, Islamic Republic of
این جماعت تنها شانس خود را برای ماندن در صحنه و کسب قدرت, در دوقطبی سازی جامعه و رو در رو قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر می بینند...
ناصر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
در کشورمان تکلیف انتخابات ریاست جمهوری در هفته آخر مشخص می شود این را در دوره های مختلف دیده ایم.
اصلا قابل پیش بینی نیست.
Iran, Islamic Republic of
خوب است که خودتان اعتراف میکنید حالا ببینید چه موردی برای جامعه ایجاد کردید که به اینجا رسیده .....
Iran, Islamic Republic of
چرا همه از ورود احمدی نژاد به عرصه انتخابات وحشت دارند
United States
البته با حدافا ارای مردم