کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی واقعا ماجرای صلح حسنی را نمی‌داند؟!

۱۳ نکته مهم در پاسخ به تفسیر عجیب رئیس جمهور از صلح امام حسن(ع)/ آقای روحانی! از فرصت قرنطینه برای مطالعه این چند خط استفاده کنید

27 مهر 1399 ساعت 22:44

«من به اين علت حكومت و زمام دارى را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر يارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگيدم تا كار يكسره شود».


گروه سیاسی جهان نیوز: سخنان اخیر رئیس جمهور درباره صلح امام حسن(ع) و تفسیر به رای این واقعه، چند روزی است که در رسانه ها بازتاب داشته است. ناگفته پیداست که از این سخنان بوی مذاکره دوباره با غربی ها نیز به مشام می رسد. مخصوصاً که جریان غربگرا در یک فرار رو به جلو برای کاستن حجم فشارها از خود، موضوع مذاکره و صلح را پررنگ کرده تا بار دیگر افکار عمومی را راهی بیراهه کند.

اما چند نکته باید در این مورد گفته شود:
 
1. در نقل رخدادها و تحلیل های مبتنی بر حوادث تاریخی، نه از نظر منطقی و نه از نظر عرفی، شایسته نیست که بر انتهای یک رخداد که خود متوقف بر رخدادها و علل دیگر است، تکیه کنیم. مثلاً بگوییم که امیرالمؤمنین(ع) 25 سال با دستگاه خلافت مدارا کردند، پس ما هم با حکومت های مختلف مدارا کنیم و خم به ابرو نیاوریم؛ یا مثلاً امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، پس ما هم با همه صلح کنیم، اما از علت این وقایع چشم پوشی کنیم و در تفسیر تاریخ اسلام به همان بند آخر اکتفاء کرده تا آنگونه که مورد نظر ماست آن را تفسیر کنیم.
 
بدیهی است که در نقل داستان های شاهنامه هم این روش خنده دار است! چه برسد به تحلیل و تاریخ زندگی پیشوایان دینی که چراغ راه زندگی مردم هستند.
 
2. امام مجتبی(ع) در پاسخ شخصى كه به صلح آن حضرت اعتراض كرد، به این مضمون فرمودند: «من به اين علت حكومت و زمام دارى را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر يارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگيدم تا كار يكسره شود. من كوفيان را خوب مى شناسم و بارها آن ها را امتحان كرده ام. آنها مردمان فاسدى هستند كه اصلاح نخواهند شد، نه وفادارند، نه به تعهدات و پيمان هاى خود پايبندند و نه دو نفر با هم موافقند. برحسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى كنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.» (1)

3. موضوعی که شیخ مفید نیز در کتاب معروف «الإرشاد» به بخش هایی از آن اشاره کرده، این است که عده ای از رؤسای قبائل و افراد وابسته به خاندان های بزرگ کوفه، به امام خیانت کرده و به معاویه نامه ها نوشتند و تأیید و حمایت خود را از حکومت وی ابراز نمودند و مخفیانه او را برای حرکت به سوی عراق تشویق کردند و تضمین نمودند که به محض نزدیک شدن وی، امام حسن(ع) را تسلیم او نمایند یا ترور کنند.

معاویه نیز عین نامه ها را برای امام مجتبی(ع) فرستاد و پیغام داد که چگونه با اتکاء به چنین افرادی حاضر به جنگ با وی شده است؟ (2)

4. با همه مطالبی که ذکر شد، با بررسی اسناد تاریخی در می یابیم که امام حسن(ع) با شجاعت و زیرکی خود کاری کرد که معاویه حاضر به دادن همه گونه امتياز بود، به گونه ای كه به اصطلاح برگه سفيد امضا شده براى امام فرستاد و نوشت که هر چه در آن برگه بنويسد، مورد قبول وى مى باشد. (3) اما غربی ها کدام برگه سفید امضایی برای دولت و اصلاح طلبان فرستاده اند که آنها  امروز برای پرکردن آن دست و پا می شکنند؟!
 
5. با این مقایسه رئیس جمهور، خواسته یا ناخواسته، مردم کشورمان مانند یاران بی وفا و خیانتکار عصر امام مجتبی(ع) قلمداد می شوند که سپاه حضرت را ترک کردند و جان ایشان را در خطر قرار داده و می خواستند در مسیر امامت اخلال ایجاد کنند.

اما امام خمینی (ره) در مورد مردم زمان ما فرمودند: «من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات الله و سلامه علیهما- مى‌باشند.
(4)

در نظر بگیرید که امروز نه تنها ایمان و پشتکار مردم و جوانان، کشور را بیمه کرده است، بلکه روحیه خود باوری و مقابله با استعمارگری را به منطقه و دنیای اسلام و حتی فراتر از دنیای اسلام هم صادر کرده است.

آیا اگر امام حسن(ع) یارانی چون سلیمانی‌ها، حججی‌ها، ارتش غیور، سپاه سرافراز و هزاران بسیجی جان بر کف و... داشت تن به صلح می داد؟

اگر ژنرال های خسته و پیر بگذارند، همان جوانانی که در دفاع مقدس از وجب به وجب این خاک دفاع کردند، در جنگ اقتصادی هم به یاری خداوند کشور را بیمه خواهند کرد. اتفاقاً یکی از اعتراضات اصلی مردم این است که چرا از این همه سرمایه های انسانی و منابع عظیم کشور به درستی استفاده نمی شود؟ نمونه آن را در عرصه های هسته‌ای، موشکی، هوافضا، سلول های بنیادی و... دیدیم. خنده دار است که موشک و پهپادهای فوق مدرن طراحی کنیم و در این حوزه به تحریم ها نیشخند بزنیم و آن گاه برای کوچکتر از آنها، به پای غربی ها بیفتیم! کارشناسان معتقدند که بخش اعظم مشکلات کشور ربطی به تحریم ها ندارد.

6. صلح یا همان آتش بس زمان امام حسن(ع) در جامعه اسلامی و در بین مسلمانان – هر چند در واقع بین مسلمانان و عده ای به ظاهر مسلمان - صورت گرفته است. این صلح با صلح بین جمهوری اسلامی و کشورهای استعمارگر و چپاول‌گر چه تشابهی دارد؟
 
7. در بیش از هفت سال فعالیت دولت به اصطلاح تدبیر و امید، همواره دولت برای اداره کشور، تخم مرغ های خود را در سبد برجام و مذاکره با غرب گذاشته است و در این مدت امتیازات فراوانی هم به غرب داده شد و مجموع خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری هم رعایت نشد.

در عوض، همواره منتظر بوده ایم که طرف های غربی به تعهدات خود عمل کنند. عقب نشینی های غیر استراتژیک و نابه‌جای دولت در سال های گذشته باعث شد که به رغم وعده رئیس جمهور مبنی بر برداشته شدن تحریم ها، غربی ها گستاخ تر شده و تحریم های جدیدتری إعمال کنند و در طی این مدت یکی از عالی ترین مقامات نظامی کشور که خدمات او به کشور، منطقه و حتی دنیا، فراموش نشدنی است، توسط رژیم آمریکا ترور شد و به شهادت رسید.
 
حال سؤال اینجاست که مگر دولت در سال های گذشته در حال جنگ بوده است که اکنون می خواهد صلح کند؟! بله منکر این نمی شویم که اقداماتی برای مواجهه با فشار غرب صورت گرفته است اما اصلاً کافی نیست و مقیاس و سرعت آن متناسب با شرایط جنگی نیست. همچنین حرف هایی که بیشتر مصرف داخلی دارد، گفته شده است، اما در مجموع، ما جنگی از سوی دولت سراغ نداشتیم که بخواهیم حالا دم از صلح او بزنیم! در عوض تا دلتان بخواهد عقب نشینی و اعطای امتیاز به غربی ها سراغ داریم.
 
به فرض که در حال جنگ بودیم، در این چند سال چقدر از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه، دنیای اسلام و همچنین چین و روسیه استفاده کردیم؟!
 
8. همان نسخه صلحی که اصلاح طلبان و اعتدالیون در سال 92 برای کشور پیچیدند، به اندازه ده ها سال برای عبرت آموزی نسل آینده کافی است. هنوز جوهر آن به اصطلاح  صلح، خشک نشده، چگونه غرب گرایان دچار آلزایمر سیاسی شده اند و دم از صلح وهمی می زنند؟! مردم ما امروز با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می کنند که چگونه آتش برجام و صلح غربگرایان با غربی ها به تا رو پود زندگیشان زبانه کشیده و دلار و سکه و پراید و ... را به افلاک رسانده است! به گونه ای که مردم هزاران بار آرزوی بازگشت به قبل از سال 92 را دارند.
 
9. جای تأسف است که ما انتظار داشتیم که رئیس جمهور، بعد از این همه سال سرکار گذاشته شدن دولت توسط طرف های غربی، در اواخر عمر آن، از مردم عذرخواهی کرده و حداقل برای مدت کوتاهی هم شده، با تدبیر و برنامه ریزی و تکیه بر نیروی جوان و استعداد های داخلی، خنده بر لب های مردم بنشاند، نه اینکه با حرف های بی ربط و مصادره کردن تاریخ اسلام به نفع افکار خود و جریان سیاسی فرصت طلبی که تاریخ مصرف آن مدت هاست که گذشته ، نمک به زخم مردم بپاشد و به شعور مردم توهین کند.
 
10. وقتی آمریکایی ها حتی جرأت نزدیک شدن به یک وجب از خاک وطن ما را ندارند، در زمانی که در یک اقدام تاریخی، پایگاه راهبردی آنها در عین الأسد توسط موشک های ما شخم زده می شود و آنها حتی جرأت پرتاب کردن یک سنگریزه هم ندارند، در شرایطی که نفتکش های جمهوری اسلامی در اوج تحریم های ظالمانه و تهدیدات ظاهری، هزاران کیلومتر آن طرف تر راه آبی را طی کرده و بیخ گوش اروپایی ها و آمریکایی ها ویراژ می روند و ما محصولات پتروشیمی به آمریکای لاتین – همان حیات خلوت سابق آمریکا – صادر می کنیم، غربگرایان داخلی با مطرح کردن گزینه تکراری و تاریخ مصرف گذشته مذاکره، می خواهند کدام بخش از ارکان قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشانه بگیرند؟!
 
11. این اقدام رئیس جمهور، در واقع یک پاس گل به دشمن و اعلام شکست تلقی می شود. در جایی که آمریکایی ها گزینه دیگری روی میز ندارند و خود درگیر جنگ داخلی هستند. یعنی دقیقاً زمانی که در آستانه فتح و پیروزی دیگری قرار داریم، ایشان به جای تمرکز بر حل مشکلات مردم و جلوگیری از گرانی های مصنوعی، در واقع -خواسته یا ناخواسته- سراغ خط دهی به دشمن رفته اند که شما موفق شدید و همین طور ادامه دهید!
 
12. قرآن کریم می فرماید: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ» سوره بقره- آیه 120
 
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.
 
وقتی خداوند در مورد یهود و نصاری که از ادیان الهی هستند، اینگونه سخن می گوید، درباره کسانی که خون مردم دنیا را در شیشه می کنند و می مکند و به این کار خود افتخار هم می کنند، چه باید بگوییم؟
 
آیا با همین دست فرمان که غربگرایان می روند، نمی توان گفت که به بهانه صلح ممکن است بخشی از خاک جمهوری اسلامی را هم دو دستی در طبق اخلاص بگذاریم و تقدیم غربی ها کنیم تا به قول آنها تنش ایجاد نشود؟! در این صورت فرق میان جمهوری اسلامی با حکومت های عقب مانده قاجار و پهلوی چه می شود؟!
 
13. با توجه به سابقه رئیس جمهور در تبیین و تفسیر مبانی و تاریخ اسلام، مثل درس مذاکره و تعامل سازنده از کربلا و قیام امام حسین(ع)! اگر ایشان در این زمینه ها سخنی هم نگویند، کسی خرده نمی گیرد و قطعاً برای ایشان هم بهتر است. زیرا به برکت وجود حوزه های علمیه و حضور علما و فضلای صاحب نظر و اندیشمند، این خلأ در کشورمان پرشده است.
 
انتظار مردم از ایشان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، نه دامن زدن به حاشیه ها و آدرس غلط دادن برای رد گم کنی و توجیه تراشی برای شکست های پی در پی دولت در عرصه داخلی و خارجی، که رسیدگی شبانه روزی به معیشت مردم، درمیان مردم بودن و برگرداندن قیمت کالاها به قیمت واقعی است.
 

پی نوشت:
1) مجلسى، بحار الأنوار، ج 44، ص147ـ طبرسى، احتجاج، ص157.
2) مهدی پیشوائی، سیره پیشوایان، ص 107
3) ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 3، ص 405
ابن عبدالبر، الإستيعاب فى معرفة الأصحاب، (درحاشيه الإصابة)، ج1، ص 371
 محمد بن جرير الطبرى، همان كتاب، ج 6، ص 93.
مهدی پیشوائی،سیره پیشوایان، ص 112
4) صحیفه امام، ج 21، ص 410


کد مطلب: 742703

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/742703/۱۳-نکته-مهم-پاسخ-تفسیر-عجیب-رئیس-جمهور-صلح-امام-حسن-ع-آقای-روحانی-فرصت-قرنطینه-مطالعه-این-چند-خط-استفاده-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com