پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲۳
لزوم رعایت حقوق شهروندی؛

کم رنگ شدن قوانین اجتماعی شهری/ از بی توجهی خانم‌ها به یک امتیاز ویژه تاحضور آقایان در واگن مخصوص بانوان/ ستاد امر به معروف مطالبه‌گر باشد

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 740780
به تازگی حضور آقایان در واگن های ویژه بانوان در مترو هم حتی دیده می شود. عده ای از آقایان بدون هیچ مانعی وارد حریم واگن بانوان شده و آرامش مسافران خانم را از بین می برند.
کم رنگ شدن قوانین اجتماعی شهری/ از بی توجهی خانم‌ها به یک امتیاز ویژه تاحضور آقایان در واگن مخصوص بانوان/ ستاد امر به معروف مطالبه‌گر باشد
گروه جامعه جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: نظم اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که از دو مقوله قانون و مسئولیت اجتماعی وام می گیرد. نظم اجتماعی نه تنها باعث ایجاد محیطی امن و راحت تر برای شهروندان می شود بلکه رعایت آن باعث ایجاد عدالت اجتماعی در حوزه شهری و حمل و نقل و مسائل شهروندی می شود. در این خصوص در کشورمان به مسئله نظم اجتماعی خصوصا درباره زنان و مردان توجه ویژه ای انجام شده است. یکی از نکات ویژه این امر اختصاص محیطی مخصوص زنان در کالبد شهری و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی است. اتوبوس ها نیمی و حتی در برخی از مواقع که قسمت جلویی اتوبوس به زنان اختصاص داده شده است بیش از نیمی از این وسیله حمل و نقل به زنان اختصاص داده شده است.

همچنین در مترو نیز 3 واگن به صورت یک و نیم واگن در ابتدا و انتهای هر قطار مترو به بانوان اختصاص داده شده است که این امر باعث راحتی بیشتر مسافران زن شده است. درواقع با توجه به اینکه جنس و فیزیک زنان ظریف است و در رفت و آمدهای شهری با توجه به انبوه جمعیت آسیب پذیری آنان بیشتر است اختصاص واگن و محیطی برای حمل و نقل عمومی زنان باعث شده آنان از لحاظ امنیت روانی و فیزیکی و ... راحتر باشند. موضوعی که در کشورهای مختلف خصوصا کشورهای غربی که مدعی آزادی هستند کمتر این موضوع و این امتیاز اجتماعی دیده می شود.

اما همانطور که گفتیم قانون در کنار مسئولیت اجتماعی باعث ایجاد نظم اجتماعی می شود. در این حوزه متاسفانه شاهد آن هستیم شهروندان و بخصوص برخی از بانوان در این حوزه رعایت لازم را نمی کنند. حضور زنان در واگن های دیگر بلامانع است اما با توجه به اینکه برای بانوان واگن و محیطی اختصاصی در وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است این موضوع  بیشتر نادیده گرفتن چنین امتیازی است.

هر چند که حضور زنان در محیطی که مردان نیز در آن حضور دارند نه تنها از لحاظ شرعی درست نیست بلکه باعت معذب شدن هم آنها و هم آقایان می شود. در برخی از مواقع نیز شاهد گلایه هایی در این حوزه از هر دو سمت آقایان و خانم ها هستیم. البته این اتفاقی غریب نیست اما این روزها به نوعی دیده می شود که این مسئله که اخلالی در نظم اجتماعی است بیشتر از سوی خانم ها به بهانه‌های فمنیستی و آزادی و اینکه آنها از حضور در واگن دیگر منع نشده اند، تکرار می شود.

به تازگی حضور آقایان در واگن های ویژه بانوان در مترو هم حتی دیده می شود. عده ای از آقایان بدون هیچ مانعی وارد حریم واگن بانوان شده و آرامش مسافران خانم را از بین می برند.

البته این موضوع کم رنگ شدن خطوط قرمز و بی توجهی به قوانین محصور به مترو نبوده و در خطوط اتوبوسرانی شهری هم علی رغم آنکه حضور بانوان در قسمت آقایان هیچ گاه باب نبوده اما طی سال های اخیر شاهد حضور بانوان در قسمت مردانه و رخداد اختلاط و همنشینی در این موضوع هستیم.

آنچه این روزها مشاهده می شود کمرنگ شدن برخی از قوانین اجتماعی شهری است. این درحالی که همواره تذکرات هم داده می شود اما برخی به بهانه های مختلف سعی می کنند که این قوانین را نادیده بگیرند. درواقع بهانه تراشی های فردی سبب اخلال جمعی می شود که در این حوزه باید فرهنگ سازی لازم انجام گیرد. از سوی دیگر کم رنگ شدن افرادی که رعایت این قوانین را به افراد خاطی تذکر می دهند و باعث نگاه داشتن نظم اجتماعی می شود نیز یکی از علت های چنین رفتاری است.

به طور مثال حضور ماموران مترو باعث نظم عمومی در این فضای شلوغ می شدن نامنظم شده است.  یا مثلا پیشترها رسم بود که هر خط تاکسی یا اتوبوسی یک رئیس خط داشت که باعث ایجاد نظم و مسئولیت رانندگان تاکسی می شد و مردم اگر مشکلی داشتند به آن فرد مراجعه می کردند و او نیز حساسیت زیادی نسبت به گلایه مردم داشت. درست است که فرهنگ اجتماعی در این زمینه رشد کرده است اما این نافی اختصاص افرادی برای ایجاد نظم در این زمینه نیست. 

خصوصا بانوان در این حوزه حساسیت های زیادی دارند که در درجه اول خود بایستی به آن توجه و رعایت کنند و سپس از دیگران بخواهند که آنها نیز در این عرصه رعایت کنند. با توجه به اینکه فضای بیماری کرونا هم خصوصا در فضای حمل و نقل عمومی که افراد برخورد بیشتری با هم دارند و در برخی از موارد رعایت فاصله اجتماعی به جهت انبوه جمعیت کمتر امکان دارد، بانوان در این عرصه بیشتر بایستی نظم اجتماعی را رعایت کنند. استفاده از فضای اختصاصی بانوان در این عرصه می تواند هم به فضای بهبود و جلوگیری از بیماری کرونا و هم رعایت و احترام بیشتر به بانوان کمک کند.

از سوی دیگر مسئولان ذی ربط نیز بایستی به این نکته اشاره کنند که اختصاص مواردی برای بانوان برای رعایت حال و راحتی آنهاست که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی نظیر چنین مواردی یافت نمی شود و زنان با مشکلات زیادی در این حوزه روبرو هستند و شهر بیشتر مردانه است و آنها نیز باید در فضای مردانه رفت و آمد و به سختی گلیم خود را از آب بیرون بکشند. این محیط های اختصاصی در درون خود یک معنای ویژه احترام اجتماعی به بانوان را نیز مستتر دارد که بانوان بایستی در این حوزه به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. این درحالی است که در کشورمان با توجه به تکریم بانوان در این حوزه هم توجه لازم صورت گرفته است و هم اینکه این موارد در حال گسترش است. اما بانوان بایستی از این امتیازی که به آنان داده استفاده کنند تا باعث گسترش چنین فضایی که به نفع آنهاست، بشوند.

بدیهی است که مسئولیت اصلی اجرای کامل این قوانین با مسئولان شهری است اما ستاد امر به معروف هم می تواند در این موضوع مهم نقش خود را ایفا کند. دولت تدبیر و امید هم که بر حقوق شهروندی تبلیغات ویژه ای داشته، خوب است که در این موضوع تا حدی عیار این ادعا را مشخص کند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکلات رو نیگاه: وقتی بیکاری، گرانی، تورم افسارگسیخته، فشارهای روانی وعصبی و ... رها میشن و این چیزها میشه دغدغه؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
امثال تو میگم همه چی رو ول کن بچسب به اقتصاد.
Iran, Islamic Republic of
چرا اقتصاد تنها مشکل اقتصاد نیست دشمن در تمام زمینه ها داره کار میکنه
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد حل بشه همه مشکلات رو میتوان حل کرد مردم آنقدر مشکلات دارن که به امر به معروف و نهی از منکر .. نمیکنند
Iran, Islamic Republic of
سلام
مشکلات اقتصادی و بی حجابی و ... انتخابش همه اش در دست خود مردم هست...
United States
جالبه اگر به همین افراد الان بگویی ورزشگاه رفتن خانم‌ها هم مهم است. می‌گویند این همه مشکلات داریم چرا گیر دادید به ورزشگاه رفتن.
Iran, Islamic Republic of
هم این باید پیگیری بشه و هم ان هم حجاب هم اقتصاد چرا شما عادت دارین تا نامتوازن کار کنید
حمید
Iran, Islamic Republic of
تفکر و فرهنگ مسمومی که اهل رها کردن این مسائله .
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این از مهمترین دغدغه های همون مردمیه که بخاطر فشار و مشکلات اقتصادی چاره ای جز سوار شدن مترو ندارن.!!
Iran, Islamic Republic of
موافقی حالاکه مشکلات زیاده دیگه تابلوهای راهنمایی رانندگی وچراغ قرمز و ورودممنوع و ... همه روجمع کنند؟! یاشهرداری دیگه زباله هاروجمع نکنه؟! هرچیزبه جای خود..
لشکر روحانی
Iran, Islamic Republic of
گروه جامعه جهان نیوز شلوغ نکن
Iran, Islamic Republic of
چی رو شلوغ میکنه میگه ناموس مردم سرجای خودشون بشینن داره شلوغ میکنه؟!
علی
Iran, Islamic Republic of
حرمت امام زاده را باید متولی ان نگهدارد وقتی در جامعه مسئولان به قانون بی اعتنا و دهان کجی می کنند مردم هم یاد گرفته و بی اعتنا میشوند.
فلفلي
Iran, Islamic Republic of
چطور نگاهي به اتوبوس هاي داخل شهري كه زنان با پررويي تمام وارد قسمت آقايان مي شود نمي اندازيد.
اين چه قانون مسخره اي است كه خانمها حق ورود به قسمت آقايان را دارند اما اگر آقايي به قسمت خانمها وارد شود كل اسلام و مسلمين به خطر ميفتد؟
Iran, Islamic Republic of
خوبه همه رو مثل نانواییها اداره کنند
سعید
Iran, Islamic Republic of
چند ماهی است مسئلان مترو بی سروصدا مانع حایل میان خانمها و آقایان را برداشته مثل تعویض اسامی شهدا تا ...راحت بتوانند تردد نمایند؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
". درواقع با توجه به اینکه جنس و فیزیک زنان ظریف است"..
چه استدلال سخیفی...!!
Iran, Islamic Republic of
دشمن در تمام جبهه ها به جنگ این کشور اسلامی آمده
مردانی بی ادعا از این سرزمین در دفاع از نوامیس کشور رفتند فدا شدند و امروز یک عده مردنما با پرویی حریم و آرامش ناموس میشکنند چه مرد هایی بودند آنها .
United States
وقتی که در قطار مترو جای کافی نباشد یا زنی با همسرش است و تنهایی بلد نیست سوار مترو شود چاره ای نیست ،بهتر است مواظب چشم خودمان باشیم.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
من با اصل این گزارش موافقم ولی چه متن مسخره ای؟ چه دلیل داره آسمون به ریسمون ببافیم! دو خط بنویسیم حرمتها، غیرت، ارزشها، قانون حکم می کنه بیشتر رعایت کنیم...
حسین
ده ها سال دیگر از همه آنهایی که به جمهوری اسلامی رای داده بودند تقریبا دیگر باقی نخواهد ماند ..... مرگ حق است . با نسلی مواجه خواهیم شد که میگویند ما این را انتخاب نکرده ایم و باید دوباره رفراندوم کنید .....
Iran, Islamic Republic of
یک انتخاب اشتباه در شورای شهر این بلا رو سر کشور اورد. .
Iran, Islamic Republic of
لطفا یکم در مورد ورود اقایون به واگن خانمها بیشتر رسیدگی کنید، تو ساعات شلوغی که وارد شدنشون باعث آزار و اذیت میشه، .