جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۳
دستاوردهای رژیم طاغوت؛

برش‌های جالب از دوران محمدرضاشاه/ از کمک به فاضلاب و باغ وحش لندن تا دستبوسی ملکه‌ها +جزئیات و تصاویر

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب: 754203
مردم در سال ۵۵ حاضر بودند آب غیربهداشتی را در شهرهای بزرگی همچون کاشان تحمل کنند، قطعی متناوب برق را نادیده بگیرند و... اما دست‌کم قبرستانی داشته باشند که درگذشتگان خود را به‌صورت بهداشتی کفن‌ودفن کنند نه به‌صورت غیربهداشتی و در فضای غیرمسقف.
برش‌های جالب از دوران محمدرضاشاه/ از کمک به فاضلاب و باغ وحش لندن تا دستبوسی ملکه‌ها +جزئیات و تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز: مراجعه به اسناد تاریخی دوران پهلوی، هنوز هم به عنوان یک ضرورت، مخصوصاً برای نسل جدید است که دوران پهلوی و اوایل انقلاب را درک نکرده است. در اینجا به برخی از اتفاقات که در کتاب خاطرات مسئولین حکومت پهلوی و یا روزنامه ها و نشریات آن زمان انتشار یافته، اشاره می‌کنیم:
 
1. کمک به فاضلاب و باغ وحش لندن!
«عبدالمجید مجیدی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در دوران پهلوی در کتاب خاطراتش درباره وضعیت کشور چنین آورده است: «مردم در سال ۵۵ حاضر بودند آب غیربهداشتی را در شهرهای بزرگی همچون کاشان تحمل کنند، قطعی متناوب برق را نادیده بگیرند و... اما دست‌کم قبرستانی داشته باشند که درگذشتگان خود را به‌صورت بهداشتی کفن‌ودفن کنند نه به‌صورت غیربهداشتی و در فضای غیرمسقف. تأمین این نیازهای ابتدایی ضروری در برنامه کار دولت نبود چون بازدهی نداشت. ظاهراً کمک یک‌میلیون پوندی محمدرضا پهلوی برای بازسازی فاضلاب لندن و هدیه نیم میلیون پوندی به باغ‌وحش این شهر در همین ایام، دارای بازده کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصادی بود!»

2. گوشه ای از وضعیت پایتخت، هشت درصد از مردم جنوب شهر به مدرسه می روند! 
روزنامه اطلاعات در تاریخ 5 اردیبهشت سال 1341 از  سمینار مسائل اجتماعی تهران گزارش می‌دهد: «207 نفر در یک خانه بازار زندگی میکنند»، «فقط 8 درصد از مردم جنوب شهر به مدرسه می روند.»، «گروهی از مردم در گودال هایی زندگی می کنند که 20 تا 30 پله پایین تر از سطح زمین قرار دارد و هر هفتاد نفر یک مستراح دارند که اغلب نوبت به بچه ها نمی رسد».


 
3. تورم 2 هزار درصدی زمین!


 

4. شهری که 120 کیلومتر با داروخانه فاصله دارد!
تصور اینکه یک شهر از داشتن داروخانه محروم باشد برای ما کمی دور از ذهن است. اما روزنامه اطلاعات، 2 تیر 1356 گزارش می دهد که شهر 70 هزار نفری اردکان حتی یک داروخانه هم ندارد و عجیب تر اینکه اردکانی ها برای تهیه دارو باید 120 کیلومتر راه بروند!
 

5. افسانه «کبریت» و عصر طلایی! 
یکی از نقل های معروف در میان عوام که مستندی برای آن وجود ندارد، بلکه حتی مستند بر ضد آن  نیز وجود دارد، این است که در دوران  نخست وزیری هویدا- بهمن 1343 تا  مرداد1356 - یعنی حدوداً سیزده سال ، قیمت« کبریت » – در بعضی نقل ها «خودکار»  – تغییری نکرده است! اما واقعیت قیمت ها در زمان هویدا چیست؟

اسدالله علم، یکی از نخست وزیران دوران پهلوی، درباره گرانی و کمبود موادغذایی در آن زمان می‌گوید: « در تابستان 1352، بسیاری از انواع مواد غذایی کم‌یاب شده و اگر هم یافت می‌شد با قیمتی چند ده برابری به فروش می‌رسید. در ماه‌های نخست سال 53 نان هم پیدا نمی‌شد و هویدا همواره اعلام می‌کرد که ما در «عصر طلایی» به‌سر می‌بریم!


در چهارم اسفند 1350 هفته نامه تهران مصور می نویسد: هویدا ضمن لایحه بودجه سال 1351 می گوید که : «برخلاف بعضی از کشورها مشکلات ما در زمینه گرانی کره و پنیر دور می زند...»

 
در تصویر زیر صفحه نخست روزنامه  آیندگان در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۵۴ را می‌بینید که هویدا توصیه کرده است مردم کالا‌های گران را تحریم کنند  و از قول شاه نیز می نویسد: «همه مردم باید در جنبش ضد گرانفروشی شرکت کنند».

 
6. وضعیت آب و برق روستاها در دوران پهلوی:


7. جدایی بحرین از خاک ایران و تبریک شاه! 
محمدرضا پهلوی وقتی نتوانست در برابر توطئه ها و نفوذ انگلیس مقاومت کند، در سال 1350 با جدایی بحرین و جزایر آن که دارای منابع غنی نفت و گاز و مروارید بود و از قدیم الأیام  نیز جزء خاک ایران محسوب می شد، موافقت کرد و تأسف بارتر اینکه این جدایی را تبریک هم گفت و  از عضویت بحرین در سازمان ملل نیز حمایت کرد!




 
8. دست بوسی های شاه! 


سفر محمد‌رضا پهلوی به دانمارک. استقبال ملکه اینگرید از پادشاه ایران در قصر فردنزبورگ! (عکاس: آلن موئه)
 

9. مرگ ملک فیصل و هفت روز عزای عمومی در ایام نوروز 
دربار محمدرضا شاه در ایام نوروز سال 1354، به دلیل مرگ ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی، 7 روز عزای عمومی اعلام می کند و می گوید که درفش شاهنشاهی و پرچم ها نیمه برافراشته شوند!
 

 
بیشتر بخوانید:
ماجرای هدیه تحقیرآمیز همسر جان.اف.کندی به شاه
به شاه گفتم ۴۵ روز تفریح در سوئیس کافی است
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ماجرای طمع شاه به همسر رئیس جمهور فیلیپین +عکس

ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا
ماجرای شوخی مستهجن اعلی حضرت با مادرش
اصرار شاه بر انتخاب دوست دختر برای ولیعهد ۱۴ ساله!
آخرین آرزوی محمدرضا پهلوی قبل از مرگ چه بود؟
دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور
روزی که شاه ایران در خیابان فردوسی تحقیر شد
چرا فساد شاه بعد از ازدواج با فرح اوج گرفت؟
https://jahannews.com/vdciu5aypt1awr2.cbct.html
jahannews.com/vdciu5aypt1awr2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهیار
Iran, Islamic Republic of
محمدرضا خائن دست بوسی ملکه را می کرد.
Iran, Islamic Republic of
.... خودتونو جمع کنید
United Arab Emirates
بجای اینکه از رزیم شاه بد بگویید لطفا مقایسه کنید ..
Iran, Islamic Republic of
اگه بالا را درست میخواندی متوجه مقایسه هم میشدی.
Iran, Islamic Republic of
....
رر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب وضعمون اینه
Iran, Islamic Republic of
وضع مون دقیقا چیه.باید موضوع مشخص بشه بعد درباره علت و عوامل ان گفتگو و بحث بشه.
مقایسه با سایر کشورها
Iran, Islamic Republic of
هنوز حقوق بگیران مستضعفند.
Iran, Islamic Republic of
در راس انقلاب اسلامی امام خامنه ای است که در قانون اساسی فقط 5اصل متعلق به رهبر است. که یکی از اونها سپاه است. نگاه کن و ببین امنیت کشور بعد از 40 سال چقدر پیشرفت کرده.قدرت موشکی سپاه ایران جزء 5کشور برتر فدرت موشکی دنیا هست. ببین سپاه چه ماشین جنگی هایی می سازه. الان اژدر (موشکی که توآب میره) ایران تودنیا اوله.
وضع الان هم بخاطر انقلاب نیست. بخاطر انتخاب های نادرست ما هست.الان 93درصد بودجه ی ایران زیر نظر دولت هست.
Iran, Islamic Republic of
موافقم.کاملا
یکی
United States
ببین
شاه هرچه بود تمام شد و رفت.
طاها
Iran, Islamic Republic of
....بیخیال این تیتر های زرد به وضعیت امروز مملکت برسید