کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات جوای حصار، فعال اصلاح طلب:

خاتمی به دنبال تنش زدایی در داخل و خارج کشور است/ اشتباه کردیم که روحانی را به عارف ترجیح دادیم/ احتمالا اصلاح طلبان به خاطر امنیت کشور به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند

18 شهريور 1399 ساعت 9:45

یکی از دغدغه‌های جدی امروز آقای خاتمی رفع موانع بر سر راه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان است. همان موانعی که همگان می‌دانند؛ نظارت‌ استصوابی، دخالت‌های فراقانونی، زد و بندهای حاشیه انتخابات و... . ..


گروه سیاسی جهان نیوز: محمدصادق جوادی‌حصار، فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که چندی پیش گفته بود «کسی به خاطر حمایت خاتمی از روحانی نگاه منفی به او ندارد!» درباره دغدغه های رئیس دولت اصلاحات با روزنامه اعتماد گفتگو کرده است. نکته بامزه آنجاست که جوادی حصار از قول خاتمی ماجرای «تکرار می کنم» را همچون منتی بر سر نظام برای افزایش حضور مردم عنوان کرده که اگر موانعی مثل نظارت استصوابی همچنان برقرار باشد، دیگر جملات خاتمی اعتباری ندارند. حال آنکه واضح است ماجرای تکرار می کنم چیزی جز تلاشی برای یک بازی جناحی برای ترغیب مردم به لیست پرخسارت امید و رای مجدد به روحانی نبود و امروز که حجم این ناکارآمدی و بازی های سیاسی شفاف شده است، می خواهند با زرنگی، از این بی اعتباری، فرافکنی کنند.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم اظهارات جوادی حصار را در ادامه خواهید خواند:

*رویکرد خاتمی به مقوله قدرت و مدیریت کشور با بخشی از رویکردهای جاری متفاوت است. از جمله اینکه خاتمی نوعی تنش‌زدایی و مردم‌داری درون کشور و نوعی تنش‌زدایی و مشارکت موثر در حوزه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جهانی را با حفظ گفتمان استقلال و آزادی دنبال می‌کند. او به توسعه متوازن جمهوری اسلامی همراه با توسعه متوازن جهانی فکر و ایران را در مسیر توسعه جهانی تعریف می‌کند.
 
*مقوله دیگری که به‌ شدت مورد توجه خاتمی است اینکه انگیزه‌های مشارکت مردم با رویکرد مردم‌سالارانه و قانونی در کشور افزایش یابد. این رویکرد هم با موانع جدی روبه‌رو است. از جمله اینکه هرگاه دولت اصلاح‌طلب سر کار بوده، موانع و مشکلات خاص خود را داشته‌ اما دولت‌های مورد حمایت اصلاح‌طلبان از جمله دولت روحانی هم با گرفتاری‌های خاص خود مواجه بوده است. در حقیقت اصلاح‌طلبان را مجاز و مختار در انتخاب روش و سیره خود نگذاشته‌اند بلکه در مسیر تحقق مطالبات اصلاح‌طلبانه موانع جدی ایجاد کرده‌اند. اینکه آقای خاتمی می‌گوید اگر کار به همین روال پیش برود و فضا همین‌گونه باشد، دیگر بعید است که دعوت من و «تکرار می‌کنم» بتواند مردم را برای مشارکت در انتخابات مجاب کند. این یک نهیب و تحزیر به جریان‌هایی است که مانع تحقق مطالبات مردم در انتخابات‌ و پس از پیروزی آنها می‌شوند.

*یکی از دغدغه‌های جدی امروز آقای خاتمی رفع موانع بر سر راه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان است. همان موانعی که همگان می‌دانند؛ نظارت‌ استصوابی، دخالت‌های فراقانونی، زد و بندهای حاشیه انتخابات و... . ..
 
*یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های آقای خاتمی این است که به عنوان رهبر جریان اصلاح‌طلب، اعتماد بدنه اجتماعی به شخص خود را هم ترمیم کند. ممکن است عده‌ای به یک حزب یا تشکیلات یا چهره اصلاح‌طلب ایراداتی را وارد بدانند اما ظاهرا خاتمی می‌خواهد به گونه‌ای رفتار کند که بدنه اجتماعی فرقی میان رفتار شخصی او با رفتاری که در جبهه اصلاح‌طلبان توسط اصلاح‌طلبان رقم می‌خورد قائل باشد. بالاخره هم حرمت آن افراد حفظ شود و هم اگر جایی نظری به مرحله اجرا می‌رسد، مشخص باشد که این نظر شخص آقای خاتمی است یا نظر گروهی دیگر.
 
*آقای خاتمی در همان سال ۹۰ هم مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت نکرد که بعد خودش رای بدهد و در واقع نوعی خلف وعده و پیمان‌شکنی کرده‌ باشد. خاتمی از نگاه خودش کسانی را که در مقابل رای و نظر مردم بودند، دعوت به همراهی با مردم می‌کرد و از آنها می‌خواست به مطالبات مردم توجه داشته ‌باشند.

درباره «جوادی حصار» بیشتر بخوانید:
روحانی نگفت مشکلات کشور را حل می‌کنم/ گفت تلاش می‌کنم!
اصولگرایان پایگاه مردمی ندارند/ از سیاست فاصله بگیرند!
محمود صادقی و پروانه سلحشوری سرمايه‌های ما هستند!
وقتی رئیسی کار پوپولیستی می‌کند روحانی هم تبلیغاتی جواب می‌دهد!

 
*تصور می‌کنم با امارات و اشاراتی که دیده‌ام و سابقه‌ای که از بزرگان اصلاح‌طلبان می‌شناسم، شرایط انتخابات سال ۱۴۰۰ مشابه شرایط انتخابات اسفند ماه ۹۸ باشد و اوضاع به همان‌گونه پیش برود. احتمال اینکه قاطبه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری از یک فرد خاص حمایت کند، بسیار کم است در این صورت آقای خاتمی هم از کاندیدای مشخصی حمایت نمی‌کند.
 
*شرایط آتی کشور در انتخابات سال ۱۴۰۰ بسیار تعیین‌کننده است. به گمان من اگر وضعیت عمومی به شکلی باشد که عدم حضور و مشارکت مردم در انتخابات، امنیت عمومی کشور و پایداری و ماندگاری سیستم حاکمیتی کشور را دچار بحران جدی کند، بعید نمی‌دانم این حضرات با همه دغدغه‌ها و ناراحتی‌ها و آلام و رنج‌های‌شان بر همه ناگواری‌ها چشم بپوشند باز هم برای ماندگاری کشور و با پاسداشت نگاه‌های انتقادی از مردم بخواهند به صورت مشروط در انتخابات شرکت کنند.
 
*به نظر من یکی از نقاطی که نمی‌توان به عنوان نقطه قوت از آن نام برد، شیوه تعامل خاتمی با مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی در شکل‌دهی حمایت اصلاح‌طلبان از دولت اعتدالی است. من شخصا از ایشان خواستم که ضمن احترام شدید به آقای هاشمی که از جبهه اعتدال حمایت می‌کنند، مرز بین اصلاح‌طلبی و اعتدالیون را مشخص کنید. از خاتمی خواستم کاری کند که پاسبان حریم حوزه اصلاح‌طلبان باشد و آقای هاشمی هم پرچم‌دار حوزه اعتدال‌گرایی و مرز این دو حوزه از هم تفکیک و مشخص شود و با کمال رفاقت، رقابت سیاسی را تعریف کنید. در واقع کاری کنند که دولت خود را وام‌دار اصلاح‌طلبان بداند و این موضوع به عنوان یک پروژه تعریف شود. به گمان من در این زمینه غفلت بزرگی صورت گرفت. غفلت مهم‌تر این بود که بدون هیچ امکان‌سنجی معناداری آقای روحانی بر آقای عارف ترجیح داده شد. من فکر می‌کنم اگر آن ترجیح اتفاق نمی‌افتد شاید شرایط کشور متفاوت بود.


کد مطلب: 739127

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/739127/خاتمی-دنبال-تنش-زدایی-داخل-خارج-کشور-اشتباه-کردیم-روحانی-عارف-ترجیح-دادیم-احتمالا-اصلاح-طلبان-خاطر-امنیت-صورت-مشروط-انتخابات-ریاست-جمهوری-شرکت-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com