کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات جدید هادی غفاری:

به جای اصلاح قانون انتخابات بايد قانون اساسی اصلاح شود!/ ادامه این رویکرد مجلس خسران زیادی به بار می‌آورد/ هدف اصلی اصولگرايان در قدرت بودن است

5 آذر 1399 ساعت 15:34

اصلاح‌طلبان همواره به دنبال نفي خشونت هستند و معتقدند تغييرات در جامعه بايد از راه‌هاي مدني و دموکراتيک صورت بگيرد. بايد تلاش کرد اصلاح قانون اساسي به عنوان يک مطالبه و خواسته ملي در سطح جامعه مطرح شود.


گروه سیاسی جهان نیوز: هادی غفاری، روحانی اصلاح طلب و صاحب نظریه «شاید مردم دل‌شان بخواهد به شمر و خولی رأی بدهند» این بار پیشنهاد داده است که به جای اصلاح قانون انتخابات باید قانون اساسی کشور اصلاح شود و این موضوع باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود. موضوع تغییر قانون اساسی یکی دیگر از پروژه های نخ نما شده اصلاح طلبان مثل ماجرای نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اصلاح طلبان هرجا که منافعشان ایجاب کند از عمل به قانون اساسی سخن به میان می آورند و هرگاه که اصول قانون اساسی مانع راهشان باشد بحث اصلاح قانون اساسی را به میان می کشند.

تخریب مجلس توسط اصلاح طلبان هم موضوع تازه ای نیست که جای تعجب داشته باشد. روند تخریب مجلس یازدهم از فردای مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس و شکست سنگین اصلاح طلبان آغاز شد؛ یعنی سه ماه قبل از شروع به کار نمایندگان.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات هادی غفاری را در ادامه خواهید خواند:

*اگر مجلس به همين رويکرد خود ادامه بدهد خسران‌هاي زيادي به همراه خواهد آورد. وضعيت مجلس به شکلي است که تنها پوسته‌اي از آن باقي مانده و از محتوا و کارکرد خالي شده است. اين اتفاق نيز براي نظام سياسي خطرناک خواهد بود. به هر حال مردم از نمايندگان مجلس انتظار دارند به شکلي رفتار کنند که کشور به سمت تعالي و پيشرفت حرکت کند. امروز کشور با چالش‌هاي اقتصادي عميقي مواجه شده است. اين در حالي است که اصولگرايان نه داراي راه‌حل اقتصادي هستند و نه راه‌حل سياسي. بيشترين توجه اين روزهاي اصولگرايان اين است که در قدرت حضور داشته باشند. هدف اصلي اصولگرايان اين است که رقبا نبايد در قدرت باشند؛ بلکه ما بايد در قدرت حضور داشته باشيم.

*قانون اساسي‌اي که امروز مورد استفاده قرار مي‌گيرد متعلق به سي و چند سال پيش است و امروز کاربرد خود را از دست داده است. به همين دليل نيز بايد قانوني نوشته شود که متناسب با دغدغه‌هاي نسل جديد باشد و نسل جديد بتواند با آن ارتباط برقرار کند.



*نبايد اصلاح قانون دوباره توسط کساني صورت بگيرد که همان قوانين قبلي را وضع کرده‌اند. در چنين شرايطي شاکي دوباره شکايت را پيش شاکي برده است و مشکلي را حل نخواهد کرد. به همين دليل توصيه بنده به کساني که قصد اصلاح قانون انتخابات دارند اين است که به جاي اصلاح قانون انتخابات بايد قانون اساسي را اصلاح کنند.

*اصلاح‌طلبان همواره به دنبال نفي خشونت هستند و معتقدند تغييرات در جامعه بايد از راه‌هاي مدني و دموکراتيک صورت بگيرد. بايد تلاش کرد اصلاح قانون اساسي به عنوان يک مطالبه و خواسته ملي در سطح جامعه مطرح شود.

درباره «هادی غفاری» بیشتر بخوانید:
مشکلات اقتصادی به خاطر بداخلاقی ما در سیاست خارجی است
مردم انتظار دارند با جهان مودبانه و نرم حرف بزنیم
امام حسین(ع) روز عاشورا قبل از جنگ تلاش کرد مساله را حل کند

از افتخارات ما تذکر به امام درباره رفتارهای فراقانونی‌اش بود!

* اصلاح‌طلبان مدت‌هاست به دنبال اصلاح قانون اساسي هستند و معتقدند اين اتفاق مي‌تواند به مديريت بهتر کشور کمک کند. اصلاح‌طلبان بايد از طريق احزاب، تشکل‌ها و رسانه‌هاي مطالبه‌گر اين رويکرد را به متوليان امور تحميل کنند. البته اين اتفاق بايد در يک فضاي مدني و دموکراتيک و عاري از هر نوع خشونتي صورت بگيرد. در شرايط کنوني صحبت‌هايي درباره حضور اصلاح‌طلبان در قدرت يا بيرون از قدرت وجود دارد. با اين وجود معتقدم اصلاح‌طلبان را در قدرت راه نمي‌دهند و به همين دليل اگر قرار است اصلاحي در قانون اساسي صورت بگيرد بايد با مطالبه‌گري مدني باشد. اصلاح‌طلبان در گذشته در قدرت حضور داشته‌اند اما به نظر مي‌رسد حضور اصلاح‌طلبان در قدرت در آينده سخت و دشوار باشد و با موانع جدي مواجه شود.


کد مطلب: 746308

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/746308/جای-اصلاح-قانون-انتخابات-بايد-اساسی-شود-ادامه-این-رویکرد-مجلس-خسران-زیادی-بار-می-آورد-هدف-اصلی-اصولگرايان-قدرت-بودن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com