کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نزدیک بودن فروپاشی جماهیر شوروی بلوک غرب؛

بازخوانی توصیه مهم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع)/ ابزار ارتباطی ایران با دنیای غرب چیست؟

30 دی 1399 ساعت 21:42

ضرب المثل «چاقو دسته خودش را نمی برد» همین جا کاربرد دارد. مدیریت و حاکمیت این سرویس ها به گونه ای طراحی نشده است که قاعده ای بازی در دست کاربران باشد.


گروه سیاسی جهان نیوز: اعتراضات شدید مردم آمریکا چه قبل و چه بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تصرف تاریخی کنگره آمریکا به دست معترضان، بحران دولت آینده آمریکا، کسب جایگاه بدهکارترین کشور دنیا، شکست های پی در پی آمریکا در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه)، بحران در نظام سرمایه داری، جنگ و نزاع ناتمام دموکرات ها و جمهوری خواهان، افول لیبرال دموکراسی و مخصوصاً بیدار شدن مردم و طبقه متوسط و فقیر این کشور، همه نشان از این دارد که دنیا شاهد فروپاشی یک اتحاد جماهیر شوروی دیگر اما این بار در بلوک غرب خواهد بود؛ هر چند تعیین زمان دقیق آن شاید در حال حاضر کمی سخت به نظر برسد.
 
بنابراین امروز فرصت بزرگی برای روشنگری و صدور پیام انقلاب و اسلام به آمریکا و تمام دنیا است. اما خیلی مهم است که ابزار ارتباطی ما با دنیا غرب چه باشد؟
 
این موضوع بدیهی است که یکی از راه هایی که نظام سلطه برای بقای خود همواره از آن بهره برده و مشغول ذائقه سازی، مهندسی افکار و یا جهت دهی به سایر ملت ها بوده است، استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی است.

 امروز نیز با وجود اعتراضاتی که در آمریکا شاهد آن هستیم، سرویس های معروف و فعال در عرصه شبکه اجتماعی و پیامرسان، یک بار دیگر نشان دادند که در بزنگاه ها می دانند چه کار کنند و چگونه برای حفظ و بقای نظام سرمایه داری تلاش کنند؟ البته غیر از این هم از آنها انتظار نمی رود و اتفاقاً اگر خلاف این باشد باید تعجب کرد.

با اتفاقاتی که در چند روز گذشته و همچنین سابقاً شاهد آن بوده ایم، به نظر می رسد دل خوش کردن به ابزارهایی نظیر اینستاگرام و توییتر که مدیریت و گردش محتوا در آن، نه بر اساس اتفاق بلکه بر اساس یک روش و هدف مشخص است، برای رساندن پیام انقلاب و اسلام به دنیای غرب، قابل توجیه نیست و تجدید نظر در روش مبارزه با نظام سلطه در فضای مجازی ضروری به نظر می رسد.

این حقیقت را باید بپذیریم که نرم افزارها و سرویس های آمریکایی – صهیونیستی بیش از آنکه متعهد به رساندن پیام ما به دنیا باشند و به ظاهر به ما خدمات رایگان بدهند، به CIA ، FBI ، NSA، کنگره آمریکا و قوانین این کشور متعهد هستند.

در واقع ضرب المثل «چاقو دسته خودش را نمی برد» همین جا کاربرد دارد. مدیریت و حاکمیت این سرویس ها به گونه ای طراحی نشده است که قاعده ای بازی در دست کاربران باشد.

اما نحوه إعمال سیاست های این سرویس ها بنابه شرایط و زمان های مختلف، فرق می کند. در واقع آنها همیشه به یک صورت وارد میدان نمی شوند بلکه در بزنگاه هایی که زمان مناسب اثرگذاری بر افکار مردم است، شمشیرهای خود را از غلاف بیرون می کشند. فرقی هم نمی کند، عکس و یا نام شهید حاج قاسم سلیمانی باشد یا موضوع ممنوعیت واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از سوی رهبر انقلاب، یا قدرتمند شدن  صفحات جبهه مقاومت در بستر این پلتفرم ها. حتی إعمال سیاست ها و اطاعت پذیری آنها تا اندازه ای است که می توانند صدای رئیس جمهوری رسمی خود را هم خفه کنند و ارتباط او را با مردم قطع کنند.
 
از همین رو است که سال گذشته مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)، فرمودند: «ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید ...مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله‌ی بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجّه کنید. پس بنابر‌این آن «قوّه»، این هم «ابزار»؛ هر چه میتوانید -مَا استَطَعتُم- بایستی در این زمینه‌ها خود را آماده کنید».

ای کاش که در شرایط حساسی که بر ایالات متحده و تمام دنیا حاکم است، مسئولانی داشتیم که به اهمیت ابزارها و پلتفرم ها در دنیای مجازی آگاهی داشتند. اگر قبلاً به جای پهن کردن فرش قرمز برای دیگران، به توانمندی دانشمندان جوان و نخبه کشور باور داشتیم و با برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب، پلتفرم های در سطح جهانی ارائه می دادیم و از همه مهمتر، اجزاء شبکه ملی اطلاعات به درستی اجراء می شد، شاید امروز برخی از آمریکایی هایی که صدایشان خفه می شود، به راحتی می توانستند از بستر همین پلتفرم های ایرانی صدایشان را به دنیا برسانند. همچنین ما از طریق همین پلتفرم ها به راحتی می توانستیم دیپلماسی و جنبش های فراگیر جهانی تشکیل دهیم. در حقیقت یکی از اقسام مواجهه فعال و مبتکرانه در فضای مجازی همین است. 


کد مطلب: 751869

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/751869/بازخوانی-توصیه-مهم-رهبری-دانشگاه-امام-حسین-ع-ابزار-ارتباطی-ایران-دنیای-غرب-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com