جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۷۸
روحانی واقعا ماجرای صلح حسنی را نمی‌داند؟!

۱۳ نکته مهم در پاسخ به تفسیر عجیب رئیس جمهور از صلح امام حسن(ع)/ آقای روحانی! از فرصت قرنطینه برای مطالعه این چند خط استفاده کنید

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب: 742703
«من به اين علت حكومت و زمام دارى را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر يارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگيدم تا كار يكسره شود».
۱۳ نکته مهم در پاسخ به تفسیر عجیب رئیس جمهور از صلح امام حسن(ع)/ آقای روحانی! از فرصت قرنطینه برای مطالعه این چند خط استفاده کنید
گروه سیاسی جهان نيوز: سخنان اخیر رئیس جمهور درباره صلح امام حسن(ع) و تفسیر به رای این واقعه، چند روزی است که در رسانه ها بازتاب داشته است. ناگفته پیداست که از این سخنان بوی مذاکره دوباره با غربی ها نیز به مشام می رسد. مخصوصاً که جریان غربگرا در یک فرار رو به جلو برای کاستن حجم فشارها از خود، موضوع مذاکره و صلح را پررنگ کرده تا بار دیگر افکار عمومی را راهی بیراهه کند.

اما چند نکته باید در این مورد گفته شود:
 
1. در نقل رخدادها و تحلیل های مبتنی بر حوادث تاریخی، نه از نظر منطقی و نه از نظر عرفی، شایسته نیست که بر انتهای یک رخداد که خود متوقف بر رخدادها و علل دیگر است، تکیه کنیم. مثلاً بگوییم که امیرالمؤمنین(ع) 25 سال با دستگاه خلافت مدارا کردند، پس ما هم با حکومت های مختلف مدارا کنیم و خم به ابرو نیاوریم؛ یا مثلاً امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، پس ما هم با همه صلح کنیم، اما از علت این وقایع چشم پوشی کنیم و در تفسیر تاریخ اسلام به همان بند آخر اکتفاء کرده تا آنگونه که مورد نظر ماست آن را تفسیر کنیم.
 
بدیهی است که در نقل داستان های شاهنامه هم این روش خنده دار است! چه برسد به تحلیل و تاریخ زندگی پیشوایان دینی که چراغ راه زندگی مردم هستند.
 
2. امام مجتبی(ع) در پاسخ شخصى كه به صلح آن حضرت اعتراض كرد، به این مضمون فرمودند: «من به اين علت حكومت و زمام دارى را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر يارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگيدم تا كار يكسره شود. من كوفيان را خوب مى شناسم و بارها آن ها را امتحان كرده ام. آنها مردمان فاسدى هستند كه اصلاح نخواهند شد، نه وفادارند، نه به تعهدات و پيمان هاى خود پايبندند و نه دو نفر با هم موافقند. برحسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى كنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.» (1)

3. موضوعی که شیخ مفید نیز در کتاب معروف «الإرشاد» به بخش هایی از آن اشاره کرده، این است که عده ای از رؤسای قبائل و افراد وابسته به خاندان های بزرگ کوفه، به امام خیانت کرده و به معاویه نامه ها نوشتند و تأیید و حمایت خود را از حکومت وی ابراز نمودند و مخفیانه او را برای حرکت به سوی عراق تشویق کردند و تضمین نمودند که به محض نزدیک شدن وی، امام حسن(ع) را تسلیم او نمایند یا ترور کنند.

معاویه نیز عین نامه ها را برای امام مجتبی(ع) فرستاد و پیغام داد که چگونه با اتکاء به چنین افرادی حاضر به جنگ با وی شده است؟ (2)

4. با همه مطالبی که ذکر شد، با بررسی اسناد تاریخی در می یابیم که امام حسن(ع) با شجاعت و زیرکی خود کاری کرد که معاویه حاضر به دادن همه گونه امتياز بود، به گونه ای كه به اصطلاح برگه سفيد امضا شده براى امام فرستاد و نوشت که هر چه در آن برگه بنويسد، مورد قبول وى مى باشد. (3) اما غربی ها کدام برگه سفید امضایی برای دولت و اصلاح طلبان فرستاده اند که آنها  امروز برای پرکردن آن دست و پا می شکنند؟!
 
5. با این مقایسه رئیس جمهور، خواسته یا ناخواسته، مردم کشورمان مانند یاران بی وفا و خیانتکار عصر امام مجتبی(ع) قلمداد می شوند که سپاه حضرت را ترک کردند و جان ایشان را در خطر قرار داده و می خواستند در مسیر امامت اخلال ایجاد کنند.

اما امام خمینی (ره) در مورد مردم زمان ما فرمودند: «من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات الله و سلامه علیهما- مى‌باشند.
(4)

در نظر بگیرید که امروز نه تنها ایمان و پشتکار مردم و جوانان، کشور را بیمه کرده است، بلکه روحیه خود باوری و مقابله با استعمارگری را به منطقه و دنیای اسلام و حتی فراتر از دنیای اسلام هم صادر کرده است.

آیا اگر امام حسن(ع) یارانی چون سلیمانی‌ها، حججی‌ها، ارتش غیور، سپاه سرافراز و هزاران بسیجی جان بر کف و... داشت تن به صلح می داد؟

اگر ژنرال های خسته و پیر بگذارند، همان جوانانی که در دفاع مقدس از وجب به وجب این خاک دفاع کردند، در جنگ اقتصادی هم به یاری خداوند کشور را بیمه خواهند کرد. اتفاقاً یکی از اعتراضات اصلی مردم این است که چرا از این همه سرمایه های انسانی و منابع عظیم کشور به درستی استفاده نمی شود؟ نمونه آن را در عرصه های هسته‌ای، موشکی، هوافضا، سلول های بنیادی و... دیدیم. خنده دار است که موشک و پهپادهای فوق مدرن طراحی کنیم و در این حوزه به تحریم ها نیشخند بزنیم و آن گاه برای کوچکتر از آنها، به پای غربی ها بیفتیم! کارشناسان معتقدند که بخش اعظم مشکلات کشور ربطی به تحریم ها ندارد.

6. صلح یا همان آتش بس زمان امام حسن(ع) در جامعه اسلامی و در بین مسلمانان – هر چند در واقع بین مسلمانان و عده ای به ظاهر مسلمان - صورت گرفته است. این صلح با صلح بین جمهوری اسلامی و کشورهای استعمارگر و چپاول‌گر چه تشابهی دارد؟
 
7. در بیش از هفت سال فعالیت دولت به اصطلاح تدبیر و امید، همواره دولت برای اداره کشور، تخم مرغ های خود را در سبد برجام و مذاکره با غرب گذاشته است و در این مدت امتیازات فراوانی هم به غرب داده شد و مجموع خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری هم رعایت نشد.

در عوض، همواره منتظر بوده ایم که طرف های غربی به تعهدات خود عمل کنند. عقب نشینی های غیر استراتژیک و نابه‌جای دولت در سال های گذشته باعث شد که به رغم وعده رئیس جمهور مبنی بر برداشته شدن تحریم ها، غربی ها گستاخ تر شده و تحریم های جدیدتری إعمال کنند و در طی این مدت یکی از عالی ترین مقامات نظامی کشور که خدمات او به کشور، منطقه و حتی دنیا، فراموش نشدنی است، توسط رژیم آمریکا ترور شد و به شهادت رسید.
 
حال سؤال اینجاست که مگر دولت در سال های گذشته در حال جنگ بوده است که اکنون می خواهد صلح کند؟! بله منکر این نمی شویم که اقداماتی برای مواجهه با فشار غرب صورت گرفته است اما اصلاً کافی نیست و مقیاس و سرعت آن متناسب با شرایط جنگی نیست. همچنین حرف هایی که بیشتر مصرف داخلی دارد، گفته شده است، اما در مجموع، ما جنگی از سوی دولت سراغ نداشتیم که بخواهیم حالا دم از صلح او بزنیم! در عوض تا دلتان بخواهد عقب نشینی و اعطای امتیاز به غربی ها سراغ داریم.
 
به فرض که در حال جنگ بودیم، در این چند سال چقدر از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه، دنیای اسلام و همچنین چین و روسیه استفاده کردیم؟!
 
8. همان نسخه صلحی که اصلاح طلبان و اعتدالیون در سال 92 برای کشور پیچیدند، به اندازه ده ها سال برای عبرت آموزی نسل آینده کافی است. هنوز جوهر آن به اصطلاح  صلح، خشک نشده، چگونه غرب گرایان دچار آلزایمر سیاسی شده اند و دم از صلح وهمی می زنند؟! مردم ما امروز با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می کنند که چگونه آتش برجام و صلح غربگرایان با غربی ها به تا رو پود زندگیشان زبانه کشیده و دلار و سکه و پراید و ... را به افلاک رسانده است! به گونه ای که مردم هزاران بار آرزوی بازگشت به قبل از سال 92 را دارند.
 
9. جای تأسف است که ما انتظار داشتیم که رئیس جمهور، بعد از این همه سال سرکار گذاشته شدن دولت توسط طرف های غربی، در اواخر عمر آن، از مردم عذرخواهی کرده و حداقل برای مدت کوتاهی هم شده، با تدبیر و برنامه ریزی و تکیه بر نیروی جوان و استعداد های داخلی، خنده بر لب های مردم بنشاند، نه اینکه با حرف های بی ربط و مصادره کردن تاریخ اسلام به نفع افکار خود و جریان سیاسی فرصت طلبی که تاریخ مصرف آن مدت هاست که گذشته ، نمک به زخم مردم بپاشد و به شعور مردم توهین کند.
 
10. وقتی آمریکایی ها حتی جرأت نزدیک شدن به یک وجب از خاک وطن ما را ندارند، در زمانی که در یک اقدام تاریخی، پایگاه راهبردی آنها در عین الأسد توسط موشک های ما شخم زده می شود و آنها حتی جرأت پرتاب کردن یک سنگریزه هم ندارند، در شرایطی که نفتکش های جمهوری اسلامی در اوج تحریم های ظالمانه و تهدیدات ظاهری، هزاران کیلومتر آن طرف تر راه آبی را طی کرده و بیخ گوش اروپایی ها و آمریکایی ها ویراژ می روند و ما محصولات پتروشیمی به آمریکای لاتین – همان حیات خلوت سابق آمریکا – صادر می کنیم، غربگرایان داخلی با مطرح کردن گزینه تکراری و تاریخ مصرف گذشته مذاکره، می خواهند کدام بخش از ارکان قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشانه بگیرند؟!
 
11. این اقدام رئیس جمهور، در واقع یک پاس گل به دشمن و اعلام شکست تلقی می شود. در جایی که آمریکایی ها گزینه دیگری روی میز ندارند و خود درگیر جنگ داخلی هستند. یعنی دقیقاً زمانی که در آستانه فتح و پیروزی دیگری قرار داریم، ایشان به جای تمرکز بر حل مشکلات مردم و جلوگیری از گرانی های مصنوعی، در واقع -خواسته یا ناخواسته- سراغ خط دهی به دشمن رفته اند که شما موفق شدید و همین طور ادامه دهید!
 
12. قرآن کریم می فرماید: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ» سوره بقره- آیه 120
 
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.
 
وقتی خداوند در مورد یهود و نصاری که از ادیان الهی هستند، اینگونه سخن می گوید، درباره کسانی که خون مردم دنیا را در شیشه می کنند و می مکند و به این کار خود افتخار هم می کنند، چه باید بگوییم؟
 
آیا با همین دست فرمان که غربگرایان می روند، نمی توان گفت که به بهانه صلح ممکن است بخشی از خاک جمهوری اسلامی را هم دو دستی در طبق اخلاص بگذاریم و تقدیم غربی ها کنیم تا به قول آنها تنش ایجاد نشود؟! در این صورت فرق میان جمهوری اسلامی با حکومت های عقب مانده قاجار و پهلوی چه می شود؟!
 
13. با توجه به سابقه رئیس جمهور در تبیین و تفسیر مبانی و تاریخ اسلام، مثل درس مذاکره و تعامل سازنده از کربلا و قیام امام حسین(ع)! اگر ایشان در این زمینه ها سخنی هم نگویند، کسی خرده نمی گیرد و قطعاً برای ایشان هم بهتر است. زیرا به برکت وجود حوزه های علمیه و حضور علما و فضلای صاحب نظر و اندیشمند، این خلأ در کشورمان پرشده است.
 
انتظار مردم از ایشان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، نه دامن زدن به حاشیه ها و آدرس غلط دادن برای رد گم کنی و توجیه تراشی برای شکست های پی در پی دولت در عرصه داخلی و خارجی، که رسیدگی شبانه روزی به معیشت مردم، درمیان مردم بودن و برگرداندن قیمت کالاها به قیمت واقعی است.
 

پی نوشت:
1) مجلسى، بحار الأنوار، ج 44، ص147ـ طبرسى، احتجاج، ص157.
2) مهدی پیشوائی، سیره پیشوایان، ص 107
3) ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 3، ص 405
ابن عبدالبر، الإستيعاب فى معرفة الأصحاب، (درحاشيه الإصابة)، ج1، ص 371
 محمد بن جرير الطبرى، همان كتاب، ج 6، ص 93.
مهدی پیشوائی،سیره پیشوایان، ص 112
4) صحیفه امام، ج 21، ص 410
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
صلح حدیبیه رسول الله، صلح امام علی علیه السلام و معاویه در جنگ صفین، صلح امام حسن علیه السلام و معاویه و قبول ولایت عهدی امام رضاعلیه السلام همه اینها نشان دهنده ارجحیت صلح با جنگه
Iran, Islamic Republic of
اسلام دین سلام و صلح است اما وقتی قبایل یهودی به مسلمانان شبیخون زدند بر اساس فرمان قرآن کریم با آنها برخورد قهرآمیز شد..
رضا
Iran, Islamic Republic of
به جز صلح حدیبیه که یک ابتکار وبه نفع اسلام بود بقیه همه تحمیل به امامان شد دلیل اصلی آن هم نبود یاران با وفا وتابع ولایت بود وبس
تاریخ اسلام
Iran, Islamic Republic of
در تاریخ اسلام حتی یک مورد نداریم که دشمنان نقض عهد و پیمان شکنی کرده باشند و پیامبر(ص) با آنها دوباره تجدید پیمان کرده باشند.
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
عبیدالله بن عباس فرمانده لشگر امام حسن(ع) نتوانست در برابر پیشنهادهای معاویه مقاومت کند و به راحتی فریب خورد و با حدود 8 هزار نیرو به اردوگاه معاویه پیوست صلح امام بدلیل خیانت خواص بود.
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
امریکا مذاکره را برای تحمیل خواسته های غیرقانونی و سلطه جویانه خود می خواهد نباید فریب دشمن را بخوریم.
Iran, Islamic Republic of
حد اقل فقط یه بار تاریخ میخوندی به خدا قسم اگه چیزی بیشتر از اسم از اینا بدونی امام علی تو کمتر از 5 سال سه تا جنگ داشت.
Iran, Islamic Republic of


به نظرم مناسب است که یک میزگرد بسیار کوتاه در صدا و سیما تشکیل دهد و در حد 2 خط پاسخ این شبهات داده شود...
Iran, Islamic Republic of
اصرار مردم بر صلح و عدم جنگ ، همیشه دلیل بر بی وفایی و خیانت مردم نیست ،.
Iran, Islamic Republic of
کدوم مردم!؟
Iran, Islamic Republic of
دلیل آن ترس است وعلاقه مردم به لذات دنیا وبی خبری ازعالم آخرت و اینکه نمیدانند اگر هم کشته شوند شرف وعزتشان حفظ میشود وجایگاهشان بهشت است.
Iran, Islamic Republic of
بساری از کسانی که خود را اصولگرا و دلواپس میدانند اگر زمان امام حسن بودند ایشان را تکفیر میکردند.!!!
Iran, Islamic Republic of
و بیشتر کسانی که خود را متفکر و روشن فکر میدانند در لشکر معاویه دیوزگی میکردند
راد
Iran, Islamic Republic of
واقعا مانده ام چگونه دولت هنوز دم از مذاکره میزند
همه جنگها به مذاکره ختم میشود
Iran, Islamic Republic of
چون همه جنگها به مذاکره ختم میشود و چه بهتر قبل از جنگ مشکلات با مذاکره حل شود
Iran, Islamic Republic of
این جمله بی سر و ته را از کجا آوردی؟
در اکثر جنگها یک طرف پیروز میدان بوده است. کسانی که به هدف خود ایمان داشته اند و مقتدر و با دریات بوده اند.
جلوتر از رهبری حرکت نکنید.
Iran, Islamic Republic of
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره نمی کنیم و جنگ هم نخواهد شد.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اگر مشکلات با مذاکره حل می شود ! چرا با برجام مشکلات کشور حل نشد و تحریم ها بیشتر شد؟!
United Arab Emirates
اگر غربگرایان جنگ درست نکن، جنگ نمیشه..
دانیال
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !!!
جلوتر از رهبری حرکت نکنید.
Iran, Islamic Republic of
یکی از درس های مهم صلح امام حسن(ع) این بود که مردم هرکجا از امام و رهبر خود سرپیچی کردند دچار خسران و شکست شدند.
درس عبرت برجام
Iran, Islamic Republic of
درس برجام این بود که هیچگاه به امریکای جنایتکار تروریست درجه یک نباید اعتماد کنیم.
Iran, Islamic Republic of
حرف از مذاکره با امریکا بعداز به شهادت رساندن سردار دلهای ملت توهین به این مردمه آقای روحانی!!!
جانباز
Iran, Islamic Republic of
چرا بعد شهادات سید الشهدا حضرت حمزه در جنگ احد با قریشیان صورت گرفت پیامبر عزیز (ص) ... با همین قریشانی که او و یارانش را در شعب ابیطالب محاصره اقتصادی نمودند ، یاران حضرت را کشته و شکنجه نمودند و غزوات را به پیامبر(ص) تحمیل کردند در حدیبیه صلح امضا نمود ؟ آری سرادر سلیمانی عزیز و مهربان ناجوانمردانه به شهادت رسید حضرت حمزه یار و پشتبان پیامبر(ص) نیز در احد به شهادت رسید.
Iran, Islamic Republic of
حتما هم جانباز هستی!
اکثر غزوات پیامبر اکرم در اوج اقتدار بود و غیر از جنگ احد پیامبر اکرم(ص) در همه جنگهایی که حضور داشتند پیروز شدند.پس تحمیلی نبود.
در مورد صلح حدیبیه هم پیامبر می دانستند که کفار قریش خلف وعده خواهند نمود و این سرآغاز فتح مکه خواهد شد.
در مورد شهادت حضرت حمزه و سردار سلیمانی هم با قیاس مع الفارق است. حضرت حمزه در میدان جنگ شهید شد و سردار سلیمانی برخلاف کنوانسیونهای بین المللی در فرودگاه عراق ترور شدند.
بنابراین حتما با این فلسفه! و منطق! نباید به دنبال انتقام از امریکاییها هم بود.
مرگ بر امریکا
Iran, Islamic Republic of
با دولت تروریست امریکا هرگز مذاکره نخواهیم کرد.
Iran, Islamic Republic of
شما مذاکره نکن روحانی می کند .....!!!
Iran, Islamic Republic of
اولا اگه منظورت از اوج اقتدار در غزوات پیامبر ، اقتدار نظامی و مادی هست ، کاملا اشتباه میکنید چون در جنگ های مهمی مثل بدر ، احد ، احزاب و ... امکانات و نیروی نظامی و انسانی دشمن بسیار بیشتر بود و اتفاقا بعضی از اونا تحمیلی هم بودند.
ثانیا در مورد صلح حدیبیه ، اون جمله ای که نوشتی رو یکبار دیگه خوب بخون ، این چه مغالطه ای است ، یعنی هیچ راه دیگه ای برای فتح مکه نبود الا اینکه پیامبر با کفار صلح کنه و کفار هم خلف وعده کنند! بحث روی علت صلح پیامبر هست نه روی نتیجه صلح.
Iran, Islamic Republic of
اقتدار یعنی اقتدار و لزومی به ذهن خوانی ندارد..
Iran, Islamic Republic of
صلح حدیبیه ترحم پیامبر و از سر قدرت بود نه ضعف اصلا صلح نبود یک اولتیماتوم بود به تمام قبایلی که مشرک بودند در ضمن یه کم مطالعه کن بعد .
Iran, Islamic Republic of
کدوم مردم ؟!
Iran, Islamic Republic of
مردم 25 میلیون نفری که در مراسم تشییع سردار سلیمانی حاضر شدند.
راد
Iran, Islamic Republic of
....
Reza
Germany
.....
Iran, Islamic Republic of
روحانی اگر نمی تواند کشور را اداره کند به قانون مراجعه کند تا تکلیف خود را بداند
محاصره و جنگ اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
در شرایط محاصره و جنگ اقتصادی روحانی بهترین عملکرد را داشته. شک ندارم کشور در دست هر کدام از مدعیان بود الان اثری ازش باقی نمانده بود
ربابه زرگر
Iran, Islamic Republic of
محاصره اقتصادی را برجام که یک قرارداد یکطرفه و بدون ضمانت بود برای ما به ارمغان آورد..
درضمن کدام عملکرد؟ دلار 32 هزار تومانی عملکرد است؟ که الان اصلاح طلبها یکی یکی از وی جدا می شوند. تا عید فقط 5 ماه باقی مانده است.
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
در شرایط جنگ اقتصادی چرا 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار ذخائر بانک مرکزی را حراج کردند ؟!
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
مگه روحانی با وعده ی پایان دادن به تحریم ها با ذوق زدگی تمام برجام را امضا نکرد؟!!!.
Iran, Islamic Republic of
تطبیق مذاکرات هسته ای با صلح امام حسن(ع) بنظر درست نمی آید!
Iran, Islamic Republic of
چرا تطبیق شماها باید درست باشه و مخالفانتون حق نطبیق ندارن؟ ..
Iran, Islamic Republic of
چون مملکت واس ماس چون آخرت هم واس ماس چون همه چی واس ماس!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگه مملکت واس شماست جمهوریت و رای ملت را تعطیل کنید و هر کاری دوست دارید انجام بدید . .!!
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
کلا مملکت واس ماس. ما تعیین می کنیم کدام تاریخ درست است . اصلا ما تاریخ را می نویسیم. ما اصلاح طلبها پشت حسن روحانی ایستاده ایم.
کلا مملکت واس ماس.
Iran, Islamic Republic of
ناکامی دولت روحانی درمدت 42 ماه برای حل مشکلات اقتصادی و کشور .
بهمن
Iran, Islamic Republic of
قبل از صلح امام حسن علیه سلام نفر دوم لشکرشون به دشمن پیوسته بود .
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
من که تعجب نکردم !
Iran, Islamic Republic of
قربون امام حسن مجتبی بشم که در دوران مبارک خودش هم غریب و تنها بود. الان هم .....
Iran, Islamic Republic of
......................اینو حتما بزن خخخخ
Iran, Islamic Republic of
عین الاسد که چند تا آهن پاره بود.
United Arab Emirates
ما خرد شدن استخوان ابرقدرتی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم رو دیدیم.
Iran, Islamic Republic of
.......
جواد
.....
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه خیلی ها این دولت های لیبرال و اصلاح طلب را نمیشناسند .
Iran, Islamic Republic of
مگه این دولت از فیلتر شورای نگهبان رد نشده؟
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان مقصره که روحانی رو تایید کرده؟ یا ملت مقصرن که به روحانی رای دادن؟
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
ایشان دوبار از فیلتر رد شده و مورد تایید است ما به شورای نگهبان اعتماد نکنیم به کی اعتماد کنیم ؟!.
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
در هيچ زماني اين بحث ( صلح امام حسن عليه السلام ) نبايد مطرح شود ؛ مخصوصا الان که آمريکا در آستانه انتخابات است و اين اظهار نظر مي تواند آراي ترامپ را بالا ببرد .!
احمد
Iran, Islamic Republic of
....
کاربر محترم با سلام منبع کامل مطلب خود را ارسال فرمایید
Iran, Islamic Republic of
سلام.ممنون از این استدلال.
Iran, Islamic Republic of
این همه اختلاس و سوء مدیریت میشه دست امریکاست؟.
Iran, Islamic Republic of
یه نگاهی به منابع دسته اول تاریخی مانند اخبارالطوال، تاریخ طبری،یعقوبی ،مسعودی و ...بنیدازید بعد به سبک کیهانیان.
آقا رضا
United Arab Emirates
شما یه نگاه به پی نوشت پایین بیندازید بعد نظر بدید. .
Iran, Islamic Republic of
در عجبم در این مبحث که یک موضوع "تارخی وعلمی" است، همه هستند ونظر می دهند غیر از اهل فن و صاحبان واقعی علم تاریخ.(البته هنزایرانی ها همین است که همه چیزدان هستند)
Iran, Islamic Republic of
.اخبار الطوال (صفحه 221)وبقیه را کامل وبا دقت بخوان،،آقا
عمران
Iran, Islamic Republic of
م...ض
Iran, Islamic Republic of
ديگه براي همه چيز ديره
Iran, Islamic Republic of
به نظرم آقای رییس جمهور با طرح این مسایل میخواهد اذهان رو از کم کاری اقتصادی دولت که بلای جان طرفداران در انتخابات 1400 است، دور کنه!
سفره ای دیگر نمانده
Iran, Islamic Republic of

«هدف از بازی با تاریخ حول جنگ وصلح، دور کردن توجهات از بازی با معیشت مردم است"!!
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز سنگ و کلوخ امریکا دلار 32 هزار تومانی است !!
علی
Iran, Islamic Republic of
تاریخ مملکت مخصوصا در انقلاب ما نشان داده مسئولان رده بالا غیر از چند نفر تعدادی نیز ناکارامد هستند
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی همه چیزت لاکچریه!!
اما ماسکت خوب و خوش فرم نیست!
مریم
Iran, Islamic Republic of
شما که را ضی به صلح و مذاکره نیستید،......
ﻣﺠﺘﺒﻲ
Iran, Islamic Republic of
ﺷﻤﺎ ﻫﺎ اﻭﻝ ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺻﻠﺢ ﻛﻨﻴﺪ ﻫﻤﻪ ﭼﻲ ﺗﻮ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮاﻱ....ﺷﻤﺎ ﻫﺎ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭاﺣﺘﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .