پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۳
آغاز چالش‌ها از ماه‌های پایانی وزارت؛

آیا جهرمی از مهلکه CDN تلگرام نجات پیدا می کند؟

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 755505
ظاهرا به فاصله نزدیک به هم، آذری جهرمی در مبارزه با پهلوان های ذهنی و در امتداد خط سوپرمن نمایی است.
آیا جهرمی از مهلکه CDN تلگرام نجات پیدا می کند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: از مدت ها قبل، کاربران فضای مجازی ویدئویی را در فضای مجازی دست به دست می کردند که با بررسی برخی موارد، ادعا شده بود که بعد از استقرار CDN تلگرام، برای کاربران این پیامرسان، ترافیک بین الملل حساب شده است و در این صورت در مجموع، رقم بسیار بزرگ و نجومی از کاربران تلگرام قبل از فیلترینگ این پیام رسان کسر شده است.
 
از همین رو بنا به در خواست و مطالبه مردم، برای روشن شدن اصل ماجرا و صحت یا عدم صحت این ادعا، مدتی است که عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی، در حال پیگیری این موضوع است.
 
در همین راستا، اوایل دی ماه، فارس به نقل از مقتدایی نوشت: «پس از اینکه وزارت ارتباطات پاسخ لازم را نداد، از طریق تذکری کتبی در مردادماه خواستار تشریح و شفاف سازی مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران تلگرام با وجود استقرار CDN ‌های تلگرام در کشور شدم».

در همان زمان این نماینده مجلس مدعی شد: «این وزارتخانه اقدامی در این خصوص انجام نداد و پاسخی به بنده واصل نگردید. مکاتبه‌ای نیز مجددا با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادم و خواستار پاسخ به تذکر شدم که متاسفانه اقدام لازم صورت نگرفت. مطلع شدم که آقای وزیر به مکاتبات مرکز پژوهش‌ها نیز بی توجهی کرده و ‌پاسخی به این مرکز در خصوص مبحث سی دی ان تلگرام نداده است.
 
او سؤالات از وزیر ارتباطات را نیز بدین شرح اعلام کرد:

۱- قرار داد با تلگرام بر اساس چه تضامینی منعقد شده است؟

۲- سود حاصله از افزایش ترافیک بین الملل با ورود تلگرام برای دولت و آن وزارتخانه به چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟

۳- مابه التفاوت هزینه ترافیک بین الملل و داخلی چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟

۴- اطلاعات کاربران در CDN ها در چه وضعیتی قرار دارد؟

۵- تجهیز CDN ها و هزینه آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است یا تلگرام؟    
 
۶- چرا در ابتدا استقرار CDN ‌های تلگرام در کشورمان، استقرار آن تکذیب شد؟

بعد از آن، در همان دی ماه، آذری جهرمی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان، به کمیسیون صنایع و معادن رفت، ولی بعد از آن جلسه نیز مقتدایی رسماً اعلام کرد:

«در این جلسه به طور صریح به وزیر ارتباطات در جلسه عرض کردم، روند عدم پاسخگویی شایسته به مطالبات مردم ادامه دارد و به همین جهت اینجانب به نمایندگی از ملت عزیز ایران و کاربران تلگرام از توضیحات و پاسخ ایشان قانع نشدم».

بر این اساس، تکلیف آذری جهرمی در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد و در صورتی که این موضوع اثبات شود که دولت با استفاده از جیب مردم در ماجرای تلگرام برای خود پیش بینی درآمد داشته است یا سوءاستفاده های دیگری رخ داده، قطعاً با یکی از پرچالش ترین تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور روبرو خواهیم شد که در نوع خود بی سابقه است.

با پیگیری اخبار متوجه می شویم که ظاهرا به فاصله نزدیک به هم، آذری جهرمی در مبارزه با پهلوان های ذهنی و در امتداد خط سوپرمن نمایی است. ای کاش به جای پرداختن به حواشی، در جهت همان شوآف حق الناس که مدام بر طبل آن می کوبید، برای مردم به طور شفاف توضیح می داد که موضوعات مطرح شده در مورد CDN تلگرام تا چه اندازه صحت دارد و علاوه بر آن، اساساً او و دولت چه مذاکره ای با تلگرام داشته اند که بعد از سال ها هنوز هم نه محتوای آن و نه ابعاد آن برای مردم و رسانه ها روشن نشده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
روحانی چند ماه پیش به این وزیر گفت جلوی پیامک‌های تبلیغاتی رابگیر. این راهم اینها نتوانستند انجام دهند به کی باید شکایت کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر وزیر شجاع و کاردان ,خار چشم دشمنان .
Iran, Islamic Republic of
وزیر به جای ارتقای شبکه دائم در حال جنجال سازی است