پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۹
لزوم دقت مضاعف؛

یک نگرانی جدید درباره واکسن‌های خارجی +جزئیات

پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 751525
نگرانی دیگری که وجود دارد این است که شاید برخی از مسئولین ما فقط به ظاهر موضوع نگاه کنند و به واکسن هایی که مسقیماً از سوی آمریکا، انگلیس و یا فرانسه فرستاده می شود، نه بگویند.
یک نگرانی جدید درباره واکسن‌های خارجی +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز: همانگونه که روزهای قبل در اخبار آمد، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود صراحتاً واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کردند و فرمودند: «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است».

همچنین ایشان این نکته را نیز اضافه کردند: «البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه‌ خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد».

هر چند این اعلام صریح، نشان از درایت و آگاهی ایشان نسبت به مسائل روز دنیاست؛ اما  فارغ از این مطلب،اگر توجه کنیم، ورود ایشان به این موضوع، نه در سخرانی نوزدهم دیماه، بلکه در ارتباط تصویری به مناسبت آغاز سال نو و عید مبعث بود. ایشان در آن زمان فرمودند: «سران آمریکا چند بار تا حالا گفته‌اند که ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم؛ چند بار تکرار کرده‌اند که فقط شما از ما بخواهید تا به شما از لحاظ دارو و درمان کمک کنیم...  شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمیدانم چقدر این اتهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد میکند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید».

بیشتر بخوانید:
موضوع مهمی از سخنرانی ۱۹ دی که به آن پرداخته نشد
واردات واکسن آنفلوآنزا و عواقبی که باید به آن توجه شود


در واقع اگر بخواهیم شفاف تر بگوییم، برخی از مسئولین ما، با وجود نهی صریح  ایشان در ابتدای سال 99 و با وجود مخالفت برخی محافل علمی، متأسفانه قصد داشتند بعد از ماجرای جنجالی کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی  - که در آن متأسفانه ایران در رتبه اول قرار گرفت -  یک بار دیگر مردم را در معرض خطر قرار دهند!

متأسفانه واقعیت این است که برخی از مسئولین ما بعضاً به جای آنکه برای مردم روشنگری کنند، خود در دام بازی های تبلیغاتی و رسانه ای غربی ها گرفتار شده و مردم را هم گرفتار این بازی ها می کنند.
 
نگرانی جدید چیست؟!
اما نگرانی دیگری که وجود دارد این است که شاید برخی از مسئولین ما فقط به ظاهر موضوع نگاه کنند و به واکسن هایی که مسقیماً از سوی آمریکا، انگلیس و یا فرانسه فرستاده می شود، نه بگویند.

بر اساس برخی گزارش هایی که وجود دارد، شرکت های هندی با غربی ها در زمینه تولید واکسن همکاری دارند و بخشی از واکسن های مراکز تحقیقاتی غرب، در این کشور تولید می شود.مثلاً شرکت فایزر آمریکا در هند نیز مرکز تحقیقاتی گسترده و بزرگی دارد.

از طرفی باید به این موضوع توجه داشت که در دنیای امروز بعضاً ما با شرکت های داروسازی و یا واکسن سازی چند ملیتی روبرو هستیم که در کشورهای مختلف شعبه دارند و یا با سایر کشورها همکاری می کنند. مثلاً شرکت بیون تک آلمان، شریک تجاری شرکت فایزر آمریکایی است که با همکاری یکدیگر واکسن جنجال برانگیز فعلی را رونمایی کرده اند.

همچنین نهادهای نظارتی باید به این موضوع هم توجه کنند که  تهیه واکسن از طریق «کواکس» و در قالب این مجموعه نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. این امکان وجود دارد که واکسن های آمریکایی یا هر واکسنی که ورود آن به کشور ممنوع است با برچسب این مجموعه وارد ایران شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این مطلب در مورد هر نوع واکسن ایرانی مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز می‌تواند صدق کند.
Iran, Islamic Republic of
آفرین وقتی واکسن داخلی مو به مو با نظرات who ساخته شده باشه که دیگه داخلی نیست
Iran, Islamic Republic of
اگر اینطور باشه حق با شماست
ولی آیا واکسن‌های تهیه شده در بنیاد برکت اینگونه است؟
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
اصلا خودت فهمیدی چی گفتی؟
کلیه مراحل تولید واکسن ایرانی تحت نظارت متخصصین داخل است و هیچ دخل و تصرفی در آن از سوی دیگران وجود ندارد
Iran, Islamic Republic of
فقط به واکسن ایرانی اعتماد می کنیم اما یک سوال جدی بی پاسخ مانده است و آن اینکه: واکسنی که گفته شد زیر نظر شهید فخری زاده تولید شده و دو مرحله تست انسانی را هم پشت سر گذاشته بود کارش به کجا کشید؟ و چرا ترور فخری زاده که در روزگار افول صنعت هسته ای ایران روی واکسن کار می کرد؟!
معلم
Iran, Islamic Republic of
ماسک میزنیم وبهداشت رارعایت میکنیم، تاخردادکه واکسن خودمون آماده شودإن شاء الله ‌
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
فكر كنم واكسن كرونا از خود كرونا خطرناك تر باشه با واردات واكسن از جانب دشمن مثل اينه كه اسب تراوا شون را با دست خودمون وارد كشور كنيم.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...