سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۲۰
نگاه به جلوی حامیان روحانی بدون عذرخواهی؛

درگیری اصلاح طلبان به دنبال لیست نامزدهای کارگزاران/ نهایتا کار به حمایت از لاریجانی خواهد رسید؟ +تصاویر

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 745969
یاران آيت‌الله هاشمي باز هم پيشقدم شدند و کانديداهاي احتمالي خود را معرفي کردند. حزب کارگزاران سازندگي حزبي اصلاح‌طلب است اما تفاوت‌هايي جزئي با ساير احزاب اين جريان دارد.
درگیری اصلاح طلبان به دنبال لیست نامزدهای کارگزاران/ نهایتا کار به حمایت از لاریجانی خواهد رسید؟ +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: روز گذشته محسن هاشمی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه در چند ماه گذشته، در جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران، تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال باشد و از کاندیدای این طیف حمایت کند.

در همین باره، امروز روزنامه آرمان که به رسانه خاندان هاشمی مشهور شده است در واکنش به اعلام این لیست از سوی فرزند ارشد آیت الله هاشمی گزارشی منتشر کرد و نوشت: یاران آيت‌ا... هاشمي باز هم پيشقدم شدند و کانديداهاي احتمالي خود را معرفي کردند. حزب کارگزاران سازندگي حزبي اصلاح‌طلب است اما تفاوت‌هايي جزئي با ساير احزاب اين جريان دارد. نام آيت‌ا... هاشمي با اين حزب گره خورده است؛ شخصيتي ميانه‌رو که در مسير اصلاح جامعه و تحقق خواست مردم حرکت کرد و هيچگاه حقيقت را فداي مصلحت نکرد. فرزندان او هم عضو حزب کارگزاران شدند تا در مسير خواست پدر حرکت کنند.  ...دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت بيش از ساير احزاب اصلاح‌طلب داراي مرجعيت و هوادار هستند و چشم‌هاي زيادي به حمايت اين دو حزب از کانديداي رياست‌جمهوري دوخته شده است. حزب کارگزاران در معرفي گزينه‌هاي احتمالي براي رياست‌جمهوري پيشقدم شده و نکته قابل تامل آنجاست که در ميان گزينه‌هاي معرفي شدن نام اصولگرايان هم به چشم مي‌خورد.


اما حزب اتحاد ملت تاکيد دارد «با کانديداي خودمان در انتخابات حاضر مي‌شويم». سيدمحمدرضا خاتمي، محسن فراهاني و سيدمحمد صدر و مصطفي معين گزينه‌هايي هستند که در صورت کانديدا شدن مورد حمايت حزب اتحاد هستند.

افرادی که قطعا نمی‌آیند
روزنامه اعتماد هم امروز به خبر هاشمی واکنش نشان داد و در گزارشی باعنوان «شوخی با طعم کارگزارانی» فارع از موضوع ردصلاحیت حتمی بسیاری از این گزینه ها به بررسی وضعیت گزینه های مطرح شده پرداخته و نوشته است: احتمالا سيدحسن خميني، اسحاق جهانگيري، محمدجواد ظريف، رضا اردكانيان، محمدجواد آذري جهرمي و حتي معصومه ابتكار در رده اول جاي مي‌گيرند. گزينه‌هاي احتمالي كه اگرچه همچون محسن هاشمي و بسياري ديگر از چهره‌هاي بيرون اين فهرست 19 نفره، به‌دفعات از احتمال كانديداتوري‌شان خوانده‌ايم اما هركدام به‌ نحوي اين احتمال را رد كرده‌اند. آن‌جا كه فرزند سيدحسن خميني از نامحتمل بودن كانديداتوري پدرش خبر داد، يكي، دو عضو ارشد كارگزاران از جمله علي‌محمد نمازي نام جهانگيري را كنار نام محسن هاشمي به عنوان گزينه‌هايي كه اعلام كرده‌اند تمايلي به حضور ندارند، اعلام كردند، ظريف تاكنون به‌كرات اين احتمال را رد كرده، اردكانيان در گفت‌وگويي اعلام كرد كه قصد حضور ندارد، محمدجواد آذري‌جهرمي كه اگرچه از همان نخستين ماه‌هاي وزارتش در دولت دوازدهم از احتمال كانديداتوري‌اش شنيديم اما درحالي كه چندي پيش به طعنه به خبرگزاري تسنيم گفته بود «حتما شركت مي‌كنم و راي مي‌دهم»، به ايلنا گفت «به كساني كه نگرانند بگوييد كه خيال‌شان راحت باشد؛ كانديداي رياست‌جمهوري نمي‌شوم» و درنهايت ابتكار هم اگرچه با قطعيت ديگران اين احتمال را رد نكرده اما اخيرا در يك اظهار نظر مطبوعاتي گفته بود كه دست‌كم فعلا برنامه‌اي براي انتخابات ندارد.



آنان كه گفتند آري!
آن‌سوي ميدان اما هستند چهره‌هايي چون محمدرضا عارف و سورنا ستاري كه بارها از احتمال كانديداتوري‌شان شنيده‌ايم و نه‌تنها هرگز رديه‌اي بر اين احتمال منتشر نشده، بلكه بعضا‌ آن‌طور كه چندي پيش به‌نقل از عارف، منتشر شد، اگر شرايط فراهم باشد «خيلي راحت» مي‌آيند. 

كانديداهاي واقعا احتمالي
به جز اين دو اما بزرگ‌ترين گروه را كساني تشكيل مي‌دهند كه اين بين قرار مي‌گيرند. كساني كه هم بارها از احتمال كانديداتوري‌شان شنيده‌ايم، هم تاكنون نه اين احتمال را رد كرده‌اند، نه صراحتا تاييد؛ چهره‌هايي چون محمدرضا خاتمي، علي مطهري، علي لاريجاني، مسعود پزشكيان، محمدباقر نوبخت، عبدالناصر همتي، علي‌اكبر صالحي، محمد صدر، مجيد انصاري، عبدالواحد موسوي‌لاري و شهيندخت مولاوردي.


ایده پرداز «ایمنی گله ای» و «موش آزمایشگاهی» هم جزو نامزدها بود!
در اين ميان اما شايد يك نكته حائز اهميت ديگر هم مطرح باشد و آن، تعداد 19 گزينه‌اي است كه در فهرست بلند كارگزاران رديف شده اما درحالي كه چنان‌چه اشاره شد بسياري از اين اسامي، در حد گمانه‌زني است اما اين تعداد به ‌اصطلاح گرد نشده و به 20 نرسيده است. آن‌هم درحالي كه پيش‌تر وقتي برخي رسانه‌ها از فهرست مختصر 5 نفره كارگزاران مي‌نوشتند، نمازي از اعضاي ارشد كارگزاران در آخرين اظهارنظر در اين رابطه گفته بود كه جهانگيري و محسن هاشمي انصراف داده‌اند و درنتيجه به جز عبدالناصر همتي كه پيش‌تر از وضعيت كانديداتوري‌اش گفتيم، غلامحسين كرباسچي، دبيركل كارگزاران سازندگي، رضا ملك‌زاده، معاون وزير بهداشت كه از قضا همزمان با اعلام خبر هاشمي، از سمت خود كناره‌گيري كرد و موج خبري عظيمي را برانگيخت، گزينه‌هاي باقي‌مانده كارگزاراني‌ها هستند. با اين حساب، مي‌توان از اين احتمال سخن گفت كه فهرستي كه محسن هاشمي ابتداي هفته جاري در اختيار ايسنا قرار داده، احتمالا فهرستي 20 نفره بوده و آنها يا دقيقه 90، پيرو حواشي استعفاي ملك‌زاده، مصلحت را در اين ديده‌اند كه فعلا نامي از ملك‌زاده به ميان نياوردند يا بازي كمي پيچيده‌تر است و احتمال كانديداتوري آقاي دبيركل به‌طور كل منتفي نيست اما مصلحت را در اين ديده كه فعلا خود را بيرون از اين گمانه‌زني‌ها نگاه دارد تا دست‌كم كمتر تحت فشار رقباي اصولگرا باشد.


نهایتا کار به لاریجانی خواهد رسید
روزنامه خراسان در واکنش به اعلام لیست نامزدهای ریاست جمهوری نوشت: کارگزاران سازندگی بیش از سایر اصلاح‌طلبان، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را جدی گرفته اند و برای پیدا کردن کاندیدای مناسب خود می‌کوشند، از گزینه ائتلاف با لاریجانی که با وجود مخالفت سایر طیف‌ها کم‌رنگ شد گرفته تا بررسی کاندیدا‌های حزبی.  البته اعضای  این حزب عزم خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از خیلی وقت قبل یعنی بعد از پیروزی روحانی در سال ۹۶ جزم کردند. از همان وقتی که دوگانه لاریجانی و جهانگیری را مطرح کردند و جانب لاریجانی را هم گرفتند، رویکردشان تا همین امروز تفاوت چندانی نکرده است جز زمانی که مخالفت سایر طیف‌های اصلاح‌طلب مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی با استفاده مجدد از کاندیدای اجاره‌ای سبب شد قدری عقب بنشینند و از لاریجانی به عنوان رقیب شریف نام ببرند. کارگزاران در یکی دو ماه گذشته از احتمال استفاده از کاندیدای حزبی سخن گفته اند اما گزینه‌های مورد اشاره آن ها این امید را تقویت نمی‌کند و سبب می‌شود که گمان کنیم بعد از این بالا و پایین کردن‌ها نهایتا کار به حمایت از لاریجانی می‌رسد. البته با توجه به فهرستی که به تازگی از کاندیدا‌های حزبی ارائه شده و تحولات بین‌المللی اخیر ، به نظر می رسد می‌توان و باید که ظریف را هم جدی گرفت. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مخالف اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
Iran, Islamic Republic of
جریانی که از سال 68 تا الان جهت گیری غلط اقتصادی را کاملا نظام سازی و تئوریزه کرده است!
Iran, Islamic Republic of
....
از خراسان
Iran, Islamic Republic of
منفی ها نفی میکنند بد روزگار خویش را؟!
والله تا همین الان می گفتند رئیس جمهور کاره ای نیست الان دوجین دوجین لشگر کاندیدا دارند؟
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم خودشو نگران نکن
خخ
Iran, Islamic Republic of
نگرانی اصلاح طلبان و کارگزارانی ها از شکست در انتخابات آینده قابل درک است !
مهدی
Iran, Islamic Republic of
.....
حامد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان در هفت و نیم سال گذشته اثبات کردند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند.
Iran, Islamic Republic of
عجب! چه دعوایی!مگر رئیس جمهور به قول خودشان هیچکاره نیست؟.
Iran, Islamic Republic of
همین نظر را رئیس جمهور اصولگرای محبوب شما هم داشت! پس چرا اصولگرایان با وجود اینکه حمایت ارکان نظام را همواره دارند اینقدر برای تصاحب دولت دست و پا میزنند؟
Iran, Islamic Republic of
موسوی و هاشمی و خاتمی همه اصلاح طلب بودند احمدی نژاد هم اصولگرا نبود و فرا جناحی بود.!
Iran, Islamic Republic of
در مجموع هر دو جناح سیاسی ناکارامد هستند.
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
الهم اشغل الظالمین بالظالمین !!
Ireland
رای ما فتاح، ان شاء الله
همه این افراد با رای قاطع ملت خانه نشین می شوند.
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات - انفعال
Iran, Islamic Republic of
جنگ زرگری راه بیندازید .
1400
Iran, Islamic Republic of
-علی الحساب یکی از اینهایی که نامزد هستند مسئول بازار مرغ شود ببینیم میتونه مرغها اداره کنه هروزچند پله بالاتر نپرند یانه بعد برای 1400هم فکری میکنیم!!
ب
Iran, Islamic Republic of
دوبار به یار هاشمی رفسنجانی (روحانی)رای دادیم کشور رفته به فنا ...!!!