سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۲۱
باز هم تناقض و ابهام!

یک بام و دو هوای رمدسیویر/ از کارآزمایی جنجالی و اثبات بی تأثیری تا زیر پوشش بیمه قرار گرفتن/ ماجرا چیست؟

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 747067
نتایج تحقیقات این سازمان نشان داده است که مصرف داروی «رمدسیویر» در مرگ و میر بیماران بستری مبتلا به کرونا بی تاثیر است یا اثرگذاری ناچیزی دارد.
یک بام و دو هوای رمدسیویر/ از کارآزمایی جنجالی و اثبات بی تأثیری تا زیر پوشش بیمه قرار گرفتن/ ماجرا چیست؟
گروه جامعه جهان نيوز: اخیراً وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای تصریح کرده است که داروی «فاویپیراویر» و «ویال رمدسیویر» برای درمان مبتلایان براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و به لیست سایر دارو‌های تحت پوشش بیمه‌ای درمان کووید ۱۹ منطبق با دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت اضافه می‌شود و مصوبه مذکور به تمامی واحد‌های تابعه برای اجرا ابلاغ می‌شود.

در گزارش های قبلی جهان نيوز اشاره شد که خبرگزاری دولتی ایرنا از قول رضا ملک زاده، معاون سابق تحقیقات وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی – که در روزهای اخیر پرونده عملکرد و پروژه های مسأله دار او، توسط برخی نهادها و رسانه ها در حال بررسی است - نوشت : «با گذشت شش ماه از اجرای مطالعه بزرگ کارآزمایی بالینی درمان بیماری کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت و اعلام نتایج آن در روزهای گذشته، ایران در بین ۳۰ کشور همکار مطالعه، بر سکوی نخست «جلب مشارکت بیماران»(!) در این طرح قرار گرفت.»

بر اساس این گزارش، در این طرح، داروهای «رمدسیویر»، «لوپیناویر»، «اینترفرون» و «هیدروکسی کلروکین» تحت کارآزمایی بالینی و آزمایش بر روی بیماران ایرانی قرار گرفته است و در نهایت نتیجه گیری شده که این داروها تأثیری بر درمان، کاهش طول مدت بستری، نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ و میر مبتلایان به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان نشان ندادند.

فارغ از اینکه انجام چنین کاری با توجه به وجود برخی داروهای موثر طب سنتی در درمان بیماری های ویروسی و اذعان برخی محققین و پژوهشگران داخلی مبنی بر یافتن راه درمان بیماران کرونایی، از اساس اشتباه بوده است و با چشم پوشی از این موضوع که  ارتکاب چنین خطای فاحشی، بر آمار فوتی های ناشی از کرونا چه تأثیری داشته است و یا موجب خروج اطلاعات حیاتی از کشور شده است یا نه و ... ، در هر صورت بر اساس گفته معاون سابق تحقیقات وزرات بهداشت، مشخص شده است که داروی « رمدسیویر » در درمان بیماران کرونا بی اثر بوده است.

بیشتر بخوانید:
چرا نگاه به طب سنتی در ایران حاشیه‌ای و پایین دستی است؟
علت برخی مخالفت‌ها با آزمایش داروی معروف کرونا چیست؟

پنج سؤال و ابهام که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا باید پاسخ دهند

اخیراً نیز سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: نتایج تحقیقات این سازمان نشان داده است که مصرف داروی «رمدسیویر» در مرگ و میر بیماران بستری مبتلا به کرونا بی تاثیر است یا اثرگذاری ناچیزی دارد. (2) البته این استناد را برای کسانی باید آورد که به جای نگاه به ظرفیت های داخلی، چشم و گوش بسته به سازمان های بین المللی اعتماد دارند. اما در هر صورت نتیجه ای است که قابل کتمان نیست.

اما گویا در داخل کشور اتفاقات دیگری رخ داده است. علاوه بر اینکه در ماه های گذشته، خط تولید داخلی این دارو  افتتاح شده است، اکنون شاهد این هستیم که این دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است!

سؤال اینجاست که اگر قرار بود به نتایج آن کارآزمایی جنجالی عمل شود، چرا شاهد این اتفاقات هستیم و اگر قرار نبود که به نتایج آن کارآزمایی ملتزم باشیم، آن کارآزمایی با چه هدفی انجام شده است؟!
 
در هر صورت تکلیف این کلاف سردرگم باید مشخص شود و همچنان نیز این سؤال باقی است که آیا برای درمان و تحقیقات در زمینه بیماری کرونا شاهد چند صدایی در کشور هستیم؟

 وقتی با استناد به کارآزمایی های بالینی، تأثیر مورد نظر داروی «رمدسیویر» انکار می شود، با چه توجیهی این دارو زیر پوشش بیمه قرار می گیرد و از جیب مردم برای دارویی هزینه می شود که عملاً به دادشان نمی رسد! در عوض، طی ماه های گذشته شاهد بوده ایم که برخی داروهای گیاهی و مورد تأیید طب سنتی که اتفاقاً مستندات علمی و تجربی قابل توجهی هم  در درمان کرونا دارند نه تنها زیر پوشش بیمه قرار نمی گیرند، بلکه در همان ابتدای کار و در پیچ و خم های مجوز و توزیع و .... متوقف شده اند، چه برسد به اینکه در پروتکل های درمانی به طور رسمی وارد شوند!
 

پی نوشت:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر تا کنون در خصوص وضعیت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی و فساد و رانت و بخور بخور ها توضیح دادند که در خصوص دارو و بیماری کرونا توضیح بدن
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
چرا این همه دروغ می‌گویید من خودم به علت کرونا در بیمارستان بستری بودم اگر رمیدسویر نمیگرفتم حتما تا حالا مرده بود شما که این مقاله رو مینویسی از چند متخصص عفونی در بیمارستان‌های تهران مشورت گرفتی که این دارو تاثیر دارد یا نه. کمی از خدا بترسید .
United Arab Emirates
دوست عزیز، ظاهراً به مستندات داخل متن توجه نکردی.....
United Arab Emirates
شما ظاهراً به مستندات متن توجه نکردی....
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز الحمدالله که بهبود پیداکردی درست نیست یک پژوهشگر ومتخصص را دروغگو خطاب کنی
Iran, Islamic Republic of
خود وزارت بهداشتی ها گفتند تأثیر ندارد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من کرونا گرفتم داشتم میمردم این دارو رو مصرف نکردم خوب شدم چند تا از اقوام کرونا گرفتند مصرف کردند خیلی حالشون بدتر از قبل شد یکیشونم مرد
Iran, Islamic Republic of
جواب را از شرکتهای واردکننده دارای نفوذ در و ب باید بپرسید
شجاع
Iran, Islamic Republic of
احتمالا این دارو هم توسط شرکتهای مسولین و یا یکی از آقا زاده ها تولید می شود که بایدخرجشون در بیاد
نگرانات
Iran, Islamic Republic of
مثل خیلی از مستندات این سندهای ادائه شده قابل استناد نیستند. اگه مستندات روغن بنفشه و بخور جوش شیرین (کربن دی اکسید ) رو هم بیارین بد نباشه
Iran, Islamic Republic of
عجب! بهداشت جهانی با اون حال و روزش این دارو رو تأیید نکرده بعد شما با این ادبیات رمدسیور رو قبول دارین؟ .
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا، چند هزار ایرانی تو این کارآزمایی که ما موش آزمایشگاهی شدیم داغون شدن، بعد میگی قابل استناد نیست؟ خب شما که ادعای خلاف این رو داری دلیلت چیه؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
حرفه مقدس پزشکی در ایران و دولت جمهوری اسلامی به حرفه نامقدس تبدیل شده است
رضا
Iran, Islamic Republic of
طبابت به تجارت تبدیل شده
امان از غربزدگی این دکترها
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا تو طب اسلامی به تجارت تبدیل شده
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدا نکنه گذرت به بیمارستان های خصوصی بیفته. یه کم بپرس بعد نظر بده.
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
کل طب ایرانی اسلامی رو با هم جمع کنی در زمینه تجارت به گرد پای طب شیمیایی نمی رسن. داری ما رو فریب می دی؟
بی پناه
Iran, Islamic Republic of
طبق نظر سازمان جهانی بهداشت تاکنون دارویی برای کرونا وجود ندارد ودارویی اگر توصیه شده شاید کمی موثر بوده.