پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۸
پس از سفر رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت؛

اغتشاش در لبنان/ یک کشته و ۱۸۰ مجروح/ ارتش، معترضان را از ساختمان وزارت خارجه بیرون کرد/ حمایت سفارت آمریکا از آشوب‌های لبنان

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 736337
تاکنون خبر از کشته شدن یکی از نیروهای ضد شورش لبنان توسط آشوبگران منتشر شده است. بر اساس اعلام صلیب سرخ لبنان ۱۸۰ نفر مجروح شده اند.
اغتشاش در لبنان/ یک کشته و ۱۸۰ مجروح/ ارتش، معترضان را از ساختمان وزارت خارجه بیرون کرد/ حمایت سفارت آمریکا از آشوب‌های لبنان
گروه بین الملل جهان نيوز: لبنان باردیگر شاهد برگزاری اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی است و در این ارتباط برخی منابع اعلام کرده‌اند که معترضان با برپایی اعتراضات وارد ساختمان وزارت خارجه این کشور شده اند.

ارتش معترضان را از ساختمان وزارت خارجه بیرون خارج کرد
شبکه المیادین شامگاه شنبه گزارش داد که نیروهای ارتش لبنان افراد مهاجم به ساختمان وزارت خارجه این کشور در بیروت را از محل این وزارتخانه بیرون کردند و مشغول خارج کردن معترضان از ساختمان وزارت انرژی هستند.

حمایت آمریکا از آشوب‌های بیروت
سفارت آمریکا در لبنان از آشوب‌های امروز در بیروت و حمله عناصر خرابکار به چندین وزارتخانه و مراکز دولتی و به آتش کشیدن و تخریب آنها حمایت کرد.

سفارت آمریکا در لبنان با صدور بیانیه‌ای درباره اعتراضات و حمله مهاجمان به نهادها و مراکز دولتی در بیروت، اعلام کرد که آمریکا حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت آمیز را به رسمیت می‌شناسد و از همه می‌خواهد که از خشونت دوری کنند.

سفارت آمریکا در این بیانیه مدعی شد: مردم لبنان رنج زیادی برده‌اند و سزاوار رهبرانی هستند که صدای شفافیت خواهی را می‌شنود.

واکنش محافل سیاسی و نظامی لبنان
«مصطفی حمدان» دبیر کمیته رهبری جنبش ناصری‌های مستقل لبنان در گفتگو با شبکه المیادین گفت که برخی فرصت طلبان می‌خواهند تظاهرات را به سمت و سوی دیگری بکشانند.

حمدان افزود: کسانی که وارد وزارت خارجه شدند باید مسئولیت اقدام خود را بپذیرند و مورد بازخواست قرار گیرند. این افراد کیان لبنان را تهدید می‌کنند و نظامیان بازنشسته باید از کسانی که وارد وزارت خارجه شدند، تبری بجویند.
وی ادامه داد: هدف افرادی که به وزارت خارجه حمله کردند تقسیم لبنان است و بخشی از این سیرک جنایی فاسد هستند. آنچه در وزارت خارجه روی داد بسیار خطرناک است و دستگاه قضایی باید وارد عمل شود.

«شارل ابی نادر» سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان هم اظهار داشت که بیشتر افراد مهاجم به وزارت خارجه از عناصر خرابکار هستند.

وی گفت: من یقین دارم کسانی که به وزارت خارجه حمله کردند با بیگانگان در خارج ارتباط دارند. کسانی که دست به اقدامات تخریبی می‌زنند نمی‌خواهند تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت ادامه پیدا کند.

نشست فوق العاده اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا اعلام کرد که در مورد لبنان یک نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد.

کشته شدن یک نیروی ضد شورش
تاکنون خبر از کشته شدن یکی از نیروهای ضد شورش لبنان توسط آشوبگران منتشر شده است. بر اساس اعلام صلیب سرخ لبنان ۱۸۰ نفر مجروح شده اند.

تصرف چهار وزارتخانه خارجه، اقتصاد، محیط زیست و انرژی
همچنین معترضان در بیروت تاکنون چهار وزارتخانه خارجه، اقتصاد، محیط زیست و انرژی را به علاوه انجمن بانک‌ها به تصرف درآورده اند.

معترضان با حمله به این وزارتخانه‌ها به تخریب اسباب و اثاثیه آنها پرداختند و پرونده‌های آنجا را کاملاً به هم ریخته یا از طبقات بالا به بیرون پرت کردند.

اعتراضات امروز در لبنان از ساعات عصر آغاز شد و در ادامه به خشونت کشیده شد.

پیشتر نیز معترضان تلاش کرده بودند وارد ساختمان پارلمان در مرکز بیروت شوند، که پلیس مانع آشوب بیشتر شده بود.

با این حال گفته شده پلیس لبنان با هدف متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

این اعتراضات کمتر از چند روز پس از انفجار بزرگ در بندر بیروت صورت می‌گیرد که بخش‌هایی از این شهر را به صورت کامل ویران کرد.

وقوع آتش سوزی در مجاورت پارلمان لبنان
به گزارش منابع خبری در مجاورت پارلمان لبنان در بیروت آتش سوزی بزرگی رخ داده است.

براساس آخرین آمار در انفجار بزرگ بیروت حداقل نفر ۱۵۸ کشته و ۶ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین گفته شده در انفجار بزرگ بیروت حدود ۶۰ نفر نیز ناپدید شده‌اند.

ماکرون؛ مرحم یا شریک جرم؟
در همین باره روزنامه کیهان با اشاره به سفر قابل تامل رئیس جمهور فرانسه به لبنان نوشت: «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اما، دو روز پس از انفجار مرگبار بیروت به این شهر سفر کرد تا مثلا مرهمی برای دردهای مردم لبنان باشد! اما ظهور و بروز سفرش بیشتر شبیه اپوزوسیونِ جریانِ حاکم لبنان بود. او، آن‌طور که «رویترز» گزارش کرده، کمک به مردم لبنان را مشروط کرده. مشروط بر اینکه، این کمک‌ها باید به دست کسانی برسد که از نگاه او، پاک دست هستند! او در مورد کمکی حرف می‌زند که فعلاً حرف است و وعده (چنان‌که استاندار بیروت گفته تاکنون کمکی به دست ما نرسیده است) و همچنین او توضیح نمی‌دهد که مقصود او از فاسدان چه کسانی هستند؟ جریان 14 مارس و حریری که هم پیمان و دوستانِ ماکرون‌اند، آیا مقصودِ این سخنان‌اند؟! جریانی که کنترل این بندر را در دست دارند و این محموله خطرناک در دوران آنان سال‌ها مصادره و انبار شده بود و علیرغمِ هشدارها به خطرات محتمل این محموله، هیچ اقدامی نکرده! جریانی که سالها قدرت را در این کشور در دست داشته و مسئول تمامی مشکلات و فسادهایی است که امروز لبنان از آنها رنج می‌برد! دولت فعلی لبنان کمتر از 6 ماه است که در قدرت قرار دارد و به معنای واقعی کلمه، خرابه تحویل گرفته است.

روز پنج شنبه رئیس‌جمهور فرانسه که گویا یاد دوران استعمارهای کشورش افتاده، در کسوتِ «رئیس‌جمهورِ لبنان» یا بهتر است بگوییم «صاحبِ لبنان» ظاهر شد! او در سخنانی که یادآور دوران استعمار لبنان بود، گفت لبنان اگر کمک می‌خواهد باید دست به اصلاحاتی بزند و اگر این کار را نکند، من اول سپتامبر (11 شهریور) باز خواهم گشت و «وظیفه خودم را انجام خواهم داد». (اصلاحات را شخصا انجام خواهم داد). اصلاحاتِ ماکرون یا به طور کلی غرب و رژیم صهیونیستی در لبنان آیا چیزی جز تضعیف جریان مقاومت می‌تواند باشد؟ و تضعیف مقاومت آیا جز این است که، اولین و آخرین آرزوی رژیم صهیونیستی است؟ این مواضع در کنار وضعیتی که لبنان توسط جریان غربگرا گرفتارش شده را بگذارید کنار اینکه، مسئول مستقیم دپو شدن این همه مواد خطرناک در بندر بیروت! سعد حریری است. آیا فرانسه و رژیم صهیونیستی، متهم ردیف اول این انفجار نمی‌توانند باشند؟! هم رئیس‌جمهور لبنان و هم منابع اطلاعاتی و قضائی این کشور «تروریستی بودن» این انفجار را «محتمل» دانسته‌اند!

عاملان انفجار بیروت محاکمه می‌شوند
«حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان اعلام کرده است که برای خروج از بحران کنونی چاره‌ای جز برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نیست.

نخست‌وزیر لبنان گفت چه کسانی از ماندن نیترات آمونیوم در انبارهای بندر نفع می برده اند. همه کسانی که مسئول انفجار هستند بازجویی و محاکمه خواهند شد.

نخست وزیر لبنان که در نشست خبری با خبرنگاران حضور داشت، بر مجازات عاملان و مسئولان حادثه انفجار بیروت تاکید کرد.

حسن دیاب در حالی این سخنان را در میان خبرنگاران مطرح می‌کرد، که همزمان اعتراضاتی در این شهر با درخواست محاکمه مقصران فاجعه بیروت جریان داشت و در این ارتباط نیز نخست وزیر لبنان گفت: فساد باعث انفجار بندر بیروت شد و دولت به مبارزه با فساد ادامه خواهد داد.

دیاب همچنین در این سخنان تاکید کرد که بدون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نمی‌توان از بحران فعلی خارج شد و به همین دلیل در نشست این هفته کابینه موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح خواهد کرد.

به گفته نخست وزیر لبنان، این کشور در حال حاضر با یک فاجعه بزرگ مواجه است و نیاز به حمایت دارد.

در ارتباط با پیگیرد قضایی عاملان انفجار بیروت نیز، دیاب گفت: چه کسی یا کسانی از ماندن مواد نیترات آمونیوم در انبارهای بندر ذی‌نفع بودند؟ پس همه افراد یا مسئولانی که در انفجار بیروت نقش داشته باشند یا کوتاهی کرده باشند از مجازات رها نخواهد شد.

وی افزود: تا دو ماه دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهم داشت و طی این مدت جریان‌های سیاسی باید برای برون‌رفت از بحران به توافق برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خ
Iran, Islamic Republic of
...


حران
Iran, Islamic Republic of
کسی شک داره تهدید چند روز پیش هواپیمای مسافربری ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی و به اشتباه انداختن پدافند سوریه سناریویی بود از همین دفتر که انفجار بیروت و اغتشاشات لبنان صفحه بعدی آن است؟!
Iran, Islamic Republic of
این همان مردمان ساده لوحی هستند که همیشه مورد سوء استفاده احزاب غربگرا خود قرار می گیرند و همیشه هزینه های سنگین برای خود و کشور دارند.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر امریکا
همیشه در فتنه ها، کسانی میدان دار هستند که عامل وضع خراب و باعث اعتراض مردم اند
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
چرا سید حسن نصرالله سفر مکرون را مثبت ارزیابی کرد؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت لبنان هرچه سريعتر بايد سفارت امريكا و فرانسه را هرچند موقت بعطيل كند كه مركز و اتاق فكر آشوب است اگر نكند به شدت پشيمان خواهد شد . .
Iran, Islamic Republic of
دستور مکرون و عربستان بود و مجری اشوب سعد حریری
می‌خوان حزب االله را ضعیف کنند
ولی کور خوندن