جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲۶
سخنی با رئیس صداوسیما؛

مناظرات صریح و چالشی را به تلویزیون بکشانید/ تجربه قدیمی صداوسیما چه می‌گوید؟ +تصاویر

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 733451
در صورتی که صدا و سیما به هر دلیلی به این مناظرات تن ندهد، خواسته یا ناخواسته راه را برای حاکمیت شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ی بر زندگی مردم هموار می کند و آنگاه این شبکه های اجتماعی و ماهواره ای هستند که به زندگی مردم و حتی خود صدا و سیما جهت می دهند!
مناظرات صریح و چالشی را به تلویزیون بکشانید/ تجربه قدیمی صداوسیما چه می‌گوید؟ +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: مناظره و گفتگو، در تاریخ اسلام و سیره معصومین علیهم السلام همواره مورد توجه بوده است. به گونه ای که بخش زیادی از مباحث ایدئولوژیک موجود در روایات، حاصل مناظرات و گفتگوهای امامان معصوم علیهم السلام با رهبران و یا نمایندگان  دیگر مذاهب و ادیان است. حتی در این زمینه فرقی بین زندیق و ملحد و مسلمان وجود نداشت و همه به راحتی می توانستند با معصومین علیهم السلام به گفتگو و مناظره بپردازند.

 برخی از شاگردان آنها نیز در زمینه مناظره تبحر خاصی داشتند که حکایت آنان نیز در کتب روایی و تاریخی موجود است. همچنین قرآن کریم در آیات 17 و 18 سوره زمر نیز می فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ... پس به بندگان بشارت بده، آنان که سخن را می شنوند و از بهترینش پیروی می کنند، آنها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنان همان خردمندانند».

اما از همه اینها گذشته، یکی از نقاط ضعف موجود در صدا و سیما عقب نشینی از رویکردی است که در اوایل دهه شصت جزو نقاط قوت آن محسوب می شد.
 


مناظرات معروف شهید بهشتی (حزب جمهوری اسلامی ) با نور الدین کیانوری (حزب توده ایران)، حبیب الله پیمان (جنبش مسلمانان مبارز)، مهدی فتاپور (سازمان فدائیان خلق ایران- اکثریت)، در سال 60 و چند ماه مانده به شهادت ایشان و یا مناظرات آیت الله مصباح یزدی (از حوزه علمیه قم) و عبدالکریم سروش با احسان طبری از حزب توده و فرخ نگهدار از سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) در سال 1360، آن هم در اوایل جنگ تحمیلی و در زمانی که کشور در بحرانی ترین شرایط به سر می برد، نشان از اهمیت موضوع مناظره و روشنگری عمومی در اوایل انقلاب داشت.


این مناظره ها باعث می شد که مردم با دیدگاه ها و افکار مختلف آشنا شده و نظاره گر توانایی استدلال هر یک از گروه ها باشند. در نظر بگیرید که امروز، ما با دیدگاه ها و افکار مختلف در سطح جامعه روبرو هستیم، اما از آنجایی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هر کس حرف خود را می زند و بعضاً شیطنت های رسانه ای و جذابیت های سمعی و بصری اغوا کننده نیز ضمیمه آن می شود، در نتیجه میزان مشخصی برای اعتبارسنجی و راستی آزمایی این افکار وجود ندارد.

از سوی دیگر، تاروپود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به گونه ای در هم تنیده و پیچیده است که شبیه کلافی سر درگم است. زیرا همه داد و فریاد می زنند اما مشخص نیست که چه کسی می شنود و چه کسی نمی شنود؟! یک گروه می بینند و گروه دیگر ممکن است هیچ گاه نبینند. هرکسی در یک فضای شبه محصور شده و حبابی، اطلاعات منتشر می کند و یا اطلاعات به دست می آورد و افراد بسیاری گمان می کنند که حقیقت همین است  که در یک مسیر کانالیزه شده مشاهده می کنند و جز این هم نیست. اما عمق این اطلاعات و تحلیل ها در بسیاری از موارد، قشری و عوام فریب است. بنابراین امروز، نیاز به یک مرجع رسانه ای فراگیر، بیش از پیش احساس می شود.

اگر در یک فضای زنده و در رسانه ای مانند رسانه ملی این دیدگاه ها و افکار دیده شده و نمایندگان آنها به مناظره و بحث و گفتگو بنشینند، قطعاً قدرت علمی، سطح تحلیل و استدلال آنها و همچنین توانایی اقناع مخاطب به معنای واقعی و به دور از بازی های فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، مقایسه خواهد شد. اینجا است که بدون هیاهو و با کمترین هزینه به راحتی بزرگترین تبلیغ به نفع اسلام و انقلاب صورت می گیرد.

 اما ویژگی مهم این مناظره های تلویزیونی، تمرکز و تکیه بر مسائل مختلف با در نظر داشتن موضوع محوری و با شرکت دادن همه افکار موجود در جامعه  است. یعنی باید سطحی ترین افکار جامعه هم در این گفتگوها نماینده داشته باشند. اگر این فضا مهیا شود، قطعاً برخی آسیب های گفتگوها و یا چالش های مخرب اینستاگرامی و امثال آن را نخواهد داشت. زیرا در یک قالب رسمی اما با حضور همه سلایق و همچنین بر اساس یک استاندارد علمی و رسانه ای که مورد علاقه همه مردم جامعه است، برگزار خواهد شد.

در این صورت، از انقلابی ترین تا ضد انقلابی ترین افراد هم این مناظرات و گفتگوها را پیگیری می کنند و در این میان به برخی از اشتباهات خود پی می برند و یا اطلاعات خود را تکمیل تر می کنند. در همین جا است که به راحتی می توانیم آن جذب حداکثری را با صرف کمترین هزینه، ترتیب دهیم. زیرا ما معتقدیم که اسلام و انقلاب از نظر عمق مطالب و سطح استدلال و تحلیل، نسبت به سایر مکاتب به مراتب و با اختلاف در جایگاه بالاتری قرار دارد، بنابراین ترسی هم وجود نخواهد داشت. رهبر معظم انقلاب نیز در سال 81 فرمودند: «ما از لحاظ اصل پیام و تحکیم و شناسایی و تدوینِ آن، مشکلی نداریم، برای این‌که بدانیم چگونه تقسیم و توزیع و پخشش کنیم، مدیریت صحیح لازم دارد. وقتی اینها انجام گرفت، آن‌وقت افکار عمومی در اختیار شما قرار می‌گیرد. یعنی شما می‌توانید افکار عمومی را مدیریّت کنید».

اما نکته مهم این است که در این مناظرات، باید نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و .... که مورد پذیرش هر یک از گروه های فکری و احزاب هستند، حضور داشته باشند و از نظرات مردم هم می توان برای متنوع کردن مباحث و طرح سؤال استفاده کرد.از طرفی هم این رویه نباید منحصر در مباحث دینی و فرهنگی باشد بلکه باید به صورت چالشی و شامل حوزه های سیاسی، اقتصادی و به طور کلی همه حوزه های زندگی فردی و اجتماعی باشد تا مخاطب در نهایت بتواند یک بسته جامع فکری و راه و منش مشخصی را از آنها استنباط و استخراج کند.

البته از انصاف نگذریم، نمونه هایی  مانند برنامه «جهان آرا» و «دیروز امروز فردا» و... در سال های گذشته، کم و بیش به بخش هایی ورود داشته اند، اما این روند بعضاً به دلیل فشارهای بیرون از صدا و سیما و یا به دلایل دیگر ادامه پیدا نکرد و  حتی کار به تعطیلی برخی از برنامه ها نیز رسید.

در صورتی که صدا و سیما به هر دلیلی به این مناظرات تن ندهد، خواسته یا ناخواسته راه را برای حاکمیت شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ی بر زندگی مردم هموار می کند و آنگاه این شبکه های اجتماعی و ماهواره ای هستند که به زندگی مردم و حتی خود صدا و سیما جهت می دهند!

این در حالی است که رهبرانقلاب در حکم انتصاب دکتر علی عسکری به  سمت ریاست سازمان صدا و سیما، به صراحت گفته اند: «... مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید...».

بر همین اساس صدا و سیما باید آن قدر پربار بوده و مرجعیت داشته باشد که علاوه بر فضای حقیقی بر فضای مجازی نیز تأثیرگذار باشد، نه آنکه مانند امروز، در برخی زمینه ها از فضای مجازی عقب بماند. البته با ادامه این روند قطعاً مخاطب صدا و سیما نیز کمتر خواهد شد، مگر آنکه اتفاق های جدیدی رخ دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مناظرات باید چهارچوب داشته باشه ومجری توانمند آن را اداره نماید..
Iran, Islamic Republic of
چگونه شما خواستار مناظره صریح وچالشی هستید در حالی که نظر خوانندگان خود را سانسور ، تقطیع و قسمتی از آن را که به نفعتان هست منعکس میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
در صدا و سیما هیچ وقت مناظره واقعی انجام نخواهد شد .
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
تلویزیون باید به منتقدین و موافقان برجام نافرجام فرصت مناظره بدهد.
.
Iran, Islamic Republic of
.....
ولی
Iran, Islamic Republic of
امروز بنیانگذاران جمهوری اسلامامی هم در تلویزیون راه نمی دهند چه برسد به اکثریت و اقلیت و....
Iran, Islamic Republic of
جالبه مثال هایتان هم (جهان آرا و دیرور امروز فردا)از شخص خاص است.اگر احمدی نژاد قرار باشه تو مناظره از خودش دفاع کنه شما مطمئنید که داد و هوار راه نمی اندازید؟
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا"شما برخلاف تیترتان در این مقاله نظر خوانندگان و مناظره آنها را هم سانسور می کنید از خود شروع کنید به مخاطب اطمینان و امنیت دهید تلویزیون پیش کش ...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز من هرچه انتقاد ااز شما وداروسته تان کردم یک کلمه نگذاشتید پس الکی حرف میزنید فقط نظر موافق وگروه خود را گذاشتید .
United States
مناظره بله.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
ملت فهیم ایران که بصیرت انقلابی خود را در صحنه های متعدد به اثبات رسانیده اند ،حق دارند در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی مناظرات را ببینند و خود قضاوت کنند .
باور کنید اگر این مناظرات پخش بشود ،افزایش مشارکت چشمگیر مردم را به ویژه در ایام انتخابات شاهد خواهید بود .
احمد
Iran, Islamic Republic of
مدیران صداوسیمای ما همان روز که متولد شدن هیچ سوال و شبهه ای از دین و انقلاب تا به امروز در ذهن ندارند و این ایمان مطلق را تا امروز دارند.
محمود
Iran, Islamic Republic of
آقای علی عسکری با مقوله دانستن حق مردم است بیگانه است. در مورد برجام که این همه خسارت به کشور وارد کرد و حضرت آقا آن را خسارت محض دانستند اگر باب مناظرات در صدا و سیما باز می شد، امروز عده ای این همه موج سواری نمی کردند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیمای علی عسکری به شدت بنفش است.
آقای رئییس لطفا دخل وخرج برنامه های بدور از محتوا وضد ارزشی چون
دورهمی-خندوانه-عصر جدید را اعلام فرمایید.
مناظرات را با دکتر یامین پور بر گردانید
مجری توانا برنامه های سیاسی فقط
یااااااااااااااااااااااااااااااااااامین پور
Iran, Islamic Republic of
اقای عسگری در موقع برجام امتحانش را داد او برای اینکه دولت بودحه اش را قطع نکند تمام وقت را یک طرفه به دولتی ها و طرفداران برجام داد .
اصغر
Iran, Islamic Republic of
البته خود وی هم از طرفداران پر و پا قرص دولت حسن روحانی است.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
برنامه های دیدنی صدا وسیما:اخبار کرونا آمریکا-اخبار کرونا ایران -سریال جومونگ شبکه تماشا
Iran, Islamic Republic of
علی عسکری اول باید از روحانی اجازه بگیره.
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
آقای علی عسگری بدانید خدایی هست ومردم خدایی دارند صدا وسیما را بوق دولت کرده آید ... دریغ از یک گزارش از گرانی های کمرشکن ..
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
بعد ازسال ازفوت برجام که بوی گندش عالم رابرداشته هنوز دولتیان برایش تولد میگیرند و کیک آنرا میخورند وبه وبه وچه چه می کنند یک مناظره دولتیان وچند مخالف بگذارید تا برای مردم روشن شود لعنت بردروغگویان
کارمند
Iran, Islamic Republic of
ایشان هنوز نتونسته خواسته ها ونیازهای کارکنانشو ازجمله حق مسکن ۵۰ درصد اضافه حقوق اسفند ۹۸ که همه ادارات گرفتن وحق مناطق جنگی رفاه کارکنانش بیمه ومسائل درمانی حل کنه ...
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
...
ب
Iran, Islamic Republic of
هموطنان بدون تفکروعبرت گرفتن ازگذشته نظرندهید یکی ازعوامل شعله ورشدن فتنه ۸۸مناظره تلویزیونی بود ...!!!