کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناکامی دولت دیپلمات‌ها حتی در دیپلماسی ورزشی؛

هشدار سیاسی به مدیران ورزشی/ جریمه‌های فوتبالی از کجا آب می‌خورد؟

22 مهر 1399 ساعت 8:31

جالب است که در دولتی که خود را دولت دیپلمات می داند و بیان می کند با زبان دنیا آشناست، دیده می شود که در نقاط نسبتا کوری آنهم در پوشش ورزشی اینگونه نسبت به کشورمان دسیسه و سناریو چینی دیده می شود.


گروه سیاسی جهان نیوز - امیر حمزه نژاد: موضوع فشار علیه کشورمان وارد فازهای جدید و جالبی شده است. مواردی که شاید در نگاه اول در این حوزه محسوس نباشد اما آمار و ارقام های موجود نشان می دهد که نگاه ویژه ای در این زمینه وجود دارد و تمرکز برای غلبه بر کشورمان دراین حوزه صورت گرفته است.

جالب است که در این حیطه مثال های بسیاری می‌توان زد؛ از موارد محیط زیستی گرفته تا حوزه زنان و این اواخر فوتبال و ورزش حرفه ای. با تحریم کشورمان و  بروز مشکلات برای تامین ارز و انتقال آن به طور رسمی برخی از باشگاه های مطرح کشورمان که با سرمربی خارجی هدایت می شدند با مشکلاتی مواجه شدند. این افراد نیز از فرصت استفاده کردند و با طرح دعاوی در دادگاه های ورزشی علیه باشگاه‌های ایرانی برای اخذ پول بیشتر اقدام کردند. در این زمینه حتی دیده می شود که فردی به طور محدود و کوتاه مدتی هدایت یکی از تیم های فوتبالی را برعهده گرفته است و نتایج چندان مطلوبی به دست نیاورده است اما خواهان پول زیادی است.

در ماجرای رقابت دو تیم باشگاهی ایرانی و عربستانی در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا ناگهان دیده می شود که یکی از بازیکنان ایرانی به سبب ادعای نژادپرستی محروم می شود. موضوعی که کمک و رانت فوتبالی به تیم باشگاهی عربستانی است. بعد از باخت این تیم مقابل پرسپولیس ایران نیز بازهم عربستانی دست بردار نبودند و شکایتی از سوی تیم سعودی مطرح شد که البته اینبار این شکایت به جایی نمی رسد.

فوتبال سیاسی آنهم در حوزه فشار اقتصادی بسیار خود را در این رابطه نمایان می سازد. وقتی تمرکز ضدانقلاب بر این مسئله بیشتر ظاهر می شود که «شیرین عبادی» یکی از اعضای ضدانقلاب در خارج از کشور از فدراسیون های مختلف ورزشی درخواست می کند که ایران را محروم کنند و از  ورزشکاران ایرانی در بازی های بین المللی جلوگیری کنند. جالب اینجاست که این فرد به عنوان شخصیتی که حافظ صلح است معرفی می شود اما به راحتی واقعیت درونی خود را با این طرح های کثیف نشان می دهد.

در همین رابطه اخیرا خبری از جریمه ۳۰ میلیون دلاری استقلال، پرسپولیس و فدراسیون فوتبال در ۱۰ سال اخیر منتشر شد.

با بررسی‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مشخص شده که در طی یک دهه اخیر نزدیک به ۳۰ میلیون دلار از سوی فیفا و CAS علیه فدراسیون فوتبال و باشگاه های پرسپولیس و استقلال حکم محکومیت مالی صادر شده است. 

این موضوع دو مسئله اساسی را نشان می دهد. از یکسو مدیران فوتبالی که در این عرصه بایستی با حساسیت و دقت کافی عمل کنند اشتباهاتی دارند که باعث دادن بهانه هایی به خارجی ها برای جریمه و فشار اقتصادی فوتبالی به کشورمان می شود و از سوی دیگر فشار اقتصادی فوتبالی علیه کشورمان در دستور کار این فدراسیون ها قرار دارد.

پیشتر به سبب عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین مشکلات مربوط به واریز پول از مبادی رسمی به سرمربی های خارجی مطرح شده بود که تیم ها حتی الامکان از حضور مربیان خارجی خودداری کنند. هر چند در این عرصه برخی از تیم های مطرح سعی کردند این موضوع را نادیده بگیرند اما بعد از مدتی از آوردن سرمربی های خارجی منصرف شدند.

این موضوع دو فایده اساسی برای کشورمان داشت. اول اینکه سرمربی ها و چهره های ورزشی داخلی توانستند مجال و فرصت خودنمایی بیابند که در برخی از موارد هم دیده شد که نتایج مثبتی گرفتند از جمله اینکه دیده می شود تیم فوتبال پرسپولیس نمایش درخشانی از خود در لیگ قهرمانان آسیا نشان داد. از سوی دیگر ارز فوتبالی که با توجه به اینکه این ورزش به شدت به بیت المال وابسته است، از آن تامین می شد، با عدم حضور سرمربی های خارجی به موارد ضروری همچون تامین دارو و کالاهای اساسی تعلق می گیرد. 

در اینجا مدیران فوتبالی هم بایستی به طور کلی نسبت به دسیسه چینی های غربی ها و حکومت های مرتجع عربی خصوصا جریمه های اقتصادی فدراسیون‌ها توجیه شوند و با تقویت بخش حقوقی باشگاه ها نسبت به جلوگیری از این موارد اقدامات لازم را انجام دهند. از سوی دیگر بایستی در این زمینه به طور آشکارا نسبت به طرف مقابل دیپلماسی ورزشی فعالی را آغاز کرد.

جالب است که در دولتی که خود را دولت دیپلمات می داند و بیان می کند با زبان دنیا آشناست، دیده می شود که در نقاط نسبتا کوری آنهم در پوشش ورزشی اینگونه نسبت به کشورمان دسیسه و سناریو چینی دیده می شود. پرواضح است که کشورهای غربی برای نفوذ و ضربه زدن از هر منفذی استفاده می کنند و از این رو بایستی به طور کاملا هوشیارانه ای در حوزه های مختلف خصوصا موارد غیرسیاسی عمل شود.


کد مطلب: 742109

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/742109/هشدار-سیاسی-مدیران-ورزشی-جریمه-های-فوتبالی-کجا-آب-می-خورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com