پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۸
سال آخر دولت دوازدهم؛

یک پویش دولتی قابل تقدیر/ دستاوردهای الف-ب-ایران برای کشور چیست؟/ دستاورد ملی هزینه انتخاباتی نشود

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 737011
اهتمام دولت در این عرصه می تواند باعث ایجاد اشتغال و توسعه پایدار همه جانبه شود که پویشی با همین نام تا حدودی این مهم را محقق کرده است. 
یک پویش دولتی قابل تقدیر/ دستاوردهای الف-ب-ایران برای کشور چیست؟/ دستاورد ملی هزینه انتخاباتی نشود
گروه اقتصادی جهان نيوز- امیر حمزه نژاد: ابتدای هر کاری برای ضریب دادن به درجه موفقیت آن ایجاد انگیزه و اراده لازم بسیار ضروری است. بر همین اساس خصوصا در بحث طرح های عمرانی و خدماتی رفاهی که نیاز امروز جامعه است و بسیاری از شهرها و مناطق محروم هستند که نیازمند توجه در مسیر توسعه هماهنگ و آمایش سرزمینی هستند، ایجاد انگیزه لازم باعث حرکت های بزرگ و مبنایی می شود.

در همین زمینه پروژه و پویشی به نام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در راستای توسعه آب و برق مناطق مختلف کشور از سوی وزارت نیرو کلید زده شده است که ثمرات و برکات خوبی داشته است و مورد تقدیر رهبرانقلاب هم قرار گرفته است. 

نیمه دوم سال گذشته بود که «رضا اردکانیان» وزیر نیروی دولت دوازدهم به مردم و خبرنگاران وعده داد در قالب یک پویش به نام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران طرح‌های بزرگ و مهمی در صنعت آب و برق برای سراسر ایران به بهره‌برداری برساند. پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با هدف ایجاد فرصت برای تبیین خدمات گسترده و زیرساختی صنعت آب و برق و استمرار و آبادانی کشور آغاز شده و همچنان تداوم دارد. 

صنعت تولید نیروی برق که شامل نیروگاه‌های بزرگ، تجدیدپذیرها و تولیدات پراکنده است، گلوگاه‌ها و چالش‌های پرتعداد بسیاری دارد که عمده آنها ریشه در اقتصاد صنعت برق و شیوه قیمت‌گذاری، خرید و پرداخت بهای برق دارد.

اردکانیان راه‌اندازی این پویش را فرصتی برای نشان دادن علاقمندی مردم ایران به تداوم آبادانی کشور دانسته است. این پویش در پایان گام نخست خود بهره‌برداری از  ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان را محقق کرد که تا به امروز ادامه دارد. 

وزیر نیرو در توضیح اهداف و عملکرد این پویش مطرح کرد: «طبق وعده‌ای که با هموطنان کردیم تا پایان سال ۲۵۰ پروژه بزرگ آب و برق در همه استان‌های کشور با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی، داخلی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بخش خصوصی به ثمر خواهد رسید.»

اردکانیان ادامه داد: «تاکنون و با احتساب پروژه‌های امروز، ۵۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان افتتاح شده و ۱۹۷ پروژه دیگر با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.»

این پویش علاوه بر ایجاد توسعه در حوزه برق و گاز که مبنای توسعه در حوزه های تولیدی و رفاهی است و زیر ساخت توسعه مناطق مختلف در حوزه های متعدد اقتصادی و رفاهی را فراهم می کند دارای برکات دیگری نیز هست. اب و برق مبنای آبادانی و توسعه هستند و این پویش با مداومت و تحقق اهداف خود می تواند ثمرات بسیاری برای کشور داشته باشد.

از جمله برکات این پروژه ها ایجاد اشتغال دائم هم در حوزه تخصصی برق و آب و هم زیرساخت اقتصادی و اشتغال زایی است که با تامین برق و آب این مناطق محقق می شود. برق و آب از جمله زیرساخت های مهم آبادانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار هستند که کلید توسعه در این مناطق بوده و موتور آنرا روشن می کنند.

از سوی دیگر زمینه فعل و انفعالات اجتماعی و بالفعل شدن ظرفیت های مختلف شهرهای دیگر را فراهم می کنند. موضوع آمایش سرزمینی و همچنین برخورداری برخی از مناطق از تجهیزات رفاهی و بهداشتی و ... و جمع شدن توسعه در مناطق دیگر و کمتر برخوردار بودن دیگر مناطق خود عاملی ضد توسعه است. درواقع توسعه نقطه ای نمی تواند انطور که باید ظرفیت های کشور را برای پیشرفت همه جانبه فراهم کند و بایستی توسعه به طور گسترده باشد تا ظرفیت ها برای همه ایجاد شود و درواقع توسعه پایدار محقق شود. این توسعه پراکنده باعث بالارفتن و ارتقای سطح امنیت کشور نیز می شود و توان دفاعی کشور را به شدت بالا می برد. 

به هر حال صنعت آب و برق یکی از صنایع مهم و زیرساختی هر کشوری است و نقش مهمی در امنیت، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی دارد. در ایران اما این صنعت همواره با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. کمبود نقدینگی، سن بالای نیروگاه‌ها و تجهیزات نیروگاهی و تعرفه پایین برق برای مصرف‌کنندگان، از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت آب و برق ایران است. اهتمام دولت در این عرصه می تواند باعث ایجاد اشتغال و توسعه پایدار همه جانبه شود که پویشی با همین نام تا حدودی این مهم را محقق کرده است.

نکته مهم تر دیگر آن است که شاید اگر دولت در سایر عرصه ها هم نگاه به داخل را در دستور کار قرار میداد و یا اینکه اقتصاد کشور را معطل غربی ها نمی کرد، امروز با حجم بسیاری بیشتری از دستاوردها در حوزه های گوناگون مواجه بودیم.

البته با توجه به قرارگیری در سال آخر دولت و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری نباید اجازه میدان داری شائبه‌ها را داد. هرچند اردکانیان از چنان وزن سیاسی برای ریاست جمهوری برخوردار نیست ولی نام او از چند ماه پیش به عنوان یکی از گزینه های ریاست جمهوری مطرح شده است. در همین باره، به تازگی حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رئیس جمهور، اردکانیان را یکی از گزینه های مناسب برای ریاست جمهوری دولت سیزدهم را معرفی کرده است. آشنا با بیان اینکه «اردکانیان، یک مدیر بسیار توانمند است که دنیا را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند بدون ایجاد تنش، اهداف را جلو ببرد»، گفته است: «آقای دکتر اردکانیان، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد اما ایشان هم باید زبان گفت‌وگو با مردم را بهتر بیاموزد و رشد کند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بالاخره جهان نیوز یه تعریفی از دولت کرده دهانم افتاد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
واقعا فكر ميكنيد براي انجام اقدام و طرحي افتتاحي صورت گرفته نه ببم جان همان كارهاي زمان احمدي .
Iran, Islamic Republic of
چند باره افتتاح ميشود يكبار استاندار يكبار فرماندار و بار ديگر معاون وزير و وزيرو نماينده و علي بركت الله تا دوران كابينه تمام ميشود
Iran, Islamic Republic of
در بخش مسكن يك الونك نساخت
Iran, Islamic Republic of
افرین جهان خوشم میاد که از حق نمیگذری

تو دولت یه حسن هم پیدا میکنی اشاره میکنی
مشکل دولت روحانی اینه که حسنش کمه
Iran, Islamic Republic of
چه ارتقای فرهنگی در نقد و نظر هست تا کاربر مطلب را شروع ب خوندن نکرده ی تبلیغ تهوع اور با صورت کریه پر از جوش ودمل حال بهم زن روی صفحه ظاهر میشه ....
Iran, Islamic Republic of
....!!!