جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۲
اعترافات جالب همزمان با عطش ابقا در قدرت؛

زمین دولت بعد از روحانی سوخته است؟!/ اظهارات قابل تامل چهره‌های نزدیک به دولت +جزئیات

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۷
کد مطلب: 746482
هر وقت اصلاح طلبان از عدم تمایل برای رسیدن به پاستور می گویند عطشان برای این جایگاه بیشتر احساس و نمایان می شود.
زمین دولت بعد از روحانی سوخته است؟!/ اظهارات قابل تامل چهره‌های نزدیک به دولت +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاح طلبان خیلی وقت است که دلواپس انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند و از همین باب حالت استیصال و پریشانی در در رفتار اعضای این جریان سیاسی موج می زند. حالا هر وقت موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح می شود اصلاح طلبان این مسئله را با دست پس میزنند و با پا پیش می کشند. 

رفتارشناسی این جماعت سیاسی به خوبی نشان دهنده یک رفتار کاملا دوپهلو است. یعنی در ظاهر از آن دوری و خودداری می کنند و خود را بی میل نشان می دهند اما در واقع آنرا با دل و جان می خواهند و به آن تمایل ویژه ای دارند.

توئیت «علی جنتی» وزیر اسبق ارشاد اسلامی درباره انتخابات 1400 مبین همین موضوع و رفتار است. وی در این باره بیان می کند: «من فکر می‌کنم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که کشور با آن روبه‌رو است، اعم از تحریم‌های شکننده، تنگناهای اقتصادی، نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات معیشتی، محدودیت اختیارات رئیس‌جمهور در اتخاذ تصمیم در سیاست خارجی و داخلی، هرکس هوس نامزدی ۱۴۰۰ را داشته باشد، باید در میزان عقلش شک کرد».

هر چند که بایستی گفت که این مشکلات درواقع به مدیریت و عملکرد مدیران دولت های یازدهم و دوازدهم از جمله علی جنتی که روزگاری بر مسند وزارت ارشاد تکیه می زد، باز می گردد. 

در همین رابطه، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: «آدم عاقل دیگر در این اوضاع نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد و من هم نامزد نمی‌شوم...!»

محمود واعظی، نزدیک ترین چهره به روحانی هم در پاسخ به این سوال که شما برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نمی‌شوید؟، گفته بود: خیر، مگه من بیکارم گزینه کاندیداتوری باشم.

اعترافی بزرگ درباره وضعیت کشور آنهم بعد از هفت سال و اندی روی کار آمدن دولت مورد حمایت اصلاح طلبان از سخنان این دو فرد نزدیک به دولت و اصلاح طلبان بر می آید. درواقع آنها معترف هستند که کشور پس از دولت دوازدهم بسیار مشکل داشته و با یک زیان انباشته و تلنبار شدن مشکلات روبرو هستیم که حتی خود اعضای این جناح سیاسی هم برای تحویل گرفتن مدیریت آن هراس دارند. این اعتراف بزرگی است که به واقع رئیس جمهور بعدی کار بسیار سختی را با توجه به میراثی که دولت های روحانی برای آن باقی گذاشته، پیش رو دارد.

«زهرا شجاعی»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات در بخشی از مصاحبه مهرماه خود با روزنامه آرمان امروز گفته است: «واقعا اکنون در «برهه حساسی» قرار داریم و دیگر این برهه طنز و شوخی نیست. بنابراین برای حفظ نظام و کشور که میهن و خاک همه ایرانیان است باید تلاش کرد. هر نوع تغییر یا هر نوع نقص و ناکارآمدی دولت روحانی و رفتن آن، به معنای آمدن یک دولت قوی و کارآمد؛ حتی از یک جریان و طیف سیاسی دیگری، نخواهد بود. »

اما از سوی دیگر شاهد نوعی تلاش و شوق برای ورود به انتخابات هستیم. اگرچه محسن هاشمی بیان می کند که قصدی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در 1400 ندارد اما حزب متبوع وی یعنی کارگزاران اخیرا لیست 20 نفره ای را به یکی از خبرگزاری های اصلاح طلب داده که نشان می دهد این جناح سیاسی از چندی پیش به دنبال حضور در انتخابات آتی است.

جالب است که نام محسن هاشمی نیز به عنوان یکی از کاندیداهای لیست 20 نفره وجود دارد. اینکه کارگزاران به عنوان تنها یکی از احزاب مطرح اصلاح طلب لیست 20 نفره از کاندیداهای احتمالی ارائه می دهد نشان از تلاش شدید این جناح سیاسی برای راهیابی دوباره به پاستور دارد.

از سوی دیگر رسانه های اصلاح طلب خصوصا روزنامه شرق این روزها با راهیابی «جو بایدن» به کاخ سفید تبلیغات زاید الوصفی در خصوص کاندیداتوری «محمد جواد ظریف» با راهبرد مذاکره مجدد با کدخدا انجام می دهند. 

بنابراین تناقض های اصلاح طلبان در حوزه رفتار انتخاباتی بسیار مشهود است. آنچه این جریان سیاسی را نگران کرده است ریزش شدید اعتبار اجتماعی است اما عطش ماندن در قدرت هنوز در اصلاح طلبان وجود دارد؛ هر چند که به خوبی می دانند با نوع مدیریتی که در این چند ساله داشته اند تقریبا یک زمین سوخته به عنوان میراث برای دولت آینده باقی گذاشته اند. 

در این خصوص شاهد نوعی چندشخصیتی سیاسی اصلاح طلبان هستیم. این تناقض های رفتاری هم از تمایلات و منافع سیاسی جناحی این جریان در برابر واقعیت و وضعیت موجود نشات می گیرد. اصلاح طلبان به خوبی می دانند که دیگر اعتبار چندانی میان مردم ندارند؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم این موضوع را به عینه برای آنان ثابت کرد اما تمایلات سیاسی و عطش قدرت در این جریان سیاسی نه تنها هر روز فروکش نمی کند بلکه شعله ور تر می شود. 

همین امر باعث تناقض جدی رفتاری اعضای این جریان سیاسی است که با نادیده گرفتن واقعیت سعی می کنند ظاهر را حفظ کنند. اما اصلاح طلبان هر وقت از عدم تمایل برای رسیدن به پاستور می گویند عطشان برای این جایگاه بیشتر احساس و نمایان می شود و هر وقت نسبت به وضعیتی که نوع مدیریت و عملکرد آنها در کشور بوجود آورده امتناع و فرار می کنند بازهم در جای دیگر بیشتر به این موضوع اعتراف می کنند. به هر جهت این جریان سیاسی با واقعیت و تمایلات سیاسی خود در جدال است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


داود
Iran, Islamic Republic of
شانس اصلاحات و کارگزاران برای انتخابات آینده تقریبا"هیچ است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
مقداد
Iran, Islamic Republic of

مجددا بهشون رای می دن؟!
سلمان
Iran, Islamic Republic of
چون مردم آگاهن
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
مردم آگاه شدند و دیگر فریب اصلاح طلبان را نمی خورند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
حماسه 92 و 96 بازهم تکرار خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
عجب حماسه ای هم شد! این حماسه به بیچارگی ملت ختم شد!!
Iran, Islamic Republic of
اشتباها منفی زدم می خواستم مثبت بزنم
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
درمورد ترور شهیدفخری زاده دائما میگن کار اسراییل است!!!!
دلایلی هم که ثابت کنه مستقیما اسرائییل ترور کرده وجود نداره!!!
مثلا : نیسان آبی که ساخت ایرانه، تیربار اتوماتیک ساخت روسیه بوده!!! میگن موتورسوار هم بوده که موتورهاشون تکتاز موتور بوده!!!! فقط ماشین فخری زاده و محافظاش خارجی و ضدگلوله بودن!!!
حالا با چه سرنخی به اسراییل رسیدن نمیدونم؟!!!.
Iran, Islamic Republic of
تو یکی با این هوش سرشاری که داری خیلی مواظب خودت باش یه وقت سرویسهای جاسوس غربی ندزدنت!!
Iran, Islamic Republic of
متوجه منظورت شدیم و میدونیم چی داری میگی!!!! به هر حال حوثی های یمن هم باید قوی بمونن!!!!
Iran, Islamic Republic of
نقش معادله الهی و دعای اولیای الهی همچون رهبر فرزانه انقلاب در تغییر فرامثبت آینده و امید قابل توجه ایشان به دولت انقلابی را نادیده نگیریم
خخ
Iran, Islamic Republic of
نگرانی اصلاح طلبان از شکست در انتخابات 1400 قابل درک است !
حح
Iran, Islamic Republic of
نگرانی برادرا از چیه؟ اگه کفتی برادر
خخ
Iran, Islamic Republic of
از شکست چند باره در 1400
شاهین
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات دیگه تمومه ماجرا .
United States
خیلی مشتاق هستیم تا یک شخصیت اصولگرا حتما رئیس جمهور آینده شود....زمین سوخته را تحویل بگیرد.... شاید هم خیلی بهتر باشد!!!!
شاکی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
مقداد
Iran, Islamic Republic of
دیشب زاکانی در برنامه رونده ویژه شفاف گفت که دولت چطور باعث کسری بودجه در 98 و99 شده
حسین
Iran, Islamic Republic of
دیگه تمومه ماجرا.....
Netherlands
دولت روحانی از طریق فروش اوراق بدهی و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی بابت کسری بودجه و پرداخت هزینه های جاری تقریبا خزاته خالی با تعهدات بالقوه بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تحویل دولت بعدی می دهد که عملا توان بازپرداخت آن توسط دولت بعدی وجود ندارد.!!!!
Iran, Islamic Republic of
بعضی از این نظرها برای عصبانی کردن مردمی که نظر منفی یا مثبت دا دن هستش، .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of