پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۲۴
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید؛

داستان غم انگیز «شاد»/ چرا آموزش و پرورش باید در مورد آموزش مجازی دانش آموزان تجدید نظر بکند؟

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 738537
آموزش و پرورش قصد داشته که یک مشکل را برطرف کند اما هزار مشکل و تهدید دیگر ایجاد کرده است!
داستان غم انگیز «شاد»/ چرا آموزش و پرورش باید در مورد آموزش مجازی دانش آموزان تجدید نظر بکند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: همزمان با شیوع بیماری کرونا، از اواسط سال گذشته تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش نیز برای عقب نماندن برنامه های درسی دانش آموزان، اقداماتی انجام داد. یکی از این اقدامات، استفاده از بستر شبکه های اجتماعی برای ارتباط بین دانش آموزان و معلمان بود. همچنین در همین راستا، اپلیکیشنی به نام «شاد» نیز راه اندازی شد، با این هدف که جلوی برخی از ضررهایی که ممکن است حضور دانش آموزان در فضای مجازی به همراه داشته باشد را بگیرد و محیطی متناسب با آنها ارئه دهد.

اما چند نکته در این مورد قابل بیان است:

1. در راهکار 4 -17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به «گسترش بهره‌ برداری از ظرفیت‌ آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی در خارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات» تصریح شده است.

 اما وقتی در سال های گذشته، دولت در زمینه استاندارد سازی فضای مجازی اهمال ورزیده، به گونه ای که امروز حتی بزرگسالان جامعه نیز از آسیب های آن در امان نمانده اند و از طرفی، پروژه های حیاتی صنعت ICT کشور روی زمین مانده و به تبع آن، بسترهای لازم برای آموزش کودکان و نوجوانان در این فضا فراهم نشده است، نمی توان به بهانه شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، و بدون طی شدن مراحل مقدماتی، دل به دریا زد و قواعد آموزشی و تربیتی دانش آموزان را نادیده گرفت.

 
2.  رهبرمعظم انقلاب، روز سه شنبه در ارتباط تصویری با مسئولان آموزش‌ و پرورش به درستی به این مطلب اشاره کردند: « ... آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیب های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.»

از طرفی، اپلیکیشن «شاد»، فی نفسه و در ظاهر، اقدام خوبی به نظر می رسد اما اگر عمیق تر نگاه کنیم، آموزش و پرورش به بچه ها فقط «شاد» نداده است بلکه «شاد» به همراه گوشی هوشمند،زیرساخت غیراستاندارد، اینترنت ناپاک، شبکه های اجتماعی مخرب و هزاران محتوای فاسد و همراه با آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی داده و دانش آموزان را در این فضا رها کرده است!

در واقع آموزش و پرورش قصد داشته که یک مشکل را برطرف کند اما هزار مشکل و تهدید دیگر ایجاد کرده است!
با این حساب، باید بگوییم که غربی ها نیاز به اجرای سند 2030 در کشور ندارند!

3. آیا در فضای حقیقی هیچ وقت راضی می شویم که مثلاً کودک دبستانی خود را به بهانه فراگرفتن چند کلمه، به دست معلمی بسپاریم که هم معتاد است و هم فساد اخلاقی دارد؟ فضای مجازی فعلی که هزار برابر از آن بدتر است!

با راه اندازی اپلیکیشن «شاد» ممکن است عده ای گمان کنند که به دلیل فضای سالم موجود در آن، دانش آموزان از آسب های فضای مجازی در امان هستند. اما یک سؤال اینجاست که اگر ما به جای «شاد»، مثلاً از اینستاگرام برای آموزش دانش آموزان استفاده می کردیم چه اتفاقی می افتاد؟! در آن لحظه که دانش آموز می خواهد درس فرا بگیرد، برای او فرقی ندارد که در بستر اینستاگرام است یا شاد؛ زیرا به طور معمول در حال فراگیری درس خود است و در آن لحظه تهدیدی متوجه او نیست. اما مشکل اینجاست که بعد از فراگیری درس، در بستر فعلی فضای مجازی و در اقیانوس بی کران اینترنت و شبکه های اجتماعی چگونه می خواهیم او را مدیریت کنیم تا از آسیب های آن در امان بماند؟ بنابراین اگر امروز برخی از دانش آموزان ما دچار افت تحصیلی شده اند، خیلی جای تعجب ندارد. با اندکی تأمل در می یابیم که مشکل ما با راه اندازی شاد و غیر شاد برطرف نمی شود، بلکه خانه از پای بست ویران است.

4. در این مدت شاهد بودیم با وجود اینکه آموزش و پرورش استفاده از اپلیکیشن داخلی را برای ارتباط میان معلم و دانش آموزان تدارک دید، اما برخی از معلمان به بهانه های مختلف از فعالیت در اپلیکیشن های داخلی طفره رفتند و دانش آموزان نیز مجبور شدند که پدران و مادران خود را ملزم کنند تا از نرم افزارهای مخرب خارجی استفاده کنند و آسیب های فردی و اجتماعی در نهایت گریبان گیر والدین و دانش آموزان شد.

بیشتر بخوانید:
پنج نکته درباره آموزش مجازی بچه‌ها در منزل 


5. بنابر گزارش دنیای اقتصاد، زمانی‌که قرار شد آموزش آنلاین دانش‌‎آموزان روی پلتفرم اپلیکیشن «شاد» انجام بگیرد، سیل عظیمی از متقاضیان گوشی‎ همراه راهی بازار شد. این افزایش ناگهانی تقاضا و تا حدودی کاهش عرضه به‌دلایل مختلف با عدم توازن جدی مواجه شد. این موضوع تا حد زیادی باعث افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه شد. این تأثیر به گونه ای بود که روزنامه مذکور، با تیتر «شوک شاد به بازار موبایل» به استقبال آن رفت.

 با توجه به اینکه به دلیل بی تدبیری و سهل انگاری دولت در سال های گذشته، قسمت عمده گوشی های مصرفی کشور، خارجی است، همین موضوع باعث افزایش واردات گوشی و خروج ارز از کشور – آن هم در این شرایط حساس اقتصادی و بحران ارز – شده و در کنار آن، هزینه های اقتصادی نیز به خانوار تحمیل می شود.
 
6. قطعاً نمی توان به بهانه آموزش صرف، پرورش را که هدف غایی است، ذبح کرد. وزارت آموزش و پرورش بیش از آنکه در قبال آموزش مسئولیت داشته باشد، در قبال نتیجه آموزش یعنی پرورش مسئول است. در نتیجه، هر آنچه که در پرورش دانش آموزان اثر معکوس دارد و یا نقض غرض است، باید کنار گذاشته شود.

7. شایسته است تا زمان فراهم شدن بستری مناسب تر در راستای آموزش مجازی دانش آموزان، فعلاً به ظرفیت صدا وسیما و شبکه های تلویزیونی و حتی رادیویی -در صورت نیاز - تکیه شود و در کنار آن نیز مسئولان آموزشی کشور، با مشورت کارشناسان تربیتی و آموزشی، در مورد راه های مکمل، تبادل نظر کنند و به یک جمع بندی برسند.

نکته پایانی اینکه، آموزش و پرورش به همان مقدار اهمیت دارد که مبارزه با کرونا اهیمت دارد. نمی توان به بهانه یکی، دیگری را فدا کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جواد
Iran, Islamic Republic of
همیشه ضربه ای که این نظام و ملت از دست بی کفایت مسئولین کوتاه فکر خورده ، هرگز از دشمنان بد طینت نخورده است .
ولی
Iran, Islamic Republic of
حتما" سایت جهان در فضای پاک اینتر نت فعال است یا در مسیر رفت وآمد دانش آموزان به مدرسه فرشتگان صف کشیده اند نه اقا ما در همین دنیا زندگی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
دلیل نمیشه وقتی در این دنیا زندگی میکنیم تن به همه اقتضائاتش با تمام آسیب های آن به خصوص برای فرزندانمان بدیم. آیا این توجیه از نظر قرآنی برای ما که مسلمانیم قابل پذیرش است؟!
Iran, Islamic Republic of
اسیب ها همیشه در کمین فرزندانمان می باشد و به صرف وجود اسیبها نمی توانیم فرزندانمان را که روزی بزرگ خواهند شد در اتاقی در بسته نگهداشت ....
Iran, Islamic Republic of
آخه غربی ها هم می خواستن بچه هاشون رو در هر زمینه درباز بار بیارن . اون وقت این شد وضعیت اخلاقی و آسیب های اجتماعی و بنیان خانوادشون. اونا نتیجه نگرفتن یعنی میگی ما مثل اونا بشیم؟
Iran, Islamic Republic of
پس حالا که اینطوریه و داری تو همین دنیا زندگی می کنی،اگر مردی دست بچه ات رو بذار تو دست معتادهای شهرت. چرا مغالطه می کنی داداش؟!!
United Kingdom
ولش كن ....
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار آسمون ریسمون نباف، همینکه نویسنده گفته درسته. اتفاقا چون تو همین دنیا زندگی می کنیم باید به این چیزها توجه کنیم.خیلی ببخشیدکبک که نیستیم سرمون رو بکنیم تو برف!
سید کاظم
Iran, Islamic Republic of
نویسنده باید بیشتر تو ستونهای طنز قلم فرسایی بکنه
Iran, Islamic Republic of
این سئوال رو باید خود آموزش و پرورش جواب بده!
Switzerland
با سلام از جهان نیوز محترم وتشکر از مطالبی که برای بررسی وتحلیل انتخاب میکند خواهشمندم این دلنوشته بنده حقیر که دارای دو فرزند محصل هستم را بدور از سانسور اعلان نمایید
1-دو گوشی برای هر کدام از کجا توان خرید را داشته باشم
2-دیگر توان جلوگیری از اعتیاد فرزندانم به گوشی را ندارم
3-چرا برنامه های آموزشی را به صدا وسیما نمی برید
Iran, Islamic Republic of
...
.
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان و بسیار از نویسنده محترم
بنده خود از نزدیک آنچه در این متن آورده شده را برای فرزندم لمس نمودم.
فضای مجازی در ایران یکی از فاسد ترین و بی بندوبار ترین محیطهای مجازی در دنیاست....
United States
میگویید شاد بچه ها را شنگول کرده؟؟!!! راه حلتان چیست؟؟
Iran, Islamic Republic of
ای بابا... مدرسه دختر ما میگه فقط تلگرام. هیچ نظارتی هم نیست...
.
United States
...
حامد
خودتون بلدید بیایید اجرا کنید فقط بلدید ایراد بگیرید و غر بزنید . مسخره کرده اید خلق را .....
Iran, Islamic Republic of
یکی از مشکلات شاد مشکل احراز هویت می باشد
من سال قبل وقتی اولین نسخه شاد منتشر شد احراز هویت کردم ولی بعد از مدتی برنامه شاد می نوشت اطلاعات وارد شده اشتباه است
M
Iran, Islamic Republic of
آموزش ها نباید مجازی باشه ما باید سلامت بچه هارو هم در نظر بگیریم که تازگیا خیلی سرشون تو گوشیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من موندم تو این مملکت چی سر جاش که میخاین از شاد ومدرسه ایراد بگیرید .
Iran, Islamic Republic of
برنامه شاد ، خوب بود ، ولی چه کسی گوشی هوشمند برای کودکان بی بضاعت تهیه میکند؟
کنترل گوشی زیاد سخت نیست، اینا اهمال کاریهای جناب وزیر و همکارانش هست.
بنده بچه ام را در منزل آموزش میدهم و برام خیالی نیس که شماها چه افکاری خواهید داشت.
منی که فوق لیسانس دارم از مدرکم بهره ای نبرده ام که حالا زمان و عمر و زندگی فرزندم را هم در این راه به باد بدهم.
عباسعلی آشتیان
Iran, Islamic Republic of

خدا آخر وعاقبت بچه های معصوم این مملکت را با این دولت بخیر کنه .
Iran, Islamic Republic of
کاش از شاد وبرنامه سروش استفاده میکردن چون تلگرام فیلترشکن می خواهد ویک پیام رسان بیگانه است..
Iran, Islamic Republic of
ایشالله بجای شاد سروش استفاده میشد

واقعا خیلی سخته اصلا خیلی ضعیفه نمیاد بالا