جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۹
همچنان تدبیری در کار نیست

ذوق زدگی آشکار پشت سر سیل پیام‌های دولتمردان به دولت منتخب آمریکا/ «استقلال اقتصادی» ایران فدای سیب و گلابی‌های برجام

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 745033
بسیاری از کارشناسان با توجه به اطلاعاتی که از سوی نزدیکان بایدن دریافت شده است عنوان می کنند که وی نیز مانند ترامپ به دنبال ارتقای برجام خصوصا در حوزه موشکی و امتیازات بیشتر به نفع ایالات متحده است.
ذوق زدگی آشکار پشت سر سیل پیام‌های دولتمردان به دولت منتخب آمریکا/ «استقلال اقتصادی» ایران فدای سیب و گلابی‌های برجام
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: پس از اعلام پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور حالا شاهد پیام ها و پالس های مختلفی از سوی دولتمردان ایرانی به آمریکایی ها هستیم. در این راستا از رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان گرفته تا سخنگو و رئیس دفتر رئیس جمهور هر کدام درباره بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره مجدد برای احیای این سند هسته ای سخن گفته اند.

حسن روحانی در همین رابطه، تاکید کرد: «امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه ای رقم بزنند که شاهد این باشیم کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر دیگر ملت ها و با پایبندی به تعهدات خودش به مسیر صحیح و درست بازگردد. البته ما هر کجا ببینیم که شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد و هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد و فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر فرصتی مناسب باشد ما اقدامات خود را انجام می دهیم.»

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد فرصت سوزی کند، گفت: «هر فرصت مناسبی که به وجود می آید باید بر مبنای منافع ملی و وحدت ملی استفاده کنیم. در این ۷ سال و در یک دوره ای بر مبنای تعامل و مذاکره با دنیا پیش رفتیم و ملت ایران ثمره آن را در سال های ۹۵ و ۹۶ دید به گونه ای که شرایط ما جزو بهترین شرایط در ۴۰ ساله بعد از انقلاب بر مبنای شاخص های اقتصادی بود.»

با اعلام پیروزی بایدن که هنوز قانونی نشده است به یکباره سیل پیام های دولتمردان به سمت واشنگتن دی سی کاخ سفید که «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان به مردم گفته بود که لعن و نفرین های خود را به این آدرس بفرستید، جاری شد. با حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، آمریکا از برجام خارج شد به طور کل این سند هسته ای حتی با حضور اروپایی ها هم نتوانست راهگشا باشد و خسارت های بسیاری به کشورمان وارد شد.

نزدیکان بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری بیان داشتند که وی قصد دارد به برخی از پیمان نامه های بین المللی که ترامپ از انها خارج شده مانند برجام باز گردد اما موضوع اینجاست که آمریکا از این پیمان خارج شده است و باید پاسخگوی خسارت ها باشد. بسیاری از کارشناسان با توجه به فکت ها و اطلاعاتی که از سوی نزدیکان بایدن دریافت شده است عنوان می کنند که وی نیز مانند ترامپ به دنبال ارتقای برجام و امتیازات بیشتر به نفع ایالات متحده است. خصوصا در حوزه موشکی نیز آمریکایی ها و غربی ها همواره سعی می کردند که کشورمان را خلع سلاح کنند.

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی فرموده بودند که غربی ها به دنبال برجام های دیگر خصوصا در حوزه موشکی هستند. حالا این اشتیاق و ذوق زدگی زاید الوصف دولتمردان سئوال اساسی پیش می آورد که اگر هم مذاکرات مجددی صورت گیرد سرنوشت آن چه خواهد شد. با این دست فرمان و استقبال دولتمردان از بایدن به نظر می رسد که این طرف آمریکایی است که با ناز و غمزه سیاسی به طرف مذاکرات هسته ای جدید روی بیاورد.

این درحالی است که کشورمان باید پیش شرط های مختلفی را برای ورود آمریکا به برجام مشخص کند. پیش شرط هایی که باید به طور واضح پیام آن به طرف غربی اعلام شده و به طور جد بر روی آن پافشاری شود. اما با وجود این ذوق زدگی ها و سخنرانی هر یک از دولتمردان در این حوزه به نظر نمی رسد که پاستورنشینان اصلا پیش شرط جدی و عملی در این حوزه داشته باشند؛  هر چند که در لفظ برخی از آنها از این شرط و شروط ها سخن می گویند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که آمریکایی ها با توجه به اینکه با سیل عظیمی از تحریم ها علیه ایران سعی کردند فشار حداکثری خود را بر کشورمان وارد کنند، سعی می کنند از این تحریم هایی که ترامپ و خصوصا اوباما آنها را وضع کرده است، نهایت استفاده را کنند. واقعیت این است که تحریم های شدیدی که ترامپ با شدت تمام پیگیری کرد در زمان اوباما علیه کشورمان وضع شد و دموکرات های آمریکایی بیشترین فشار تحریمی را برای کشورمان تدارک دیدند. حالا اگر نگاه ناجی و فرشته گونه به آنان آنهم از سوی سیاسیون و مسئولان دولتی صورت گیرد متاسفانه در بالاترین درجه اجرایی کشور شاهد نادیده گرفتن اصل موضوع خواهیم بود که بیم آن می رود که دوباره از همین نقطه ضربه جدی به کشورمان وارد شود.

بسیاری از کارشناسان در زمان مذاکرات برجام هم به جد تاکید می کردند که بایستی با نگاه به توان داخلی ابزار تحریم ها را از امریکایی ها بگیریم و با اعطای کمترین امتیاز خواسته خودمان را به آنها دیکته کنیم اما روندی که دولت روحانی در پیش گرفته است و متاسفانه همه تخم مرغ ها را بیش از هفت سال است که در سبد مذاکره با کدخدا چیده امروز بیشتر از پیش اقتصاد کشور شرطی و وابسته به مذاکرات با آمریکا شده است.

نمونه جدی آن که هشداری برای استقلال اقتصادی کشورمان محسوب می شود، رکود شدید بازار و درواقع قفل شدن کشورمان پیش از برگزاری انتخابات اخیر آمریکا و حتی اکنون که چندی از این انتخابات می گذرد است. این انتظار سیاسی اقتصادی هنوز هم وجود دارد و با وجود راهیابی بایدن به کاخ سفید وابستگی افزون تری نیز پیدا کرده است. حالا بیشتر بازار منتظر تحولات میان ایران و آمریکا بعد از حضور بایدن در کاخ سفید است که این موضوع بسیار حساس و هشدار آمیز است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من هم دوست دارم برای دیدن هم که شده یکبار سری به نیویورک بزنم تا ببینم ان چیزهایی که در باره امریکا میگن درسته یا نه مخصوصا رفتار پلیس آمریکا
Iran, Islamic Republic of
چرا دلواپسان از رفتن ترامپ وآمدن بایدن ، وحشت کرده اند چرا دوست نمی دارند تحریمها برداشته شود!!!! وکشور در صلح وآرامش زندگی کند؟
Iran, Islamic Republic of
همون یکبار که تحریمها رو با برجامتون برداشتید برای هفتاد پشتمون بسه
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد فرصت سوزی کند، گفت: «هر فرصت مناسبی که به وجود می آید باید بر مبنای منافع ملی و وحدت ملی استفاده کنیم. این جمله یعنی آماده مذاکره با آمریکا هستیم!!!! ثمره این هفت سال مذاکره و خوش بینی به غرب چه بود که هنوز این گونه مشتاق مذاکره هستید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
کدوم تحریمها ؟ روحانی که گفته بود با برجام همه تحریمها یکجا لغو شده بود ؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فعلا که هر چی دلواپسان میگفتند درست از آب دراومد و هر چی غرب پرستان میگفتن نه
United States
شما دلواپس ها ما را وارد این تحریم ها کردید.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش هیچ دلواپسی وجود نداشت و با خونسردی تمام با قراردادهای متعدد ترکمانچایی تسلیم آمریکا و غرب می‌شدیم !!!! .
سوال
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها در دولت خود اوباما که برجام را منعقد کرد لغو نشدند چطور حالا انتظار دارید بعد از گذشت 6 سال لغو بشوند ؟!
Iran, Islamic Republic of
آدم عاقل ازیک سوراخ دوبار گزیده نمی شود....
Iran, Islamic Republic of
اوباما گفته دیوار تحریم در حال شکسته شدن بود که با برجام توانستیم آن را حفظ کنیم.
Iran, Islamic Republic of
خب برو . مگه کسی جلوت رو گرفته . همچین میگی میخوام برم ، انگار یه ملت ایستادن جلوی روی تو و نمیزارن بری
Iran, Islamic Republic of
چه کنم که دلار خیلی گرون شده و امکان رفتن نیست شما چی میتونی بری؟!
Iran, Islamic Republic of
فعلا از پای اینترنت پاشو برو دو تا نون بگیر تا بعدا
Iran, Islamic Republic of
برخی دولتمردا خیلی وقته که مزه زندگی اروپایی رو زیر زبونشون احساس کردن . اقایون چه مزه ای داره بما هم بگید خواهشا
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مطمئنید فقط دولت مردان مزه زندگی در اروپا را میچشند؟!
هشیار
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان و آقازاده هاشون گرین کارت امریکا و اقامت اروپا را دارند و به همین دلیل دلسوز منافع ملی نیستن.
Iran, Islamic Republic of
مزه دنیا:
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ
Iran, Islamic Republic of
کافیه یه قانون بزارن که کسی که مدیر میشه نباید خودش یا خانوادش اقامت موقت یا دائم کشور دیگه ای رو داشته باشه تا اونوقت تعداد مدیران واقعی کشور مشخص میشه
Iran, Islamic Republic of
گلابی کیلویی بالاتر از 30 هزارتومانه یعنی اگه گلابیم بدن راضی هستیم. شاید نویسنده خبر از قیمت گلابی نداره تیتر زده مجید جان دلبندم خیلی وقت که دیگه گلابی توهین و کنایه فحش تلقی نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
روحانی تا ترامپ ( مست زنگی) بود دولت حرف از نگاه به داخل و... می زد تا خبر رای آوردن بایدن شد همه حرف های ما نگاه به داخل داریم دود شد!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
میشه یکی به من توضیح بده کدوم استقلال اقتصادی؟
رحمان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مهم مردم است که هیچ ارزشی به آمریکای ورشکسته نمی دهد و هفت ماه دیگر هم غرب دوستان را از تاریخ ایران پاک خواهند کرد!
حسین
Iran, Islamic Republic of
برجام داشت خوب پیش میرفت .
Iran, Islamic Republic of
.......
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
امید به مذاکره و برجام یعنی کشتن فرصتهای گریزپا و خلاقیتهای بومی برای رشد و پیشرفت کشور که با دستان خودمان
با خونسردی تمام از بین میروند