کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غریب پرستی تا کجا؟

از پیشتازی حقیقی ایران تا پیشرفت ویترینی شیوخ حاشیه خلیج فارس/ وقتی پروژه قرضی اماراتی‌ها سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی را ذوق زده می‌کند + تصاویر و جزئیات

27 بهمن 1399 ساعت 14:44

واقعیت این است که کشور امارات هنوز از نظر علمی به حد و اندازه هایی نرسیده است که بتوان چنین پروژه هایی را به نام آنها نوشت.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: «مدارگرد أمل (امید) امارات که در تیرماه پرتاب شده بود، وارد مدار مریخ شد.» خبری که چند روز قبل، برخی رسانه ها به آن آب و تاب دادند که اماراتی ها هم به مریخ رسیدند!

اما با اعلام این خبر، همانگونه که پیش بینی می شد، عده ای در داخل کشور، با شنیدن آن، سریع تحت تأثیر قرار گرفتند.

در کنار بعضی اظهارنظرهای عوامانه درباره این اتفاق، حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در سال 92، که سعی می کند امروز خود را منتقد دولت روحانی نشان دهد، در راستای یکی به نعل زدن و یکی به میخ کوبیدن، این بار در روز 22 بهمن، دو توئیت فضایی منتشر کرد! تا یک بار دیگر نشان دهد که ظرفیت بالقوه عوام فریبی او همیشه می تواند گل کند، حتی در سالگرد پیروزی انقلاب!


 
خیلی از ما، دهباشی را بیشتر با مستند روحانی و بعضی مصاحبه های حوزه تاریخ او می شناسیم . اما جدای از بحث های سیاسی، باید به حال آن تاریخی گریست که امثال دهباشی می خواهند برای مردم روایت کنند!  
 
واقعیت چه بود؟
واقعیت این است که کشور امارات هنوز از نظر علمی به حد و اندازه هایی نرسیده است که بتوان چنین پروژه هایی را به نام آنها نوشت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، متخصصانی از دانشگاه های «کلرادو بولدر» ، «برکلی» و «ایالتی آریزونا» در این پروژه بوده اند.
 
مدارگرد امید، تیرماه امسال با کمک راکت ژاپنی میتسوبیشی «H-IIA» از مرکز فضایی «تانِگاشیما» این کشور به مریخ پرتاب شد. همچنین، هدایت و کنترل آن را هم شرکت آمریکایی KINET-X بر عهده‌ دارد. هر چند در این پروژه، مهندسان اماراتی نیز حضور داشته اند و بودجه آن را هم اماراتی ها داده است.
 
فوت آخر کوزه گری در دستان کیست؟!
این قاعده همواره در نظام سرمایه داری وجود دارد که همیشه در هر مرحله ای که هستی باید بقیه عقب تر از تو باشند. زیرا اگر اینطور نشود، دیگران به تو محتاج نیستند و تو سود نمی بری. حال اگر این کشور آمریکا باشد، قطعاً این قاعده بیشتر قابل لمس است.

به نظر می رسد که با این تفاسیر، در بهترین حالت، یعنی اگر چشم بر همه چیز ببنیدم و بالاترین حد از نقش اماراتی ها را هم در این گونه پروژه ها تصور کنیم، قطعاً فوت آخر کوزه گری در دستان اماراتی ها نیست.

در همین راستا باید بگوییم که آذرماه امسال نیز ایرنا گزارش داد که شرکت فضایی دولتی روسیه از پرتاب یک ماهواره امارات به فضا خبر داده است. ماهواره «فالکون ای» به سفارش امارات توسط کنسرسیوم ایرباس دیفنس در اروپا ساخته شده است. 


اما برای اینکه متهم به نگاه جانبدارانه نشویم، خوب است که برای نمونه به یکی از آمارهای علمی رجوع کرده تا مشاهده کنیم که آیا اساساً از نظر جایگاه علمی – نه اجرایی صرف - در حوزه فنی و مهندسی حتی مقایسه ایران با امارات هم صحیح  است یا خیر؟!
 
ایران، پیشتاز تولید علم حوزه فنی و مهندسی در جهان
جالب است بدانیم که بر اساس گزارشی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اواخر سال 2020 منتشر کرده است، تنها کشوری که در بین 25 کشور برتر دنیا، در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 در زمینه تولید علم حوزه فنی و مهندسی رشد مثبتی دارد، جمهوری اسلامی ایران است.


همچنین در همان گزارش دیماه پایگاه، از قول دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC  آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در حوزه فنی و مهندسی بر اساس استناد نرمال‌شده کیفیت تولید علم ،در سال 2005 رتبه 21 دنیا را داشت. در سال 2010 رتبه ایران در این حوزه به 18 ارتقا یافت و در سال 2017 به 13 رسید. در سال 2019 نیز رتبه ایران از این لحاظ 10 و در سال در سال 2020 رتبه چهارم دنیا را به‌دست آورده است.»

 
ایران در حوزه فنی و مهندسی در سال 2020 با ضریب استناد نرمال‌ شده 1.52 ، رتبه 4 را در میان کشورهای برتر دنیا کسب نموده است.
 

مشاهده می کنیم که کشور امارات به رغم این همه تبلیغاتی که برای آن می شود، حتی در بین 25 کشور این آمار هم قرار ندارد! اما پیشرفت ویترینی برخی کشورهای منطقه مثل امارات متحده عربی، ظاهراً دل برخی را در داخل کشورمان برده است!
 
ایران در بیش از چهار دهه گذشته، همواره با تحریم ها و کارشکنی های بین المللی و سنگ اندازی فریب خوردگان داخلی روبرو بوده است. در کنار آن، هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کرده است. اما جوانان و نخبگان این مرز و بوم، سال ها پیش، موجود زنده به فضا فرستادند. هم پایگاه فضایی داریم و هم پرتابگر ماهواره، و هم ماهواره را در داخل کشور تولید کرده ایم . موشک ها و پهپادها و سامانه هایی تولید کرده ایم که خواب را از چشم ابر قدرت ها ربوده است و نه تنها امارات، که کل کشورهای حاشیه خلیج فارس هم قدرتشان را با هم جمع کنند به گرد پایش نمی رسند! همچنین در حوزه های گوناگون علمی، افتخار آفرینی داشته است.
 
البته، اگر منصفانه قضاوت کنیم، همین که برخی جوانان امارات متحده عربی در مسیر فضایی شدن قدم برداشته اند، خود جای تحسین دارد و هدف از بیان مطالب گفته شده ، تحقیر دانشمندان این کشور مسلمان و یا نادیده گرفتن زحمات آنها نیست، بلکه سخن بر سر این است که هر چیز را در جای خود ببینم و عقل و اندیشه خود را به دست برخی افراد و یا رسانه های ظاهر بین نسپاریم تا قناری را به جای طوطی رنگ کنند!


کد مطلب: 754873

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/754873/پیشتازی-حقیقی-ایران-پیشرفت-ویترینی-شیوخ-حاشیه-خلیج-فارس-وقتی-پروژه-قرضی-اماراتی-ها-سازنده-فیلم-تبلیغاتی-روحانی-ذوق-زده-می-کند-تصاویر-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com