کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با انتشار نامه‌ای صورت گرفت؛

حجاریان، پسر شجریان را تهدید کرد +جزئیات و نکات مهم

3 آبان 1399 ساعت 8:41

حجاریان در بند پنجم نامه، روح سیاسی نهفته در چهار بند ابتدایی را ظاهر می کند و رسما مطالبه اصلی‌اش از همایون شجریان را علنی می کند.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: روز پنجشنبه، نامه ای از سعید حجاریان خطاب به همایون شجریان منتشر شد که تئوریسین اصلاح طلبان در صدر آن خطاب به فرزند مرحوم شجریان نوشته است: «قصد داشتم پس از خاکسپاری آن مرحوم، نکاتی را با شما در میان بگذارم و وظایفی را که به نظرم جامعه هنری ایران از شما انتظار دارد، متذکر شوم».

بیان چند نکته به همایون شجریان بعد از فوت پدر می توانست به صورت خصوصی انجام شود اما رسانه ای کردن این نامه تا جایی که با تیتر و عکس مرتبط در صفحه اول روزنامه اصلاح طلب شرق جا خوش کند، نشان می دهد که تئوریسین اصلاح طلبان طبق همان ضرب المثل معروف، محض رضای خدا موش نمی گیرد! این موضوع در ادامه مطلب بیشتر مشخص می شود.

در بند چهارم نامه، حجاریان خطاب به همایون نوشته است: «ایشان (مرحوم شجریان)، تا حد زیادی وفادار به شیوه قدما بود و به همین‌خاطر شاید بعضی از آوازهایشان که طولانی و با مضامین سنگین است، برای جوانان امروز ملال‌آور باشد. اما‌ سبک شما که خود جوانید و با روحیه جوانان آشنا‌تر، با نشاط‌تر و شاداب‌تر به‌ نظر می‌رسد. اگر‌چه من تمایل بیشتری به کارهای پدر دارم، اما گمان دارم جوانان امروز با شما احساس همبستگی بیشتری می‌کنند. زمانی شنیدم مرحوم پدر درباره سنت‌شکنی‌ها و بی‌پروایی‌های آوازی شما نکاتی را متذکر شده‌ بودند که حکایت از ورودتان به شیوه‌‌های آوازی متفاوت داشت، اما گمان دارم همین بی‌پروایی‌ها و شادابی‌ها باعث جذب جوانان می‌شود تا بعدها از طریق شما به سنت آواز سنتی ما تمایل پیدا کنند».

ورود تئوریسین سیاسی جریان اصلاحات به تعیین مسیر هنری برای شجریان جوان تا به این وسیله جوانان جذب وی شوند، در دل خود حاوی دو نکته مهم است:

اول: خود حجاریان و اصلاح طلبان اعتراف می کنند هیاهوها برای درگذشت محمدرضا شجریان به مقدار کمی متاثر از فقدان شجریان هنرمند بود و اساسا بسیاری از جوانان عزادار درگذشت شجریان حتی نام آثار او را هم نمی دانستند!

دوم: حجاریان که قبلا گفته بود باید اصلاح طلبان سیاست هایشان را از دهان سلبریتی ها به جامعه منتقل کنند به دنبال آن است تا شجریان جوان در مسیر باب میل جوانان پیش رود تا به یک سلبریتی تمام عیار تبدیل شود؛ سلبریتی که به ظن حجاریان نام خانوادگی شجریان باعث اثرگذاری بیشتر او خواهد شد.



حجاریان در بخش دیگری از نامه نوشته است: «استاد شجریان در زندگی خود همواره جانب مردم را گرفتند و به این خاطر صدمه‌ها دیدند تا ‌حدی که ممنوع‌الصدا شدند و حتی ربنای‌شان را خاموش کردند. ایشان می‌گفتند «من صدای خس‌و‌خاشاکم». به‌ گمانم شما نیز به‌ مرور با این مصائب روبه‌رو خواهید شد! با این وصف، اگر همچون پدر عنصر سیاست را نیز به نگاه موسیقیایی‌تان بیفزایید، مسئله دوچندان بغرنج می‌شود! بنابراین باید راه را آهسته و پیوسته طی کرد».

آن طور که مشخص است حجاریان در بند پنجم نامه، روح سیاسی نهفته در چهار بند ابتدایی را ظاهر می کند و رسما مطالبه اصلی‌اش از همایون شجریان را علنی می کند. تئوریسن اصلاحات با بیان اینکه شجریان پدر طبق گفته خودش صدای «خس و خاشاک» بود تلویحا به همایون تذکر داده که باید جهت گیری سیاسی خود را در همین راستا یعنی حمایت از فتنه گران قرار بدهد و آهسته آهسته سیاسی بشود! جالب تر که حجاریان این نقش بازی کردن در پازل عناصر بدخیمی نظیر خودش را به اسم «حمایت از مردم» نامگذاری می کند و به خواننده جوان کشور جهت آمادگی برای پرداخت هزینه هشدار داده است.

حجاریان حتی در انتهای نامه پا را فراتر گذاشته و با بیان اینکه «مرحوم شجریان توانایی‌هایی دیگر نیز داشتند؛ خطاطی، ساختن ساز و حتی گل‌آرایی که نمی‌دانم آنها را هم بر شما بار کنم یا نه... » شجریان جوان را در مقایسه با هنرهای پدر تحقیر نیز می کند.

همایون شجریان همان طور که در مراسم تشییع پدرش حواس جمع بود و نگذاشت بدخواهان، این مراسم را با شعارهایشان سیاسی کنند زین پس باید دقت خود را دوچندان کند تا پوست موزهای امثال حجاریان اثر نکند. حتی شاید علت نگارش این نامه تهدیدآمیز به علت نارضایتی از عملکرد خوب همایون در مراسم های ترحیم پدر و احساس خطر برای دست رفتن این ظرفیت بوده است. حجاریان در بند سوم این نامه از رابطه نزدیک خود با مرحوم محمدرضا شجریان سخن به میان آورده که به وی پیشنهاد ساخت یک مستند داده و شاید هم همین رابطه نزدیک با حجاریان، شجریان را از بسیاری از مردم دور کرد.

همان طور که در سطور بالا گفته شد، حجاریان سیاست باز قبلا گفته است که اصلاح طلبان باید حرف ها و سیاست هایشان را از زبان سلبریتی ها به جامعه منتقل کنند و اساسا سلبریتی ها بزرگترین قریانی مطامع سیاسی اصلاح طلبان هستند که بسیاری از اینان امروز با کاهش جدی اعتبار مواجه هستند.

می توان خلاصه نامه تهدیدآمیز حجاریان خطاب به جناب همایون شجریان را از یک سو نگرانی به خاطر فوت محمدرضا شجریان به عنوان یکی از  چهره های حاضر در پازل سیاست بازان اصلاح طلب دانست و از سوی دیگر تلاش برای تولد یک سلبریتی جدید و ذوابعاد. سلبریتی‌ای که باید موسیقی باب میل جوانان بخواند، سیاسی به معنای خاص آن یعنی مورد تائید اصلاح طلبان باشد و از همه مهم تر آنکه فرزند محمدرضا شجریان است.

و اینکه همایون باید بداند مفهوم دیگر این نامه به ظاهر دلسوزانه اما سرتاسر سیاسی که به صورت عمومی منتشر شده این است که اگر هنر او در خدمت سیاست بازان اصلاح طلب نباشد نام همایون شجریان به لیست هنرمندانی که اصلاح طلبان نه تنها نامی از آنها نمی برند بلکه مورد غضب شان هم هستند اضافه خواهد شد.


کد مطلب: 743140

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/743140/حجاریان-پسر-شجریان-تهدید-جزئیات-نکات-مهم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com