پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴
پاسخ به هجمه اصلاح طلبان علیه طرح اصلاح قانون انتخابات؛

جوکار: کاندیدای ریاست جمهوری باید به این جایگاه شانیت بدهد نه برعکس/ باید کارآمدی داشته باشد نه اینکه فقط وعده ۱۰۰ روزه دهد/ شخص دوتابعیتی برای ریاست جمهوری مناسب نیست/ ابوترابی: نباید کاندیدای ریاست جمهوری موجب وهن نظام شود/ این طرح باعث کاهش مشارکت مردم نیست و منافع هیچ جناحی را هم به خطر نمی‌اندازد

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 749828
دو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با جهان نیوز به ادعاهای فعالان جریان اصلاحات علیه طرح اصلاح قانون انتخابات پاسخ دادند.
جوکار: کاندیدای ریاست جمهوری باید کارآمدی داشته باشد نه اینکه فقط وعده ۱۰۰ روزه دهد/ دوتابعیتی برای ریاست جمهوری مناسب نیست/ ابوترابی: این طرح باعث کاهش مشارکت نیست و منافع هیچ جناحی را به خطر نمی‌اندازد
گروه سیاسی جهان نيوز، محمد هادی: مدتی است مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری است. جدای از اینکه این طرح در بین خود نمایندگان مجلس موافقان و مخالفانی دارد، جریان اصلاحات و رسانه های وایسته به این جریان عامدانه از این طرح برداشت سیاسی کرده و شروع به جوسازی بر علیه این طرح کرده و می گویند که مجلس قصد دارد شرایط را برای نامزدی برخی افراد خاص آماده و برخی را حذف کنند. آنان این طرح را جناحی دانسته و آن را موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.
 
طرح مجلس برای شخص و جناح خاصی نوشته نشده است
در همین رابطه محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره طرح مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات اظهارداشت: غالبا کسانی که مدعی این جایگاه مهم در کشور هستند می خواهند بر اساس اصل تعارض منافع، قوانینی وضع شود که در راستای تامین منافع آن‌ها، حزب یا جناح شان باشد و این قابل قبول نیست.
 
وی در ادامه تشریح طرح مجلس برای شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانونی که نمایندگان تصویب می‌کنند کلی و کلان است و برای شخص و جناح خاصی نوشته نشده و بر اساس تراز انقلاب اسلامی طراحی شده است که بررسی می کند شخص کاندیدا در اندازه جایگاه ریاست جمهوری باشد. هرکسی که برای این پست می آید باید به این جایگاه شانیت دهد نه اینکه شانیت خود را از این جایگاه بگیرد. افرادی که نامزد پست ریاست جمهوری می شوند باید ببینند که این لباس قانون به تن آنها اندازه است یا برای آنها بزرگ است. برخی این لباسی که دوخته شده به اندازه تن‌شان نیست و لذا دادشان در می آید و این موضوع کاملا روشن است. مردم چندبار باید برای این مسئله گزیده شوند.

 
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره ويژگی های رئيس جمهور بیان کرد: باید رئیس جمهوری سرکار آید که کارآمدی داشته و دارای عملکرد مثبت و برنامه باشد، نه اینکه فقط وعده 100 روزه برای حل مشکلات دهد و اتفاقی نیافتد. رئیس جمهور نباید مردم را وارد مسائل حاشیه‌ای کنند. او باید از نظر علمی، جسمی در حدی باشد که بتواند برنامه دهد و در این جایگاه به مردم خدمت کند، لذا مهم است که این فرد که از نظر شرایط اختصاصی و عمومی جایگاه بالایی داشته باشد و اشراف بر سیاست های کلی نظام، برنامه ها و قوانین اشراف داشته باشد و در آن چارچوب حرکت کند. او باید دلسوز مردم باشد و خودش را خدمتگذار مردم بداند و اهل اشرافیت و سرسپرده بیگانگان و نفوذی نباشد.
 
شخص دوتابعیتی شایسته پست ریاست جمهوری نیست
جوکار با بیان اینکه شخصی که «دو تابعیتی» باشد شایسته پست ریاست جمهوری نیست، خاطرنشان کرد: فردی که در مقابل پرچم آمریکا سوگند خورده که منافع این کشور را در هر جای دنیا حفظ کند این به درد ریاست جمهوری ایران نمی‌خورد، چراکه به دنبال منافع مردم نیست و این خطرناک است. کسی هم که جرم اقتصادی داشته باشد و دنبال دست درازی به بیت المال است هم نباید در این جایگاه قرار گیرد.
 
وی درباره برخی افراد و جریاناتی که به این طرح انتقاد دارند، گفت: عده‌ای به این موضوع انتقاد دارند و معلوم نیست با کدام یک از این شرایط مشکل دارند. حاضر هم نیستند که به صورت کارشناسی درباره آن صحبت کنند و در رسانه‌های خود دائم مسائل و مباحثی را مطرح می کنند که قابل قبول نیست. این افراد احساس خطر کردند که منافعشان تامین نشود و نمایندگان منافع ملی و مصالح عمومی را در نظر می‌گرند.
 
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که آیا این طرح مجلس به خاطر حضور نظاميان در انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: بنا نیست که نظامیان در عرصه انتخابات ورود پیدا کنند و این موضوع در کجای این طرح مجلس آمده؟، آنچه که در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری آمده این است که نظامیان در امور جناح‌های سیاسی و احزاب دخالت نکنند و عضو آن نشوند ولی اینکه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شخص نظامی که از سازمانش جدا یا بازنشسته شده، استفاده نشود این موضوع در هر صورت ظلم در حق مردم است. در همین مجلس نمایندگانی هستند که در گذشته عضو  نیروهای مسلح بودند و این ها بازنشسته شده یا استعفا دادند و با رای مردم وارد مجلس شدند.
 
جوکار در پایان با اشاره به عملکرد برخی از منتقدین طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، خاطرنشان کرد: به چه دلیل بعضی ها قیم مردم می شوند این ها خجالت نمی کشند. مردم باید خوشان تشخیص و رای دهند. با عملکردشان کشور را نابود کردند و این همه مشکلات اقتصادی برای مردم درست کردند ولی بازهم می خواهند برای مردم تصمیم گیرند.
 

نباید کاندیدای ریاست جمهوری موجب وهن نظام شود
ابوالفضل ابوترابی،
دیگر عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که آیا مجلس قصد دارد با این طرح شرایط را برای نامزدی برخی افراد خاص آماده و برخی را حذف کند، گفت: بالاخره رئیس جمهور یک مملکت باید یک حداقل هایی را داشته باشد. اگر با مردم کوچه و بازار هم صحبت کنید و از آن ها نظرسنجی کنید، اکثریت مردم هیمن را می خواهند و با آن موافق هستند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسی که میخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود نباید از همان اول باعث وهن نظام و کشور و جایگاه ریاست جمهوری شود. این شخص باید لااقل سابقه مدیریت اجرائی داشته باشد اینها جز حداقل ها برای این جایگاه کلیدی است و همه این را می پذیرند و این قانون برای همه جناح ها و گروه ها است ولی متاسفانه دارند این موضوع را سیاسی می کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات موجب کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود، گفت: خیر، کاهش مشارکت مربوط به عملکرد مسئولین و این نوع مدیریت اشرافی و پر هزینه است و نظرسنجی های خود دولت نشان می دهد که محبوبیت دولت به زیر هفت درصد رسیده است.
 
وی در پایان درباره اینکه این طرح چقدر به دنبال منافع جناحی است، توضیح داد: طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس برای تامین منافع یک جناح نیست و منافع هیچ جناحی را هم به خطر نمی‌اندازد چراکه این شرایط و حداقل‌هایی که در این طرح آمده در همه جناح‌ها وجود دارد ولی برخی تصمیم دارند در همه شرایط برای مجلس حاشیه‌سازی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمی
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
ممکنه بفرمایید احمدی نژاد چه شانیتی به جایگاه رئیس جمهوری داد؟
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه... .
Iran, Islamic Republic of
صاحبان اصلی کشور چه کسانی هستند?.