پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱
همراه با استان‌ها؛ شماره ۲

بسته استانی جهان نیوز// تخریب‌ها به باستی هیلز بوشهر رسید/ حکم قطعی شهردار اسبق کرج صادر شد/ معلمان سوختند تا روستای سردشت دزفول صاحب مدرسه شود/ پنج‌شنبه‌های فلافلی در شهرکرد/ صدای خوش کلنگ بعد از آخرین سفر رئیسی +فیلم وعکس

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 752538
دومین بسته استانی جهان نیوز در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
بسته استانی جهان نیوز//  تخریب‌ها به باستی هیلز بوشهر رسید/ حکم قطعی شهردار اسبق کرج صادر شد/ معلمان سوختند تا روستای سردشت دزفول صاحب مدرسه شود/ پنج‌شنبه‌های فلافلی در شهرکرد/ صدای خوش کلنگ بعد از آخرین سفر رئیسی +فیلم وعکس
گروه جامعه جهان نيوز: تمرکز اخبار بر روی وقایع شکل گرفته در پایتخت شاید ناخواسته باعث شود تا اخبار سی استان دیگر کمتر مورد توجه قرار بگیرد. بسته استانی جهان نيوز تلاشی است تا بتواند اخبار جذاب استان ها را در فاصله کمی به صورت یک بسته خبری برجسته کند.

سعی خواهد شد که این بسته به صورت هفتگی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

بوشهر - تخریب‌ها به باستی هیلز بوشهر رسید
رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: در پی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و ساخت‌وساز در حریم راه‌ها و مناطق روستایی با دستور قضایی دادگاه عمومی بخش دلوار و پیگیری دستگاه‌های اجرایی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیریت جهاد کشاورزی، تعداد ۲۱۶ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در مساحت ۸۵ هکتار و ارزش تقریبی بالغ‌بر ۲۶۰ میلیارد تومان در منطقه گورکات بخش دلوار تنگستان قلع‌وقمع شد.


کارخانه‌ای در بوشهر که پس از افتتاح تعطیل شد
سرنوشت کارخانه نوآوری در استان بوشهر بالا و پایین‌های دیگری دارد. اردیبهشت سال جاری، در سفر یک‌روزه معاونت علمی رئیس‌جمهور به بوشهر، کارخانه نوآوری با حمایت این معاونت در فضایی به مساحت 3000 مترمربع و بودجه‌ای بالغ‌بر 15 میلیارد تومان افتتاح شد که به گفته رئیس دانشگاه خلیج‌فارس این کارخانه محل تجمع شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و در آن خدمات موردنیاز و مرتبط به‌صورت متمرکز فراهم می‌شود؛ امّا امروز و پس از گذشت هشت ماه از افتتاح کارخانه نوآوری آنچه شاهد هستیم با آنچه وعده‌داده‌شده بسیار تفاوت دارد!


چهار محال و بختیاری - پنج‌شنبه‌های فلافلی در شهرکرد
مدتی است جوانان خودجوش دانشگاه آزاد شهرکرد مسیر با ایجاد کمپین «پنج‌شنبه‌های فلافلی» اقدام به توزیع ساندویچ در بین کارگران ایستاده در میادین شهر می‌کنند.

دانلود فیلم پنجشنبه های فلافلی

تحلیل‌شان این است که کارگران روز مزدی که تا بعد از اذان ظهر سرکار نرفته باشند احتمال کمی دارد که در ساعات بعدازظهر کاری گیرشان بیاید و احتمالا ناهارشان خود به خود حذف می‌شود؛ بنابراین تصمیم گرفتند هفته‌ای یک روز ناهار این کارگران را با کمک‌های خیری که دارند تقبل کنند.

البرز - حکم قطعی شهردار اسبق کرج صادر شد
«علی ترکاشوند» شهردار اسبق کلانشهر کرج از سوی دادگاه تجدیدنظر استان البرز به اتهام سوءاستفاده از مقام در جهت نقض مقررات در معاملات دولتی به انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع اقامت در استان البرز و تهران و انتشار حکم محکومیت در یکی از روزنامه های محلی استان البرز محکوم گردید.

خلاصه حکم محکومیت قطعی صادره از دادگاه در خصوص نامبرده بدین شرح است: 

«شعبه 13 دادگاه تجدیدنظر استان البرز به موجب دادنامه شماره 9909972629601100، اتهام آقای علی ترکاشوند «شهردار اسبق کرج» فرزند اسمعلی به شماره ملی 0321415140، شماره شناسنامه 1321 صادره از شهر کرج را عدم اجرای اوامر کتبی منطبق با بزه سوءاستفاده از مقام، در جهت نقض مقررات در معاملات دولتی موضوع ماده 576 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 تشخیص داده و به مجازات ذیل محکوم نموده است:

1. انفصال از خدمات دولتی و عمومی به مدت پنج سال
2. منع اقامت در استان البرز و تهران به مدت دو سال 
3. انتشار حکم محکومیت قطعی در یکی از روزنامه های محلی استان البرز»


خوزستان - معلمان سوختند تا روستایی صاحب مدرسه شود
ماجرا از آنجا شروع شد که شامگاه دوشنبه ۳۰ دی ماه سال جاری در حالی که شهروندان از بارش رحمت الهی شاد و سرمست بودند، اصابت صاعقه به یک کانکس در روستای کنگرستان واقع در بخش کوهستانی و صعب العبور سردشت دزفول موجب منفجر شدن پیک نیک و آتش گرفتن کانکس و در نهایت سوختگی سه معلم و سه نفر از اهالی آن منطقه شد، خبری که کام همه را تلخ کرد.

حادثه‌ای که از همان ابتدا با آمار ضد و نقیض همراه بود و مسئولان و رسانه‌ها تعداد مصدومان را بین چهار تا ۶ نفر اعلام کردند که در آخرین آمار مشخص شد در این حادثه سه معلم و سه نفر از اهالی منطقه دچار سوختگی با درجه‌های مختلف شده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که حسین رضایی معلم روستای کنگرستان به دلیل دوری مسافت بین محل زندگی و محل کار برخی شب‌ها در این کانکس می مانده است و در شب حادثه دو نفر از معلمان روستاهای اطراف و چند نفر از اهالی منطقه نیز در کنار وی در کانکس حضور داشته‌اند.

تا ۲۴ ساعت پس از بروز حادثه صرفاً همان خبر اولیه یعنی بروز صاعقه و سوختگی چند نفر، در رسانه‌ها مشاهده می‌شد و هیچ‌گونه اطلاعی از آخرین وضعیت مصدومان حادثه منعکس نشده بود.

مظلومیت حادثه دیدگان و سکوت مسئولان موجب شد تا رسانه‌ها دست به کار شوند و آخرین وضعیت را جویا شوند، در این میان تقریباً همه مردم و رسانه‌ها متفق القول به این نتیجه رسیده بودند که چرا باید در شهرستانی همچون دزفول همچنان مدارس کانکسی وجود داشته باشد و دانش آموزان مناطق صعب العبور آن از کمترین حق خود که برخورداری از مدرسه است، محروم باشند؟

گویی این حادثه رخ داده بود تا شاید وجدان خفته متولیان را که از قضا از تمام سختی‌ها و مطالبات مردم این مناطق خبر دارند، بیدار کند تا بلکه به فکر راه چاره و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار بعدی باشند اما باز هم تا رسانه‌ها دست به کار نشدند هیچ مسئولی حاضر نبود با اخبار امیدوار کننده به دنبال تسکین دل خانواده‌های مصدومان، اهالی منطقه و قشر معلمان به ویژه معلمان عشایری و روستایی شود.

کرمانشاه - دستگیری عامل ترور افسر نیروی انتظامی
روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه دوم بهمن ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی و طی یک عملیات پیچیده توسط رزمندگان قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه، یکی از اشرار تروریست عضو گروهک‌های ضد انقلاب که در سال ۹۷ و در راستای ایجاد ناامنی در کشور، سرگرد «حسن ملکی» از افسران راهنمایی و رانندگی را در شهر روانسر استان کرمانشاه  ترور کرده و مقابل چشمان فرزندان خردسالش به شهادت رسانده بود؛ دستگیر شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف، تروریست دستگیر شده به‌منظور ادامه روند رسیدگی به اقدامات جنایت کارانه تحویل مراجع قضایی شد.

خراسان رضوی - دهقان فداکار؛ این بار ۱۴ساله
محمدمهدی ۱۴ساله است و در کلاس هفتم درس می‌خواند. او اهل روستای شفیع‌آباد شهرستان جغتای خراسان رضوی است. این پسر نوجوان در مورد روز حادثه گفت: آن روز داشتیم با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کردیم که دوستانم توپ را به سمت ریل راه‌آهن شوت کردند. من دنبال توپ رفتم که ناگهان متوجه شکستگی ریل شدم.
 
شکستگی طوری بود که دو قسمت ریل از هم جداشده بود. به‌خوبی می‌دانستم اگر قطار از روی چنین ریلی رد شود، از مسیر خارج‌ شده و جان مسافران زیادی به خطر می‌افتد. خیلی ترسیده بودم. برای همین به‌سرعت نزد مادرم برگشتم و ماجرا را با او در میان گذاشتم.

مریم قلعه‌نویی، مادرمحمدمهدی در ادامه حرف‌های پسرش می‌گوید: ساعت پنج یا شش غروب ۲۵دی بود که پسرم دوان‌دوان نزد من آمد و دائم می‌گفت مامان بیا کارت دارم. باید زنگ بزنی. پسرم خیلی ترسیده بود و استرس زیادی داشت. وقتی ماجرا را از او پرسیدم، گفت مامان ریل قطار شکسته است. زود باش به ایستگاه خبر بده تا اتفاق بدی نیفتاده و قطار چپ نشده.

 
پس‌ از آن با ایستگاه آزادور تماس گرفتم و موضوع شکستگی ریل را با آن‌ها در میان گذاشتم که پرسیدند خودتان شکستگی ریل را دیده‌اید؟ گفتم من ندیده‌ام، اما پسرم آن را دیده است. ۱۰دقیقه بعد دوباره از ایستگاه جاجرم با من تماس گرفتند و گفتند کدام ریل دچار شکستگی شده و شما مطمئن هستید؟ گفتم بله مطمئن هستم ریل آسیب‌دیده است.
 
پسر من ۱۴ساله است و او نحوه شکستگی ریل را برای من توضیح داده. کمی بعد دوباره تماس گرفتند و این‌بار نشانی دقیق محل شکستگی ریل را گرفتند که به آن‌ها اعلام کردم. همان روز مأموران آمدند و ابتدا ریل را تعمیر و روز بعد هم تعویض کردند.

سمنان - کاروانسرای شاه عباسی از زندان آزاد می شود
 کاروانسرای سمنان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده به دستور شاه‌عباس که در دوران صفویه در مسیر جاده ابریشم ساخته شد.

این بنا که هم اکنون در مرکز شهر قرار دارد، در زمان ساخت، بنایی خارج از شهر سمنان بود، کاروانسرایی چهار ایوانی که در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا شده بود و ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع اعیانی (زیربنا) داشت.

ایوان اصلی ورودی کاروانسرا در جهت شرق بناست، سه ایوان دیگر در جهات شمال، جنوب و غرب مستقر و یکی از آن‌ها شاه نشین است، کاروانسرای شاه عباسی سمنان ۲۰ حجره در داخل حیاط مرکزی، ۲ شترخان در شمال و جنوب و ۱۲ سکو برای تبادل کالای کاروانیان عبوری دارد و در جهت قبله ساخته شده است.

میراث فرهنگی وقت، یک بار این کاروانسرا را در دهه ۱۳۵۰ بازسازی و در سال ۱۳۵۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد.

شاید تنها تصویر مستند از این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۵ ضبط شده باشد، هنگامی که گروه فیلم برداری برای ساخت فیلم سینمایی " وقتی که آسمان بشکافد " به سمنان آمده بودند و برای تهیه تیتراژ این فیلم، نما‌هایی از کاروانسرای عباسی سمنان را استفاده کردند.

این کاروانسرا در دهه ۷۰ تغییر کاربری داد و از اداره میراث وقت به کاربری زندان تبدیل و با اضافه شدن الحاقاتی به آن، سال‌ها از چشم مردم پنهان شد.

نخستین تلاش‌ها برای آزادی کاروانسرا از بند زندان، از ابتدای دهه ۹۰ با مکاتباتی مسئولان میراث فرهنگی با اداره کل زندان‌ها داشته و تخلیه کاروانسرا و باز پس گیری این بنای تاریخی را خواستار بودند.

پس از ۹ سال بالاخره طرح انتقال ندامتگاه به خارج شهر (کیلومتر ۶ جاده نظامی) تیر ماه سال ۹۹، با افتتاح زندان جدید به سرانجام رسید وکاروانسرا تخلیه شد، ولی دیوار‌های الحاقی به این بنای تاریخی با، اما و اگر‌های بسیار هنوز سر جای خود بود.

در فهرست برنامه‌هایی که از سفر رئیس قوه قضاییه به خبرنگاران اعلام شده بود، بازدید از کاروانسرا قرار نداشت، ولی حوالی ظهر روز پنج شنبه دوم بهمن ۱۳۹۹، خبر رسید رئیس قوه قضاییه که برای بررسی مسائل قضایی به سمنان سفر کرده، سر زده به کاروانسرای عباسی رفته است.

بازدیدی که علاوه بر مسئولان استان، شهردار سمنان هم آقای رئیسی را همراهی می‌کرد؛ پس از بازدید بود که رئیس قوه قضاییه دستور آزادی آخرین زندانی زندان قدیم سمنان را صادر کرد و گفت: کاروانسرای تاریخی سمنان به شهرداری واگذار و تبدیل به مرکز فرهنگی شود.
 
هنوز ۴۸ ساعت از دستور رئیس قوه قضاییه نگذشته بود که روز شنبه چهارم بهمن ۱۳۹۹، رویای ۴۰ ساله آزادی کاروانسرا تعبیر شد و صدای کلنگی که بر دیوار‌های محوطه داخلی کاروانسرا ضربه می‌زد، از پایان دوران حبس کاروانسرا خبر داد و تیم مشترکی از شهرداری و میراث فرهنگی سمنان، مقدمات کار خارج کردن کاروانسرا از شمایل زندان را شروع کردند.


**تحریریه جهان نيوز از ارسال اخبار جذاب، موثق و دیده نشده فعالان رسانه ای استان ها به شدت استقبال می کند.
برچسب ها: بسته استانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کشاورزالبرزی خادم سردارسلیمانی
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز از بسته معیشت خبریت سپاسگزارم، علی برکت اللّه،