چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۸

شعر معروفی که بعد از تحقیر ایرانی‌ها سروده شد +دانلود آهنگ

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 755491
یک سرباز انگلیسی در حال کتک‌زدن و فحاشی به یک بقال ایرانی است و آن سرباز حتی به افسر نظامی ایران هم که قصد مداخله در ماجرا را داشت، سیلی محکمی می‌زند.
شعر معروفی که بعد از تحقیر ایرانی‌ها سروده شد +دانلود آهنگ
گروه جامعه جهان نيوز: سوم اسفند، صدمین سالگرد کودتای سیاه انگلیسی ۱۲۹۹ و گماشتن دیکتاتور رضا پهلوی بر ایران است. با تصرف تهران توسط رضاخان و قزاق‌ها در این روز احمد شاه قاجار به ناچار رضاخان را با لقب سردار سپه، به وزارت جنگ و فرماندهی لشکر قزاق منصوب کرد. این کودتا، مقدمات تغییر سلطنت قاجار  به پهلوی را فراهم کرد.

رضاخان که با کودتای نظامی بر سر کار آمد با حمله نظامی متفقین به ایران و اشغال کشور توسط قوای بیگانه مجبور به استعفا و ترک کشور شد و تا آخر عمر در تبعید به سر برد.

اسناد و مدارک پرشماری وجود دارد که نشان می‌دهد در زمان حضور نیروهای بیگانه متفقین در ایران،‌ گاه و بیگاه، به‌ جان و مال و نوامیس عمومی تجاوزاتی صورت می گرفت ،‌ بی‌آنکه متجاوزان از سوی دستگاه قضایی ایران تحت تعقیب قرار بگیرند. در این دوره قحطی‌ و بیماری‌ منجرِ به‌ فوتِ شماری از ایرانیان در مناطق مختلف کشور شد که از تبعاتِ اشغال کشور توسط متفقینِ متجاوز بود.

در ادامه خاطره‌ای واقعی و بسیار غم انگیز از آن دوران که منجر به سرودن ترانه‌ای معروف شد را می‌خوانید:

ترانه مشهوری که با یک سیلی خلق شد
در زمان اشغال تهران توسط نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین، مردی به نام حسین گُل‌گلاب در خیابان «هدایت» به چشم می‌بیند که یک سرباز انگلیسی در حال کتک‌زدن و فحاشی به یک بقال ایرانی است و آن سرباز حتی به افسر نظامی ایران هم که قصد مداخله در ماجرا را داشت، سیلی محکمی می‌زند.

گل‌گلاب وقتی این صحنه را دید با چشمانی اشک‌آلود به دیدار روح‌الله خالقی رفت و همه ماجرا را برایش تعریف کرد. او به خالقی گفت: «کار ما به اینجا رسیده که دیگر سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی می‌زند؟» روح‌الله خالقی هم پاسخ داد: «ناراحتی تأثیری ندارد. بیا کاری کنیم و سرودی بسازیم.» این گپ و گفت کوتاه مقدمه‌ای برای سرودن شعر «ای ایران» بود.
 
برچسب ها: آهنگ شعر غزل شعر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر به جایی رسیدیم که سربازان آمریکائی جلوی سربازان ما زانو میزنند و اشک میریزند
Iran, Islamic Republic of
حداکثر کاری که در برابر تجاوز اجنبی در زمان پهلوی ملعون انجام شده همین سرود درست کردن بوده. اما فرزندان خمینی کاری کردند که اجنبی به غلط کردن افتاد.
Iran, Islamic Republic of
برقراربادجمهوری اسلامی ایران🤲🤲🤲
Iran, Islamic Republic of
ولی الان سربازان آمریکایی از ترس ما گریه میکنند عین الاسد را عین الجسد میکنیم
خادمیان
Canada
سخن کز دل برآید، نشیند لاجِرَم بر دل.
چون آهنگی که آن عزیزان ساخته اند از عمق وجود و بخاطر وطن بوده و شائبه پول در آن وجود نداشته، بنابراین پس از سالها همچنان روحبخش و انرژی زاست. خیلی از آهنگهای امروزی فاقد این خصیصه می‌باشند.
.
United Arab Emirates
کاملا با متن بالا مخالفم.