کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از سوءمدیریت تا عصبانی کردن مردم؛

وقتی کابینه مدعی تدبیر و امید دست پیش می‌گیرد/ صبر مردم طاق شده است یا دولتی‌ها؟

2 اسفند 1399 ساعت 13:06

اعضای هئیت دولت عنوان می کنند که تاب تحمل‌شان در حال تمام شدن است.


گروه سیاسی جهان نیوز: پس از اقدام غلط و دور از ادب شعار علیه رئیس جمهور در اثنای برگزاری مراسم 22 بهمن اصفهان توسط عده اندکی موتورسوار، از رئیس دفتر رئیس جمهور گرفته تا معاون اول و معاون حقوقی و ... نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

کار به جایی رسید که هیئت دولت هم بیانیه‌ای صادر و عنوان کرد: «همه می‌دانند که هر صبری، پایانی دارد. دولت انتخاب کرد که خود در ایام جنگ اقتصادی، صبورانه سکوت کند اما اجازه نمی‌دهد که «حقیقت» قربانی شود.»

درحالی اعضای هئیت دولت عنوان می کنند که تاب تحمل‌شان در حال تمام شدن است و پیمانه صبرشان در حال لبریز شدن که در این حیطه ضمن اینکه اهانت را باید محکوم کرد و راه صحیح انتقاد را همواره باید طی کرد، بایستی گفت که دولت در این زمان هم قدری با مردم همدردی کند.

روز شنبه فردای راهپمایی هم روزنامه دولتی ایران ماجرای اهانت به رئیس جمهور را با تیتر «اهانت به جمهور» به نوعی اهانت به ملت و مردم تعبیر کرد. اما به نظر می رسد در این حیطه بایستی دولتمردان نیز کمی هم حرف مردم را بزنند و تنها توهین ها را منسب به مردم نکنند بلکه نسبت به صبر و شکیبایی مردم که در این روزهای سخت اقتصادی مثال زدنی و ستودنی است، سخن بگویند.



برجام و افسانه گشایش اقتصادی
برجام قرار بود به یکباره طومار تحریم ها را به هم بپیچد و گشایش اقتصادی ایجاد کند اما بعد از چند سال صبر و تحمل مردم در این حیطه نه تنها وضعیت اقتصادی بهتری نصیب مردم نشد بلکه حالا شرایط به سمتی پیش می‌رود که معیشت مردم تنگ و مشکلات اقتصادی زندگی روزمره آنها هر روز بیشتر می شود. این روزها روغن خوراکی با کمبود روبرو شده است. گوشت مرغ که همین چند وقت پیش قرار بود کیلویی 20 هزار تومان عرضه شود به قیمت 29 هزار تومان رسید و سایر ماجرا.

در حوزه های دیگری از جمله خرید خانه و خودرو که دیگر مردم توان فکر کردن به این موارد را ندارند و چندماهی است بازار خرید و فروش این دو صفر شده است. این درحالی است که دولتمردان به جای حل مشکلات اقتصادی هنوز دل به برجام بسته اند و هنوز کشور معطل افسانه شکست تحریم هاست. از سوی دیگر دولتمردان از اهمیت تاب‌آوری در این شرایط سخن می گویند و با توهین عده قلیلی چنان برمی آشوبند که از لبریز شدن پیمانه صبرشان سخن می گویند!

بیشتر بخوانید:
بازی سیاسی اصلاح طلبان با ۲۲ بهمن؛ سهوا یا عمدا؟ +فیلم
روحانی برای استاندار خوزستان حکم استاندارد زد
تدابیر روحانی مردم را این طور عصبانی می‌کند +فیلم
واعظی: بحث توهین به روحانی نیست، ۲۴ میلیون نفر رای داده‌اند


ماجرای صبح جمعه‌های رئیس جمهور
این روزها در بازارهای مختلف از جمله بورس شاهد بهم ریختگی خاصی هستیم. مردم به بازار بورس کوره پولسوزی می گویند. با دعوت دولت بود که بخشی ازمردم سرمایه زندگی خود را در این وضعیت بد اقتصادی به بازار سرمایه سپردند اما حالا شاهد آب شدن هر روز سرمایه خود هستند. از سوی دیگر ماجرای بنزین نیز یکی دیگر از مواردی بود که ملت را سرگردان کرد و در انتها آنقدر بد اجرا شد که اتفاقات بدتر سال 96 را با بهانه دادن به دشمن بوجود آورد.

رئیس جمهور هم به جای پاسخگویی بیان داشت که از این موضوع خبر نداشته و صبح جمعه از گرانی بنزین خبر دار شده است؛ موضوعی که بارها از سوی مسئولان ذی ربط دولتی از جمله وزیر کشور تکذیب شد. این روزها مردم در صف برخی از کالاهای اساسی هستند، این درحالی است که رئیس جمهور چندی پیش بیان کرد که مردم در صف نیستند و مشکلات آنقدر که می گویند حاد نیست. در این جا نیز باید پرسید مردم تا کی بایستی حرف دیگری از دولتمردان بشنوند و در زندگی واقعی و بازار اقتصادی مسئله دیگری را با گوشت و پوست خود لمس کنند!

سوء مدیریت دولتمردان و مشکلات مضاعف مردم
مشکلات کشور در حالی است که خیلی از این موارد به راحتی با مدیریت صحیح و تنظیم بازار و بها دادن به تولید داخلی قابل حل است. در بسیاری از موارد نظارت و مدیریت صحیح دولتی به راحتی می تواند مشکلات را مرتفع کند. برای نمونه گفته می شود در سال جاری دو برابر سال گذشته برای بیماران انسولینی این ماده دارویی وارد شده است اما این روزها کمبود انسولین افرادی که مشکل قند خون دارد را دچار دردسر کرده است. برخی از احتکار و بعضی از قاچاق این دارو به علت اینکه قمیت آن در خارج از مرزها 6 برابر بیشتر است، سخن می گویند.

این درحالی است که دولت با مدیریت صحیح می‌توانست از بروز این مشکل جدی جلوگیری کند. این مشکلات هر روز در حال تلنبار شدن است و بخش عظیمی از آن به سوء مدیریت دولتی باز می گردد از جمله مشکلات تولید، اقتصاد بی ثبات، توجه بیش از هفت ساله دولت تنها به برجام و مذاکره با غرب و حل کردن مشکلات آب خوردن و ازدواج و ... مردم با مذاکره با غرب و موارد دیگر. مردم سالهاست که چوب سوء مدیریت دولتمردان را می خورند و امروز وضعیت اقتصادی و معیشتی و ... کشور به خوبی نشان می دهد که این سوء مدیریت با کشور چه کرده است.


مثال نقض همین مسئله ارتقای شغلی «غلامرضا شریعتی»‌ از استانداری خوزستان به ریاست سازمان ملی استانداراد کشور است. استان خوزستان در چندسالی که شریعتی مدیریت مسائل آنرا بر عهده داشته مشکلات زیادی داشته است. مردم منتظر بازخواست استاندار خوزستان از چند سال پیش هستند اما رئیس جمهور با نادیده گرفتن افکارعمومی وی را به ریاست سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرد!  مهرماه سال جاری وزارت کشور اقدام به انتشار گزارش ارزیابی عملکرد ستادهای استانداری کل کشور در سال 98 کرد که در آن استان خوزستان در رتبه نهایی قرار گرفته بود. این در حالی بود که این استان سال 98 بیشترین بودجه را در بین استان‌ها به خود اختصاص داد. 

به نظر می رسد مردم با وجود تحریم ها و مضاعف بر آن سوءمدیریت مسئولان دولتی بسیار خوب در این موارد تحمل کرده اند و منتظر فضایی هستند که یا دولت راهکاری برای حل مشکلات و تقویت سطح مدیریت خود بیابد یا اینکه دوران چهارساله دوم روحانی به اتمام برسد.


کد مطلب: 754687

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/754687/وقتی-کابینه-مدعی-تدبیر-امید-دست-پیش-می-گیرد-صبر-مردم-طاق-شده-یا-دولتی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com