کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سایت حامی دولت:

روحانی و ظریف وارد قمار بزرگ و خطرناکی شده‌اند/ می‌خواهند برجام مرگ مغزی شده را تا انتخابات آمریکا برسانند/ ای کاش روحانی استعفا می‌داد

16 تير 1399 ساعت 9:03

اینکه برجام وجود دارد و کار می کند یک ناراست بزرگ است که روحانی و ظریف به مردم ایران می گویند و خود و منافع ایرانیان را قربانی آن می کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: قیمت دلار به حدود 21 هزار تومان رسیده و سکه هم از مرز 10 میلیون تومان عبور کرده است. سایت اصلاح طلب «عصرایران» به عنوان یکی از حامیان جدی روحانی جدای از آنکه به رئیس دولت مدعی تدبیر پیشنهاد استعفا داده است، نکات مهمی را برای اوضاع کنونی برجام ذکر کرده که بارها این نکات توسط منتقدان دولت بیان شده است و هربار با عباراتی نظیر «دلواپسی دلواپسان»، این توصیه ها را نشنیده گرفتند و حتی منتقدان را به سخره گرفتند. البته که برای نویسنده یادداشت هم موضوع به طور کامل جا نیفتاده و صرفا نیمی از ماجرا را متوجه شده چرا که مشکل را آمدن ترامپ دانسته و شرایط اقتصادی کنونی را بی ارتباط با فاجعه برجام و جنس مذاکرات صورت گرفته توسط مدعیان فهم زبان دنیا می داند.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم یادداشت منتشر شده را در ادامه خواهید خواند:

*روحانی و ظریف و دولت نمی خواهند قبول کنند برجام به پایان رسیده. یعنی تاثیرگذاری اساسی خود را برای ایران از دست داده و مانع از آسیب دیدن منافع ایرانی ها نمی شود.

*آنها وارد قمار خطرناکی شده اند تا به هر ترتیب این بیمار مرگ مغزی شده را تا انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا (آبان 99) برسانند و با این اقدام شاید در پی شکست ترامپ و پیروزی یک دموکرات (جو بایدن) بتوانند نفس مسیحایی را به برجام برسانند و این توافق را بازگردانند.

*اما این یک قمار بزرگ است. قماری با هزینه بزرگ ضربه به منافع ایران و ایرانی ها. با خروج ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت 97، برجام عملا نابود شد. برجام در اصل توافقی میان تهران و واشنگتن بود و با خروج یک طرف، این توافق بلاموضوع شد. روسیه، چین و اروپا نیز صرفا شاهد توافق بودند.

*با خروج ترامپ از برجام، عملا این توافق به پایان رسید گرچه در شکل و معنی و با اصرار ایران و اروپا، تنها در فرم و حداقل کارکرد مثبت باقی مانده است. توقف تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران بزرگترین مزیت همین برجام بدون آمریکاست اما با بازگشت تحریم های آمریکا، این مزیت ها به حاشیه رفته اند.

*چرا روحانی و ظریف از پذیرش مرگ برجام، خودداری می کنند و این اشتباه بزرگ را مرتکب می شوند؟ چون آنها می دانند برجام، موضوع حیاتی و کلیدی دولت است. بدون برجام، دولت بلاموضوع می شود.

*اقدام صحیح این بود که روحانی و دولتش باید جلوی خروج آمریکا از برجام را می گرفتند اما وقتی امریکا از برجام خارج و تحریم ها علیه ایران را برگرداند و تلاش های بعدی نیز با شکست روبه رو شد آنها باید با شرایط جدید خود را تطبیق می دانند. با این واقعیت راهی برای جز استعفا و ترک دولت و استعفای زودهنگام نبود. ای کاش روحانی استعفا می داد. زیرا دولتِ گفتگو و مذاکره نمی تواند علیه مذاکره باشد. دولت ضدتحریم نمی تواند به تحریم ها خوش آمد بگوید.

*اینکه برجام وجود دارد و کار می کند یک ناراست بزرگ است که روحانی و ظریف به مردم ایران می گویند و خود و منافع ایرانیان را قربانی آن می کنند.

*راه حل فعلی چیست؟ استعفای سریع دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، اصلاح قانون اساسی و اجرای تغییرات اساسی.


کد مطلب: 732878

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/732878/روحانی-ظریف-وارد-قمار-بزرگ-خطرناکی-شده-اند-می-خواهند-برجام-مرگ-مغزی-شده-انتخابات-آمریکا-برسانند-کاش-استعفا-می-داد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com