کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این دولت، دولت راستگویان بود؟!

اعترافات بی‌سابقه روحانی و واعظی در یک هفته/ بی‌دقتی یا وجود یک ماجرا؟

9 اسفند 1399 ساعت 21:58

اعتراف واعظی شق دوم اعتراف روحانی و پرداخت به جزئیات آن است. روحانی به خاطر برجام کشور را در چاله سختی ها انداخت و ناچارا برای اداره کشور نرخ دلار را بالا برد تا دولت مدعی تدبیر بتواند کشور را اداره کند.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: «ما بودیم که برجام را حفظ کردیم. اگر ما در این سه سال جنگ اقتصادی صبر و تحمل نمی‌کردیم برجامی باقی نمی‌ماند. دنیا باید بداند برجام امروز زنده است به علت صبر ملت ایران؛ نه چیز دیگر والا آمریکا که بیرون رفته بود و به تعهداتش پشت پا زده بود و اروپا هم از ترس به کُنج خانه رفته بود و بقیه هم کار زیادی برای ما نمی‌کردند. طبیعی است که اگر ما هم می‌خواستیم خارج شویم می‌توانستیم این کار را بکنیم؛ زیرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده بود، اما برجام را حفظ کردیم».

این جملات را روز چهارشنبه هفته گذشته آقای روحانی نه در پستو بلکه در تریبون علنی و پخش زنده رسانه ملی اعلام کرد. اظهارات روحانی را می‌توان به یک اعتراف ناخواسته تعبیر کرد. اعترافی که احتمالا آقای رئیس جمهور در سرگرمی به دفاع از برجام برای قانع کردن امریکایی ها و اروپایی ها متوجه بیان آن نشده است.

روحانی برجام منعقد شده میان ایران و 5+1 را اینگونه توصیف می کند: آمریکا خارج شده بود، اروپایی ها از ترس به کنج خانه رفته بودند و کاری نمی کردند، چین و روسیه هم آن طور که باید کار نمی کردند ولی دولت ما یک تنه به این قرارداد وفادار ماند و مردمش را تحت شدیدترین فشارها گذاشت تا برجام خدشه بر ندارد!

به عبارت بهتر، آقای روحانی به عنوان رئیس یک دولت ناکارآمد و یک رئیس جمهور با دست های خالی، مردم کشور را قربانی یک توافق پر نقص(برجام) آن هم به خاطر یک باور غلط سیاسی یعنی چشم داشتن به دشمن کرد و به همین خاطر هزینه های گزافی را به عمر، مال و جان ملت ایران تحمیل نمود. این موضوع امر پنهان و پیچیده ای نیست اما اینکه این مسئله را خود روحانی بیان کند در نوع خود قابل توجه است.

اما هفته گذشته یک واقعه مهم دیگر نیز رخ داد. محمود واعظی نزدیک ترین فرد به حسن روحانی به طور علنی اعلام کرد که خود دولت دلار را تا 27 هزار تومان گران کرد تا بتواند کشور را اداره کند.

اعتراف واعظی شق دوم اعتراف روحانی و پرداخت به جزئیات آن است. روحانی به خاطر برجام کشور را در چاله سختی ها انداخت و ناچارا برای اداره کشور نرخ دلار را بالا برد تا دولت مدعی تدبیر بتواند کشور را اداره کند. به طور طبیعی هم به خاطر این رفتار اقتصادی دولت نرخ خرید مسکن، خودرو، ارزاق و هرچیز دیگر تا مرحله نجومی بالا رفت و تنگنی معیشت بر زندگی اقشار زیادی از مردم تحمیل شد و امید بسیاری از جوانان را ناامید کرد.

این اعتراف واعظی در حالی است که همواره بسیاری از کارشناسان می گفتند که گرانی نرخ ارز کار خود دولتی هاست اما مسئولان دولتی تکذیب می کردند. اگر قطعات این پازل‌ را در کنار هم بگذاریم روحانی در زمان روی کار آمدن بایدن صحبت از دلار 15 هزار تومانی هم به میان آورد که خود می تواند نشانه خوب دیگری باشد.

باید دید این اعترافات روحانی و واعظی ناخواسته و از سر سهو بوده است یا از همان جنس «خزانه خالی» است.

همه این موارد به خاطر آن است که چهره‌های غرب زده حاکم شده بر دولت نخواستند از تجربه گرانبهای ملت ایران بهره ببرند و برای جلوگیری از رخ نمایی هرچه بیشتر فضاحت مدیریتی‌شان حاضر به نابودی زندگی بخشی از مردم شدند و البته که هنوز هم در بر همان پاشنه می چرخد.

انتخاب درست در بزنگاه‌های سیاسی بدون توجه به وعده‌های رنگارنگ، دوقطبی‌های ساختگی و رقیب هراسی‌ها قطعا باعث نجات کشور خواهد شد.


کد مطلب: 756040

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/756040/اعترافات-بی-سابقه-روحانی-واعظی-یک-هفته-بی-دقتی-یا-وجود-ماجرا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com