کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۴

به شاه گفتم ۴۵ روز تفریح در سوئیس کافی است

4 بهمن 1399 ساعت 13:01

اینکه علم با همه تبحر و افراط در عیاشی به شاه توصیه می کند افراط نکند گواه گویایی بر فساد عمیق محمدرضا پهلوی است. فردی که در خلال سطور خاطرات علم ادعا می شود خود را وقف ملت ایران کرده است.


گروه جامعه جهان نیوز: اسدالله علم یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه پهلوی است. او حدود یازده سال وزیر دربار پهلوی بود و مدتی نیز نخست‌وزیر ایران بوده‌ است. علم به دلیل ملاقت‌های روزانه با شاه و سرو سامان دادن به امور خصوصی وی، نسبت به رفتارها، خلقیات و عادات محمدرضا پهلوی اطلاعات خوبی را در یادداشت‌های خود به دست می‌دهد.

در ادامه خاطره‌ای از اسدالله علم درباره سفر محمدرضا پهلوی به سوئیس در بهمن ماه  ۱۳۴۸ را می‌خوانید:

«امروز بعد از ظهر که به حضور شاه رفتم، وسط کار ماساژ حمام بودند. دو ساعتی با هم صحبت کردیم. عرض کردم به نظر من ایشان هم در ورزش و هم در فعالیت‌های شبانه افراط می کنند.

به تذکرم خندید، ولی من یادآور شدم برای مردهای پنجاه و یک ساله سه ساعت اسکی کردن کار درستی نیست، چیزی که همین امروز با غرور پزش را به من داد... باردیگر پیشنهاد کردم به حد کافی خارج از مملکت بوده‌ایم و اکنون بهتر است برگردیم. مثل اینکه دنیا را بر سرش خراب کرده باشم، اما وظیفه من ایجاب می کند که به اطلاع برسانم که پادشاه ایران نمی تواند چهل و پنج روز را خارج از وطنش و صرفا بابت استراحت و سرگرمی بگذارند. مردم این چیزها را تحمل نمی کنند.

اینکه علم با همه تبحر و افراط در عیاشی به شاه توصیه می کند افراط نکند گواه گویایی بر فساد عمیق محمدرضا پهلوی است. فردی که در خلال سطور خاطرات علم ادعا می شود خود را وقف ملت ایران کرده است.

بیشتر بخوانید:
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ماجرای طمع شاه به همسر رئیس جمهور فیلیپین +عکس

ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا

اجازه خواستم برای ملاقات چشم پزشکم به زوریخ بروم . اوقاتش تلخ شد و از من خواست که به این سرعت او را ترک کنم به خصوص که مولایی عبدالله هم قرار است به او ملحق شود... سپس گفت«نکند خانم علم تو را تحت فشار قرار داده است؟» عرض کردم یکی از دلایل هم همین است - همسرم کاملا متقاعد شده که من در اینجا فقط به عیاشی می پردازم، ولی چشم هایم حقیقتاً احتیاج به معاینه دارند. باید به یک متخصص مراجعه کنم و پنجشنبه و جمعه را در زوریخ بگذرانم. از آنجا باید عازم ژنو بشوم. شاه با اکراه پذیرفت ولی از من قول گرفت که فردا صبح قبل از رفتن، به ملاقاتش بروم . ویکتور امانوئل(1) ضیافتی داده بود که شاه هم حضور داشت، اما از آنجا که حضور من در سن موریتس مورد توجه کسی قرار نگرفته، من دعوت نشدم. در عوض گشتی در شهر زدم».


پی نوشت:
(1) ویکتور امانوئل پسر اومبرتو پادشاه سابق ایتالیا است. او علی رغم بی نتیجه بودن خواستگاری شاه از خواهرش «پرنسس گابریلا» از دوستان خانواده سلطنتی ایران به شمار می‌رفت. ویکتور امانوئل در داراز مدت از روابطش در ایران برای فروش تعداد زیادی از هلیکوپترهای اگوستابل، به نحو احسن استفاده کرد.


کد مطلب: 752385

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/752385/شاه-گفتم-۴۵-روز-تفریح-سوئیس-کافی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com