کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همراه با استان‌ها؛ شماره ۶

بسته استانی جهان نیوز// وثیقه ۱۰ میلیاردی برای آزادی مدیر کل بازداشتی/ کار جالب برای زندانی‌های مالی خرم آباد/ سرباز رودباری دقیقه آخر گل کاشت/ حکم حبس یک ساله برای سه تازه داماد/ راننده سمندی که ۱۵ نفر سوار کرده بود گریخت!

1 اسفند 1399 ساعت 21:47

ششممین بسته استانی جهان نیوز در اختیار مخاطبان قرار گرفت.


 گروه جامعه جهان نيوز: تمرکز اخبار بر روی وقایع شکل گرفته در پایتخت شاید ناخواسته باعث شود تا اخبار سی استان دیگر کمتر مورد توجه قرار بگیرد. بسته استانی جهان نيوز تلاشی است تا بتواند اخبار جذاب استان ها را در فاصله کمی به صورت یک بسته خبری برجسته کند.

سعی خواهد شد که این بسته به صورت هفتگی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

کهگیلویه و بویراحمد - زلزله در سی سخت

چهارشنبه شب، زلزله 5.6 ریشتری سی سخت را لرزاند. بیشترین خسارت این زمین لرزه به دیوارهای منازل و دیواره حیاط‌ها بوده و خوشبختانه کمتر شاهد ریزش سقف بودیم اما در کل حدود ۱۴ هزار نفر تحت تأثیر قرار گرفتند.

بیشترین خسارت این زمین لرزه به دیوارهای منازل و دیواره حیاط‌ها بوده و خوشبختانه کمتر شاهد ریزش سقف بودیم اما در کل حدود ۱۴ هزار نفر تحت تأثیر قرار گرفتند.

بر اثر این زمین لرزه حدود 60 نفر مصدوم شدند و خوشبختانه تلفات جانی نداشت. از همان دقایق ابتدایی امدادرسانی به مردم زلزله زده آغاز شد.





کردستان - زنان کولبر صاحب شغل می‌شوند
هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد کولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت 80 تا 170 هزار کولبر در مرزهای غربی کشور حکایت دارد.

همچنین اگر کولبری در سال‌های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می‌دهد که امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می‌کنند و پا به پای مردان، ساعت‌ها پیاده‌روی طاقت‌فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب‌العبور به جان می‌خرند. زنانی که اغلب به شکل ناشناس و با چهره‌های پوشیده، گرفتار معضل کولبری هستند.

با وجودی که در سال‌های اخیر از رفع معضل کولبری و ساماندهی کولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح‌های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راه‌کاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است.

در این میان، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام که توانمندی و ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور را در دستور کار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال‌زایی کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و قرار است تا پایان سال 99، 11 هزار شغل را برای این کولبران به بهره‌برداری برساند.



به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد همچنین درصدد شناسایی زنان کولبر نیز برآمده و تا به امروز تعدادی طرح اشتغال‌زایی خرد و خانگی را برای این زنان راه‌اندازی کرده است... بیشترین مشاغل زنان کولبر در رسته‌های شغلی پرورش دام سبک و سنگین، گردشگری، صنایع دستی و مشاغل خدماتی هستند.
 
هرمزگان - حکم حبس یک ساله برای سه تازه داماد
سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان گفت: دادستان بندرخمیر برای ۳ تازه داماد این شهرستان که بدون توجه به ممنوعیت‌های کرونایی اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده‌ بودند، بنابر ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی یک سال حبس صادر کرده است. این سه تازه داماد البته بنا بر حکم صادر شده می‌توانند بجای زندان در فعالیت‌های آموزشی و شرکت در برنامه‌های مقابله با کرونا و همکاری با پرستاران استفاده کنند.

گیلان - اهدای عضو سرباز رودباری به بیماران نیازمند
پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) اعلام کرد: اهدای عضو داریوش سیرتی، جوان ۱۹ ساله رودباری موجب نجات و ادامه زندگی بیماران نیازمند به پیوند عضو شد.

این جوان اهل و ساکن روستای نوده عمارلوی رودبار که دوران خدمت سربازی خود را طی می‌کرد، جمعه شب گذشته (۲۴ بهمن ماه) بر اثر سانحه تصادف موتورسیکلت با خودروی سواری، دچار مرگ مغزی شد.

پس از مراحل تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان متخصص با رضایت خانواده ایثارگرش، صبح امروز کبد این سرباز جوان در مرکز فراهم آوری مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت برداشت و به بیمار نیازمند پیوند زده شد.

دو کلیه این نام آور گیلانی، برای پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان بوعلی سینای شیراز منتقل شد.

ایلام - وثیقه ۱۰ میلیاردی برای آزادی مدیر کل بازداشتی
یکی از مدیران کل استان ایلام که به اتهام اخذ رشوه و سو استفاده از مقام خود، توسط سازمان اطلاعات سپاه امیر المومنین(ع) استان در رصد و اشراف اطلاعاتی قرار گرفته و عصر دیروز بازداشت شده بود برای آزادی موقت خود با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی قاضی پرونده روبرو شده است.

این مقام مسئول در حال تهیه وثیقه مورد نظر قاضی پرونده بوده و احتمالا تا ساعتی دیگر آزاد خواهد شد.


اصفهان - واژگونی خودرو سمند در کاشان با ۱۵ سرنشین
سیدمنصور میرابوطالبی در گفت وگو با مهر با اشاره به گزارشی مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودرو در حدفاصل دو عوارضی کاشان در آزاد راه امیر کبیر اظهار داشت: مأموران امداد نجات هلال احمر بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در این حادثه یک دستگاه خودرو سمند واژگون شده بود، ابراز داشت: متأسفانه در این حادثه سه نفر از سرنشینان حادثه در دم جان خود را از دست دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر کاشان با اشاره به اینکه این خودرو سمند ۱۵ سرنشین داشت، خاطرنشان کرد: به گفته مصدومان تمام سرنشینان این خودرو از اتباع بودند.

وی همچنین با اشاره به اینکه هشت نفر نیز در این حادثه مصدوم شدند، بیان داشت: مصدومان با آمبولانس‌های مرکز اورژانس و هلال احمر کاشان به مراکز درمانی منتقل شدند.

طبق شواهد موجود و به گفته سرنشینان، راننده این دستگاه خودرو سمند بعد از واژگونی از محل حادثه گریخت.

اردبیل - فعالیت ۲میلیون بافنده فرش دستباف در کشور
رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: در حال حاضر ۲ میلیون بافنده فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۹۱ هزار صنعت جانبی در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب صادرات فرش در دنیا ادامه داد: اکثر بافندگان و تولیدکنندگان از صادرات نامطلوب فرش دستباف در کشور گلایه‌مند هستند که باید بگویم صادرات فرش دستباف نه تنها در ایران بلکه در دنیا وضعیت مطلوبی ندارد و این ‌نشان می‌دهد باید نوع نگاه به فرش را تغییر دهیم.

رافع با بیان این‌که باید نگاه به فرش از صرف کف‌پوش بودن خارج شود، ادامه داد: باید تولید فرش به سوی کاربرد محور حرکت کند و در این کار نیاز به ایده نو داریم که استارت‌آپ‌ها و جوانان بهترین ظرفیت در این خصوص هستند.


لرستان - تنفس در طبیعت به جای حبس در زندان
طی چند سال گذشته شاهد فعالیت تعدادی از زندانیان در بام خرم‌آباد هستیم، دیدن شوق و ذوق این افراد هنگام فعالیت در کارهای زیست محیطی نشان می‌دهد جایگزینی حبس تاثیر قابل توجهی بر روحیه این افراد داشته است.

علاوه بر این، اقدامات این افراد که با کمک مظفر افشار پدر بلوط ایران انجام می‌گیرد، منجر به سرسبزی و توسعه جنگل‌ها در حاشیه شهر خرم‌آباد شده است.

وی که نشان داده دغدغه محیط زیست و منابع طبیعی بخشی از زندگی‌اش شده، این روزها از کمک دستگاه قضایی در خرم‌آباد خرسند بوده و امیدوار است تا با کمک‌های صورت گرفته روزی شاهد تکمیل کمربند سبز خرم‌آباد باشیم.

مظفر افشار در خصوص شرایط موجود می‌گوید: با همکاری مدیرکل دادگستری، دادستان و مدیرکل زندان‌های استان از حدود 5 سال پیش 65 زندانی  که بیشتر جرایم مالی داشته‌اند، به جای گذراندن حبس در زندان، در بام و هر جای دیگری که نیاز باشد کار کاشت، داشت و پاکسازی را انجام می‌دهند، از زمانی که این مددجویان مشغول شده‌اند نظافت بام بسیار مطلوب است.

افشار عنوان می‌کند: نکته قابل تامل فعالیت این مددجویان عشق و علاقه آنها به طبیعت و کارهای زیست محیطی است ، بسیاری از این زندانی‌ها چنان با عشق و علاقه کار می‌کنند که گویی درختان فرزندان‌شان هستند.

وی معتقد است؛ مجازات جایگزینی حبس به ویژه در فعالیت‌های زیست محیطی باید تداوم داشته باشد البته برای نهادینه کردن این موضوع  نیاز به کار ریشه‌ی و تبدیل آن به یک فرهنگ عمومی است، زیرا تعداد زیادی از این افراد به دلیل جرایم مالی متحمل حبس شده‌اند، از طرفی فعالیت این افراد برای طبیعت هم مفید است.

سیستان و بلوچستان - شهادت سه سرباز گمنام امام زمان(عج)
به دنبال اقدامات اطلاعاتی بر روی یکی از باندهای جرائم سازمان یافته استان سیستان و بلوچستان، سه تن از سربازان جان برکف گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اداره ‌کل استان، در حین انجام وظیفه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

**تحریریه جهان نيوز از ارسال اخبار جذاب، موثق و دیده نشده فعالان رسانه ای استان ها به شدت استقبال می کند.


بیشتر بخوانید:
بسته استانی شماره پنج جهان// شهری که سومین شهردار سابقش هم دستگیر شد/ دستگیری یک امام زمان جدید!/ ماجرای نجات دختر نوجوان با علائم مسمومیت به سیانور/ اقدام خوب بسیج اصناف برای پوشش بانوان


کد مطلب: 755346

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/755346/بسته-استانی-جهان-نیوز-وثیقه-۱۰-میلیاردی-آزادی-مدیر-کل-بازداشتی-کار-جالب-زندانی-های-مالی-خرم-آباد-سرباز-رودباری-دقیقه-آخر-گل-کاشت-حکم-حبس-یک-ساله-سه-تازه-داماد-راننده-سمندی-۱۵-نفر-سوار-کرده-گریخت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com