کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان:

اصولگرا‌ها فقط ۱۵ درصد رای دارند/ قالیباف که رئیس مجلس شد گفتیم صد رحمت به لاریجانی/ روحانی همشهری ماست و دوستش داریم/ از رای دادن به او پشیمان نشدم

27 دی 1399 ساعت 10:47

با مصطفی کواکبیان به گفت‌وگو نشستیم تا از حال و هوای جریان اصلاحات برای انتخابات بپرسیم.


گروه سیاسی جهان نیوز: مصطفی کواکبیان، فعال اصلاح طلب و دبیر کل حزب مردم سالاری با باشگاه خبرنگاران جوان گفتگوی مفصلی داشته است که بخش های مهم آن را در ادامه خواهید خواند:

*انتخابات خرداد ۱۴۰۰ به صورت یک بسته دیده می‌شود که بخشی از آن، انتخابات شورا‌ها و بخشی انتخابات ریاست جمهوری هست.

*هر طرح و اقدام و موضوعی که باعث کاهش حضور مردم شود، قطعا ضد منافع ملی، نظام، انقلاب، راه امام خمینی و فرمایشات رهبری است که ایشان بار‌ها فرمودند که ما باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم. خصوصا در انتخابات که چندین بار رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند پای صندوق‌های رای بیایند، یعنی انقدر مشارکت گسترده مهم است.

*تجربیات انتخاباتی نشان داده که سقف رای جریان اصلاحات هیچ وقت از سبد اصلاح طلبان به سبد گروه‌های دیگر ریخته نخواهد شد؛ ۱۵ درصد آرا برای جریان اصولگراست، ۳۰ تا ۴۰ درصد آرای خاکستری وجود دارد که بین جریان‌های مختلف شناور هستند و فارغ از جناح و جریان تصمیم گیری و انتخاب می‌کنند و هر طرفی بهتر بتواند شعار‌های آن‌ها را بهتر پوشش دهد به آن سمت حرکت می‌کنند؛ منهای این درصدها، بقیه آرا یعنی چیزی حدود ۴۰ – ۵۰ درصد رای‌ها به بالا متعلق به اصلاح طلبان است.

*حالا در خصوص پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان باید بگوییم بخشی از آن در طیف خاکستری تضعیف شده است، ولی بخش ۴۰ – ۵۰ درصد به بالا واجدان شرایط اگر باز هم در انتخابات حاضر شوند به اصلاح طلبان رای می‌دهند، منتها حضور آن‌ها در انتخابات به، اما و اگر بستگی دارد؛ ولی نیامدن آن‌ها به معنی بالا رفتن آرای اصولگرا‌ها نیست.

*یک بخشی از آرای اصلاح طلبان از قشر خاکستری ریزش می‌کند که آن هم چوبی است که از اقدامات دولت می خوریم و می‌توانیم اینطور بگوییم که بخشی از آرای جریان اصلاح طلبی به خاطر حمایت‌های خود از دولت کاهش پیدا کرده که اگر این نگاه تغییر کند حتما رای خاکستری هم به نفع اصلاح طلبان تغییر پیدا خواهد کرد، اما در هر صورت باید قبول کنیم که آرای خاکستری اصلاح طلبان به دلیل حمایت از دولت کاهش پیدا کرده است.

*این موضوع را در حزب مردم سالاری رد کردیم که به هیچ نحو از خارج از جبهه اصلاحات از هیچ کس حمایت نکنیم. مدام چوب حمایت از دیگران را خوردیم؛ بقیه آمدند رای خود را گرفتند و رفتند و از ما هم حالی نپرسیدند و کاری با ما نداشتند؛ خب چه کاری است؟

*اینکه بگوییم اگر کسی از خاتمی جانب‌داری می‌کند حتما با هاشمی مشکل دارد یا بالعکس، این موضوع اشتباه است. روش‌های دو شخصیت در دو دولت حتما مختلف بوده، خصوصا در بحث‌های اقتصادی، اما تناقضی بین این دو تفکر به آن صورت که خیلی واضح باشد دیده نمی‌شود.

*نظر درباره افراد:

علی لاریجانی: یک جایی شوخی کردم و گفتم، وقتی قالیباف را در مدیریت مجلس می‌بینیم می‌گوییم صد رحمت به علی لاریجانی؛ ولی این به این معنی نیست که حامی او در انتخابات باشیم.

سید محمد خاتمی: شخصیت نواندیش در بحث حمایت از منافع ملی و حفظ حضور مردم.

حسن روحانی: همشهری ما است و دوستش داریم، ولی اصلا از کارهایش راضی نیستیم؛ سال ۵۸ مسئولیت ستاد انتخابات او برای مجلس اول در سمنان داشتم و از نظر عاطفی رابطه خوبی با هم داشتیم.

در انتخابات سال ۹۶، ۴۳ شهر رفتم و برای حمایت از روحانی سخنرانی کردم و از او خواستم یک کاری کند که من سربلند باشم، برخی گفتند کواکبیان از رای دادن به روحانی پشیمان شده است، اما من از رای دادن به او پشیمان نشدم و یک حامی منتقد او هستم و شاید بیشتر تذکراتی که در مجلس دهم مطرح کردم هم به دولت بر می‌گشت.

در توسعه سیاسی که هیچ کاری انجام ندادند و در توسعه اقتصادی همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشتند و برجام هم وقتی ترامپ از آن خارج شد، توقع گشایش اقتصادی نبود.

البته در بخش‌های سلامت و بخش‌های دیگر کار‌های خوبی هم انجام دادند، ولی توقعات ما بیشتر از این حرف‌ها بود.


کد مطلب: 751695

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/751695/اصولگرا-ها-فقط-۱۵-درصد-رای-قالیباف-رئیس-مجلس-گفتیم-صد-رحمت-لاریجانی-روحانی-همشهری-ماست-دوستش-داریم-دادن-او-پشیمان-نشدم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com