پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳۰
مشکلات دلار جهانگیری همچنان ادامه دارد

افشاگری به جای پاسخگویی/ آقای همتی! شما پاسخ دهید چطور یک کارتن‌خواب ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است؟

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 742864
اینکه چطور یک کارتن خواب در این پروسه توانسته ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند سئوال مهمی است که نمی توان با افشاگری در این زمینه و بازی کردن نقش منتقد از پاسخ به آن امتناع کرد. 
افشاگری به جای پاسخگویی/ آقای همتی! شما پاسخ دهید چطور یک کارتن‌خواب ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است؟
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: ارز 4200 تومانی که به ارز جهانگیری معروف شده است این روزها فقط به کالاهای اساسی اختصاص داده می شود اما با نگاهی به قیمت این کالاها به خوبی می توان دریافت که عدم نظارت صحیح سایه امنی برای متخلفان ایجاد کرده است تا با مایجتاج اساسی و نیاز روزمره مردم بازی کنند. بررسی‌های صورت‌گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، به طوری‌که حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می‌نمایند رشد قیمت بالای ۱۰۰ درصدی را تجربه نموده‌اند.

اما حالا بایستی در خصوص اینکه چه کسی در دولت مقصر این روند انحرافی است به دنبال پرتقال فروش بگردیم. در همین رابطه اخیرا، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی درباره بررسی های انجام شده درباره تخصیص ارز 4200 تومانی به وارد کنندگان با بیان اینکه « ۲۵۰ صادرکننده، ۷ میلیارد دلار را بازنگرداندند»، گفت: « این افراد باید ۷ میلیارد دلار ارز به کشور برمی‌گرداندند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که وزارت اطلاعات داده است ۷۰ نفر از این صادرکنندگان کارتن‌خواب بوده‌اند! برخی با کارت‎های بازرگانی یکبار مصرف با نام این افراد صادرات انجام داده‎اند و فشار آوردن به این افراد برای دریافت ارز فایده‌ای ندارد.»

جالب اینجاست که رئیس بانک مرکزی که باید پاسخگو باشد مانند رویه ای که متاسفانه در دولت متداول شده است و مسئول جای منتقد را گرفته است به جای اینکه نسبت به اینکه چرا این اتفاق افتاده است و به کارتن خواب دلاری که قرار بود  برای تعدیل قیمت ها و نیازمندی های اساسی مردم خرج شود تعلق گرفته است جوابگو باشد، نه تنها پاسخی نمی دهد بلکه ژست منتقد نیز به خود می گیرد! 
 

ماجرای ارز 4200 تومانی یا ارز جهانگیری عاقبتی به درازای افزایش شدید قیمت ها دارد. ارز 4200 تومانی با بوق و کرنا و تبلیغاتی که اصلاح طلبان برای معاون اول اصلاح طلب دولت یازدهم انجام دادند و وی را سوپرمن و ناجی اقتصاد ایران معرفی کردند مطرح شد و نه تنها نتوانست مشکلات کشور را حل کند بلکه امروز به مشکلی مضاعف برای اقتصاد بدل شده است. مشکل در شکل طرح نیست بلکه مثل همیشه در نوع اجراست.

در یک رقم از مشکلات اجرای این طرح مشاهده می شود که دلار 4200 تومانی به دست مصرف کننده نهایی نمی رسید بلکه شاهد رشد صادرات کالاهایی بودیم که تا قبل از این کمتر صادر می شد. به عنوان مثال کارشناسان می گویند که کاغذ  A4 و نبات از جمله کالاهایی بود که صادرات آن رشد کردند، این مواد مصرفی بودند که برخی مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد می شوند. در این زمینه دلار 4200 تومانی باعث خرید کاغذ می شد و تبدیل به کاغذ مربوطه می شد و با قیمتی مانند 15 هزار تومان صادر می شد. به نوعی به این مسئله قاچاق معکوس گفته می شود.

در واقع به نوعی این دلار 4200 تومانی با رانت به برخی داده شده است. اما اینکه گفته میشود این دلار به افرادی که در واقعیت تاجر نبوده اند و کارتن خواب و افراد عادی بوده اند که از آنها سوءاستفاده شده اعطا شده است باید پرسید که هم در بعد نظارت و هم در بعد اعطا و گزینش این افراد چه اتفاقی افتاده است؟ در این خصوص دولت باید پاسخگو باشد و از سوی دیگر با ورود قوه قضائیه به این امر بایستی مسئله برای افکارعمومی روشن و خاطیان محاکمه و مجازات شوند.
 

آنچه در این روند بازهم مایه تاسف است ضربه پذیری و قربانی شدن مردم مظلوم در این حوزه است. مردمی که دسترسی شان به دلار 4200 تومانی با توجه به محدودیت آن بسته شد و قرار بود برای تعدیل قیمت ها این دلار مصرف شود، اما در نهایت نه تنها قیمت ها فروکش نکرد بلکه برخی در این حوزه با نیاز مردم کاسبی کردند و پولدار شدند. جالب است که گفته می شود نه تنها در ارزاق روزانه بلکه در تامین داروهای خاص نیز این موضوع متاسفانه مشکلاتی بوجود آورده است.

دولت و دستگاه های نظارتی اش و بانک مرکزی تمام انرژی خود را بایستی بگذارند برای اینکه این ارز درست و بجا مصرف شود. برای این موضوع بخشنامه و دستور العمل های متعددی و کمیته های متعدد بایستی تعیین شود. تبعات خروج معکوس کالا بسیار زیاد است و در این حوزه راهکار اصلی استفاده از تولید کنندگان و اعطای این ارز به آنها و نظارت بر عملکرد آنهاست. اینکه چطور یک کارتن خواب در این پروسه توانسته ارز 4200 تومانی دریافت کند سئوال مهمی است که نمی توان با افشاگری در این زمینه و بازی کردن نقش منتقد از پاسخ به آن امتناع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم فکری به حال مستمری‌بگیرانی که درآمد آنها یک میلیون تومان است و 50 درصد آن را بابت اجاره می‌پردازند بکنند.
Iran, Islamic Republic of
بنویسید ارزپاشی ماهیانه 200 میلیون دلار به بازارنوعی هدردادن سرمایه کشور و در مقابل پرکردن جیب جماعت کثیف دلالان ارز است. ..
هدف اقایان درست کردن زمین سوخته بود .
Iran, Islamic Republic of
دادستان تهران: سراغ محتکران خواهیم رفت
دادستان تهران با تأکید بر اینکه سراغ محتکران خواهیم رفت، گفت: برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی از جمله اراذل و اوباش که دشمن روی اینها برنامه‌ریزی کرده است، باید تحت اشراف و کنترل باشند.
Iran, Islamic Republic of
توضیحات رحیم‌پور ازغدی درباره مشاجره بنزینی با رئیس‌جمهور
پس از یک سال، حسن رحیم‌پور ازغدی در صفحه توییتر خود ماجرای درگیری لفظی سال گذشته خود با حسن روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون سوءمدیریت دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین را تشریح کرد.
Iran, Islamic Republic of
ماجرا تحریف نشود اروپا حامی ادامه تحریم‌های تسلیحاتی بود(خبر ویژه)
مراقب باشیم لغو توأم با تأخیر پنج‌ساله تحریم‌های تسلیحاتی، به عنوان سند دفاع اروپاییان از حقوق ایران فاکتور نشود!
Iran, Islamic Republic of
طرح مجلس برای کسانی که سهام عدالت ندارند
Iran, Islamic Republic of
دلیل گران شدن قیمت مواد شوینده و بهداشتی چیست؟ +فیلم
دلیل گران شدن همه مایحتاج مردم چه بود. درایران نون خوردنم سیاسیس. بخصوص برا گرین کارتیهای اقازاده خارج نشیندار
حمید
Iran, Islamic Republic of
مادامیکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است همین بساط ادامه دارد..
Iran, Islamic Republic of
اين ده ماه هم بگذرد
Iran, Islamic Republic of
دوران وحشتناكي بود و هست
10ماه کم نیست .
Iran, Islamic Republic of
فعلا با هجمه شديد تبليغي كه بايدن راي مياره و گل و بلبل ميشه مقداري دلار را پائين اورديد ولي اگر ترامپ راي بياره چكار ميكنيد
Iran, Islamic Republic of
...
بایدن و ترامپ هردو یه کارخواهند کرد .
Iran, Islamic Republic of
تمام تخم مرغ ها را در سبد بايدن گذاشتن
...
Iran, Islamic Republic of
مردم یادتونه کره نبود، دختر مظلوم وزیر و.....
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
بیشتر مسئولین از موضع طلبکارانه حرف می زنند
...
سلام
Iran, Islamic Republic of
آقاي نعمتي زياد خودت اذيت نكن !!
نوبر
Iran, Islamic Republic of
در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب مجلس (که انهم جای بحث دارد)بانکها امین وامانت دارسپرده گذارران هستند تا منابع مالی آنها را در بخشهای مختلف اقتصادی پس از بررسی لازم وداشتن توجیه مالی وفنی واقتصادی سرمبایه گذاری نمایند .چرا قانون عملیات بانکی توسط بانکها اجرانشد وبانک مرکزی که وظیفه داشت عملیات بانکها رانظارت نموده تا بانکها خیانت درامانت نکرده وبدرستی سرمایه گذاری نمایند....
Iran, Islamic Republic of
یک کارشناس پاسخ دهد بالاخره پشت سر اون پیرزنی که ۷۰۰ تا پورشه در این شرایط تحریم که مردم ایران نیاز شدیدی به پول دارند کیست..
شاهین این
Iran, Islamic Republic of
.والا ما اگه بتونیم یه میلیون از دولت بگیریم پدر مونو با هزار وثیقه وضامن در میارن
شهریار
Iran, Islamic Republic of
به داد کشاورزان برسید سال گذشته این موقع قیمت زعفران ۱۲ میلیون بود اما امسال که همه چی چند برابر شده قیمت زعفران شده ۸م .دلالها بازارها رو تو دستشون گرفتن حتی دلال افغانستانی دیدم امده بازار رضای مشهد..
Iran, Islamic Republic of
انشاالله سوپر من ۱۴۰۰میاد همه مشکلات حل میشه ، حتی دختر مظلوم وزیر و کمبود کره !
Iran, Islamic Republic of
چه سوالی ست از اقای همتی!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
در ارتباط با کارتهای بازرگانی یکبار مصرف دقیقا نقش اتاق بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی سراسر کشور چیست؟.