کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همراه با استان‌ها؛ شماره اول

بسته استانی جهان نیوز// بازار تبریز در یک قدمی تکرار فاجعه پلاسکو/ در ایلام خانه‌ها پلاک ندارند/ شهردار بازداشت شده ارومیه بازنشسته شد/ تالاب انزلی در مسیر نابودی +فیلم و تصاویر

2 بهمن 1399 ساعت 13:05

بسته استان‌های جهان نیوز مجددا کار خود را آغاز کرد.


گروه جامعه جهان نیوز: تمرکز اخبار بر روی وقایع شکل گرفته در پایتخت شاید ناخواسته باعث شود تا اخبار سی استان دیگر کمتر مورد توجه قرار بگیرد. بسته استانی جهان نیوز که دور جدید فعالیت خود را با این شماره آغاز می کند تلاشی است تا بتواند اخبار جذاب استان ها را در فاصله کمی به صورت یک بسته خبری برجسته کند.

سعی خواهد شد که این بسته به صورت هفتگی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

آذربایجان غربی - شهردار بازداشت شده ارومیه بازنشسته شد
«محمد حضرت‌پور» شهردار ارومیه هفته گذشته به دلیل اتهامات مالی، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شد. بررسی‌های نشان می‌دهد وی همچنان در بازداشت به سر می‌برد و پرونده قضایی او - با وجود صدور حکم بازنشستگی - در مراجع نظارتی و قضایی مفتوح است.

حکم بازنشستگی شهردار ارومیه از سوی استانداری آذربایجان‌غربی مورد موافقت قرار گرفت و تا تعیین شهردار، سرپرست تعیین شده مسئول اداره شهر خواهد بود.

ایلام - اینجا خانه ها آدرس ندارند!
شهرستان ایلام مرکز استان و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان ایلام است؛ اما هنوز خانه‌های این شهر همانند زمان قدیم بدون پلاک باقی مانده‌اند. با گذر از کوچه‌ها و محله‌های استان ایلام اولین چالشی که نمایان می‌شود، تراژدی تکراری عدم تابلو گذاری و پلاک‌بندی منازل است که این امر مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی به وجود آورده است. سردرگمی آژانس ها، مهمان ها و سختی در ارسال بسته های خرید از جمله مشکلات بی‌نشان بودن خانه ها است.

هرمزگان - حمله مسلحانه به مدیرعامل منطقه آزاد قشم
حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم غروب روز دوشنبه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. فرماندار قشم ضمن تایید خبر این حمله مسلحانه گفت: موضوع در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی به زودی ارائه شود. به گفته برخی از منابع محلی این حمله توسط یک موتور سوار صورت گرفته و حال دو زخمی این حمله مسلحانه وخیم نیست.

چهار محال و بختیاری - یاسه‌چای؛ روستای بدون کوچه ایران
روستای یاسه‌چای روستایی زیبا و دیدنی در شهرستان سامان است که در 52 کیلومتری شهرکرد و در حاشیه زاینده‌رود قرار گرفته و دارای  طبیعتی بکر و منحصر به فرد است.
 
این روستا با ارتفاع یک هزار و 900 متر از دریا دارای آب و هوای ملایم و مطبوع در فصول بهار و تابستان و زمستان‌های نسبتا سرد است.
 
"یاسه چای" کلمه‌ای مرکب و ترکی به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می‌شود و از دو بخش "یاسو" به معنای "رودخانه" و "چای" به معنای "پهن" تشکیل شده، این نام‌گذاری به این دلیل است که روخانه زاینده‌رود که در شرق روستا جاری است در این نقطه عریض شده است.
 
یاسه‌چای قدمت تقریبا طولانی دارد و ثبت 400 سال قدمت و معماری خاص برای آن سبب شده تا همه ساله این روستا مقصد بسیاری از گردشگران باشد، بافت قدیمی و متراکم روستای یاسه‌چای (یاسه‌چاه) بگونه‌ای است که مردم روستا از طریق چهار دالان که هر کدام به طول حدود 400 متر است و سرپوشیده می‌باشند و درب همه خانه‌ها به داخل آن باز می‌شود، آمد و شد می‌کنند.





کوچه‌های این روستا به‌صورت سرپوشیده است و می‌توان یکی از علل مهم آن را تامین امنیت برای روستا دانست، درواقع باید گفت، روستای یاسه‌چای هیچ کوچه‌ای ندارد و از دالان‌های تونل شکل از جنس خشت و گلی که از ابتدا تا انتهای روستا ساخته شده است، تشکیل می‌شود و همین بافت تاریخی و قدیمی موجب شده تا روستا بسیار مورد توجه قرار گیرد و زیبایی خاصی به آن بخشیده است، این روستای تاریخی دوازدهم شهریور سال 1393 با شماره 31108 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
یکی از علت‌های مهمی که سبب شده تا روستای یاسه‌چای (یاسه‌چاه) بافت متراکمی داشته باشد کمبود زمین می‌باشد و مردم برای صرفه‌جویی در مصرف زمین اقدام به ساخت روستایی کرده‌اند، که تحت عنوان روستای بدون کوچه ایران شهرت یافته است.

بازار تبریز در یک قدمی تکرار فاجعه پلاسکو
بازار مسقف تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه‌ی آجری جهان و یکی از عناصر هویتی موثر بر فرهنگ و اقتصاد تبریز، از ابتدای شکل‌گیری تا به حال با چالش بزرگی به نام گرمایش در فصل زمستان و آتش‌سوزی‌های ناشی از استفاده از روش‌های ناایمن و نادرست برای گرم کردن مغازه‌ها مواجه بوده است، این بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی مسئولان امر می‌تواند برای تاریخ و اقتصاد کشور، حتی فاجعه‌بارتر از حادثه‌ی پلاسکو باشد؛ چرا که تاریخ، قابل بازسازی نیست.


با توجه به اهمیت و جایگاه این مجموعه‌ی تاریخی، تداوم بی‌احتیاطی‌ها و سهل انگاری اصناف و عدم مشارکت آن‌ها در نگهداری از بازار تبریز، می‌تواند زمینه‌ساز وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر و در برخی موارد، حوادث خطرناکی شود که فاجعه‌بارتر از حادثه‌ دلخراش پلاسکو باشد، ساختمان جدید پلاسکو امسال از نو ساخته شد، اما بازار تبریز، تنها محل خرید و فروش نبوده و فرهنگ، هویت و تمدن ناشی از آن را نمی‌توان به راحتی بازسازی کرد، این مجموعه در یونسکو ثبت شده و از بین رفتن تدریجی هویت تاریخی آن در آتش سوزی‌های مکرر و واگذاری کامل مدیریت بازار به بازاریان، می‌تواند زمینه‌ی خروج بازار تبریز از یونسکو را هم فراهم کند.

گیلان - تالاب انزلی در مسیر نابودی
در حالی مسئولان بندر انزلی و محیط زیست گیلان از احیای تالاب بین المللی انزلی صحبت می‌کنند که شواهد امر بیانگر این واقعیت است که تالاب در ورطه نابودی قرار دارد. جلسات بی ثمر و البته پر هزینه احیای تالاب تاکنون نتوانسته مرهمی بر زخم عفونی این موهبت الهی باشد تا جایی که زیر پایه‌های پل تاریخی غازیان که یکی از جاذبه‌های گردشگری انزلی به شمار می‌رود خشک شده است. ورود رسوبات و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف زمین‌های تالابی و همچنین ساخت موج شکن جدید از دلایل عدم جریان و ورود آب به تالاب عنوان می‌شود.

فیلم نابودی تالاب انزلی

کرمانشاه -یادمان زلزله بزرگ کرمانشاه احداث می‌شود
استاندار کرمانشاه با اشاره به همدلی و همراهی بی نظیر مردم و مسوولین در زلزله بزرگ کرمانشاه گفت: یادمانی حاوی اطلاعات این زلزله، آمارهای مصدومین و فوتی ها، اقدامات انجام شده و مشارکت مردم، خیرین و مسئولین در بازسازی مناطق زلزله زده در شهرستان سرپل ذهاب احداث خواهد شد.

 
هوشنگ بازوند در جلسه بررسی هماهنگی لازم برای احداث یادمان زلزله استان، اظهار داشت: سال 1396 یک زلزله بسیار شدید در استان کرمانشاه اتفاق افتاد که در 100 سال اخیر در منطقه غرب بی سابقه بود، لذا ضرورت دارد خسارات این زلزله و اقداماتی که برای بازسازی صورت گرفته در قالب طرحی به شکل یک یادمان برای آیندگان به یادگار باقی بماند.

وی با بیان اینکه این یادمان باید به محلی برای مشاهده عموم مردم تبدیل شود، ادامه داد: همچنین باید تلاش شود تصاویر و عکس هایی از ساختمان های فرو ریخته و روند بازسازی مناطق زلزله زده تهیه و این تصاویر در ادارات مختلف شهر سرپل ذهاب و ساختمان هایی مانند وزارت کشور و مدیریت بحران کشور نیز نصب گردد.


**تحریریه جهان نیوز از ارسال اخبار جذاب، موثق و دیده نشده فعالان رسانه ای استان ها به شدت استقبال می کند.


کد مطلب: 752196

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/752196/بسته-استانی-جهان-نیوز-بازار-تبریز-یک-قدمی-تکرار-فاجعه-پلاسکو-ایلام-خانه-ها-پلاک-ندارند-شهردار-بازداشت-شده-ارومیه-بازنشسته-تالاب-انزلی-مسیر-نابودی-فیلم-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com