پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۳
به مناسبت شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)؛

۳ عمل محبوب حضرت زهرا(س) در دنیا/ چرا مردم مدینه فاطمه(س) را یاری نکردند؟/ نکاتی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه کرد/ گفتارهایی از آقایان پناهیان، استاد رفیعی + مداحی محمود کریمی،حسین فخری و رسولی

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 751755
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حضرت فاطمه(س) فرموده‌اند او بانویی است که روز قیامت خداوند می‌فرماید ای فاطمه از من بخواه تا عطا کنم و آرزو کن تا خشنودت کنم.
۳ عمل محبوب حضرت زهرا(س) در دنیا/ چرا مردم مدینه فاطمه(س) را یاری نکردند؟/ نکاتی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه کرد/ گفتارهایی از آقایان پناهیان، استاد رفیعی + مداحی محمود کریمی،حسین فخری و رسولی
گروه فرهنگی جهان نيوز: برای شناخت منزلت و شأن حضرت زهرا سلام‌الله علیها باید به آیه‌های قرآن کریم و حدیث و کلام پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام مراجعه کنیم تا از میان آن‌ها بتوانیم در حد وسع خود، شناختی از منزلت بانوی گرامی اسلام داشته باشیم و بدانیم به چه دلیل حضرت زهرا سلام‌الله علیها به عنوان الگو و سرآمد مردان و زنان عالم معرفی شده‌اند.

به طوری که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه بارها در کلام گهربار خود به منزلت آن حضرت در نزد خدای متعال اشاره فرمودند و همچنین حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ایشان را الگوی کاملی برای مردم جهان معرفی می‌کردند. و یا ائمه اطهار علیهم السلام هر بار نام مادر گرامی خود را می‌بردند، به قدری تواضع و خشوع از خود نشان می‌دادند که مشخص می‌کرد حتی نام مبارک آن حضرت منزلتی دارد که باید در برابر آن تواضع و فروتنی نشان دهیم.

شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان همواره در تلاش است تا اعمال بد را بیاراید و زمینه گمراهی افراد را فراهم کند چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ؛ و شیطان اعمالشان را برای آنان آراسته بود، از این رو آنان را از راه (خدا) بازداشت.» در این مواقع خطرناک داشتن الگوی مناسب و برتر می‌تواند ما را از مرتکب شدن به اعمال زشت بازدارد.
سه عمل مطلوب از نظر بهترین بانوی عالم
الگوی مناسب فرد یا افرادی هستند که اول از همه خودشان از گناه و آلودگی در امان باشند، برترین افراد عالم که می‌توانند بهترین الگوها باشند ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند؛ زیرا آنان بنابر آیات قرآن کریم از پلیدی و زشتی به دورند؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ همانا خداوند متعال اراده کرده است که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور و کاملاً شما را پاک کند.» وقتی افرادی الگو باشند علاوه بر اینکه خودشان اعمال و رفتار نیک را انجام می‌دهند سعی در این دارند که راه درست را به ما معرفی کنند. ما با تبعیت کردن از آنان می‌توانیم راهی به سوی سعادت و خوشبختی پیدا کنیم.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان یکی از افراد برتر عالم در این دنیا سه چیز را دوست داشتند و به آن عمل می‌کردند که مطمئناً ما هم اگر آنها را در زندگی خود به کار گیریم، سعادتمند خواهیم شد، ایشان فرمودند: «حُبِّبَ لَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ، وَ النَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَ الاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ؛ سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا.» در اینجا این سه عمل نیکو را شرح خواهیم داد.


در دنیا و آخرت همراه با قرآن کریم
حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه وحی و در محضر رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله بزرگ شدند و همیشه علاقه خود را به تلاوت قرآن و انس با آیات الهی نشان می‌دادند و حتی در وصیتشان به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کردند: «فَاکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَ الدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمَیِّتُ فیها إلى اُنْسِ الاْحْیاءِ؛ پس از آن که مرا دفن کردى، برایم قرآن را بسیار تلاوت کن، و برایم دعا کن، چون که میّت در چنان موقعیّتى بیش از هر چیز نیازمند به اُنس با زندگان است.» قرآن و کلام وحی باعث جلای روح و باطن فرد می‌شود و باعث زنده شدن قلوب خواهد شد.

دردانه رسول خدا همواره مورد لطف و محبت پیامبر اسلام قرار داشتند؛ به‌ گونه‌ای که هر زمان پیامبر خدا حضرت محمد (ص) حضرت زهرا (س) را می‌دیدند به احترامشان می‌ایستادند و از ایشان استقبال می‌کردند. پیامبر اکرم در مورد شخصیت حضرت زهرا (س) می‌فرمایند:

«إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّی و هِىَ نورُ عَینی و ثَمَرَةُ فُؤادی؛ یَسوؤُنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها؛ فاطمه پاره تن من و روشنى دیده و میوه دل من است. آنچه او را ناراحت کند مرا ناراحت می‌کند و آنچه شادش کند، مرا شاد مى‏‌کند.»

حضرت زهرا (س) هم همین حس را به رسول خدا داشته همیشه ایشان را احترام کرده به پیروی از رسول خدا می‌پرداختند. اکنون ما که از توفیق دیدار پیامبر اکرم بی‌نصیب هستیم، با عمل به سیره آن حضرت می‌توانیم باعث خشنودی و کسب رضایت ایشان شویم و در این صورت رضایت خدواند متعال را هم کسب خواهیم کرد زیرا خشنودی خدواند در پی عمل به دستورات دین و پیامبر حاصل خواهد شد.

انفاق موجب افزایش روزی
برترین بانوی اسلام در زندگی خود همیشه پایبند به انجام اعمال نیک بوده انفاق به نیازمندان را بسیار دوست می‌داشتند؛ به گونه‌ای که فقیری نزد رسول خدا آمد و پیامبر اکرم ایشان را به در خانه حضرت زهرا (س) راهنمایی کردند و این بانوی بزرگوار اسلام گردنبند خود را به فقیر دادند و همین گردبند گرسنه‌اى را سیر و مستمندى را بی‌نیاز و برهنه‌اى را مالک لباس و غلامى را آزاد کرد و در آخر به دست صاحبش بازگشت.حضرت زهرای مرضیه (س) با این انفاق و دستگیری از نیازمندان به ما آموخت که رضایت خدا و رسول در گرو یاری و کمک به مستمندان و نیازمندان است. انفاق و کمک به نیازمندان برکات فراوانی برای فرد و جامعه خواهد داشت و نه تنها مال انسان را کم نخواهد کرد بلکه آن را چندین برابر می‌کند چنان‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مَن أعطی دِرهَما فی سَبیلِ اللّه ِ کَتَبَ اللّه لَهُ سبعَمِائةِ حَسَنَةٍ؛ هر که یک درهم در راه خدا بدهد، خداوند برایش 700 ثواب می‌نویسد.»

بزرگترین مصیبت هایی که بر حضرت فاطمه (س) وارد شد
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی وافی کارشناس مذهبی،با تشریح جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) در جوامع اسلامی و نقش ایشان در رسالت، نبوت، امامت و گسترش دین مبین اسلام، اظهار کرد: اگر به حقوق امام علی (ع) و امامان معصوم (ع) توجه می‌شد و این بزرگواران جانشین پیامبر (ص) می‌شدند، هرگز مصائبی برای حضرت زهرا (س) و امت اسلامی به وجود نمی‌آمد. غصه حضرت زهرا (س) نیز این بود که با ادای حق و دین امامان معصوم (ع) هرگز به کسی ستم نمی‌شد و جهان پر از عدل و عدالت می‌شد و شرایط خیلی بهتر از شرایط بعد از رحلت پیامبر (ص) بود. حزن و اندوه و مصیبت‌هایی که از امام علی (ع) تا امام زمان (عج) بر ائمه اطهار (ع) وارد شد حاصل بی توجهی به ادای حق و دین به رسالت پیامبر (ص) بود. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه همه مصائب خود را به امت اسلامی معرفی کرد و از آن‌ها خواست تا حقوق و دین امامان معصوم (ع) و حق رسالت را ادا کنند و وظایف خود را انجام دهند.

گریه حضرت زهرا (س) برای چه بود؟
اصل مصیبت حضرت زهرا (س) و گریه های ایشان، برای فراق پیامبر (ص) و از دست دادن ایشان بود. در حقیقت فقدان رسول خدا (ص) باعث انقطاع وحی شد و باید جانشینی برای رفع این آسیب انتخاب می‌شد. پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را برای این امر انتخاب کرد، ولی مردم آن زمان این حق و دین را ادا نکردند. در واقع انقطاع وحی بزرگترین مصیبت حضرت زهرا (س) بود.
 
محورهای اصلی که باید در عزاداری فاطمی به آن توجه شود
باید به این نکات توجه کنیم که دچار آسیب‌های عزاداری نشویم؛ پیامبر (ص) برای همه جوامع اسلامی مورد توجه است و حضرت زهرا (س) به عنوان تنها فرزند ایشان جایگاه خاصی در جوامع اسلامی شیعه و سنی دارد. ما باید در هنگام عزاداری برای حضرت زهرا (س) مراقب رفتار و صحبت‌های خود باشیم و به گونه‌ای رفتار نشود که زمینه و بستر تفرقه و اختلاف به وجود بیاید.

ما حق نداریم از اشعار فاش و بی پرده در روضه‌ها استفاده کنیم. باید در بیان اشعار و روضه خوانی‌ها شأن و منزلت حضرت فاطمه (س) حفظ شود. اگر به این موضوع توجه نشود، شاهد یک آسیب بزرگ خواهیم بود. هنگام عزاداری و روضه خوانی باید  فضای فرهنگی و بومی در مناطق مختلف کشور در نظرگرفته شود و با توجه به عقاید مردم آن منطقه برای حضرت زهرا (س) عزاداری شود تا بستر تفرقه و اختلاف ایجاد نشود.
 


چرا مردم مدینه حضرت فاطمه(س) را یاری نکردند؟
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به دلایل این که چرا مردم مدینه حضرت فاطمه(س) را یاری نکردند پرداخته است و می‌فرماید: یکی از زشت‌ترین انواع ترس‌ها در جامعه «ترس از تحقیر و سرزنش» است که یک ترس روانی است. این بدتر از ترسِ از مرگ یا فقر است که سلطه‌گران به‌کار می‌گیرند.

مردم کوفه از سرِ چه ترسی امام‌حسین(ع) را یاری نکردند؟ ترسیدند که مبادا لشکر یزید بیاید و آنها را تکه‌تکه کند. اما در فاطمیه، مردم از چه چیزی ترسیدند و نالۀ فاطمه(س) را جواب ندادند؟ آیا کسی تهدید کرده بود که آنها را تکه‌تکه می‌کند؟

وقتی امام‌حسین(ع) صدا زد «هَل مِن ناصرٍ ینصُرنی» هرکسی به ایشان کمک می‌کرد، کشته می‌شد، اما وقتی فاطمۀ زهرا(س) بین در و دیوار ضجه زد، اگر کسی به ایشان کمک می‌کرد، کشته نمی‌شد. کمااینکه زبیر با شمشیر آمد که مثلاً کمک کند، اما شمشیرش را گرفتند و خودش را نکشتند.

در مدینه نه ترس از فقر بود، نه ترس از کشتار بود، بلکه یک ترس روانی وجود داشت؛ مردم مدینه در رودربایستیِ همدیگر ماندند و فاطمه را کمک نکردند، آنها سکوت زشتی کردند و این خیلی خیانت‌کارانه بود.
 
یک جوّ روانی سنگین علیهِ علی(ع) ایجاد شده بود که هیچ‌کسی به ایشان کمک نمی‌کرد. حتی نقل شده است تعداد زیادی در یک شب به علی(ع) وعدۀ یاری دادند اما روز که شد، در رودربایستی ماندند و نیامدند!
 
دعای پر معنی حضرت زهرا(س)/ علیرضا پناهیان


گلچین مداحی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)

چه کردی با من تنها مدینه/ حسین فخری ای تربت گمگشته ات زهرایازهرا/ محمود کریمی فاطمیه‌ها به من نگیید روضه بخون/ سید مجید بنی فاطمه چادرت را بتکان روزی ما را بفرست/محمد حسین پویانفر بـیا بــیا گــل زهــرا/ سید مهدی میرداماد
الحمدالله که مادرمی/ مهدی رسولی
 
 
بیشتر بخوانید:
حضرت زهرا(س)، سری از اسرار الهی است
چرا به حضرت زهرا(س) «صدیقه» می‌گویند؟

دوست داشتنی‌های دنیا در کلام حضرت زهرا(س)
آیت‌الله صدیقی: حضرت زهرا(س) عطیه‌الهی است
حدیث/ خوش رویی درکلام حضرت زهرا(س)
حدیث/ خوش رویی درکلام حضرت زهرا(س)
گردآوری:حسام زبیراوی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یا فاطمه الزهرا یا بنت رسول الله اشفعی لنا فی الدنیا والاخره
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود.
Iran, Islamic Republic of
مدیون دعای حضرت مادریم