جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲۳
درباره اظهارات جدید آذری جهرمی؛

بازی برد برد به سبک وزیر جوان/ چه کسانی عامل اصلی فیلترینگ در کشور هستند؟!

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 745663
اگر واقعاً به نظر آذری جهرمی، رواج فیلترشکن باعث کندی سرعت اینترنت شده است، دولت و وزارت ارتباطات منتظر چه چیزی هستند؟ چرا با ارائه یک لایجه به بازی فیلترشکن ها و تجارت های پشت پرده آن پایان نمی دهند؟
بازی برد برد به سبک وزیر جوان/ چه کسانی عامل اصلی فیلترینگ در کشور هستند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیراً در گفتگوی اختصاصی با ایرنا گفته است: «روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود. همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند.  عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود ناشی از تاثیر سوء فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است».
 
در جواب این ادعا، بیان چند نکته مختصر، خالی از فایده نیست:

1. اسفند ماه سال گذشته، سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن بیان برخی دلایل کندی سرعت اینترنت و شرح وضعیت شرکت های ارائه دهنده اینترنت، مدعی شد: «از مجموع بیش از ۱۴۰۰ مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰ مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است. حدود ۲۰مرکز از این ۷۰ مرکز در استان کرمان واقع است. حل مشکل این ۷۰ مرکز که عمدتاً کم ظرفیت هستند در مدت کوتاه قابل رفع نیست و باید خرید تجهیزات و نصب پیگیری شود». 

حال باید سؤال شود که آیا این مشکلات اکنون برطرف شده است؟
 
2. وقتی مسئولین فضای مجازی  به جای آنکه زحمت کشیده و محیط استاندارد و مطلوب به مردم ارائه دهند، به گونه ای عمل می کنند که یک وضعیت غیراستاندارد و غیر ایمن بر فضای مجازی کشور حاکم شده و این فضا دو دستی تقدیم بیگانگان شود، در این صورت به دلیل انجام نشدن اقدامات ایجابی و در پی آن، عقب ماندگی از فناوری های نوین ارتباطی، طبیعی است که اقدامات سلبی نظیر فیلترینگ پررنگ تر می شود و نمی توان دست روی دست گذاشت. بنابراین عامل اصلی إعمال فیلترینگ در کشور و رواج فیلتر شکن ها دولت و وزارت ارتباطات است!

از طرفی جالب اینجاست که حتی همان فیلترینگ هم به گونه ای طراحی، اجراء و مدیریت می شود که مردم، بیشتر به سمت استفاده از فیلترشکن ها بروند، که نمونه بارز آن را در ماجرای نمایشی فیلتر تلگرام از سوی دولت به خوبی دیدیم.

3. رواج فیلترشکن ها، حجم اینترنت استفاده شده توسط کاربران را افزایش می دهد. جای هیچ گونه شکی نیست که در این میان، اپراتورهای موبایل سود بیشتری خواهند برد. بر اساس قانون نیز، اپراتورهای موبایل موظف هستند بخشی از درآمد خود را به دولت اختصاص دهند؛ نتیجه اینکه، هر چه حجم استفاده از اینترنت و پهنای باند خارجی بیشتر شود، نفع دولت بیشتر بوده و سود کلانی از این راه نصیب دولت می شود. در مورد شبکه های اجتماعی خارجی نیز همین گونه است. هر چقدر مردم بیشتر از آنها استفاده کنند، بیشتر به نفع دولت است. زیرا دولت خود به عنوان دلال بزرگ اینترنت و پهنای باند خارجی است.

بیشتر بخوانید:
مقصر تعطیلی سند ICT در کشور چه‌کسی است؟
قطع اینترنت واجب بود اما چه کسانی مقصر نقایص شبکه ملی اطلاعات هستند؟


4. اگر واقعاً به نظر آذری جهرمی، رواج فیلترشکن باعث کندی سرعت اینترنت شده است، دولت و وزارت ارتباطات منتظر چه چیزی هستند؟ چرا با ارائه یک لایجه به بازی فیلترشکن ها و تجارت های پشت پرده آن پایان نمی دهند؟

5. نکته پایانی و کلیدی این است که یکی از دلایل اصلی وضعیت نابسامان اینترنت و فضای مجازی کشور، تعلل در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که سال هاست دولت و شورای عالی فضای مجازی در مورد آن وعده می دهند. ارائه ای اینترنت پرسرعت، ایمن و ارزان قیمت از اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات است که بسیاری از مردم از آن مطلع نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
موضوع فیلترینگ اینترنت یک موضوع واقعا مسخره است. وقتی همه با فیلترشکن به هر سایتی که میخواهند میروند فیلترینگ به چه دردی میخورد؟؟!!!!!.... اینقدر کم هوش هستیم؟؟؟!!!
United Arab Emirates
اگر مسخره هست چرا تو خود آمریکا اینقدر فیلترینگ هست؟.
Netherlands
الكي شايعه ننداز ، تو آمريكا هيچ فيلترينگ نيست .
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز همونهایی که اینترنت رو اختراع کردند و اینترنت و شبکه های اجتماعی زیر دستشون هست فیلترینگ می کنند، اون وقت شما به اصطلاح کاتولیک تر از پاپ میشی؟
Canada
اسم آن موضوع فیلترینگ نیست...... ادیتوری یا سانسور است که جهان نیوز هم دارد.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
با مبارزه هدفمند علیه فیلترشکن ها و مجیط های انتشار آن میشه ، فیلتر رو تا قسمت زیادی قدرتمند کرد..
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
سن استفاده از اینترنت به. شدت پایین آمده.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بنده پدر یک نوجوان ۱۶ ساله هستم. قبل از فیلترینگ لجوجانه تلگرام ، پسرم بهانه ای برای نصب فیلترشکن روی گوشی اش نداشت و بنده هم مدام با چک کردن گوشی اش از نصب نشدن فیلترشکن اطمینان حاصل می کردم تا فرزندم از آسیب سایت های پورن در امان بماند ولی با فیلترشدن تلگرام و سرویس های محبوب مردم ، نمی توانم فرزندم را در مقابل آسیب فیلترشکن ها و سایت های پورن در امان نگه دارم.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...اینترنت چه ربطی به شبکه ملی اطلاعات داره آخه..
Iran, Islamic Republic of
شبکه ملی اطلاعات بر اساس اینترنت و خدمات مبتنی بر اینترنت هست .....
Iran, Islamic Republic of
این همه بلا ناشی از گناه است وقتی مسوولین هیچ قدمی در این راستا برنمی‌دارند چه کار باید کرد
Netherlands
چاره اش اينه كه شما بري مسئول بشي!!!!
Netherlands
شما اگر بهتر بلدي خودت برو جاي ايشون رو بگير ،
همه ما بلديم از پشت گود حرف هاي قشنگ بزنيم
شبکه ملی اطلاعات باعث می شود شعار (ما می توانیم) پر رنگ شود ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه 🙄🙄🙄🙄 ماشاالله ایران فقط تو کار فیلترینگ هست الان حتی سایتایی که آهنگ خارجی میزارن فقط صدا هست ...!!!
Iran, Islamic Republic of
1 - درآمد سرشاری دارد که نمیتوان از آن گذشت 2- استفاده از فیلترشکن حجم مصرفی را بالا برده و برای مشترک افزایش هزینه و برای اپراتورها درآمد دارد3-روی مصرف واقعی دیتا هم که .... 4 - افزایش سرسام آور قیمت اینترنت با توجه به این موضوع که هزینه ی اینترنت در کشور بسیار بالاست
محمد
United Kingdom
چرا چرت میگید فیلترها با تصمیم و دستور قوه قضائیه یا یه بازپرس.... انجام میشه
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار،نویسنده داره ریشه ای به مطلب نگاه میکنه، اون وقت شما آخر داستان رو می بینی؟