کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خیال پردازی به سبک «شرق»؛

محمدرضا خاتمی هنوز در میان خواص و مردم محبوبیت دارد!/ او یک اصلاح‌طلب بنام و محبوب است!/ شانس رأی‌ بالایی برای ریاست جمهوری دارد/ سوابق: دبیرکل حزب منحله مشارکت، عضو متحصن مجلس ششم، فعال فتنه و حامی روحانی/ وزن سیاسی برادر خاتمی چقدر است؟

26 مرداد 1399 ساعت 11:13

محمدرضا خاتمی از آن دسته سیاست‌مداران است و هنوز در میان خواص سیاسی و مردم محبوبیت دارد!


گروه سیاسی جهان نیوز: روزنامه اصلاح طلب «شرق» با انتشار گزارشی با عنوان «چرا ‌خاتمی نامزد انتخابات 1400 نیست»، محمدرضا خاتمی، اصلاح طلب تندرو، نایب رئیس مجلس ششم (یکی از متحصنین این مجلس)، دبیر کل حزب منحله مشارکت و از فعالان فتنه 88 را یکی از چهره های برجسته و محبوب اصلاح طلب معرفی کرده است که اگر از سد شورای نگهبان عبور کند می تواند یکی از مهم‌ترین شانس‌های ریاست‌جمهوری شمرده می‌شود!

شرق در توصیف خاتمی نوشته است: «بی‌گمان اگر سیدمحمدرضا خاتمی به هر دلیلی و با استفاده از هر ابزاری می‌توانست تأیید خود را از شورای نگهبان بگیرد، یکی از مهم‌ترین شانس‌های ریاست‌جمهوری شمرده می‌شد و نه لزوما او شانس انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بود که پیش‌تر، بیشتر از امروز شانس داشت زیرا اکنون شرایطی به وجود آمده است که از یک‌سو اقبال مردم برای کنشگری سیاسی کاهش یافته و از سوی دیگر همان دسته‌ای که به‌طور سنتی به اصلاح‌طلبان رأی می‌دادند و از زمره آرای خاکستری شمرده نمی‌شدند هم د‌رحال‌حاضر به دلیل انتقادهایی که به عملکرد دولت دوازدهم و مجلس دهم وجود دارد، میل چندانی به اعتماد دوباره به جریان اصلاحات ندارند و به‌نوعی سرمایه اجتماعی این جریان سیاسی در این مقطع خاص قدری کاهش یافته است اما به گمان بسیاری از فعالان سیاسی هنوز برخی شخصیت‌ها به دلیل صفت شخصی خود سبد رأی قابل‌توجهی دارند و حتی اگر ایشان به‌صورت مستقل هم وارد انتخابات شوند، می‌توانند رأی نسبتا خوبی به دست آورند؛ چه رسد به آنکه جریان و حزب متبوعشان هم از آنها حمایت کنند».

در ادامه گزارش آمده است: «محمدرضا خاتمی از آن دسته سیاست‌مداران است و هنوز در میان خواص سیاسی و مردم محبوبیت دارد و حتی وقتی سال‌ها بعد از حوادث 88 دادگاهش برگزار می‌شود، همچنان رسانه‌ها با وجود محدودیت‌ها اخبار آن را پوشش و نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند».

در بخش دیگری از گزارش ضمن اشاره به اعتبار شخص محمدرضا خاتمی در بین اصلاح طلبان، اینطور گفته شده است: «بعد از روی‌کارآمدن دولت اصلاحات به ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی جمعی از اصلاح‌طلبان از جمله سیدمحمدرضا خاتمی، سعید حجاریان، عبدالله رمضان‌زاده، مصطفی تاجزاده، محسن امین‌زاده و... اقدام به تأسیس حزبی به نام جبهه مشارکت ایران اسلامی کردند که دبیرکل این حزب تا سال 85 محمدرضا خاتمی بود. در ابتدای تأسیس مشارکت، محمدرضا خاتمی از جایگاه سال‌های بعد خود برخوردار نبود؛ چنانکه خود او در جایی گفته بود: "آن زمان همه می‌گفتند به خاطر برادر رئیس‌جمهور بودن، دبیرکل شده‌ است" اما او پس از رسیدن به نمایندگی مجلس از چنان موقعیتی درون جبهه مشارکت برخوردار شد که خودش گفته بود: "همان‌ها نگران انشعاب در حزب پس از رفتن من هستند"».



اما نویسنده گزارش در انتهای مطلب و بعد از مرور دستاوردهای(!) این عنصر تندروی اصلاح طلب نظیر تحصن مجلس ششم و فتنه 88 و ... اذعان کرده است که محمدرضا خاتمی شانسی برای این انتخابات ها ندارد. البته که نه تنها ریاست جمهوری بلکه امثال خاتمی صلاحیت مجلس و شورای شهر که حتی صلاحیت مسئولیت یک اداره را هم ندارند.

در ادامه گزارش شرق آمده است: «با توجه به آنچه گفته شد، چندان دور از ذهن نیست که محمدرضا خاتمی از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت نشود و اگرچه باید او را به‌عنوان یکی از اصلاح‌طلبان بنام و محبوب در میان سرمایه‌ اجتماعی اصلاح‌طلبان شناسایی کنیم، اما از نظر عملی او شانس بالایی برای ورود به عرصه انتخابات ندارد؛ هرچند شانس رأی‌آوری بالایی دارد».

بیشتر بخوانید:
چرا برادر خاتمی سند همکاری‌شان با آمریکا را منتشر کرد؟!


در بخش پایانی این گزارش بار دیگر تاکید شده است: «به هر روی با گذری بر کارنامه سیاسی محمدرضا خاتمی، برخی او را نماد یک اصلاح‌طلب راستین که همیشه بر اصول اصلاح‌طلبی ایستاده می‌دانند که در هیچ مقطعی سعی نکرده به هر قیمتی قدرت سیاسی را به دست بیاورد و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان و نیروهای اصولگرا او را یک نیروی رادیکال قلمداد می‌کنند؛ با هر یک از این دو خوانش محمدرضا خاتمی شانسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد و در بهترین حالت می‌توان امید داشت که حمایت او و نیروهایی از جنس او که در شرایط خاص فعلی هنوز از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردارند، در توفیق یک نامزد اصلاح‌طلب مؤثر باشد».

نکته مهم تر آنست که فارغ از همه رفتارهای فتنه گرانه این فعال اصلاح طلب و علی رغم تمام تلاش نویسنده گزارش، وزن سیاسی خاتمی اصلا در حدی نیست که بتوان او را حتی به عنوان گزینه هم برای ریاست جمهوری بررسی کرد. چندی پیش هم روزنامه اصلاح طلب آرمان، علی مطهری را گزینه جدی ریاست جمهوری مطرح کرده بود که دلواپسان او را کابوس خود می دانند و در پی تخریب او هستند!

ناامیدی اصلاح طلبان به دلیل ناکارآمدی نمایندگان آنها در دولت کنونی و مجلس گذشته باعث شده است که در نتیجه بی اعتباری و بی آبرویی سران این جریان، از افراد درجه چندم و یا مهره های کاملا سوخته نام بیاورند.

به طور کلی به نظر می رسد که هدف از انتشار این گزارش در روزنامه شرق و اصطلاحا رپورتاژ رفتن برای برادر رئیس دولت اصلاحات، روح بخشی به مرده های سیاسی باشد. البته با توصیفات و تمجیدهای نویسنده گزارش از نقش و اعتبار شخص محمدرضا خاتمی در بین اصلاح طلبان، فرضیه انتقال قدرت از «برادر به برادر» را هم می توان در این میان مطرح کرد که به فرض صحت، یک توهم بیش نیست. چراکه اساسا امروز باید از میزان اعتبار شخص سید محمد خاتمی سوال پرسید؟


کد مطلب: 737035

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/737035/محمدرضا-خاتمی-هنوز-میان-خواص-مردم-محبوبیت-او-یک-اصلاح-طلب-بنام-محبوب-شانس-رأی-بالایی-ریاست-جمهوری-سوابق-دبیرکل-حزب-منحله-مشارکت-عضو-متحصن-مجلس-ششم-فعال-فتنه-حامی-روحانی-وزن-سیاسی-برادر-چقدر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com