کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارثیه همیشگی اصلاحات چیست؟

اعتراض اصلاح‌طلبان به بی‌عرضگی مدیریتی خودشان/ فروپاشی حمل‌ونقل عمومی بعد از ۳ سال و اندی مدیریت

12 مهر 1399 ساعت 12:49

سیاسی کاری اصلاح طلبان کار دست آنها داده است و حالا شهروندان تهران مثل همیشه بایستی هزینه مدیریت پرحاشیه اصلاحات را بدهند.


گروه سیاسی جهان نیوز: برآیند مدیریت اصلاح طلبان در مدیریت شهری تهران چه بوده است؟ اگر از شهروندان تهرانی این سئوال را بپرسید با توجه به اینکه به طور ملموس روزانه با مشکلات شهری دست و پنجه نرم می کنند، چندان رضایت خاطری از خود نشان نمی دهد. اما اعضای شورای تماما اصلاح طلب تهران در این حوزه چه نظری دارند؟

«محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران درباره یک فقره از اقداماتی که شهرداری باید انجام می داد، بعد از گذشت سه سال و اندی در توئیتر خود می نویسد: «سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشیست،۱۰سال است ناوگان اتوبوسرانی،نوسازی نشده وبیش از۸۰درصد اتوبوسها فرسوده و باکمبود۵۰درصدی مواجه است.»

وی می افزاید: «یعنی بجای ۹۰۰۰اتوبوس۵۵۰۰ اتوبوس فعال است.در مترو کمبودها بیشتر حس می‌شود،۳خط مترو در سالهای اخیر افتتاح شده اما واگن و تجهیزاتش تامین نشده است.»

این موضوع دیگر مدیران شهری نیز هست.«فرنوش نوبخت»، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، نیز طی روزهای اخیر اعلام کرد که میانگین تعداد  مسافران متروی پایتخت در ۱۸ ساعت کار روزانه حدود ۹۴۰ هزار نفر است و افزود که در ساعات پیک که یکی صبح و دیگری بعد از ظهر است،‌ واگن‌های مترو بسیار شلوغ است.

نوبخت همچنین گفت که مترو پس از شیوع کرونا هیچ کمک دولتی دریافت نکرده است و افزود که نمی‌توانیم برای شلوغی مترو در شرایط کرونا اقدام خاصی انجام دهیم، خود شهروندان سفرشان را با مترو مدیریت کنند چرا که امکان فاصله‌گذاری در مترو نیست.

رییس شورای شهر تهران همچنین با انتقاد از دولت و شهرداری، پیروز حناچی شهردار تهران را هم برای ارسال نامه به رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای دریافت کمک برای حمل و نقل عمومی پایتخت مورد نکوهش قرار داد. او گفت که «من این نحوه تعامل شهرداری با دولت و حاکمیت را نمی پسندم» و نوشتن نامه‌های سرگشاده بدون نتیجه، جز تبلیغات حاصلی برای مردم دارد.

هاشمی افزود که ما دوسال از شهردار خواهش می‌کردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسئولان دولتی عمل کند و مسایل شهر را حل کند اما ایشان می‌گفت که نمی‌خواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه [تخریب ساختمان درحال ساخت و منسوب به روحانی در جماران]، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیات دولت، دعوت نشد.

این صحبت های هاشمی درحالی است که دولت و شورای شهر تهران در این دوره همسو بودند و انتظار می رفت که این دو برای پیشرفت پایتخت به طور هماهنگ تری عمل کنند.

پیشتر رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب شرق گفته بود: «دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است.»

وی همچنین مطرح کرده بود که 90 کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم. اگر به سایر سخنان هاشمی درباره حمل و نقل عمومی در این سه سال نگاهی بیندازیم کمتر صحبت از توسعه شده است و بیشتر به گلایه از فروپاشی ذره به ذره حمل و نقل عمومی است. 

به عنوان نمونه خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) سالهاست که توسط شهردار دوره چهارم شورای شهر تهران یعنی «محمد باقر قالیباف» افتتاح شده است، اما در این چند سال نه تنها این خط رونق نگرفته است بلکه ایستگاه های مترو شهر جدید پرند و شهرک واوان افتتاح نشده اند و هر یک ساعت یکبار یک قطار از این خط عبور می کند.

حتی شهروندانی که به فرودگاه امام خمینی (ره) می روند بسیار اندک هستند و این خط با 10 درصد ظرفیت نیز فعال نیست و گره ای از مشکلات شهروندان حومه شهر تهران را نگشوده است. بسیاری معتقدند اگر مثلا همین خط فعال بود بار ترافیکی بسیار زیادی از روی دوش شهر تهران برداشته می شد. 

گلایه شورای شهری ها از دولت در حالی است که سالهاست خصوصا در شهرداری دوره قالیباف این گلایه وجود داشت که دولت بودجه حمل و نقل عمومی را به شهرداری نمی دهد اما در اوائل حضور اصلاح طلبان با توجه به مشی سیاسی و سیاسی کاری این جماعت بیشتر انتقادات را به سمت شهرداری پیش ازخود معطوف می داشتند اما حالا بعد از گذشت چند سال از فروپاشی حمل و نقل عمومی سخن می گویند. این درحالی است که در شهرداری دوره قالیباف با وجود عدم تخصص بودجه توسط دولت چه در حوزه حمل و نقل شهری و ناوگان اتوبوسرانی و خصوصا در حوزه توسعه خط مترو تهران شاهد پیشرفت قابل توجهی بودیم. اصلاح طلبان در این سیاسی کاری حتی برخی از خطوط مترو رو به بهانه عدم ایمنی کافی بستند اما در دوره خود نه تنها به خطوط مترو نیفزودند بلکه حالا اعلام می کنند که حمل و نقل عمومی در حال فروپاشی است!

به نظر می رسد سیاسی کاری اصلاح طلبان کار دست آنها داده است و حالا شهروندان تهران مثل همیشه بایستی هزینه مدیریت پرحاشیه اصلاحات را بدهند.

این درحالی است که در مدتی که «پیروز حناچی» شهردار تهران شده است بیشتر به مدیریت نمایشی روی آورده است و سعی کرده با توسعه موضوع دوچرخه سواری مسئله حمل و نقل عمومی را به سمت حمل و نقل پاک سوق دهد. این درحالی است که دوچرخه سواری یک هزارام مشکل این حوزه را نه تنها حل نمی کند بلکه با نادیده گرفتن مشکلات آن حوزه نشان می دهد که مدیران شهری به مشکلات به طور واقعی و کاربردی توجه نمی کنند. خصوصا اینکه بسیاری از افراد از حومه های شهر به تهران برای کار و شغل روزانه سفر می کنند و دوچرخه سورای به هیچ وجه نمی تواند بار ترافیکی این حوزه را بکاهد.


کد مطلب: 741379

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/741379/اعتراض-اصلاح-طلبان-بی-عرضگی-مدیریتی-خودشان-فروپاشی-حمل-ونقل-عمومی-بعد-۳-سال-اندی-مدیریت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com