جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۵

حضور اردکانیان در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 739522
برنامه خاتمی‌چی‌ها برای آقای وزیر پیش از این نیز در برخی اخبار آمده بود که طیف نزدیک به رییس دولت ‌اصلاحات، نظر مثبت‌تری به وزیر نیروی دولت روحانی دارد.
حضور اردکانیان در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، روز گذشته در گزارشی به گزینه‌های دولت برای نامزدی در انتخابات سال ‌1400 پرداخت. در میان افراد مورد نظر این روزنامه نظیر سورنا ستاری، محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری، رضا اردکانیان بیشتر چشم‌ها را به خود معطوف می‌کرد. آرمان درباره اقبال اردکانیان برای جلب حمایت روسای جمهوری فعلی و پیشین ایران، در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نوشت: «برخی معتقدند رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت از کسانی است که در آینده از او بیشتر خواهیم شنید و وی، چهره مدنظر و مورد حمایت رییس‌جمهوری برای انتخابات پیش رو است و به واسطه همین حمایت‌ها بوده که اردکانیان شعار برق رایگان را سر داده و روحانی نیز این ایده را مطرح کرده است.

بر پایه گزارش صبح نو، بعید نیست که شعارهایی از این دست تا انتخابات نیز ادامه یابد. این در حالی است که اردکانیان نیز به‌واسطه معاونت وزارت نیرو در دوره وزارت حبیب‌الله بیطرف در دولت اصلاحات می‌تواند حمایت اصلاح‌طلبان را به‌دست آورد.» آرمان درباره نظر موافقان و مخالفان نامزدی اردکانیان نیز نوشت: «موافقان بر این عقیده‌اند که اردکانیان به لحاظ اجرایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما منتقدان می‌گویند او توانایی ایجاد اجماع، جریان‌سازی و به عبارتی کاریزمای شخصیتی ندارد.»

بیشتر بخوانید:
یک پویش دولتی قابل تقدیر/ دستاورد ملی هزینه انتخاباتی آقای وزیر نشود


چهره نزدیک به رییس دولت اصلاحات
رضا اردکانیان ۶۳‌ساله و همشهری رییس دولت اصلاحات و از چهره‌های نزدیک به اوست. دوران نوجوانی را در اصفهان و تهران گذراند و یکی از تحصیل‌کرده‌ترین وزیران دولت روحانی است. او عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و متخصص بین‌المللی مدیریت منابع آب و محیط‌زیست است و مدرک دکترا در زمینه مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر کانادا دریافت کرده است. اردکانیان در دوران تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف، عضو سازمان دانشجویان مسلمان دانشگاه صنعتی شریف بود. او در همان دوره‌ای تحصیل می‌کرد که چهره‌های مؤثر دانشگاه نیز تحصیل می‌کردند و در نهایت عملیات تسخیر سفارت را اجرا کردند اما اردکانیان به اندازه دیگر رفقا و دوستان خود، سیاسی نشد. با این حال، او به معاونت استانداری یزد رفت و زمانی که علی اکبر محتشمی پور به وزارت کشور رفت، معاون امور محلی و عمران شهری وی شد.

بعد از عدم اعتماد مجلس دهم به حبیب‌الله بیطرف در مردادماه سال‌96 حسن روحانی، رضا اردکانیان را برای تصدی وزارت نیرو معرفی کرد. سرانجام نیز اردکانیان با ۲۲۵‌رأی موافق، ۳۸‌رأی مخالف و ۱۳‌رأی ممتنع  به وزارت نیرو رفت. هر دوی این افراد، یزدی و از مدیران ارشد دولت خاتمی هستند. پس از اتمام کار دولت اصلاحات در سال ‌84، بنیاد باران تأسیس شد و بیطرف به‌عنوان بازرس و اردکانیان به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

تابعیت دوگانه اردکانیان؟
رضا اردکانیان در برخی اخبار و گزارش‌ها، به داشتن تابعیت دوگانه متهم شده است. طبق گزارش‌های منتشره، اردکانیان در زمان دولت مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی، ساکن کانادا بود و در سال‌های دولت احمدی‌نژاد نیز به آلمان رفت. با این حال، اردکانیان خودش درباره اتهام تابعیت دو گانه اش، چنین گفته است: طی ده سال اخیر در کشور آلمان (۸۶ تا ۹۶) و قبل از آن هم برای تحصیلات تکمیلی حدود هفت سال در کشور کانادا (۷۰ تا ۷۷) زندگی کرده‌ام اما به دلایل فکری هیچ پیشنهادی را برای اخذ تابعیت دوگانه در زمان حضور در کشور کانادا و حتی فعالیت در سازمان ملل و در کشور آلمان و هر جای دیگری نپذیرفته و اقدامی هم نکرده‌ام و در بدو طرح موضوع پیشنهاد حضورم در وزارت نیرو نیز در کمیسیون‌های مختلف مجلس و مصاحبه‌های خبری بارها اعلام کرده‌ام تابعیت هیچ کشوری به جز جمهوری اسلامی ایران را نداشته و نخواهم داشت.»

با این وجود، فرزندان اردکانیان هم اکنون ساکن انگلستان و آلمان هستند و البته خود او می‌گوید که آن‌ها پس از اتمام تحصیلات، به ایران بازخواهند گشت.

برنامه خاتمی‌چی‌ها برای آقای وزیر پیش از این نیز در برخی اخبار آمده بود که طیف نزدیک به رییس دولت ‌اصلاحات، نظر مثبت‌تری به وزیر نیروی دولت روحانی دارد. 

با این حال، طیف نزدیک به خاتمی و احیاناً بقیه طیف‌های اصلاح‌طلبی باید متوجه این قاعده نانوشته در ایران باشند که معمولاً در پایان هشت سال فعالیت دولت‌ها، مردم کمترین توجه را به گزینه یا گزینه‌های معرفی شده توسط اولیای نهاد پاستور و هواداران سیاسی آن‌ها، نشان می‌دهند. بنابراین، اردکانیان فارغ از اینکه بتواند حمایت گروه‌های اصلاح‌طلبی را جلب کند، باید از پس این قاعده نانوشته نیز برآید. هر چه هست، کار او سخت است؛  خیلی سخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دل خوش نکنید روحانی و برجام مشکلات اقتصادی مردم و کشور را حل نمی کنند.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبا سرتونو دارن گول میمالن برادرا
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
......
محمد
Iran, Islamic Republic of
ایشان به اندازه کافی وزارت نیرو را اباد کرده اند حالا ابادی کشور پیشکش
Iran, Islamic Republic of
اردکانیان نیرویی پر تلاش وجهادی است ودر مدت وزارت خود تحول زیادی در این وزارتخانه وصنعت آب وبرق ایجاد نموده وشایسته ریاست جمهوریست.
Iran, Islamic Republic of
تو خواب حرف میزنی یا توهم داری؟
اهلییت و رجل سیاسی
Iran, Islamic Republic of
دکتر متکی رو برای ریاست جمهوری شورای نگهبان رد کرد . این اقا کارش افتتاح پست 20 کیلولته دیگه کجا مونده؟!!!
Iran, Islamic Republic of
چه کسی عامل اصلی مشکلات اقتصادی مردم و کشور بوده است؟ دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس!
Iran, Islamic Republic of
به اضافه سایرین
Iran, Islamic Republic of
چه کسی عامل اصلی بیکاری جوانان در کشور بوده است؟ دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس!
سلام
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
اینکه هر هفته یک سد و پروژه های آب و برق را افتتاح می کنند احتمالا برای کاندیداتوری ایشان است.....
United States
کاندیداهای متنوع و رای آور غیر اصولگرا زیاد است و سه هفته طلایی فرصت تبلیغات و مناظرات جذاب آنوقت عزیزان اصولگرا مستانه از حالا ندای ظفر سر دادند!!.
ایشان مرد عمل است نمیشه بصرف اینکه اصولگرا نیست محاسنش را نادیده گرفت اگر به منافع ملی و نه حزبی فکر کنیم گزینه ی مناسبی هست . خیر باشد ان شاءالله
Iran, Islamic Republic of
دکتر اردکانیان انصافا فردی پرکار،جدی،سالم از منظر مالی و با برنامه و تحول گرایی است. من نمی گویم ایشان مناسب ریاست جمهوری است اما واقعا انسان توانمند و کارآمدی است.