کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قید فوریت برای یک پاسخ مناسب و قاطع؛

هفت نکته درباره پرسه زنی جنگنده‌های آمریکایی در اطراف هواپیمای مسافربری ایرانی

5 مرداد 1399 ساعت 15:51

عکس العمل جمهوری اسلامی در این موارد باید به گونه ای بازدارنده و سخت باشد که آمریکایی ها و صهیونیست ها بترسند که در چند فرسخی یک ایرانی راه بروند.


گروه سیاسی جهان نیوز: ماجرای ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی در روزهای اخیر، واکنش های زیادی را در رسانه های داخلی و بین المللی در پی داشته است. در این زمینه باید به چند نکته اشاره کرد:

1. این رفتار تروریست های آمریکایی اصلاً برای ما جای تعجب ندارد. فرزند وحشی و دوست داشتنی آنها، یعنی داعش هم به جای رو در رو شدن با نظامیان، زنان و کودکان و مردم عادی را آزار و شکنجه می داد و آنها را از دم تیغ می گذراند.

اینکه تروریست های آمریکایی، در برابر قدرت نظامی و دیپلماسی انقلاب، کاری نمی توانند بکنند، جای سخن نیست، اما این یک قاعده در بین ظالمان تاریخ است که وقتی زورت به قدرت یک کشور نمی رسد، برای مردم عادی آن کشور رجز بخوان، آنها را تهدید کن و بترسان.

2. بی بی سی در بخشی از گزارش خود در مورد این اتفاق،  این گونه گزارش داد :« در حالی که خلبان ماهان گفته با خلبانان جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا مکالمه داشته، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده می‌گوید تماس‌ها با هواپیمای ماهان بی‌پاسخ مانده بوده و به همین دلیل جت‌های جنگنده عملا مجبور به بررسی فیزیکی هواپیما شده‌اند».

همچنین رسانه ملکه برای آنکه خود شیرینی کند و به زعم خود گزارش منصفانه ای ارائه دهد، می گوید: «اگر هواپیمای ماهان در مسیر بین‌المللی از پیش اعلام شده در حال پرواز بوده، دستیابی به اطلاعات هواپیما و سایر جزئیات از جمله شماره ثبت و نوع آن به راحتی ممکن بوده و حتی موضوع قابل استعلام از نهاد هواپیمایی غیر نظامی سوریه بوده است. در صورتی که هواپیمای ماهان از مسیر مشخص شده پروازی منحرف شده باشد، نیروهای آمریکایی می‌توانسته با تماس فوری رادیویی ضمن استعلام مشخصات هواپیما، دلیل انحراف را جویا شوند و از خلبان بخواهند که فورا به کریدور از پیش مشخص بین‌المللی که ماهان باید از قبل مجوز عبور آن را گرفته باشد، بازگردد.»

 اما این سخنان گمراه کننده، پاسخ به این سؤال نیست که اساساً جنگنده های آمریکایی، هزاران کیلومتر خارج از مرزهای خود، در حریم هوایی یک کشور مستقل و آن هم بدون اجازه، مشغول چه کاری هستند؟ در کنار همه اقدامات حقوقی و دیپلماسی در سطح بین المللی، با توجه به بازتاب این خبر در رسانه های بین المللی، باید ازاین فرصت استفاده کرد و به این موضوع نیز پرداخت.

3. یکی از فرضیه ها این است که هدف جنگنده آمریکایی، به اشتباه انداختن پدافند هوایی سوریه و شلیک به سوی هواپیمای مسافربری ایرانی از سوی این پدافند بوده است. اگر واقعاً این اتفاق رخ می داد، هیزمی فراهم می شد تا برخی افراد ساده اندیش و سلبریتی ها ی سطحی نگر، بر آتش آن بدمند و از این طریق، افکار عمومی را در داخل بر علیه جبهه مقاومت و ملت سوریه بشورانند.

4. در ماجرای شلیک اشتباه پدافند کشور به هواپیمای اوکراینی، برخی سلبریتی ها و ضدانقلاب، برای ماهی گرفتن از این اتفاق، بیوگرافی تک تک مسافران را مورد بررسی قرار دادند. از مسافرانی که عازم کانادا بودند و خانواده های آنها عکس گذاشتند و چه قافیه ها که کنار یکدیگر نگذاشتند. حال باید بپرسیم که آیا از نظر آنها، مسافران ایرانی که به کانادا می روند با مسافران ایرانی که به لبنان می روند، تفاوتی دارند؟ این نکته را در نظر بگیرید که در اولی اشتباه صورت گرفت و نیروهای مسلح نیز عذرخواهی کرد و همه مسئولیت آن را به گردن گرفت، اما اتفاق اخیر، عمدی و به بازی گرفتن جان انسان ها برای قدرت نمایی یک ابرقدرت پوشالی بود.

5. با ناامید شدن دشمن از گزینه نظامی، انحراف و فشار بر افکار عمومی از طریق به کارگیری احساسات آنها، یک پروژه همیشگی برای به هم ریختن اوضاع در داخل کشور است. گاهی اوقات این پروژه در قالب تحریم، گاهی اوقات در قالب انتشار شایعات، اخبار ناامید کننده و هشتگ سازی در بین مردم، گاهی سوار شدن بر مطالبات به حق کارگران و گاهی نیز فشار بر مردم در خارج از مرزها، حتی اگر آنها در آسمان باشند!

6. علی رغم آنکه حرکت فوق العاده و تاریخی ایران در موشک باران عین الأسد و خسارات و تلفات برجای گذاشته در نوع خود بی نظیر بود اما قطعا انتقام خون سیدالشهداء مقاومت، تنها تار و مار کردن پایگاه آمریکایی عین الأسد نبود و همانگونه که رهبرانقلاب نیز فرمودند «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه‌ متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد». اما شاید تاخیر و فاصله ایجاد شده بین سیلی ایران به آمریکایی ها در عین الاسد و ضربه مهمتری که در راه است آنها را به طمع این گستاخی انداخته باشد. چه دلیلی دارد که ناو و پایگاه‌های نظامی آمریکا در این منطقه امنیت داشته باشند، وقتی ما یکی از بزگترین شخصیت های نظامی تاریخ کشور را از دست دادیم؟! با این توصیفات دور از انتظار نبود که دستگاه محاسباتی دشمن به خود اجازه دهد که با جنگنده هایش جلوی هواپیمای مسافربری ما ویراژ بروند و ناجوانمردانه، زنان و کودکان ما را بترسانند.

7. در خصوص ماجراجویی تروریست های امریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران باید تاکید کرد که تاخیر در برخود قاطع متقابل باعث خواهد شد که هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که فردا بدتر از این اتفاق ها رخ ندهد. عکس العمل جمهوری اسلامی در این موارد باید به گونه ای بازدارنده و سخت باشد که آمریکایی ها و صهیونیست ها بترسند که حتی از چند فرسخی یک ایرانی راه بروند - همان گونه که در مورد نظامیان ایرانی این ترس در وجود آنها نهفته است - نه اینکه با جان مسافران یک هواپیما بازی کنند و یا بخواهند آنها را سپری برای اهداف خود کنند. قبلاً هم شبیه این اتفاق برای مسافران ایرانی پیش آمده است. آمریکایی ها با این اقدامات در حال آزمایش ما هستند و وقتی مشاهده کنند که ما پاسخ قاطعی نمی دهیم، قطعاً بیکار نخواهند نشست.


کد مطلب: 735092

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/735092/هفت-نکته-درباره-پرسه-زنی-جنگنده-های-آمریکایی-اطراف-هواپیمای-مسافربری-ایرانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com