پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۹۰
شکست بی‌نظیر آمریکا در راه است

گزارش روزنامه‌های آمریکایی از توافق ایران- چین/ وال استریت ژورنال: ایران و چین هر دو در توافق سود می‌برند/ نیویورک تایمز: ایران از آمریکا و اروپا دلزده شده/ چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است/ ضربه سنگین به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ در راه است/ دیپلمات برجسته اصلاح‌طلبان درباره این توافق چه می‌گوید؟

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 733649
هدف ایران و چین این است که نشان دهند هر دو کشور آلترناتیوهایی به جز غرب در اختیار دارند؛ حتی اگر بعضی از این پروژه‌ها به بهره برداری نرسد.
گزارش روزنامه‌های آمریکایی از توافق ایران- چین/ وال استریت ژورنال: ایران و چین هر دو در توافق سود می‌برند/ نیویورک تایمز: ایران از آمریکا و اروپا دلزده شده/ چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است/ ضربه سنگین به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ در راه است
گروه سیاسی جهان نيوز: چند روزی است که حملات اصلاح طلبان به عنوان بانیان قرداد پرخسارت برجام به قرارداد راهبردی ایران و چین آغاز شده است. علاوه بر اصلاح طلبان، محمود احمدی نژاد هم که این روزها حال و روز مناسبی در اتخاذ مواضع ندارد، گفته بود: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت».

جهان نيوز هفته گذشته در گزارشی با عنوان «
ایران به سمت چین چرخیده یا به سمت منافع ملی؟» به این موضوع پرداخت.

در همین روزها هم انواع شایعات و تلاش هایی برای انحراف افکار عمومی نظیر فروش جزیره کیش(!) مطرح شده است که بارها مسئولان دولتی به این موضوع واکنش نشان دادند.


در همین باره روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

بن‌بست تلاش‌های ترامپ برای انزوای ایران
بر پایه گزارش کیهان، این روزنامه آمریکایی با مطرح کردن این ادعا که نسخه‌ای از این پیش‌نویس توافق پیشنهادی ۱۸ صفحه‌ای را در اختیار دارد، نوشت که ایران و چین پیش‌نویس یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را تهیه کرده‌اند... و با این اقدام تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین‌اشاره کرد و نوشت که طبق سند جامع همکاری ایران و چین، آموزش‌ها و رزمایش‌های مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و‌اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با «نبرد بی‌وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی» افزایش می‌یابد.

برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌های غربی از جمله نیویورک‌تایمز درخصوص محرمانه بودن این سند، در اعلام مراحل تدوین این سند تاکنون هیچ محرمانگی وجود نداشته است به طوریکه در بهمن‌ماه ۹۴ و یک هفته پس از شروع اجرای برجام در سفر تاریخی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به ایران بیانیه‌ای مشترک میان دو کشور تنظیم و منتشر شد که در بند ششم آن آمده است «نظر به اراده راسخ طرفین برای توسعه روابط دو کشور و با توجه به مکمل بودن ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین وجود زمینه‌های مختلف همکاری در عرصه‌های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و دیگر زمینه‌های مشترک، دو طرف توافق می‌کنند رایزنی‌ها و مذاکرات لازم برای انعقاد قرارداد همکاری‌های جامع ۲۵ ساله را در دستور کار قرار دهند.»

از طرف دیگر، رئیس‌جمهور چین، موضوع همکاری‌های ۲۵ ساله را در دیدار با رهبر انقلاب نیز مطرح کرد که ایشان هم ضمن تایید فرمودند: «توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است»


ضربه بزرگ به سیاست‌ تهاجمی ترامپ در قبال ایران
نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت مشارکت میان ایران و چین، نقطه‌اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد و ضربه بزرگی به سیاست‌ تهاجمی ترامپ در قبال ایران از زمان خروج از برجام در سال ۲۰۱۵ تاکنون وارد خواهد آورد.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است اما به واسطه تحریم‌های سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ، صادرات نفت ایران کاهش داشته است. از طرف دیگر، چین حدود ۷۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند و بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان محسوب می‌شود و سال گذشته میلادی، روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرده بود.

چین خود را در جایگاه ایستادگی در برابر آمریکا می‌بیند
نیویورک‌تایمز با‌اشاره به ایستادگی ایران و چین در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه داد که برخلاف اکثر کشورها، چین خود را در جایگاه ایستادگی و مقاومت در مقابل ایالات متحده می‌بیند و به اندازه‌ای خود را قدرتمند می‌داند که در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا مقاومت و ایستادگی کند.

نیویورک‌تایمز سپس تصریح کرد که در عبارات اولیه سند همکاری جامع ایران و چین نوشته شده است: «دو فرهنگ باستانی آسیا، دو شریک در بخش‌های تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت با چشم‌انداز مشابه و بسیاری از منافع متقابل دوجانبه و چندجانبه، یکدیگر را شرکای راهبردی در نظر می‌گیرند.»

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اخیراً در واکنش به سند همکاری جامع ایران و چین با لحنی تهدیدآمیز گفت: «ایالات متحده همچنان هزینه‌هایی را به شرکت‌های چینی که به ایران کمک می‌کنند، تحمیل خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «دولت چین با صدور مجوز و ترغیب شرکت‌های چینی به انجام فعالیت‌های قابل تحریم با رژیم ایران، هدف اعلام شده خود درخصوص تقویت ثبات و صلح را تضعیف می‌کند.»


توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین زنگ هشداری برای ایالات متحده آمریکا
طبق گزارش نیویورک‌تایمز، توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین نیز یک زنگ هشداری برای ایالات متحده آمریکا است.

«ژائو لیجیان» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین هفته گذشته درباره توسعه همکاری میان ایران و چین گفت: «چین و ایران از روابط دوستی قدیمی برخوردار هستند و دو طرف در زمینه توسعه روابط دوجانبه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. ما آمادگی همکاری با ایران برای پیشبرد تدریجی همکاری‌های عملی را داریم».

نیویورک‌تایمز درخصوص جزئیات این سند نوشت، پروژ‌های همکاری چین در ایران شامل فرودگاهها، قطار و مترو سریع‌السیر می‌شود و چین، مناطق آزاد تجاری را در «ماکو» شمال غربی ایران، آبادان و جزیره قشم ایجاد خواهد کرد.

طبق این گزارش، در پیش‌نویس سند همکاری جامع ایران و چین همچنین پیشنهاد ساخت زیرساختی برای شبکه ارتباطات از راه دور «۵‌G» نیز مطرح شده است.

سند همکاری جامع چین و ایران؛ بی‌حوصلگی چین در مقابل دولت ترامپ
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سند همکاری جامع چین و ایران نمایانگر بی‌حوصلگی چین در مقابل دولت ترامپ بعد از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام است. زیرا چین بارها از واشنگتن درخواست کرده است که به توافق هسته‌ای ایران احترام بگذارد و به شدت از تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران انتقاد کرده است.

از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش نوشته شده است، ایران نیز از کشورهای اروپایی دلزده شده است که علیرغم آنکه با سیاست‌ ترامپ در قبال برجام مخالف هستند، به طور پنهانی از انواع تعاملات وعده داده شده با ایران در برجام عقب‌نشینی کرده‌اند.
 
وال استریت ژورنال: ایران و چین هر دو در توافق سود می‌برند
در همین باره، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا هم در گزارشی درباره توافق جامع ایران و چین نوشت: تهران و پکن در تلاش هستند تا یک مشارکت گسترده استراتژیک را برای کاهش فشارهای اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور پایه ریزی کنند؛ توافقی که همچنین ایران را از انزوای اقتصادی ناشی از تحریمهای آمریکا خارج خواهد کرد.

این گزارش افزود: طبق مفاد این توافق که باید به تصویب پارلمان ایران برسد، چین از منابع نفتی ایران سود می‌برد و ایران نیز از سرمایه گذاری چین بهره مند خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به آنچه که از این توافق به طور غیررسمی منتشر شده است نوشت، شراکت ایران و چین باعث مقابله با فشارهای آمریکا روی هر دو کشور خواهد شد.

براساس این گزارش، تحلیلگران غربی می‌گویند که هدف ایران و چین از این توافق این است که نشان دهند هر دو کشور آلترناتیوهایی به جز غرب در اختیار دارند؛ حتی اگر بعضی از این پروژه‌ها به بهره برداری نرسد.

گزارش رسانه‌های غربی درباره توافق ایران و چین در حالی منتشر می‌شود که هنوز این سند به طور رسمی از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده است و جزئیات آن هنوز رسانه‌ای نشده است.


آقامحمدی: سند راهبردی ایران و چین شکست بی نظیری را برای آمریکا رقم خواهد زد
علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قرارداد راهبردی ایران و چین گفت: این یک قرارداد نیست بلکه نقشه راه است که راهبرد و حوزه ما را در منطقه مشخص می‌کند.

او افزود: در این راهبرد قراردادی به امضا نرسیده است چون قرارداد در موضوعات مشخص است در قرارداد جزئیات باید مشخص باشد.

آقامحمدی گفت: طرف‌های استراتژیک داخلی این ارتباط و راهبرد را نگاه بلندمدت جمهوری اسلامی دانسته اند اما آمریکا در این رابطه تعبیرات تندی داشته است چون این سند نشان داد که ایران با قدرت اول آینده جهان رابطه برقرار کرده که دوطرف با هم تفاهم کرده اند اگر طرف سومی وارد شد از توافق انجام شده و نقشه راه حفاظت می‌کنند و اجازه مداخله کشور دیگر را نمی‌دهند.

او افزود: با این سند تحریم‌ها از بین می‌رود به همین دلیل است که وزیر خارجه آمریکا بسیار ناراحت است.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: با بستن این راهبرد و رابطه نقاط کلیدی تحریم‌ها بسته و از میان برداشته می‌شود وقتی چین در این رابطه با ایران وارد شود تحریم تسلیحاتی ایران برای آمریکا بسته می‌شود.

آقا محمدی افزود: آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌های ایران رفع شود چون با این سند تحریم‌ها بهم می‌خورد و نقشه راه مشترک ایران و چین بسیاری از برنامه‌های آمریکا را بهم می‌ریزد.

او افزود: قرارداد ۲۵ ساله با چین فقط خرید نفت و گاز نیست؛ خرید نفت و گاز جز کوچک آن است، ایران و چین در تمام حوزه‌های اقتصادی مشارکت خواهند داشت.

مسئله کلیدی این رابطه این است که روابط اقتصادی، دفاعی دو کشور منسجم‌تر خواهد شد بنابراین هماهنگ شدن ایران و چین می‌تواند منطقه را از دست آمریکا خارج کند و در جاهایی که تفاهمات صورت گرفته طرف خارجی نمی‌تواند ورود کند چراکه روابط از سوی دوطرف محافظت می‌شود.

او افزود: ایران با این روابط آمریکا را کنار می‌زند و هیمنه آمریکا در منطقه شکسته خواهد شد و نقشه آمریکا برای منزوی کردن ایران با شکست مواجه خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره واگذاری جزیره کیش نیز گفت: این سند نقشه راه است و این خبر نتیجه افکار پهلوی است و حرفی سبک و سطحی است.

او افزود: هدف آمریکا این است که ایران نتواند از منافع ملی خود در منطقه‌ای که آمریکایی‌ها ناامن کرده اند دفاع کند، حکومت پایداری خود را از دست بدهد و بتوانند تغییر حکومت دهند. آمریکا اکنون بیش از ۴ هزار فرد را مسئول تحریم‌های ایران کرده است. تلاش آمریکا گرفتن منطقه خاورمیانه و محور قرار دادن اسرائیل است به همین دلیل است که همه کشورها را مجبور کرده اسرائیل را به رسمیت بشناسد و منافع فلسطین را بگیرد و کرانه باختری را نیز در اختیار اسرائیل قرار دهد.

آقا محمدی گفت: توافق ایران و چین شکستی را برای آمریکا را رقم خواهد زد که در منطقه بی نظیر خواهد بود.

او افزود: قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران باچین رابطه پولی ریال با یوان را تقویت خواهد کرد و در عمل تحریم‌های آمریکا بی تأثیر خواهد شد.

آقا محمدی در ادامه گفت: عده‌ای غرب را همه کاره می‌دانند و از بیان اقتدار چین طفره می‌روند و آمریکا را قدرت برتر می‌دانند بنابراین گرایش جمهوری اسلامی ایران به سمت چین و هند و شرق به ضرر آنهاست. عده‌ای هم شرق را غیرقابل اعتماد می‌دانند عده‌ای دیگر نیز دموکراسی را فقط در آمریکا می‌دانند و معتقدند در چین دموکراسی وجود ندارد به همین علت بیشتر به ارزش‌های غربی گرایش دارند.

او افزود: مهم نوع رابطه ایران است و بر اساس منافع و مصالح ملی است که روابط برقرار می‌شود.

آقا محمدی گفت: این سند ۲۵ ساله از ده سال پیش در دست بود اما اجرای آن به تعویق افتاد چون هماهنگی دستگاه‌ها را به دنبال داشت که باید زودتر از اینها انجام می‌شد.


دفاع دیپلمات اصلاح‌طلب از گسترش همکاری‌ها با چین
غلامعلی خوشرو که سابقه نمایندگی ایران در سازمان ملل را در کارنامه خود دارد، در دولت اصلاحات «معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه» و همچنین معاون «آموزش و پژوهش وزارت خارجه» بوده است. او ضمن یادداشتی که دیپلماسی ایرانی منتشر کرده، نوشت: اجماع داخلی در آمریکا بر آن قرار گرفته که با تشدید فشارهای همه‌جانبه سرعت رشد اقتصادی و فناوری در چین را مهار کند. در این روند بحران کرونا و نزدیک شدن انتخابات در آمریکا تنش‌ها را تشدید کرده است. ایران باید با دوراندیشی از فرصت ایجاد شده در جهت تامین منافع ملی خود بهره‌برداری کند.

بهبود وضعیت مالی طبقه پایین و افزایش تعداد طبقه متوسط، بازار مناسبی را برای شرکت‌های رو به رشد و نوظهور فناوری دیجیتال در چین فراهم می‌سازد.

بر این تغییرات بنیادی باید رشد سریع اقتصاد دیجیتال در چین را هم افزود که برآورد می‌شود، شامل حدود 30 درصد تولید ملی شود. امروزه از 20 شرکت بزرگ اینترنتی جهان، 9 شرکت چینی هستند. به همین دلیل تحریم شرکت بزرگ هوآوی از سوی آمریکا به یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های اختلاف میان چین و آمریکا تبدیل شده است.

آمریکا اقداماتی داخلی و خارجی علیه چین سامان داده است. در حوزه روابط بین‌الملل اختلاف چین و آمریکا در شورای امنیت مانع از آن شد تا اقدامی جهانی در مقابله با کرونا، طراحی شود.

فاز اول توافق تجاری که در 15 ژانویه توسط ترامپ، امضا شد، چین را ملزم کرده در مدت دو سال آینده 52/4 میلیارد دلار گاز طبیعی مایع، نفت خام، فرآورده‌های پالایشی و زغال سنگ خریداری کند. اما با تصویب قانون امنیت ملی از سوی دولت چین برای هنگ‌‌کنگ، تنش‌ها میان دو کشور بالا گرفته است.

در حالی که چین بازار مالی 45 تریلیون دلاری‌اش را به روی بازیگران بین‌المللی باز می‌کند، یک هیئت مشورتی کنگره آمریکا، درباره خطرات سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این بازار، از جمله تلاش شرکت‌هایی چون «جی‌جی مورگان چیس» و «گلدمن ساک» برای توسعه فعالیت‌هایشان در چین هشدار داد. سنای آمریکا نیز لایحه‌ای را تصویب کرد که جذب سرمایه‌گذاری توسط کمپانی‌های چینی در آمریکا را محدود می‌کند.

دولت آمریکا نیز در حال بررسی ممنوعیت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی دولتی این کشور در چین است. رقابت همه‌جانبه آمریکا و چین می‌تواند فرصتی برای ایران در راستای تامین منافع خود علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه فراهم آورد.

شبه باوری در میان برخی مقامات چینی وجود دارد اینکه نگاه ایران به چین، به عنوان other alternative یا گزینه دیگر است. بدین معنی که مادامی که ایران با اروپا روابط سیاسی و اقتصادی خوبی دارد، توجهی به چین ندارد و زمانی به چین نگاه راهبردی خواهد داشت که دستش از طرف غربی کوتاه شده باشد. بنابراین چینی‌ها نسبت به تحولات آینده رابطه با ایران به دیده تردید می‌نگرند. سفر وزیر خارجه ایران به چین و تقدیم یادداشت رسمی به مقامات آن با تاکید بر همکاری‌های بلندمدت 25 ساله راهبردی، تکنولوژیک و اقتصادی صورت گرفت.

کمک‌های متقابل مردمی و دولتی چین و ایران در بحران کرونا، شرایط بهتری برای همکاری دو کشور فراهم آورده و فصل جدیدی برای همکاری مشترک گشوده است.

این یک فرصت مناسب برای ایران است تا روابط خود را با چین گسترش داده و به خصوص در حوزه همکاری‌های بهداشتی و راهبردی و تهاتر نفت بیش از پیش فعال شود. در این شرایط باید سطح روابط با چین را ارتقا داد تا در چالش‌های موجود با غرب نیز بتوان از اهرم‌های سیاسی و اقتصادی قوی‌تری برخوردار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادخواه
Iran, Islamic Republic of
ا تا به امروز كدوم كشور از چين خير ديده ما دوميش باشيم!!!؟
Iran, Islamic Republic of
حتی مسلمانان خود چین هم از حکومتشان خیری ندیده و نمی بینند و جهان اسلام هم نسبت به سرنوشت این عزیزان سکوت اختیار کرده
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
قرارداد راهبردی اقتصادی بین ایران و چین مانع تاثیر فشار حداکثری امریکا می شود و به همین دلیل رسانه های غربی در مورد این قرارداد جوسازی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
توجه به تولید داخلی مانع هر نوع فشاره چون جنسای چینی که توی بازاره را خودمون با کیفیت بالاتر میتونیم تولید کنیم
Iran, Islamic Republic of
از مار غاشيه به عقرب جراره پناه ببریم دیگه
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اگر در سال 92 بجای مذاکره با شیطان بزرگ با چین قرارداد همکاری اقتصادی و تجاری امضاء کرده بودیم الآن نرخ دلار حداکثر 5000 تومان بود.
سراب برجام
Iran, Islamic Republic of
7 سال اقتصاد کشور را معطل امضاء برجام و اجرای برجام کردند و نتیجه آن دلار 23000 تومانی و سکه 10 میلیونی شد.
Iran, Islamic Republic of
شما ناراحتی تون قابل درکه چون اربابتون آمریکا هم ناراحته !!!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا فرمایش شما متین است
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
فرض کنید قرارداد با چین استعماری باشد !که چنین نیست . در این صورت اولا دولت روحانی داره انجام میده که طرفدارش بودین ثانیا چرا فقط چانه آمریکا را می زنید بگذارید چهار روز هم چشم بادامی ها بخورن ولی ناراحتی شما به خاطر اربابتونه که ناراحته
Iran, Islamic Republic of
در چين صد هفتاد هشتاد نفر ثروت يك ميليارد و نيم چيني استعمار شده را هاپولي ميكنند
مطلع
Iran, Islamic Republic of
درآمد سرانه چین از بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بالاتر است و این یعنی مردم این کشور وضعیت اقتصادی مناسبی دارند.
Iran, Islamic Republic of
آمارت غلطه چون بالاترین درآمد سرانه را کشورهای عربی خلیج فارس اسکاندیناوی اروپای غربی امریکای شمالی اقیانوسیه و شرق آسیا نظیر ژاپن و سنگاپور دارن و چین از کشورهایی مثل ما رضعش بهتره
Iran, Islamic Republic of
به اقا زاد ها و باباي و دادشي كه خير فراوان ميرسه هم اكنون اكثر شركتهاي بزرگ چيني اين اقا يون در ان سهام بلوكي دارند يعني بالاي بيست پنج درصد و چين دارد روزبروز منزوي تر ميشود چرا كه سر مايه گذاران غربي و ارو پايي دارند به هند كوچ ميكنند
Iran, Islamic Republic of
اگر در خواب نظري بر خلاف خواست حزب كمونيست چين هر شهروندي ببيند فردايش یخ ميشود كوچكترين مسايل شخصي كنترل ميشود و مسلمان انجا عقيم ميشوند
Iran, Islamic Republic of
خوبي چين به اينه كه چهار پنج سال نوكري كنيد صاحب يك لونه مرغ ميشويد و بجز چند شهر قيمت ملك در ساير شهر ها بسيار ارزون است ولي اينجا بعد از هزار سال سگ دو زدند نمي توانيد يك اپارتمان بخريد پس پيش بسوي چين
Iran, Islamic Republic of
اولیش ما باشیم اشکال داره؟؟
Iran, Islamic Republic of
زبان و ادبيات سختي هم دارند ياد گيري ان دشوار است
Iran, Islamic Republic of
این قرارداد باید رفرامدوم بشه ،...
Iran, Islamic Republic of
اصلا مهم نیست که بعد چی می شود همین خبر خوداش خود بخود می تواندخیلی گره گشا باشد...
Iran, Islamic Republic of
خواهشن لطف کنید این قرارداد ضربه و تودهنی به امریکا بوده را همین حالا منتشر کنید تا ببینیم ضربه را ما به امریکا زدیم یا چین زده به ما و امریکا
Bulgaria
در طول 42 سال اخیر هر جایی سلطنت طلبان وشبکه های معاند نگران ایران شده اند یعنی جمهوری اسلامی قدم درستی برداشته. مسلما غرب وایادیش از اتحاد چین وروسیه وایران هراس دارند . این بمعنای پایان زورگویی غرب ودر راس آن آمریکای جهانخاور است.ضمنا رهبر فرزانه در راس مسائل وروابط خارجی است نگران نباشید .
Iran, Islamic Republic of
نه معاند و سلطنت طلب نگران ملته و نه هیچ کس دیگه دلش برای مردم میسوزه که اگه میسوخت حال و روزمون اینقدر وخیم نبود
Iran, Islamic Republic of
با شما موافقم ببینید چه شده که به لطف خدا حتی سینه چاکان آمریکا امروز می گویند اگر قرارداد با چین به ضرر ما بود آمریکا حتما استقبال می کرد یعنی دشمنی و لجاجت و شرارت آمریکا بر همه انسانهای اهل تفکر اثبات شده است. خدایا شکرت
علوی
Iran, Islamic Republic of
چرا هیچ کدوم حاضر نیستین لااقل یک بخش از اون را منتشر کنید؟
Iran, Islamic Republic of
لزومی نداره نامحرم مطلع بشه.
باذل
Iran, Islamic Republic of
یعنی رسانه صهیونیستی نیویورک تایمز هرچه منتشر کرده و میکند صحیح است یا همین یک خبر به مذاقتان خوش آمده
سوال
Iran, Islamic Republic of
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی » نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
Iran, Islamic Republic of
برجام هم یه چیزی بود شبیه ترکمانچای
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
18 صفحه از این سند تو فضای مجازی پخش ده
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مهمترین بخش این قرارداد که برای غربیها خوشایند نیست حذف دلار در چرخه این سند راهبردی است.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این نقشه راه است جناب؟! یعنی چینی ها و روسی ها دلسوزتر از امریکایی ها و اروپایی هستن یا فقط به فکر منافع کشور خودشونن و میخوان از این آب گل آلود ماهی و هنگ صید کنن؟؟؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا تحریمهای ظالمانه بعد از انقلاب تا ترور سردار سلیمانی خباثت امریکایی ها را نشان می دهد اما در مورد چین سابقه تاریخی منفی وجود ندارد.
Iran, Islamic Republic of
چین اسمشم چندش آوره و همین کرونا هم از اون خراب شد اومد توی قم و تا اقصانقاط کشور پخش شد
Iran, Islamic Republic of
کرونا ویروس ساخته و پرداخته امریکا شیطان بزرگ است .
ن.ناطق
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تاریخ قضاوت بسیار بدی درباره این برهه حساس خواهد کرد که به جای اتکا به داخل ، مسیر غلط را با یک مسیر غلط دیگر عوض کرده اند
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
قرارداد اقتصادی و تجاری با چین جایگزین مناسبی برای برجام نافرجام است و می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل نماید.
Iran, Islamic Republic of
...
بازنشسته شرکت نفت
Iran, Islamic Republic of
باور کنید در همین شرایط بظاهر حاد هم هیچ نیازی به هیچ کشوری نداریم و احمقها ایران را با ونزوئلا و کره شمالی و کوبا مقایسه میکنند چون ما همه چیز داریم و همه چیزمان را هم خودمان میتوانیم بسازیم و تولید کنیم
در تولید اکثر میوه ها و خشکبار با تا توجه به آمار فائو رتبه اول تا چهارم جهان را داریم. گندم و برنج و لبنیات و گوشت خودمان را میتوانیم تولید کنیم. صنایع فولاد و خودرو و ماشین سازی و لوازم خانگی و داروسازی و نفت و پتروشیمی و.... ما بیشتر از 90 درصد بومی است و خلاصه اینکه ایران به هیچ کشوری هیچ نیازی ندارد و فقط یک عده مسئولان حکومت به خاطر به دست آوردن یک مشت دلار برای جیب خودشان و دوستانشان کشور را گرفتار بیگانگان میکنند. بخداوندی خدا قسم نیازی به هیچ کشوری نداریم اگر دلار نخواهیم
Iran, Islamic Republic of
این چه منطقیه عزیز دل برادر؟؟ اگر دلار نداشته باشیم چه طور می توانیم به مستضعفان و محرومان و مبارزان دیگر کشورها کمک کنیم؟ ...
شاعر
Iran, Islamic Republic of
تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی
نادی
Iran, Islamic Republic of
شعار نه شرقی نه غربی را فراموش کرده ایم. تازه اول نه شرقی بعدا نه غربی
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
بعد از شکست برجام و تشدید تحریم ها و بدعهدی امریکا و اروپا ناچار به رابطه تجاری با چین و روسیه و بلوک شرق هستیم.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
من از امروز اعلام كنم پيرمردي هستم با ديسك كمر توان نوكري چيني ها را ندارم !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چه خواستيم چه شديم.
Iran, Islamic Republic of
نوكري در كشورهاي مانند اروپا و عربي هم جا ميدن هم غذا و هم حقوق ولي چيني ها نوكري ازت ميكشن و جيبتو هم ميزنند
اقتصاددان
Iran, Islamic Republic of
سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران به نفع کشور است و باعث ایجاد گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
اي اقتصاد دان همين پول نفتي هاي كه برده پس بده 400 ميليارد پيش كش
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
پول نفت ایران به علت تحریم های بانکی امریکا در چین و کره جنوبی قابل وصول نیست اما در قرارداد جدید دلار حذف می شود و منابع مالی ایران وصول خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من حاضرم خورد خوراك و جا و مكان با يك اپارتمان قسطي بدهند بروم چين كار كنم .....
Bulgaria
نه شرقی ونه غربی بمعنای استقلال است نه روابط تجاری با شرق وغرب برادر .مسلما هیچ کشوری بدون معامله با دنیا دوام نمی آورد .مطالب را قاطی نکنید.
United States
قرارداد را خیلی وقت است که لفظی بسته اند .... تمام شد!!! ...
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم این نقشه راه ویا قرارداد برای ما خوبه یا نه ولی میگم همین الان که تمام اجناس مصرفی ما چینی هست بهتره قانونیش کنیم .البته بند مهم این قرارداد اینه که اگر کشورثالثی بخواد ورود کنه باید با توافق طرفین باشه .این یعنی آمریکا نمیتونه مانعی برای تجارت ما با چین بشه.فراموش نکنیم اگر بودجه کشور بدون نفت نوشته بشه واونوقت چین بخواد از ما نفت بخره قطعا معیشت مردم بهبود خواهد یافت.
خادم
United States
همين الان چين حاضر نيست از ما نفت بخرد شما دلخوش كرديد تا با آوانس بيشتر وارزانتر ٢٥ سال ذخائر را حراج كنيد ؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب خادم با نظر حضرتعالی موافق نیستم .فکر کنم اطلاعات شما کافی نیست.
United States
مثلا ٧٠ هزار بشكه مي خرد ؟
مطلع
Iran, Islamic Republic of
تنها کشوری که اکنون از ایران نفت می خرد چین است.
طاهر
Iran, Islamic Republic of
نفت میگیره نامرد ولی پولشو نمی ده الان کلی پول ایران دست چینی هاست
Iran, Islamic Republic of
اقا یا خانم چرا بی ربط حرف میزنی. همین الان تنها کشوری که رسما نفت ما را می خرد چین است. ....
Iran, Islamic Republic of
قدیمیا میگفتن آدم هرچی میخواد بخوره مال پلوخور را بخوره نه مال کشوری که حتی تا 1979 هم بسیار عقب مانده تر از ما بود
معین
Iran, Islamic Republic of
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و روابط تجاری با این کشور به نفع ایران است.
Iran, Islamic Republic of
عیارسنجت خراب شده که نفع را در رابطه با چین میبینی..
Iran, Islamic Republic of
نه . نفع در کاسه لیسی آمریکاست که بعد بزنه زیر قرارداد و سردار ما را ترور کنه افتخار کنه ... بعد ما را ملت تروریست بدونه...یا نفع در قرارداد با توتاله که بیاد پارس جنوبی را با غارت کنه بره...
سلامی
Iran, Islamic Republic of
درکل به خاطر اینکه 40 ساله ملت جنس بنجل چینی دیدن و اعصابشون خراب شده از چین خوششون نمیاد و ژنتیکی نسبت به چین حساسن اما وقتی کالاهای ساخت امریکا و آلمان و انگلستان و ایتالیا و ژاپن و حتی کره جنوبی را می بینن که چقدر با کیفیت و بادوامه حس خوبی نسبت به اون کشورها پیدا میکنن. تقصیر هم ندارن و مقصر همان هایی هستن که راه کالاهای بنجل چینی را به کشور باز کردند
سلیم
Iran, Islamic Republic of
آخه خود مسئولان هم ماشین آلمانی و بنز و بی ام و را به ماشین های زاقارت چینی و وطنی ترجیح میدن وگرنه اگه عکس یه مسئول حکومتی به جای بی ام و با تیگو وچری چاپ بشه مردم هم تبعیت میکنن
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا بی ام دبیلیو ضد گلوله
طاهر
Iran, Islamic Republic of
وال استریت ژورنال: ایران و چین هر دو در توافق سود می‌برند....
Iran, Islamic Republic of
کیهان چند ساله داره مینویسه که وال استریت ژورنال مطالب پولی مینویسه. یعنی 2 میلیون دار بریز به حسابش تا یک سال میگه ایران قدرت اول اقتصاد دنیاس
میلاد
Iran, Islamic Republic of
بنده گوشی موبایل شیائومی چینی و لپ تاپ چینی دارم و بسیار راضی هستم .
Iran, Islamic Republic of
منم به اجبار هواوی خریدم اونم نوع پیشرفته اش اما هم من و هم شما می دونیم که اپل حرف اول و آخرو میزنه اما حیف که گوشی 1000 دلاری اقساطی اپل را باید اینجا بالای 50 میلیون بخری یعنی حتی به همون هزار دالار آزاد 23 تومنی هم راضی نیستن
شاهین
Iran, Islamic Republic of
گوشی هواوی و شیائومی هیچ چیزی از اپل کم ندارند اپل فقط اسم در کرده است .
Iran, Islamic Republic of
گوشي هواوي هنگ ميكند ولي اپل يك چيز ديگه اس
دانیال
Iran, Islamic Republic of
من 8 ساله گوشی هواوی دارم حتی یکبار هم هنگ نکرده است هواوی در آینده نزدیک پر فروش ترین گوشی دنیا خواهد شد و به همین دلیل ترامپ هواوی را تحریم کرد.
دکتر صالح
Iran, Islamic Republic of
اگر توی مسئولان کشور کسی حاضر بشه به جای داروهای امریکایی و آلمانی و سوئیسی یک بار داروی چینی مصرف کنه معلوم میشه که این قرارداد هم چیز خوبیه
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
دکتر داروساز
Iran, Islamic Republic of
خود امریکا و اروپا مواد اولیه ساخت بسیاری از داروها را از جمله داروی فشار خون والزارتان و لوزارتان و غیره را از چین خریداری می کنند .
Iran, Islamic Republic of
این قرارداد را بزارین رفراندوم تا منی که 23 ساله رای ندادم بیام و رای بدم
Iran, Islamic Republic of
در مورد برجام چرا رفراندوم برگزار نشد ؟!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خب دست گل های دولت و وزرای تبدیر و امید رو بگذاریم رفراندوم این که از قرارداد با چین مهمتر است
Iran, Islamic Republic of
چین 3 درجه محصول با 3 درجه کیفیت و قیمت می سازد در فرودگاه امارات خانمی که از آمریکا می آمد به بنده گفت تمام خریدهایی که در آمریکا کرده چینی است و کیفیت آنها بسیار خوب است. بنده در شیلی اجناس چینی ای می دیدم که شما هرگز حاضر نخواهید بود بابت آنها پول دهید. در ایران هم همینگونه است شما یک کالای دقیقا با ظاهر مشابه و کیفیت و قیمت بسیار متفاوت می بینید
Iran, Islamic Republic of
اینا که میاد توی ایران جزو این سه درجه نیست بلکه مرجوعی و درجه شش و هفتشونه
Iran, Islamic Republic of
خب منظور این است که شما خودتان می توانید انتخاب کنید که جنس با کیفیت ایرانی بخرید
Iran, Islamic Republic of
...