سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۶
بازی سیاسی با وقت کشور و بیت المال؛

دولت چگونه دست مجلس را در استیضاح سایر وزرا بست؟/ تفاوت مدرس خیابانی با رحمانی چیست؟!

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 736643
برکناری وزیر سابق سبب شد تا دست مجلس در استیضاح دیگر وزرا بسته شود. دولت با برکناری رضا رحمانی در واقع ظرفیت استیضاح دیگر وزرا که مد نظر مجلس بود را گرفت.
دولت چگونه دست مجلس را در استیضاح سایر وزرا بست؟/ تفاوت مدرس خیابانی با رحمانی چیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: وزارت صمت در دولت حسن روحانی با فراز و نشیب های فراوانی روبرو شده است و وزرایی که در این سمت قرار گرفتند تا به امروز نتوانستند انتظارات را در این حوزه برآورده کنند. از نعمت زاده تا شریعتمداری گرفته تا رضا رحمانی که با حالت قابل تامل از قطار دولت پیاده شد، وزرای صنعت و معدن و تجارت دولت‌های یازدهم و دوازدهم حواشی بسیاری داشته اند.

حالا دولت بعد از چند ماه قرار است وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند در این حوزه آنچه پیش بینی می شود وزیر پیشنهادی یعنی «مدرس خیابانی» به احتمال زیاد بتواند آرای مجلسیون را کسب کند. چراکه مجلس با توجه به اینکه سال پایانی دولت است و قصد همراهی با دولت برای حل کردن مشکلات را دارد بیشتر نظر مثبت و سازنده ای برای رسیدگی به امور دارد.

برخی از نمایندگان مجلس نیز در این حوزه مطرح کرده اند که رای شان نسبت به مدرس خیابانی مثبت است. حتی گفته می شود که به احتمال زیاد «اسحاق جهانگیری» به جای رئیس جمهور قرار است که به مجلس آمده و از وزیر پیشنهادی صمت دفاع کند. به نظر می رسد خیال دولت در این باره کمی راحت است که به جای رئیس جمهور معاون اول وی در این جلسه حساس حضور پیدا می کند.

«محمد حسین فرهنگی» عضو هئیت رئیسه مجلس در این رابطه مطرح می کند: «در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی یک ساعت وقت برای دفاع رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده است، اما آن طور که مطلع شدیم ، آقای روحانی در این جلسه حضور نمی‌یابد و قرار است آقای جهانگیری به نیابت از رئیس جمهور در این جلسه شرکت کند».

اما موضوع اصلی این وزارت خانه که بسیار در حوزه اقتصادی اهمیت فراوانی دارد این است که فرد لایقی در این حوزه جای بگیرد که بتواند مشکلات اقتصادی و خصوصا تولید را در این حوزه برطرف کند. اینکه تا چه میزان مدرس خیابانی با این وقت محدود می تواند این مسئله را انجام بدهد بسیار مسئله سخت و البته با توجه به بیماری که ساختار اقتصادی را در حوزه صنعت و تجارت در بر گرفته، بسیار مشکل است.

دولت های روحانی فرصت گرانبهایی را در این حوزه که رهبر معظم انقلاب همواره بدان تاکید داشته اند از دست داده است و در این فرصت محدود آنطور که باید نمی توان انتظار شق القمر از دولت داشت. در ماجرای «رضا رحمانی» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به نوعی اهمال کاری را مشاهده می کردیم. از سوی دیگر برخی از اخبار حاکی از اختلافات مدیریتی در درجات بالاتر در دولت در این حوزه بودیم که در انتها دولت وزیر صمت خود را پیاده کرد که تا امروز این بخش حساس از دولت بدون متولی خاص باشد و با سرپرست اداره شود.

البته برکناری وزیر سابق سبب شد تا دست مجلس در استیضاح دیگر وزرا بسته شود. دولت با برکناری رضا رحمانی در واقع ظرفیت استیضاح دیگر وزرا که مد نظر مجلس بود را گرفت. چرا که مدرس خیابانی در زمان رحمانی به عنوان قائم مقام وزیر فعالیت می کرد و بعید است اتفاق محسوسی رخ بدهد. نکته مهم تر ان است که نه رحمانی و نه مدرس خیابانی هیچ کدام گزینه قوی برای وزارت صمت محسوب نمی شوند.

اخیرا «ابراهیم رضایی» نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمع آوری امضا برای برکناری «بیژن نامدار زنگنه» که شیوه مدیریتی وی در وزارت نفت از گذشته تاکنون مورد انتقاد شدید بسیاری از کارشناسان و نمایندگان بوده خبر داده است. اما به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی دست مجلس در این حوزه در پوست گردوست و مجلس بایستی در استیضاح وزرا با توجه به اینکه دولت در مرز افتادن از حدنصاب است احتیاط بیشتری کند؛ چراکه موجب می شود در سال آخر دولت کار خود را بیشتر کرده و موضوع نظارت و همچنین اقدامات اصولی که نیاز امروز کشور است، عقب بیفتد.

از سوی دیگر برکناری رضا رحمانی کار مجلس را در رای اعتماد به وزیر جدید بیشتر کرد و به نظر نمی رسد که در این مدت باقی مانده وزیر آینده بتواند کار خاصی در این وزارتخانه انجام دهد. آنچه امروز در کشورمان مهم است توجه و اراده برای بخش تولید است که با توجه به راهبرد دولت در مذاکره با غرب این حوزه کمتر مورد اعتنا قرار گرفته  و امروز با مشکلات بسیاری روبرو است. بنابراین دولت بایستی در تغییر وزیر خود نگاه خود به حوزه تولید و صنعت را اصلاح کند. 

امروز کشورمان به شدت نیاز به نگاه تولید محور و اقتصاد مقاومتی دارد که رهبر معظم انقلاب بارها در تریبون های مختلف به آن تاکید فرموده اند و اگر این حوزه به طور مبسوط مورد توجه قرار گیرد گره های مختلفی را از اقتصاد کشور می گشاید و از سوی دیگر دست دشمن در تحریم ایران را می بندد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاهین
Iran, Islamic Republic of
استیضاح وزراء ناکارآمد وظیفه ذاتی مجلس است مجلس نباید کوتاه بیاید.
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
بسم الله این گوی و این میدان
Iran, Islamic Republic of
بازم با فكر و روان مردم بازي كردن
Iran, Islamic Republic of
خدا ازشون نگذره اگر این کارا بازی باشه
سلام
Iran, Islamic Republic of
من از نمايندگان محترم تقاضا دارم به آقاي مدرس خياباني راي مثبت بدهند تا ايشان نيز همانند ساير وزراء در رزومه كاري خود يكسال منصب وزارت داشته باشد ..
حمید
Iran, Islamic Republic of
درود بر تو واقعا راست گفتی !!!!..
United Kingdom
تاوقتی وزارت عریض وطویل وبزرگ صمت تفکیک نشود وحوزه بازرگانی از صنعت ومعدن جدا نشود، هیچ وزیری قادر به انجام مطلوب امور بدلیل گستردگی وظایف آن نخواهد بود..
Iran, Islamic Republic of
برای این هم راهکار داره رئیس مجلس به رهبری نامه بزنند وبگویند با توجه به اهمال کاری وزرا لطفا اجازه بدهید بعضی وزرا استیضاح بشوند ولی قانون از حد نصاب افتادن کابینه در مورد این دولت استثنا باشد با این کار دست مجلس هم بسته نمیشود یعنی نوعی حکم حکومتی بگیرند اقای زاکانی پیگیری کنند
Iran, Islamic Republic of
من کاری ندارم فقط با یارانه من بازی نکنن
Iran, Islamic Republic of
هر دو باید پاسخگو باشند
Iran, Islamic Republic of
دلمون خوش بود مجلس انقلابی میاد دولت رو استیضاح می‌کنه .
Netherlands
مجلس بجز استيضاح و جو سازي كار ديگري هم بله بكنه؟
Switzerland
مجلس انقلابی امیدوارم با توجه به عملکرد گزینه پیشنهادی در ایام سرپرستی با یک (( نه )) بزرگ ایشان را راهی خانه نماید
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
....
حیدر
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر همچنین هم که فکر میکردین دست مجلس بسته نبود و جناب مدرس خیابانی رای اعتماد نگرفت...