کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه بازی اعتدالیون با اعتقادات مذهبی مردم

تشکیک سازنده فیلم انتخاباتی روحانی در شهادت حضرت زهرا(س)/ اصلا آن زمان خانه‌ها «در» نداشتند!/ واکنش خطبای معروف/ شباهت دهباشی به روحانی +تصاویر

7 آبان 1399 ساعت 12:40

این مطلب دهباشی جدای از آنکه با واکنش های تندی در فضای مجازی مواجه شد، از سوی خطبای برجسته با اسناد متقن رد شد.


گروه سیاسی جهان نیوز: حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی که مدعی شده بود «من روحانی را از جایگاه پنجم به اول آوردم» در این ایام که مربوط به ماجرای سقیفه بنی ساعده، جسارت به ساحت زهرای اطهر(س) و هجوم به خانه امیرالمومنین(ع) است، در توئیت عجیب و مضحکی به واقعه شهادت حضرت زهرا(س) تشکیک وارد کرده و مدعی شده است که اساسا خانه های صدر اسلام دری نداشتند که بخواهد ماجرای جسارت به ساحت صدیقه طاهره(س) محقق شده باشد! دهباشی نوشته است: «خانه های حجاز در صدر اسلام جز پارچه ای حائل اساسی در نداشتند چه رسد به در چوبی که اتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و اینها. امام علی نیز به خلفا مشورت داده و تحت فرمان شان به جاد می رفت. شیعه و سنی، شاخه های یک درخت اند. و تفرقه میان مسلمین، سرچشمه خون!»


 
این مطلب دهباشی جدای از آنکه با واکنش های تندی در فضای مجازی مواجه شد، از سوی خطبای برجسته با اسناد متقن رد شد.


 
واکنش حجت الاسلام بی آزار تهرانی
نکته اوّل: اهل سنّت کتاب هاى حدیثى زیادى دارند، امّا آنان از میان صدها کتاب حدیثى، فقط به شش کتاب، اعتماد زیادى دارند و آنان را به عنوان «کتب صحیح شش گانه» مى شناسند، یکى از این کتب، کتاب علامه سجستانى است.

اکنون مى خواهم این مطلب را از کتاب علامه سجستانى نقل کنم، گوش کن: «براى پیامبر مهمانان زیادى رسید، آنان از پیامبر تقاضاى غذا نمودند. پیامبر به عُمَر گفت: اى عُمَر! این افراد را ببر و به آنان غذا بده. عُمَر آن افراد را همراه خود گرفت و به سوى خانه خود حرکت کرد. او وقتى به درِ خانه و اتاق خود رسید، لحظه اى صبر کرد، پس کلید را از کمربند خود بیرون آورد و در را باز کرد».

تو نمى توانى بگویى اتاقِ عُمَر، به جاى در، پرده داشته است، زیرا عُمَر درِ اتاق را با کلید باز کرد، اگر براى محفوظ بودن این اتاق به جاى در، از پرده استفاده مى کرد، دیگر نیاز به کلید نبود! آخر در کجاى دنیا، به پرده، قفل مى زنند؟

نکته دوم: استاد صَنعانى در کتاب خود ماجراى عروسى على و فاطمه(س) را این گونه شرح مى دهد: «وقتى که على مى خواست همسرش را به خانه خودش ببرد، پیامبر فاطمه را در آغوش گرفت و گفت: بار خدایا! فاطمه از من است و من از فاطمه هستم. سپس على و فاطمه به خانه خود رفتند، پیامبر همراه آنان بود، بعد مدّتى، پیامبر از خانه آن ها بیرون آمد و در خانه را پشت سر خود بست».

در این سخن دقّت نما! در اینجا آمده است که پیامبر درِ خانه را بست، اگر خانه على(ع) به جاى در، فقط با پرده اى از دید نامحرم پوشیده مى شد، باید چنین گفته مى شد: «پیامبر پرده را انداخت»، چرا اینجا گفته شده که پیامبر درِ خانه آن ها را بست؟ معلوم مى شود که خانه على(ع) در داشته است، همین در بود که به آتش کشیده شد.

نکته سوم: استاد بُخارى را که مى شناسى؟ همان که کتاب «صحیح بُخارى» را نوشته است. بعد از قرآن، هیچ کتابى به اندازه این کتاب، نزد اهل سنّت اعتبار ندارد.

«بین عُمَر و ابوبکر سخنانى رد و بدل شد، ابوبکر با سخنان خود عُمَر را عصبانى کرد. عُمَر که بسیار ناراحت شده بود، از پیش ابوبکر برخاست و به سوى خانه خود رفت. لحظاتى بعد، ابوبکر از کار خود پشیمان شد، تصمیم گرفت تا از عُمَر عذرخواهى کند، او به دنبال عُمَر رفت تا او را راضى کند، امّا عُمَر نپذیرفت، عُمَر وقتى به خانه خود رسید، داخل خانه شد، و درِ خانه را به روى ابوبکر بست».

معلوم مى شود که خانه عُمَر، در داشته است و عُمَر آن را به روى ابوبکر بسته است تا او نتواند وارد خانه شود. چگونه تو مى گویى که خانه هاى مدینه در نداشته است؟


واکنش حجت الاسلام علی سعیدیان
جناب آقای دهباشی توجه بفرمایید
یک) اولاً آیه ۶۱ سوره «نور» با عبارت [أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ]، که خطاب اولیه این آیه به مردم مسلمان مدینه است، صراحت و دلالت دارد بر اینکه خانه های مدینه درب داشته و درب ها کلید هم داشته است.

دو ) روایت «صحیح مسلم» را که خود پیغمبر در مدینه، دستور داد که شبها، مردم  درب خانه خود را ببندند. در حالی که پرده و حصیر بستن ندارد.

سه) از «البدایه و النهایه»  افرادی که می آمدند برای دیدار پیامبر، با ناخن های خود به درب می زدند تا پیغمبر درب را باز کند. زیرا درب خانه، حلقه نداشت تا آن را بزنند.

چهار) خانه خود عایشه به تصریح «بخاری» از چوب «سرو» یا «ساج» ساخته شده بود.

این ها نشان می دهد که خانه های مدینه درب داشته است و حتی نوع درب خانه که تک لنگه بوده، یا دو لنگه بوده؛ در این روایات بیان شده بود. در ادامه بحث به جواب های دیگری در این زمینه اشاره می کنیم:

پنج) روایت «بخاری» از «عایشه» در «صحیح بخاری» از قول «عایشه» نقل شده است که می گوید: «لَمَّا جَاءَ قَتْلُ زَيْدِ بْنِ حَارِثَةَ، وَ جَعْفَرٍ، وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ رَوَاحَةَ جَلَسَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يُعْرَفُ فِيهِ الحُزْنُ، وَ أَنَا أَطَّلِعُ مِنْ شَقِّ البَابِ» وقتی خبر کشته شدن زید بن حارثه و جعفر و عبدالله بن رواحه به پیغمبر رسید، پیغمبر گوشه ای نشست و حزن و اندوه از وجودش پیدا بود و من از شکاف درب، این وضعیت را متوجه بودم.

صحیح بخاری، جلد یک ، صفحه ۴۵۰ ، حدیث ۱۲۴۳ عبارت « مِنْ شَقِّ البَابِ» نشان می دهد بر اینکه خانه پیغمبر، دربی داشته، و شکافی داشته که عایشه از شکاف آن، درون خانه را می دید. و آقایانی که می آیند و ادعا می کنند که، خانه های مدینه درب نداشته و ...، حرفشان بی اساس است  و فقط دنبال بهانه های بنی اسرائیلی هستند که مظلومیت صدیقه طاهره را انکار بکنند.

برادر گرامی ان شالله که از سر جهل سخن گفته اید اما اگر عمدا و از سرحقد و کینه به هردلیل باشد سرنوشت شما یقینا همین است، «خسرالدنیا و الاخره». جهت آگاهی اگر نیاز میبنید به اسناد بسیار بیشتری استناد کنم، گرچه اگر مراد فهم و شناخت باشد به همین اندازه کافیست.


واکنش حجت الاسلام حامد کاشانی
حجت الاسلام حامد کاشانی هم که عمده مباحث مطرح شده توسط وی مربوط به تاریخ اسلام است، طی توئیت هایی به اظهارات دهباشی واکنش نشان داد و او را به مناظره دعوت کرد. کاشانی نوشت: «برادر عزیز و دوست داشتنی کاش در زمینه های تخصصی خود (فیلم انتخاباتی، روزنامه نگاری و ...) فعالیت کنید. نقد به همین نوشتک کوتاه که ملقمه چند ادعای سست است، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. اما اگر بر آن اصرار دارید به جهت احترامی که برایتان قائلم شما را به گفتگویی دوستانه دعوت میکنم» و «چه کنیم که سخن سدید و قویم، کمیاب شده است. بدترین، افراطی ترین و ناکارآمد ترین نگاه در وحدت، انکار حقایق است. نه در دنیا موفق است و نه در آخرت اجر دارد».






البته از دهباشی نباید انتظار بیشتری داشت؛ چرا که:

1. او جزو مریدان خاتمی است که رسانه های زنجیره ای در زمان حاکمیت دولت اصلاحات به اعتقادات دینی مردم رحم نکرده و با تمسخر، توهین و حمله به جنگ با این مقدسات می آمدند.

2. وقتی حسن روحانی سخن از اسلام رحمانی به میان می آورد، از کربلا درس مذاکره می گیرد، جواز نقد معصومین را صادر می کند، صلح امام حسن(ع) را آنگونه تفسیر می کند و درباره اهانت به پیامبر اعظم(ص) با تاخیر موضع می گیرد نباید از دهباشی به عنوان سازنده فیم انتخاباتی او بیش از این انتظار داشت.

3. می توان با خوش بینی تمام عیار توئیت اخیر دهباشی را ناشی از بی سوادی دانست اما عده ای رفتارهای دهباشی نظیر تشکیک وارد کردن در شهادت حضرت زهرا(س) و یا افشاگری درباره فیلم انتخاباتی روحانی و یا سایر موارد را همه ناشی از تلاش برای کسب شهرت قلمداد می کنند. اما این جسارت وی درباره ائمه اطهار قابل سکوت نبوده و نیست.


کد مطلب: 743524

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/743524/تشکیک-سازنده-فیلم-انتخاباتی-روحانی-شهادت-حضرت-زهرا-س-اصلا-زمان-خانه-ها-نداشتند-واکنش-خطبای-معروف-شباهت-دهباشی-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com