پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲۴
در حاشیه اظهارات واعظی و نوبخت؛

علت عجله دولتمردان برای اجرای طرح پیش فروش نفت چیست؟/ مجلس بازهم نادیده گرفته می‌شود؟!

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 737211
اینکه روال کار شورای هماهنگی اقتصادی قوا تایید رهبر معظم انقلاب است جزو روند قانونی است اما ظاهرا دولتمردان در این عرصه سعی می کنند برای اینکه  کار زودتر به انجام برسند توپ را از زمین دولت خارج و در رده بالاتری بیندازند.
علت عجله دولتمردان برای اجرای طرح پیش فروش نفت چیست؟/ مجلس بازهم نادیده گرفته می‌شود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: شگفتانه رئیس جمهور درباره گشایش اقتصادی یک هفته بسیاری را به گمانه زنی انداخت که چه اتفاقی قرار است در حوزه نابه سامان اقتصادی بیفتد. اتفاقی که همه منتظرش بودند اعلام شد اما بنابر آنچه کارشناسان معتقدند این طرح بایستی هم چکش کاری شود و هم اینکه نسبت به نتایج آن در اقتصاد کشور تامل فراوان صورت گیرد. اینکه پیش فروش نفت به مردم چه نتیجه ای خواهد داشت و بنابر آنچه رئیس جمهور گفته آیا واقعا گشایش اقتصادی در کشور ایجاد می شود و مردم با پوست و استخوان و در جیب هایشان این گشایش را احساس می کنند، خود سئوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

در همین حین اخبار ضدونقیضی از جلسه اقتصادی سران قوا به گوش می رسد. حتی یکی از نمایندگان از اختلافات میان سران قوا و نامه به رهبری خبر داد که این موضوع توسط سران دو قوه قضائیه و مقننه تکذیب شد اما آنچه از فحوای سخنان «آیت الله رئیسی» که در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد، دریافت می شود نظر سران قوا چکش کاری و بررسی کارشناسی این موضوع است.

هشدار کارشناسان نسبت به این طرح که امکان دارد بار مالی فراوانی را به دولت آینده تحمیل کند باعث ایجاد حساسیت های فراوانی برای اجرای آن شده است.
 
این درحالی است که از اظهار نظرهای دولتمردان پیداست که عجله زیادی برای اجرای آن دارند. در همین رابطه، «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی قابل تامل مطرح کرد که دولت منتظر نظر رهبر معظم انقلاب در این موضوع است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این توئیت نوشت: « انچه از پيش فروش اوراق نفتي در بورس صحبت مي شود متفاوت از طرح فروش قطعي نفت است كه در شوراي عالي اقتصادي مورد توافق قرار گرفته و منتظر نظر مقام معظم رهبري هستيم.»
 

از سوی دیگر، «محمود واعظی» رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به فرآیند طرح و بررسی موضوع پیش فروش نفت به مردم در جلسه اقتصادی دولت و سران قوا اعلام کرد که این مساله برای تصمیم گیری نهایی خدمت رهبری ارسال شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اظهاراتی که برخی مطرح می‌کنند بر اساس شنیده‌ها است، تاکید کرد: «در دولت روال بر این است تا زمانی که مقام معظم رهبری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود، بلکه فقط یک پیشنهاد است.»

اینکه روال کار شورای هماهنگی اقتصادی قوا تایید رهبر معظم انقلاب است جزو روند قانونی است اما به نظر می رسد که دولتمردان دراین عرصه سعی می کنند برای اینکه  کار زودتر به انجام برسند توپ را از زمین دولت خارج و در رده بالاتری بیندازند.

این درحالی است که سران قوا هنوز عنوان می کنند که مواردی روی این مسئله دارند و در این حوزه نیز به نظر کارشناسانه و بررسی آن تاکید می کنند.

در همین رابطه، «یاسر جبرائیلی» یکی از فعالان سیاسی در توئیتی نوشت: «این کار، مصداق کلمه حقی است که از آن اراده باطل شده است. معلوم است که مصوبات سران قوا به دلیل ماهیت فراقانونی‌شان، نیازمند تایید رهبری‌اند. اما اینکه القا شود رهبری "تصمیم‌گیر" این مسائل است، بی‌انصافی و جفاست. اگر به نظرات رهبری ملتزم بودید، نه وضع خودتان چنین بود، نه وضع کشور!»
 

متاسفانه سیاست دولت در عرصه اقتصاد به جای ساماندهی امور تورم زا بوده است و این موضوع حساسیت های اجتماعی و خصوصا کارشناسان را برانگیخته است که با بررسی بیشتری به این سیاست ها بنگرند. 

حتی برخی بیان می کنند که این موضوع باید از لحاظ جایگاهی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد چراکه به مسائل مالی وسیاست های اقتصادی کلان کشور مربوط می باشد.

در همین رابطه، «مجتبی رضاخواه» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان می کند: «موضوع اوراق سلف نفتی باید در مجلس مطرح شود و جای رسیدگی به آن در شورای هماهنگی سران سه قوه نیست.»

وی می افزاید: « ️نمایندگان هدف دولت که جبران کسری بودجه است را متوجه هستند اما این که چرا اسم آن را گشایش اقتصادی گذاشته است معلوم نیست مضاف بر این که دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود این تصمیم را گرفته است که پیامد آن ایجاد بدهی برای دولت بعدی است.»

همچنین، «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این که قرار است روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور مسئولان دستگاه‎های مختلف روند قانونی این طرح بررسی و حل شود، گفت: «تا زمان توافق کلی سران قوا طرح پیش فروش نفت به مردم اجرایی نمی‌شود.»

به نظر می رسد عجله دولتمردان در این حوزه به نوعی جهت دور زدن مجلس است و روال کار طوری پیش برود که بدون نظر مجلس کار طرح پیش فروش مجلس انجام شود و زودتر دولت با توجه به زمان محدودی که در انتهای کار خود دارد به درآمد حاصل از این طرح برسد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
دولت هر طور شده می خواهد بار مسئولیتش را بر زمین بگذارد حالا رو دوش کی بیفته خدا میدونه
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
همین که در این هفت سال هر چند وقت یک طرح برای رفع و رجوع کار اقتصاد مملکت مطرح کرده اند نشان دهنده این است که دولت از اول طرح مشخصی برای اقتصاد نداشت و هنوز هم ندارد
Iran, Islamic Republic of
سلام دولت می خواهد ناکارآمدی خود را به دوش رهبری بیندازد
Iran, Islamic Republic of
توقع رفع مشکلات مردم را نباید داشت..
Iran, Islamic Republic of
اینها با کلنگ بجان اقتصاد کشور افتاده اند تا اقتصاد کشور را نابود کنند.
خدمت از اینها نخواستیم ، بیشتر از این تخریب نکنند.
United States
ظاهرا قوات مقننه و قضاییه در این ماجرا هیچکاره هستند!!!
Iran, Islamic Republic of
....!!!
Iran, Islamic Republic of
معلومه...
Iran, Islamic Republic of
فروش نفت به صورت پیش فروش ، ...جنب و جوش تولید با این حرکت کاملا متوقف می شود .
Iran, Islamic Republic of
ظاهراً ظرفیت چاپ اسکناس بی پشتوانه شان به آخر رسیده که حالا به پیش فروش نفت رسیده اند.
Iran, Islamic Republic of
بنظرمن این دولت هرکاری خواست انجام دهد بایستی درمجلس ودر سایر قسمتها بررسی شود چون اعتمادی بکار این دولت نیست نتیجه میشود برجام
احمدرضا بابک
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم هر تصمیمی قرار برای ملت گرفته شود نه قوه مجریه ونه قوه قضائیه صلاحیت ندارند باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد .
Iran, Islamic Republic of
کسری بودجه و به بدبختی های ملت یکی دیگر اضافه کردند!!!
تورم
گرانی
و بعد هم تقصیر را انداختند گردن دیگران!!!
Iran, Islamic Republic of
دولت در بی پولی مطلقه و تنها منبع درآمدش چاپخونه بانک مرکزیه. تو این شرایط سکه رو تو هوا میزنه.هر چند این فروش اوراق نفت هم کاریازپیش نمیبره براش
Iran, Islamic Republic of
خرج اقا زاد ها بالا رفته
Iran, Islamic Republic of
اينكار يعني طلب سازي .
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
من بعنوان اقتصاد دان مدير عامل شركت تعاوني بودم بعد از مدتي حكم از دادگاه امد كه طلبكاري پيدا شده كه چندين ميليون ادعاي طلب دارد به دادگاه مراجعه كرديم ديديم يكي كه قبلا طلب خود را گرفته ان طلب را صلح كرده به اين اقا و اينهم درخواست طلب كرده و بالاخره هم گرفت و بعدا چند نفر ديگر هم با همين شيوه مراجعه كردند و مدعي شدند
Iran, Islamic Republic of
ويلموتس هم خسارت سازي است شگرد جديد اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
......
رضا
Netherlands
آقازاده ها جیباشون ته کشیده!
Iran, Islamic Republic of
خدایا کی ۱۴۰۰ میشه ؟
Luxembourg
این تصمیم اشتباه است شاید الان پولی به خزانه واریز شود اما یک یا دو سال بعد که این دولت سر کار نیست جواب مردم را چه کسی میدهد؟ اگر چه در موارد دیگر هم نا کارامدی خود را نشان داده.
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست با این تصمیمات بدون برنامه چه خسارت هایی برای کشور پیش خواهد آمد