جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۲۰۱
گزارش حضور پرحاشیه ظریف در جلسه علنی مجلس؛

ظریف: رهبری گفتند ظریف شجاع و صادق است/ برجام سند افتخار ایران است/ آمریکا را ابرقدرت ندانید!/ ذوالنور: چرا شروط یازده گانه رهبری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکردید؟/ استغفار کنید/ شریعتی: شما به طرف غربی نگفتید که اگر با ما توافق نکنید، رقیبان ما سرکار می‌آیند؟

يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 732784
شما به من ذلیل گفتید در حالیکه مقام معظم رهبری شجاع گفتند. به من دروغگو گفتید در حالی که مقام معظم رهبری صادق گفتند.
ظریف: رهبری گفتند ظریف شجاع و صادق است/ برجام سند افتخار ایران است/ آمریکا را ابرقدرت ندانید!/ ذوالنور: چرا شروط یازده گانه رهبری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکردید؟/ استغفار کنید/ شریعتی: شما به طرف غربی نگفتید که اگر با ما توافق نکنید، رقیبان ما سرکار می‌آیند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: در ادامه جلسات حضور وزرای دولت در مجلس برای ارائه گزارش از روند کشور به نمایندگان مجلس یازدهم، صبح امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک به نمایندگان مجلس یازدهم و هیئت رئیسه و آرزوی توفیق برای خدمت به آنها در این دوره، گفت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین الملل است که شاید در ۱۰۰ سال گذشته و به‌خصوص ۷۰ سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه است.

وی افزود: این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است و ماهیت بسیاری از مفاهیم در روابط بین الملل در حال تغییر است. این تغییر بعد از پایان امپراتوری شرق آغاز شد، البته غرب فکر می‌کرد که این پایان به معنای پیروزی است و به زودی فهمیدند که شرایط جدیدی در روابط بین الملل حاکم شده است. اشتباه برداشتی که در دهه ۹۰ کردند، غرب همچنان تاوان آن را می دهد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در شرایط سیال گذار بین‌المللی که ۳۰ سال است ما در آن بوده و پایانی برای آن فعلا متصور نیستیم، مهم‌ترین نکته فهم دقیق و عدم اشتباه است، اظهار داشت: هر کسی در دوران گذار دچار فهم اشتباه شود، دچار مشکلات اساسی شده و بعضی حکومت‌ها به پایان رسیده‌اند.

ظریف افزود: متاسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایلی مختلفی به رغم اهمیت شرایط مهم و استراتژیک خود تا پیش از انقلاب اسلامی، نتوانسته نقش خودش را ایفا کند. فرصت‌ها از دست رفت، شاید به این دلیل که در گذشته جهت گیری های جهانی شناخته نشد و کنش‌گری فعال و انسجام داخلی نداشتیم و شاید مهم تر از همه نخبگان جامعه ما در دوران گذار نه تدبیر کافی و ‌نه شجاعت لازم را داشتند که شرایط گذار بتوانند شرایط کشور را به شکلی مدیریت کنند تا شرایط گذار در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شرایط گذار دو مشخصه مهم دارد، به تبیین این دو مشخصه پرداخت و تاکید کرد: مشخصه اول «شدن مداوم» یا «سیالیت» همه جانبه و ائتلاف‌های کوتاه مدت فرصت طلبانه و تحول در مفاهیم است. تحول دوم جابجایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی حرکت از جهانی است که همه چیزش در غرب اتفاق می‌افتاد از اتفاقات مهم تا تصمیم گیری‌های مهم غرب محور بود به جهانی که امروز این چنین نیست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همه مفاهیم بین الملل و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است. نه اینکه مفاهیم قبلی نابود شده،  اما مفاهیم جدیدی جایگزین شده که فرصت های ویژه ای برای کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است. امام(ره)  اولین کسی بود که این موضوع و تحول را تشخیص داد.

ظریف اضافه کرد: اگر نامه حضرت امام(ره) به گورباچوف را ملاحظه کنید، متوجه می‌شوید که امام این تحول را در آن زمان تشخیص دادند و به دنبال ایشان، خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری همین روش را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه امنیت و قدرت دچار تحول شده و مفاهیم جدیدی می توانند امنیت و قدرت ساز باشد، اظهار داشت: همه جهان غرب نیست و حتی در درون غرب، جنگی داخلی بین قدرت و نظام لیبرال جهانی شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه قدرت های غیر غربی برآمده اند، اظهار داشت: برآمدن چین و همچنین برآمدن کشورهای نوظهور، نگرانی آمریکا را از دهه ۹۰ دربرداشته و تمامی اقدامات ایالات متحده در همین راستا بوده است. آمریکا فکر می‌کرده در شرایط انتقالی اگر سریع اقدام نکند، امکانات خود را از دست می‌دهد.

ظریف افزود: برای این که آمریکا بتواند شرایط قدیم را نگه دارد یعنی امروز آمریکا به عنوان یک  قدرت ارتجاعی و قدرتی که تلاش می کند، شرایط گذشته را که به نفعش بوده نگه دارد و از روی آمدن مفاهیم جدید قدرت جلوگیری کند این است که تمام دنیا را امنیتی کند. شما می بینید در مورد کرونا هم آمریکا با چین برخورد امنیتی می کند تا خود را حفظ کند. اگرچه بعضی تئوری‌ها وجود دارد که از هر دو طرف در مورد کرونا بحث امنیتی بودن را مطرح می‌کنند اما آمریکا به دلیل دیگری آن را امنیتی می‌کند.

وی گفت: آمریکا تلاش می کند در این شرایط انتقالی، جمهوری اسلامی را به عنوان قدرتی که می‌تواند در شرایط جدید با شناخت صحیح برآید، امنیتی کند.  

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این شرایط، یک فضای کنش‌گری برای ایران پیش آمده و باید بپذیریم که اگر در شرایطی می‌توانستیم بگوییم که امر مختومه وجود دارد، اما الان نمی‌شود آن را گفت. هر چند ما بر اساس تفکر اسلامی معتقد به جبر نیستیم، اما امروز تفکر محتومی در روابط بین‌الملل و همچنین هیچ امر محتومی در جهان وجود ندارد و همه چیز در حال شدن است. است.

ظریف با بیان اینکه انسان‌ها و کشورها به عنوان کنش‌گران موثر هستند، اظهار داشت: هرگونه محتوم انگاری به معنای تسلیم و خطر جدی است که جوامع را تهدید می‌کند و باید بپذیریم که کنشگر، تاثیرگذار هستیم و خود می‌توانیم آینده خود را شکل دهیم.

وی گفت: امروز شرایط به گونه ای شده است که نه تنها کشورها، بلکه افراد هم می توانند در تحولات بین‌المللی کنشگر بوده و موثر باشند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:  در این شرایط که جمهوری اسلامی با یک قدرت واقعی و آن قدرت معنایی که امام راحل آن را به خوبی درک کردند و به خوبی از آن هم استفاده کردند و رهبر معظم انقلاب هم در سیاست‌های داهیانه شان همین را پیگیری می‌کنند، جمهوری اسلامی یک قدرت در حال برآمدن است و برای همین است که آمریکا یک جنگ تمام عیار به عنوان نماینده نظام قبلی و به عنوان کسی که می‌خواهد آن روابط کنشگری نظام قبلی را حفظ کند، بر جمهوری اسلامی حاکم کرده است.

ظریف تصریح کرد: در این جنگ تمام عیار آمریکا می‌خواهد چند کار انجام دهد که مهمترین آن یک مفهوم سازی است و آن این است که از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کند. وقتی از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کرد موضوع ایران می شود موضوع مکان‌ها و حوزه‌هایی که آمریکا در آنها اقتدار دارد مثل شورای امنیت یا این که به حوزه های امنیتی اقتصاد بکشاند و بتواند از ضربه ‌های امنیتی در اقتصاد جهانی استفاده کند.  

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که آمریکا در دوران «اوباما» با علم به از دست دادن قدرت خود انجام داد، ضعف های اقتصادی جهان را امنیتی سازی کرد و بحث های مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اقداماتی از این قبیل را امنیتی و دنیا را در برخی حوزه‌ها گرفتار کرد و از همین حوزه‌ها استفاده کرد تا اهداف امنیتی خود را پیگیری کند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: نظام اقتصادی آمریکا، در این فاصله توانست یک قدرت ویژه‌ای را بر نظام اقتصادی جهانی پیدا کند و این موضوعات هستند که جمهوری اسلامی باید در میان آنها بازی کند.

ظریف تصریح کرد: دومین کاری که بعد از امنیتی سازی علیه ایران، آمریکا تلاش کرده است تا انجام دهد، اجماع سازی علیه ایران است. شما شاهد هستید که از دی ما ۹۶ تا هفته گذشته، چهار جلسه ویژه شورای امنیت با فشار آمریکا برای فشار بر ایران برگزار شده‌ است. جلسه ای که در بهمن ۹۶ نماینده وقت آمریکا در مورد اغتشاشات برگزار کرد، جلسه‌ای که به ریاست «پمپئو» برگزار شد، جلسه‌ای که به ریاست ترامپ برگزار شد و جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور بنده، دبیرکل سازمان ملل و شخص پمپئو برگزار شد و در همه این حرکت ها به لطف خدا، آمریکا منزوی شده‌است.

وی با بیان اینکه شما ملاحظه کردید که در جلسه‌ای که آمریکا برای اغتشاشات برگزار کرد، همه اعضای شورای امنیت از برجام حرف زدند، خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته که آمریکا باز هم برای امنیتی سازی ایران استفاده کرد، همه اعضای شورای امنیت اصرار کردند که برجام مهم و هم اینکه سیاست آمریکا غلط است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف سوم آمریکا روایت سازی‌های جعلی از ایران در منطقه و جهان است. باید  بازی آمریکا را بشناسیم و گرفتار آن نشویم.

ظریف گفت: چهارمین اقدام آمریکا فشار بر دوستان ایران و هدف قرار دادن منافع ایران در منطقه است، که در این حوزه هم باید توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: مهم ترین هدفی که آمریکا دنبال می کند، ناکارآمد نشان دادن نظام، مشروعیت زدایی از نظام و جدا کردن مردم از حاکمیت است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر کتاب «جان بولتون» را بخوانید، متوجه می‌شوید در پشت همه سیاست‌های آمریکا علیه ایران که تحت عنوان فشار حداکثری نام گرفته، این اهداف نهفته است.

ظریف با اشاره به اقداماتی که ما باید انجام دهیم، تصریح کرد: مهم تر از همه انسجام درونی است. سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست. بر همین اساس است که سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات رهبری انقلاب است و سیاست های کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. این به معنی اجتناب از دوگانه سازی و اجتناب از دعوای داخلی در حوزه سیاست خارجی است.

وی با بیان اینکه بحث دوم تمرکز بر منطقه و همسایگان است،اظهار داشت: ایران باید در منطقه تولید کننده امنیت و ثبات و توسعه برای همسایگان شناخته شود. ما باید سیاست همسایگی را دنبال کنیم و همسایگان ما باید احساس کنند که بهترین روابط را با ایران دارند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز بهترین روابط را با ترکیه، روسیه، افغانستان، آذربایجان، عراق، پاکستان و بعضی از همسایگان جنوبی مان که خواهان روابط خوب با ایران بودند، داریم، اظهار داشت: تعداد سفرهای بنده به این کشورها چندین برابر سفر به بقیه کشورهاست. بیش از ۲۰ سفربه روسیه  و ۲۰ سفر به ترکیه، سفرهای متعدد به پاکستان و افغانستان و عراق همه اینها نشان دهنده تمرکز بر همسایگی هست.

وی افزود: نمونه نقش موثر ایفا کردن در منطقه روند آستانه است. باید بگویم که تنها کاری که در دنیا آرامش و ثبات را به سوریه بازگرداند، روند آستانه است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحث کنوانسیون دریای خزر که یکی از توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، در قالب سیاست همسایگی با حفظ تمامی حقوق مردم ایران در دریای خزر انجام گرفته است. 

ظریف تصریح کرد: همکاری های سه جانبه، چندجانبه و منطقه ای که ما در این مدت شاهد آن بودیم، بر اساس این سیاست است؛ سیاست تخلیه قدرت استراتژیک ایران توسط آمریکا در منطقه را با سیاست همسایگی پاسخ می دهیم.

وی با بیان اینکه توجه به جابجایی تمرکز قدرت جهانی را باید در سیاست ورزی خود مهم بدانیم،گفت: به همین دلیل هم است که ضمن حفظ یک سیاست همه جانبه و ضمن داشتن حفظ اعتماد به نفس کامل برای اینکه در مقابل ۶ قدرت جهانی بنشینیم و به قول ترامپ کلاه سرشان بگذاریم و بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که «بولتون» نگران ملاقات دیدار ما با ترامپ باشد، در عین حال همین اقتدار و خودباوری را داشتهایم که با چین در مورد قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در اینجا لازم است که به ملت ایران بگویم که در این توافق هیچ چیز مخفی وجود ندارد. در دیدار «شی جین پینگ» با مقام معظم رهبری که در مورد قرارداد ۲۵ ساله صحبت کردیم، آن را اعلام کردیم. وقتی در سفر سال گذشته پیش نویس این قرارداد را به چین بردم، آن را اعلام کردیم.


ظریف اضافه کرد: وقتی هم که چین به پیش نویس ما پاسخ داد، آن را اعلام کردیم و در نهایت زمانی هم که به توافق نهایی برسیم، چرا که هنوز به نتیجه نرسیده و در حال مذاکره هستیم، اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شفافیت در روابط ما وجود دارد،اظهار داشت: اما درک اینکه منبع و محل قدرت در دنیا عوض می شود، مهم است. به این معنا نیست که ما یک گرایش یک طرفه داشته و سیاست نه شرقی و نه غرب را کنار بگذاریم. این به معنای این است که ما واقعیات بین الملل را بشناسیم و بر اساس این شرایط گذار از جهان غربی به جهان پساغربی عمل کنیم از این رو با اعتماد به نفس و با توجه به ظرفیت‌های ساختاری باید عمل کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا با جنگ و فشار اقتصادی که به واقع تروریسم اقتصادی است علیه ایران اقدام می‌کند،گفت: ما اسم تحریم نمی‌آوریم چرا که تحریم یک معنی قانونی دارد. اقدامات آمریکا اقدامات زورمدارانه اقتصادی و یا، تروریسم اقتصادی است.

ظریف در حوزه اقتصادی نیز، افزود: آقای انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی هم امروز تشریف دارند. ما ابتدا یک تغییر ساختاری و یک تغییر فکری ایجاد کردیم. در تغییر فکری وزارت خارجه باید بگویم که وزارت خارجه در چهار دهه گذشته یک موجودیت سیاسی و امنیتی بود و ما خواستیم در این موجودیت یک تحول ایجاد کنیم تا یک موجودیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: دوستان بپذیرند این کار دشوار است و شاکله وزارت خارجه در قالب تفکر امنیتی و سیاسی شکل گرفته است و تغییر این جهت گیری به اقتصادی دشوار است و ما از ابتدای ورود به دستگاه دیپلماسی گفتیم که سیاست خارجی باید به معیشت مردم کمک کند. تلاش ما این بوده که سیاست خارجی باری از دوش مردم بردارد و نه اینکه باری بر دوش مردم باشد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمامی تلاش ما این بوده که فشار را از معیشت مردم برداریم،افزود: دومین تحولی که انجام دادیم، ایجاد یک معاونت اقتصادی در وزارت خارجه بود.ما یکی از قوی ترین سفرای وزارت خارجه که سابقه کار با تمامی کشورها را داشت، معاون اقتصادی کردیم تا این مهم را دنبال کنیم.

ظریف با بیان اینکه در اهداف کار اقتصادی ما تجارت با شرق بود، اظهار داشت: رویکرد دوم، سیاست اقتصاد صادرات محور بود. تولید برای داخل فقط نمی تواند اشتغال و جهش تولید مورد نظر رهبری را فراهم کند. ما باید بسترهای لازم را فراهم کنیم تا دولت و بخش خصوصی کار کنند. این نکته را به دوستان عرض کنم که وزارت خارجه مسئولیت اقتصادی در دولت ندارد و باید تسهیل کننده باشد.

وی گفت: کار ویژه ای که ما دنبال کردیم تا به آمریکا ضربه بزنیم، تهاتر بود.ما دنبال تهاتر هستیم تا دلار را از بازی اقتصادی خود خارج کنیم. بسیاری از کشورها هم با ما همراه شدند. امیدواریم در داخل دستگاه ها و مجلس به ما کمک کند برای اینکه مقاومت‌هایی که در حوزه تهاتر در داخل کشور وجود دارد، از بین برود.

وزیر امور خارجه در مورد توافقات منطقه‌ای، افزود: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم نشان دهنده توجه ما به انتقال منطقه ای قدرت، هم نشان دهنده توجه ما به حوزه پیرامونی و هم توجه به اقتصاد و روابط  اقتصادی با همسایگان است که فرصت ویژه ای را برای کشور فراهم کرده که امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد. در سال گذشته دوستان ما در بخش اقتصادی بیشترین استفاده را از این وضعیت کردند.

ظریف اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه اقتصادی حل مشکل صادرکنندگان بود که تلاش کردیم مسائل آنها را برطرف سازیم.

وی شناسایی فرصت‌های صادراتی را یکی دیگر از اقدامات وزارت خارجه در حوزه اقتصاد دانست و گفت: شما اگر به سایت وزارت امور خارجه نگاه کنید ملاحظه می فرمایید که ما تمامی فرصت های خارجی را در آنجا آورده ایم، از سوی دیگر با تهیه یک نرم‌افزار در حال ارائه و معرفی ظرفیت‌های داخلی برای سرمایه گذاران خارجی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که در آن بسیار فعال بود این بحث کریدور های تجاری است و به دنبال بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم هستیم یکی از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده بود این بود که ایران از تمام کریدور های اقتصادی منطقه در حال خارج شدن بود، اما یکی از اهدافی که دنبال می کنیم ایجاد کریدور شمال جنوب و شرق و غرب است.

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش های این وزارت خانه برای حل مشکل سرمایه گذاران، گفت: برای حل مشکلات سرمایه گذاری گفت و گوهایی با قوه قضاییه داشته ایم تا شرایط ویژه برای بخش خصوصی ایجاد شود. 

ظریف توجه به ظرفیت های استانی را یکی دیگر از اصول وزارتخارجه برای توسعه اقتصادی دانست و گفت: در وزارت خارجه یک اداره برای استفاده از ظرفیت‌های استانی تاسیس شده است و به دنبال این هستیم تا ظرفیت های استانی را به جهان اعلام کنیم.

وی افزود: شرایط دنیا در حال تحول است؛ جمهوری اسلامی ایران توان آن را دارد که در این شرایط در حال تحول، نقش بسیار مهمی بازی کند، ایفای این نقش نیازمند به انسجام داخلی است و در همین راستا وزارت خارجه در خدمت شما نمایندگان مردم است ، در وزارت خارجه دیدگاه حزبی وجود ندارد و حزبی شدن و جناحی شدن به معنای پایان کار در وزارت خارجه است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما آماده ایم با تمام ظرفیت های موجود با نمایندگان مجلس همکاری کنم و همانطور که بهترین روابط را با برادر شهیدم حاج قاسم سلیمانی داشتیم و هر هفته جلسه هماهنگی با او برگزار می کردیم این امکان را نیز داریم که با شما هماهنگ باشیم و برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی با هم همکاری کنیم.


ذوالنوری: آقای ظریف! مسیر سیاست خارجی شما از ابتدا غلط بود
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در جریان گزارش وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 تیر 99) گفت: آقای ظریف! ریل گذاری و هدف گذاری در خصوص سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج ریل‌گذاری کردید. اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کردید محقق نشد.

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند سیاست‌های بالادستی و سیاست اصلی نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است. اصل بر بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است، اما آقای ظریف شما وارونه عمل کردید. داخل و منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید.

وی ادامه داد: آقای ظریف! به کسی که نباید اعتماد می‌شد تمام اعتماد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنجا متمرکز کردید که البته خروجی این کار چیزی جز این که هست نمی‌تواند باشد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم. ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم. ما نمی‌گوییم مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید در عرصه بین المللی رها و ترک کنیم. مسأله اینجاست که مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید عوضی رفت. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید.

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر می‌دانستید چرا خلافش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل کردید و اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کراراً تذکر دادند، چرا توجه نکردید؟

وی افزود: مقام معظم رهبری شروط یازده گانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باره مذاکرات تعیین کردند، چرا به این شروط عمل نشد؟ چرا قدرت و ابزار چانه زنی‌تان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادید که امروز شما به دنبال آنها بدوید؟

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای ظریف! در ابتدای مذاکراتی که شما با آقای کری داشتید، آقای کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از 2 هزار کیلوگرم شما اورانیوم غنی‌شده داشته باشید. ولی شما بعد از آن مذاکرات طولانی این مقدار اورانیوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 300 کیلو رساندید. در این مذاکرات چه کردید.

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف! شما بالای 10 تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اورانیوم خام مبادله کردید یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند و ابزار چانه‌زنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست ملت خارج کردید.

وی افزود: آقای ظریف! شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن وضعیت درآوردید که دشمن از شما دیگر خیالش راحت بود، چرا باید حرف شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گوش کند؟ شما 19 هزار سانتریفیوژ کشور، منصوبینش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 5 هزار و 100 عدد رساندید و در ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد 20 درصد غنی‌سازی با ما حرف می‌زدند و نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از چرخه مذاکرات خارج کرده بودند و روی فوردو چانه زنی می‌کردند اما شما نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نابود کردید.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری بر حرکت متناظر و گام به گام تأکید کردند، شما یکجا همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در طبق اخلاص گذاشتید و تحویل دادید بدون آنکه تضمینی بگیرید. می‌دانستید طبیعت آمریکا و غرب این است یا نمی‌دانستید؟ اگر می‌دانستید چرا این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکردید و اگر نمی‌دانستید چرا به تذکرات مقام معظم رهبری گوش ندادید.

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند همه این مذاکرات باید نتیجه‌اش رفع کل تحریم‌ها باشد و الا خسارت بخس است. چرا ملت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این خسارت محض رساندید؟

وی افزود: چرا به عنوان مذاکره سه سال منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید؟ وقتی شما می‌دانستید وضعیت این چنین است، چرا پیمان‌های دو جانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه برقرار نکردید؟ چرا با کشورهایی مثل چین که ما باید مهم‌ترین ارتباط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با آنها داشته باشیم،‌ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید و ما مدت‌های طولانی در این کشورها سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی ما تعطیل بود.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: امروز با چین قرارداد می‌بندید، چرا آن روزی که در موضع قدرت بودید چنین کارهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها و تعطیل کردید؟ در مورد فشاری که امروز به مردم می‌آید، آقای ظریف! دولت و شخص جنابعالی باید پاسخگو باشید و در پیشگاه خدای متعال استغفار کنید.

بعد از نطق نمایندگان، ظریف دوباره به پشت تریبون آمد و بخش دوم صبحت های خود را آغاز کرد که فضای مجلس در واکنش به پاسخ های ظریف با تنش همراه شد.

رهبری گفتند ظریف شجاع و صادق است
ظریف گفت: ما و شما نمایندگان اینجا هستیم تا آینده بهتری را برای کشور بسازیم. مقام معظم رهبری فرمودند اگر شما هم گزارش ملاقات های ظریف را خوانده بودید و برخوردهای او را با طرف مقابل دیده بودید، شما هم مثل من او را شجاع، انقلابی و صادق می دانستید. آنچه اتفاق افتاد چیزی نبود که شما گفتید. من هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبردم.

وی افزود: هرچه من گفتم مقام معظم رهبری شنیدند. اگر دروغ گفتم شنیدند و ایشان گفتند که ظریف صادق است. اگر چیزی گفتم ایشان شنیدند و ایشان فرمودند که ظریف شجاع است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست های آمریکا بایستد و تاکنون در همه موارد در برابر سیاست های آمریکا ایستاده است. شما هفته قبل دیدید که من در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چگونه در برابر آمریکا ایستادم.

ظریف ادامه داد: افراد دیگری هم که در وزارت خارجه بودند و همینگونه مقابل سیاست های آمریکا ایستادند. شما نمایندگان هم بایستید و همه با هم باید این مسیر را ادامه دهیم اما باید کاری کنیم که آمریکا نتواند از اقدامات ما برای اهداف خودش استفاده کند.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که قدرت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان نهادینه شود. دوگانه سازی کاری از پیش نمی برد. سیاست خارجی باید در خدمت مقاومت باشد و قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی باید در خدمت پیشبرد اهداف ملت ایران باشد.

وزیر امور خارجه افزود: از تمام قدرتمان باید برای کمک به معیشت مردم استفاده کنیم. شما هرچه می خواهید بفرمائید اما شهید سلیمانی و من هر هفته با هم جلسه داشتیم و هماهنگ می کردیم. در صحبت های منطقه ای هر آنچه کردیم با هماهنگی یکدیگر بود. آنهایی که شهید سلیمانی را می شناسند و با او دمخور بودند و همچنین آنهایی که با سید حسن نصرالله در ارتباط هستند و با مقاومت فلسطین، عراق و لبنان دمخور هستند، می دانند نه شما. آنها می دانند که روابط ما چگونه بود.

ظریف در پاسخ به نماینده ای که صحبت های او را توهین به نمایندگان می دانست، تأکید کرد: من گفتم شما نمی دانید. شما نمایندگان مردم هستید. ملت ما ملت فهیمی است و شما هم به عنوان نمایندگان مجلس فهیم هستید. من در برابر نمایندگان ملت در کمال خضوع، حضور پیدا کرده، حرف ها و توهین ها را به جان می خرم.

وی ادامه داد: شما به من ذلیل گفتید در حالیکه مقام معظم رهبری شجاع گفتند. به من دروغگو گفتید در حالی که مقام معظم رهبری صادق گفتند. اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم.

وزیر امور خارجه گفت: از تندی ها و انتقادات شما تشکر می کنم اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم هستیم. آمریکا، لیبرال، اصلاح طلب، اصول گرا، انقلابی، غیر انقلابی نمی شناسد. رژیم صهیونیستی اصلاح طلب، اصول گرا، انقلابی و غیر انقلابی نمی شناسد. رژیم صهیونیستی با کل ایران مخالف است. آنها با تمامیت ارضی و جغرافیای ایران مخالف هستند.

ظریف افزود: همه ما با همیم و باید با هم اقتصاد را درست کنیم. بخش خصوصی بخش عمده اقتصاد ماست و ما در همه حرکت های اقتصادی بخش خصوصی را به عنوان موتور محرکه می شناسیم و معتقدیم که باید به این بخش کمک کرد و برای همین در همه سفرها بخش خصوصی همراه من بوده است.

وی تصریح کرد: اگر الان سفر نمی روم به خاطر این است که کشورها آمادگی پذیرش ندارند. شاید در دوران کرونا بیشترین سفر یک وزیر خارجه را من داشتم. به سوریه، ترکیه، روسیه  رفتم و در روزهای آینده به عراق خواهم رفت. همکاران من نیز به  افغانستان رفتند و روابط بین دولت افغانستان را اصلاح کردند. همچنین صلح افغانستان را پیگیری کردند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در توسعه روابط با همسایگان، بیشترین تلاش را انجام دادم و ان شاءالله موفق خواهیم بود اما اگر ترکمنستان مرزهایش را بسته و حتی هموطنان خودشان را نیز به دلیل کرونا اجازه ورود نمی دهند، آن را دیگر ما نمی توانیم تغییر دهیم.

ظریف تأکید کرد: همکاران من هر روز با همسایگان در حال مذاکره هستند  و براساس همین مذاکرات و پیگیری ها، مرزهای ترکیه و عراق، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، پاکستان باز شد و روابط با امارات، عمان، کویت و قطر را برقرار کردند.
وی گفت: این موارد هیچ کدام با دعا انجام نشد ضمن اینکه ما توکلمان به خداست و همواره معتقدیم یک قدرت در دنیا هست و نباید امریکا را ابرقدرت دانست. دوستان! آمریکا را ابرقدرت ندانید. برجام تحمیلی بر امریکا بود و انشاءالله تاریخ و آینده آن را نشان خواهد داشت. برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و ان شاءالله در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

پس از اظهارات ظریف، تعدادی از نمیاندگان مجلس در اخطارهای قانون اساسی به صحبت های وزیر خارجه واکنش نشان دادند.


ظریف در خارج از کشور گدایی رای می کرد
مالک شریعتی، نماینده مردم تهران با بیان اینکه بخش مهمی از مسئولیت فشار معیشتی مردم و قیمت کنونی دلار به دلیل نوع رفتار وزارت خارجه است، به آن قسمت از اظهارات ظریف که برای امریکا اصلاح طلب و اصولگرا تفاوت ندارد، اشاره کرد و گفت: پس چرا شما به طرف آمریکایی می گویید اگر با ما توافق نکنید، رقیبان ما در ایران بر سر کار می آیند؟ شما گدایی رای میکردید.

وی در ادامه گفت: بند ۸ اصل ۴۳ قانون اساسی می گوید «جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور» و «دلار» مهمترین ابزار سلطه اقتصادی آمریکا بر کشورهای دیگر از جمله ایران است. لذا شاخص موفقیت دولت در این زمینه بررسی میزان تسلط و تاثیر دلار بر معیشت امروز مردم ایران است.

شریعتی افزود: معاونت اقتصادی شما بسیار ضعیف عمل کرده است، امروز سهم ما از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری منطقه زیر ۲ درصد است، پیمانهای پولی دوجانبه رها شده است و تقریبا تمام قراردادهای انرژی منطقه ای ما که مزیت اقتصادی ماست، به تعطیلی انجامیده یا محکوم شده ایم. میلیاردها دلار خسارت و عدم النفع در قراردادهای کرسنت امارات، صادرات گاز به ترکیه، واردات گاز از ترکمنستان، تعلیق طرح صادرات گاز به پاکستان و هند شاهد این مدعاست.

در ادامه صحبت های نمیاندگان مجلس، محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر با بی خاصیت دانستن دعوت از وزرای کابینه، درخواست کرد که هرچه زودتر بحث استیضاح روحانی طرح بشود.

قالیباف: وزارت خارجه باید برای تسهیل مبادلات ارزی تلاش مضاعفی داشته باشد
دکتر محمدباقر قالیباف خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: نکته ای که امروز دغدغه و محل نگرانی مردم و نمایندگان مجلس است، ریشه در مشکلات و سختی های اقتصادی دارد و این در حالی است که مردم از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیوسته نشان دادند که هزینه استقلال کشور را هرچه باشد می پردازند و حتی اگر نیاز باشد جان خود و فرزندانشان را هم در این راه تقدیم می کنند و حتی اگر بنا باشد سختی های اقتصادی را هم تحمل می کنند کما اینکه دیدیم در طول 40 سال درتمام عرصه ها امتحان خوبی پس دادند و همیشه کمک مدیران و مسئولان در مقاطع مختلف بودند و در آینده هم خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه امروز مردم و نمایندگان مجلس توقع دارند این است که هزینه اضافی بر آن ها وارد نکنیم و در تصمیم گیری ها چه در سیاست های اقتصادی، داخلی و خارجی به گونه ای عمل کنیم که هزینه بیش از اندازه به مردم وارد نشود.

وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه سیاست خارجی به این موضوع باور داریم که اگر بخواهیم دستگاه دیپلماسی مسائل سیاست خارجی را پیگیری کرده و تحقق بخشد اولین چیزی که بدان نیاز دارد تولید قدرت است چرا که وقتی قدرت داشته باشیم می توانیم در مقابل دشمن بایستیم و موفق شویم و در چرخه چانه زنی و فشار آن ها قرار نگیریم و عقب نشینی و وادادگی پیدا نکنیم.

دکتر قالیباف تاکید کرد: بخش عمده ای از تولید قدرت در کشور در حوزه توان و کار اقتصادی است و همان طور که وزیر امور خارجه نیز بدان اشاره کرد وزارت امور خارجه در این مورد می تواند نقش کلیدی داشته باشد، کما اینکه در تغییر ساختار و رویکرد در این دولت حوزه معاونت اقتصادی را تشکیل داده ایم.

وی یادآور شد: البته شاید توقع بنده این بود که وزارت امور خارجه به وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل تبدیل شود چراکه امروز جنگ ما اقتصادی است و در حوزه مسائل ارزی با وجود تمام سختی ها انتظار می رود وزارت امور خارجه شرایطی را فراهم کند که اگر نتوانستیم به دلیل مشکلات ناشی از برجام سرمایه گذار خارجی وارد کشور کنیم، به گونه ای اقدام شود که پول مردم که نزد برخی کشورها باقی مانده که سالیان سال در این کشور معاملات اقتصادی را تجارت می کردند در این شرایط سخت ارزی انتقال ارز را به کشور با تلاش مضاعف انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کرونا در مبادلات مرزی اشکال ایجاد کرد اما الان فرصتی فراهم شده که آن را جبران کنیم بنابراین وزارت امور خارجه در بحث اقتصادی، همکاری مرزی و تبادلات تجاری باید بیش از گذشته فعال باشد.

دکتر قالیباف افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام باید این را بدانند در حوزه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس هرگز به آژانس اجازه نخواهند داد که دستش باز باشد و بدون محدودیت هرچه می خواهد انجام دهد و به دنبال این باشد که حلقه های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مقابل این زیاده خواهی آژانس به طور جدی خواهیم ایستاد و از وزارت خارجه می خواهیم که در این شرایط سیاست های کاهش دهنده تعهدات برجامی که تصمیم گیری شده را اجرا کند و هم زمان با آن همکاری با آژانس را در چارچوب تعهدات ادامه دهیم که حق ملت است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه ان شاالله وزارت خارجه بتواند در حوزه اقتصادی که مهم ترین عنصر در تقویت تولید قدرت ملی است، وظیفه خود را به درستی انجام دهد از وزیر امور خارجه برای حضور در این جلسه قدردانی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
واقعا متاسفم واسه این مجلس؛همه دردشون حزب وگروهشونه؛آخه گناه دولت وظریف چیه که به خاطر کشور ومردم رفتن فشارها رو کم بکنن؟این که ترامپ .مانع شدن به دولت چه
زینب
Iran, Islamic Republic of
این آقایان خودشان گفتند امضای کری تضمین است. اگر قردادی بخواهد بارفتن این و آن مانع اجرای آن بشود چه فایده ای دارد هرچند برجام زمان اوباما هم اجرا نشد فقط این مردک مهمل گو(ترامپ)علنی رفتار کرد.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی » نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
بد عهدی آمریکا و اروپا باید نتیجه بسیار پشیمان کننده ایی برای ایشان داشته باشد..
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ظریف که شجاعانه وصادقانه به سوال نمایندگان پاسخ داد.
شاهد
Iran, Islamic Republic of
سیف: برجام مشکل روابط بانکی ما با دنیا را حل نکرد دستاورد برجام تقریبا"هیچ بود.
Iran, Islamic Republic of
....
فقط استیضاح
Iran, Islamic Republic of
و دیگر هیچ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جماعت ظریف و روحانی و عراقچی و صالحی فوت و فن تسکین گفتاری را بلد هستند،......
Iran, Islamic Republic of
این هم از ادب شما مدعیان
United Kingdom
واقعیت این است که امریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه دو روی یک سکه هستند و فعلا قدرت برتر جهانی می باشد. .
از پاسخ طفره رفت
Iran, Islamic Republic of
ظریف حدود ۱۰ صفحه انشاء خواند ولی از پاسخ به این سوال نمایندگان که چرا شروط رهبری در برجام رعایت نشد طفره رفت
حسن
Iran, Islamic Republic of
..
این مجلس انقلابی است
Iran, Islamic Republic of
این مجلس انقلابیست یا عده ای تندرو هستند!
Iran, Islamic Republic of
.........
سیدمهدی
Iran, Islamic Republic of
اونوقت که به آنها تذکر داده می‌شد که هیچ تضمینی نیست که دولت بعدی آمریکا به توافق متعهد بماند و باید ساز و کار محکمی برای آن زمان در نظر گرفته شود به استهزاء روی آوردند و مسخره کردند و کلمه دلواگس را به مانند یک دشنام به هر کسی که نقد دلسوزانه می‌کرد حواله می‌کردند، حالا شما می‌فرمائید تقصیرشان چیست؟
Iran, Islamic Republic of
اقا سید مهدی به نظرتون باید چیکار میکردن که تضمین بگیرند ! فک کنم باید مثل وام گرفتن از بانک ها چک و سفته میگرفتند !خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
فکر کن داداش خودت میفهمی باید چکار میکرد
قاسم
Iran, Islamic Republic of
قراردادی که فاقد ضمانت اجرایی باشد مُفت نمی ارزد.
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم تنها راهکارتان ..... کافی بود به شروطی که رهبر گفتند عمل میکردند.
ب
Iran, Islamic Republic of
آفرین بسیار به جا گفتید. .
Iran, Islamic Republic of
..........
داود
Iran, Islamic Republic of
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
عزیزم
میدونی اشکال کار کجاست؟ اشکال اینه که آقای ظریف معتقد بود بلد هست با دنیا حرف بزنه، ولی ترامپ رو جزء مردم دنیا حساب نکرده بود. دولت تدبیر، باید یک طرح دوم هم تهیه میکرد که اگر جان کری رای نیاورد و ترامپ رای آورد، چه باید بکنیم. این دوراندیشی رو نداشتن و غرق شادی از مذاکره با جان کری بودن و ملت رو به بدبختی امروز کشیدن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه خیر
ترامپ مهم نیست اینها با اوباما هم خراب کردند و برجام را بدون تضمین امضا کردند
Iran, Islamic Republic of
یک تفاهم نامه حداقلی اونم باسیستم شلیک ماشه چه هست که به هم تضمین بدهند!؟تضمین در چهاچوب یک توافق کلی است جهت لغو کلیه تحریم ها و متقابلا واگذاری کل موشکی اتمی و منطقه ای بود که از اول هم قرار نبود ظریف چنین مذاکره ای کند.
عجب !!!
Iran, Islamic Republic of
وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست های آمریکا بایستد ...
جناب ظریف !چه کسانی بودند که سال ۹۲ می گفتند آمریک کدخداست و باید با کدخدا ببندیم و می گفتند آمریکا می تواند با یک بمب هسته ای ما را نابود کنه ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
بعد الان آمده با لباس انقلابی دم از رهبری میزند و میگوید آمریکا دشمن قسم خورده همه جناح های ایران است !!!
Iran, Islamic Republic of
شما بهتره براي خودت و امثال خودت تأسف بخورید که علیرغم این همه خسارات جبران ناپذیری که لیبرالهای غربگرا در طول این سالها بر گرده ملت و کشور و نظام وارد کردند,هنوز هم سنگ اینها را بر سینه می زنید....
Iran, Islamic Republic of
شما تو همون کشوری که هستی به عیش و نوشت برس و لطفا برای ما در اینور دنیا نظریه پردازی نکن. به قول نقی معمولی : دوغتو بنوش
Iran, Islamic Republic of
شما کی درس میگیرید
یه کم چشمهایتان رو باز کنید ببینید این دولت چه بلائی سر ملت آورده
تو رو خدا ، ببین
سید
Iran, Islamic Republic of
یکی این بنده خدا رو توجیه کنه. انگار تو این کشور نیست و نمیدونه که برجام تو زمان همون اوباما به دستاورد هیچ رسید و ربطی به ترامپ نداره
United States
خدایا این همه کشور چرا ما باید تو ایران به دنیا میومدیم ؟ ...، خدایا بزرگیت را شکر نجاتمون بده .!!!!!!!!
ب
Iran, Islamic Republic of
....
United States
......
حمید
Iran, Islamic Republic of
شما با پرچم آمریکا باید هم از ظریف طرفداری کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
خود کری چند وقت پیش گفت ما هم قصد داشتیم همین کار ترامپ رو انجام بدیم ولی به شکلی دیگر و درقالب برجام!!
Iran, Islamic Republic of
سکه ده میلیونی و دلار ۲۰تومنی نتیجه نابودی بر جام است
Iran, Islamic Republic of
ظریف اینو یادش رفت که بگه رهبری فرمودند برجام خسارت محضه
Iran, Islamic Republic of
فرص کنید اصلا برجام تصویب نمی شد و برجامی در کار نبود ! به نظرتون وضعمون بهتر از الان بود ؟! یا مثل الان ! یا بد تر از الان !
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود امید بی حاصل به دشمن نبود و با تکیه بر صادرات غیرنفتی و تولید داخل اوضاع خیلی بهتر بود.
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه خواب تشریف دارید!ما کلا تحریم هستیم چه با بر جام و چه بدون برجام!
ایمانی
Iran, Islamic Republic of
آخه دولتمون علاوه برغربگرایی وامیدبستن صرف به کدخدا ، اهل کار هم نبود و مسئولین هم به قصرنشینی خوگرفته اند.
برای نجات کشور اتکا به نیروی داخلی وتلاش وساده زیستی وپاکدستی وکم خرج بودن لازم است که ماشالا ماشالا دولتیهای ماهمشو دارن!!!
همشو بده!
United States
با این وضعیت کشور ومیزان مشارکت خداروشکر ۱۴۰۰ یک اصولگرا به قدرت میرسه؛لحظه شماری میکنم ببینم چطور میخواد باجامعه جهانی رفتارکنه؟چطور میخواد فشار تحریم رو کم کنه؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
با اجرای اقتصاد مقاومتی و انعقاد قراردادهای پولی دو جانبه با چین و روسیه و ترکیه و عراق و دیگر کشورها فشار تحریم ها کاهش می یابد و اوضاع اقتصادی روبراه می شود برجام و اعتماد به کدخدا از اول اشتباه بود.
Iran, Islamic Republic of
شعارنده برادر من،گوش ملت از این شعارها پره...
Iran, Islamic Republic of
داداش خوش خیالی . همین کشور دوست چین . خرید نفت را ازمل کاهش داده و ۹۷ درصد خریدش از عربستانه..
Iran, Islamic Republic of
تا اصول اقتصاد رعایت نشود با فروع نمی توان آن زا درست کرد.آنچه را شما گفتطد همش شعار بود.همین روسیه و چین و حتی ترکیه و عراق هم نمی توانند بدون اصول با ما کار کنند.
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام چین یک کانال مالی مثل اینستکس راه اندازی کرده بود و با ایران رابطه تجاری داشت و روسیه و ترکیه و عراق هم با ایران مبادلات تجاری داشتند برجام باعث لو رفتن راههای دور زدن تحریم ها و مشکلات برای کشور شد.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت؟! اصول یعنی اعتماد بدون تضمین به شیطان بزرگ؟!!! یا اصول یعنی کار یعنی اتکا به خود یعنی مراقب دشمن بودن ودرمقابلش آماده بودن.یعنی همدلی بامردم ومثل آنها زندگی کردن؟!!!
ب
Iran, Islamic Republic of
بله جهان فقط آمریکا نیست ولی دولتمردان حامی آمریکایی ما این را پنهان میکنند بچه های اونها دارن در آمریکا و اروپا درس میخونند و زندگی معلومه.
Iran, Islamic Republic of
تو فعلا نگران اونجایی باش که داری زندگی میکنی چون اوضاع آمریکا بهتر از اینجا نیست
به ۱۱:۶
Iran, Islamic Republic of
همانطور که احمدی نژاد فشار تحریم را کاهش داد وقتی پیش بینی کرد که آمریکا می خواهد در آینده ایران را در واردات بنزین تحریم کند دست بکار تولید بنزین از پتروشیمی ها شد و این حربه را از دست آمریکا گرفت ولی روحانی که آمد گفت بنزین پتروشیمی ها آلوده است و بنزین را از خارج دوباره وارد کردند
Iran, Islamic Republic of
ستاره خلیج فارس در زمان احمدی نژاد احداث شد که الان در بنزین خود کفا هستیم.سی ان جی یکی دیگر از کاراحمدی نژاد در برابر تحریم فلج کننده آمریکا و تحریم بنزینی ایران بود که ایران را از فاجعه کمبود سوخت نجات داد.
امید
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز نمیدانم چقدر اطلاعات فنی داری ولی همیمقدر عرض کنم که تمام قطعات حساس ستاره خلیج فارس از جمله ژنراتورها بعد ازبرجام وارد کشور شد وگرنه حالا حالاها باید دنبال دلال برای وارد کردن این قطعات می گشتیم ان هم با ده برابرقیمت بازار... ـ
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد فشار تحریم ها رو کاهش داد!تمام مشکلات الان کشور ناشی از سیاست های احمدی نژاد هستش! نفت بشکه ای ۱۲۰ دلار فروخت ولی هیچ تاثیری در سفره مردم نداشت!
Iran, Islamic Republic of
در زمان احمدی نژاد دلار 3 برابر شد اما حالا 7 برابر گران شد .
Iran, Islamic Republic of
همونجور که احمدی نژاد کرد. بهتر از این بابا بود که
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش کسی که به دشمن اعتماد واعتنا نداشته باشه ومثل مردم زندگی کنه واهل کار باشه، قادره کشور رابه اعتلا برسونه.
راه فقط همینه نه دل دادن به عموسام!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مردم مي شناسند.
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود، ایران هم نبود این به خاطر سیاست های نادرست، غلط و اشتباه توسط دیپلماسی ایرانی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های صنعت هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تا به چیزی میشه برخیها خمش تکرار می‌کنند خسارت محض!!!
Iran, Islamic Republic of
ببخشید خسارت محض نبود؟!!! حتما آفتاب مشعشع بود؟! فقط چشم ملت روکور کرده یه عده میگن داغی نمیفهمی!!
این همان چنان رونق اقتصادی است که طرفدارنش پس ازتوافق برجام دریک دست دلار ودردست دیگر 1000تومنی را نشان میدادند!!!
Iran, Islamic Republic of
اصغر آقا، قبل از این دولت برجام نبود چرا ایران بود، بود یا نبود؟!
اصغر
Iran, Islamic Republic of
اصغر آقا را از کجا آوردی؟
بنده با سیاست خارجی این دولت و آقای ظریف، و کسی که به امریکاییها میگوید اگر با ما توافق نکنید، رقیبان ما سرکار می‌آیند؛ کاملا مخالف هستم....
Iran, Islamic Republic of
عزیز، ضمن عذر خواهی این کشور با خون شهدا پایه ریزی شده و با برجام و اینطور مذاکرات از بین نخواهد رفت.
Iran, Islamic Republic of
. کشور ایران در اینده هم شهید خواهد داد.
ب
Iran, Islamic Republic of
بعد ظریف الان اومده میگه ما باید متحد بشیم ولی ان موقع کشور را به دو دسته ما و رقیب تقسیم کرد ما و دلواپسان ما وترسوها یادتان هست که...
برجام زده
Iran, Islamic Republic of
دلم به حال این مسخ شدگان برجام می سوزه
Iran, Islamic Republic of
داداش چه ساده ای
Iran, Islamic Republic of
باکدام استدلال ننگ برجام رابه عنوان راه نجات فریادمیکنید؟!!!
آنهم درشرایطی که حال وروز کشور دراثر همین سیاستها رامیبینید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
نتیجه برجام مقدس دولت روحانی و دولت های کشورهای اروپایی نرخ ارز آزاد در ۱۵ تیر؛ دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسید
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و بنزین 400 تومان و پراید 18 میلیون بود برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
Iran, Islamic Republic of
اینها نتیجه برجام نیست..
گلابی برجام
Iran, Islamic Republic of
دلار 21000 تومانی و سکه 10 میلیونی و پراید 100 میلیونی همان گلابی موعود برجام است.
Iran, Islamic Republic of
نتیجه قدم زدن باشیطان است
نتیجه قول کری تضمین است
نتیجه گره زدن معیشت وآب خوردن به برجام است
نتیجه خوی زندگی اشرافی مسئولین است.
نتیجه سستی و کم کاری مسئولین است.
دریک کلام نتیجه دل دادن ووادادگی درمقابل امریکاست.
Iran, Islamic Republic of
این همه آسمان ریسمان کردن چه دردی از مردم دعوا می کند مهم این است که با آشفتگی فعلی مردم ذله شدندودرفقرزندگی می کنند.
Iran, Islamic Republic of

جلو خسارت را باید گرفت
Iran, Islamic Republic of
...
درس عبرت
Iran, Islamic Republic of
فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها ثمره برجام است.
وکیل
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
میرپورفرد
Iran, Islamic Republic of
هنوز فراموش نکرده ایم چگونه با دشمنان قسم خورده ای جهان اسلام بگو و بخند داشتی و در مقابل نصایح دلسوزانه ی منتقدان برجام خیانت بار در مجلس رگ گردن متورم می کردی...
امیدی
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف در خصوص بیان جلسات هفتگی شما با سردار رشید اسلام شهید سلیمانی 1 سوال دارم.
چرا شما در هنگام سفر بشار اسد به ایران اسلامی به همراه سردار رشید اسلام شهید سلیمانی برای دیدار با امام خامنه ای با استعفای خود به دشمنان انقلاب اسلامی هدیه و خوراک تبلیغاتی تقدیم نمودی تا بتوانند این سفر مهم را تحت تاثیر اقدام شما قرار دهند؟
مجلس کارشو شروع کرد امروز بطور رسمی، البته با حمله به فلسفه دولت!
حمید
Iran, Islamic Republic of
استیضاح و طرح سوال از وزراء ناکارآمد وظیفه ذاتی مجلس است.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، رهبری درباره برجام همین دو تا تعریف شما رو گفتند؟!!!
آقای ظریف لطفا" با شعور مردم بیش از این بازی نکنید.
سوال از ظریف
Iran, Islamic Republic of
چرا خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب در برجام لحاظ نشد ؟!
Iran, Islamic Republic of
عراقی در تلویزیون اعلام کرد تمام شروط رهبری در مورد برجام رعایت شده است. لطفا دنبال بهانه دیگری باشید
دانیال
Iran, Islamic Republic of
اگر شروط 9 گانه و خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب در برجام رعایت می شد به خسارت محض تبدیل نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
بر جام نه تنها خسارت نبود بلکه جلوی کاسبان تحریم را گرفت ....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
برجام نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث افزایش تحریم ها شد.
Iran, Islamic Republic of
هرآدم منصفی جای شما بود .باوجود شرایط دولت تعامل باکدخدا، حداقل سکوت میکرد!
Iran, Islamic Republic of
برجام تاکنون سند نابودی اقتصاد ایران بوده است
برجام تاکنون مردم ایران را گرفتار کرده است.
ازسال 1397 تاکنون ثابت شده است هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد
مردم احساس می کنند بازار به حال خود رها شده است
90 درصد مردم ایران از عملکرد دولت، دولتمردان، مسئولین و نمایندگان مجلس ناراضی هستند.
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی خیانتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا، اروپا و اسرائیل اجازه نخواهد داد دستش باز باشد
Netherlands
لحظه لحظه از این مجلس نامیدتر می شوم اون هم با شیب تند ..
زینب
Iran, Islamic Republic of
جالبه هفت سال از دوره این دولت و هشت سال مجلس قبل ناامید نشدید الان با یک ماه از تشکیل این مجلس نا امید شدید.
Iran, Islamic Republic of
تو همین یکماه مجلس که قیمت ها بالا میرفت همه فکرشان فضای مجازی بود و اگر دولت دستشان بود هیچکاری در برابر گرانی ها از دست خودشان هم برنمیامد.
زینب
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همین فضای مجازی خودش تشدید کننده بعضی از گرانی هاست ودیگر اینکه ما مدتی به خاطر این برجامی که این آقایان امضاء کردند و رفتار ذلیلانه ای که در مقابل دشمن داشتند این مشکلات بر ما حمل می شود تا اینکه به دشمن ثابت کنیم که مردمی هستیم زیر بار ظلم آنان نمیرویم ...
Iran, Islamic Republic of
سال ۷۴ که فضای مجازی نبود تورم شدید وصف خرید دلار و کوپن و غیره توسط دلالان و حتی قبل از آن بود.
Iran, Islamic Republic of
ها نکند شما هم طرفداری یک مشت کسانی بودید که برجام رو در 20 دقیقه!
Iran, Islamic Republic of
شما از قبل از تشکیل مجلس یازدهم تصمیم گرفته بودی که ناامید شوی !
Iran, Islamic Republic of
اشتباه کردید آن شیب کند بود که شعار جناب روحانی بود.
علی برکت ا...
Iran, Islamic Republic of
ریابکوف: حل و فصل مشکلات جهان، بدون حضور چین غیرممکن است
Iran, Islamic Republic of
روسیه اقدامات کشورهای غربی علیه ونزوئلا را نگران کننده خواند
Iran, Islamic Republic of
آتش زدن پرچم آمریکا توسط معترضان مقابل کاخ سفید
Iran, Islamic Republic of
پول ملت ایران در نزد برخی از کشورهای باقی مانده به کشور بازگردد
Iran, Islamic Republic of
طرح سوال از رئیس جمهور در اعتراض به آشفتگی بازار به حد نصاب رسید
مطالبه عمومی مردم
استیضاح روحانی
Iran, Islamic Republic of
دولت و وزارت خارجه سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را اجرا کنند
Iran, Islamic Republic of
سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی اجرا شود/ اجازه نمی‌دهیم آژانس دستش باز باشد
Iran, Islamic Republic of
روحانی و ظریف ازسال 1392 تاکنون ثابت کردند دیگر نمی توانند در برابر مقابل آمریکا و هم پیمانانش، از حق و حقوق این ملت بزرگ دفاع و حمایت کنند.
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم فرمودند شما خوب هستید درست، ولی باید کارتان هم درست باشد.
رقیب هراسی و دشمن داری کار درستی نیست جناب ظریف!!!
چرا به بقیه بیانات توجه نکردید!؟؟
مگر اقا نگفتند امریکا به قولش عمل نمی کند!!
Iran, Islamic Republic of
چرا غرب گرایان داخلی به دنبال مذاکره با آمریکا هستند؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دکترین جنگ نیابتی آمریکا عامل ترویج تروریسم در خاورمیانه
Iran, Islamic Republic of
چه کسانی با حمایت تاجگردون به ریاست پست‌های ‌کلان اقتصادی کشور دست یافتند؟/.
Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه در حوزه اقتصادی وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
اظهارات مقام صهیونیستی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر ایران
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت دلارهای ۴۲۰۰تومانی چه شده و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟/چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم انجام نداده است؟
Iran, Islamic Republic of
ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند
Iran, Islamic Republic of
از جانب کل ملت ایران سخن نگو ! مبت خسته اند از دعواهای جناحی داخل ایران و یه زندگی ابرومندانه میخوان ...
Iran, Islamic Republic of
ملت از دولت کم کار واشرافی و بی اعتماد به داخل و دلداده غربیها خسته اند. ملت کاروتلاش میخواهد اعتماد به جوانان خودمان رامیخواهد .مسئول برآمده ازخودمردم که مثل آنها زندگی کند والبته صادق وپاکدست باشند میخواهد.
حال هرکه باشد اوراه حل مشکلات ملی است.
Iran, Islamic Republic of
حرکت وزارت امور خارجه ذلیلانه است / دلار ۲۰ هزار تومانی دلار برجامی است
Iran, Islamic Republic of
برخی در داخل به گونه‌ای از مذاکره حرف می‌زنند گویی در فرودگاه بغداد اتفاقی نیفتاد
Iran, Islamic Republic of
نماینده خلخال: امروز در کشور یخچال به قیمت پراید خرید و فروش می‌شود
Iran, Islamic Republic of
عکس/ یادگاری از فرهنگ لاکچری فرانسوی
دولت فرانسه سرانجام با استرداد جمجمه ۲۴ تن از مجاهدان الجزائری به این کشور موافقت کرد؛ مجاهدانی که در جریان مقاومت علیه استعمار فرانسه کشته شدند. این جمجمه‌ها در "موزه‌های فرانسه" نگهداری میشدند.
Iran, Islamic Republic of
حضور و مدیریت شخصیتی ولایی مثل آقای رئیسی در راس قوه قضائیه موقعیتی استثنایی به این دستگاه بخشیده است. ان‌شاءا... با مجلس انقلابی، قدم‌های موثری در جهت گسترش عدالت اجتماعی و باز کردن گره‌‌های اقتصادی برداشته شود.
Iran, Islamic Republic of
برخی افراد که مدعی کاربلدی و سیاستمداری هستند، چطور به دنبال مذاکره با قمار بازی‌اند که حتی ملت و بسیاری از مسئولین کشور خودش هم او را قابل اعتماد نمی‌دانند. چطور عملکرد آمریکا و اروپایی‌های خبیث بدعهد را طی این چند سال هنوز با آن همه ادعا درک نمی‌کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
موسوی خوئینی‌ها قبل از آن که نهادی را عامل مشکلات بداند باید پاسخ بدهد مگر قرار نبود در اجرای برجام روزی 150 میلیون دلار عاید کشور شود و همه تحریم‌ها بالمره لغو شود؟ چرا در نامه پراکنی خود به این موارد اشاره نکرد؟ دست پیش را گرفته که پس نیفتد؟
Iran, Islamic Republic of
یک بار بعد از مجلس ششم و یک بار هم بعد از مجلس دهم مشارکت مردم در انتخابات دور بعدی مجلس پایین آمده پس معلوم می‌شود حاصل عملکرد اصلاحات و اصلاح‌طلبان کاهش انگیزه مشارکت مردم بوده با این حساب می‌توان گفت هرکجا سخن از بی‌اعتمادی است نام اصلاح‌طلبان می‌درخشد.
Iran, Islamic Republic of
عده ای برای مردم کامنت میذاشتند که رای بد شما موجب روی کار آمدن روحانی شد و استغفار کنید و دیگه رای ندید تا کارخرابی شما را ما درست کنیم و اینطور مشارکت کاهش یافت.
Iran, Islamic Republic of
خوبی شکایت دولت و دولتی‌ها از کیهان این است که در جوابیه کیهان به این شکایت‌ها مطالب جدیدی برای خوانندگان روشن می‌شود.
Iran, Islamic Republic of
سیاست خارجی اصولگرایان را هم دیدیم
این اگر تحریم از طرف آمریکا است اون تحریم از طرف شورای امنیت و سازمان ملل بود
اینقدر عقده و کینه عجیبه واقعا
سعید110
Iran, Islamic Republic of
آمریکا نه تنها شورای امنیت بلکه وادادگان غرب زده را هم به خدمت گرفت و خودمان اقتصاد کشور را دچار خودتحریمی کردیم!
شاهد
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نارضایتی ایران از اروپا جدی است
Iran, Islamic Republic of
اعتراضات آمریکا| از آتش زدن پرچم تا سرنگونی نمادهای نژادپرستی علیرغم تهدیدات ترامپ
Iran, Islamic Republic of
اقدامات دولت مثبت و قابل دفاع نیست
Iran, Islamic Republic of
اگر حسن روحانی نبود، ایران هم نبود این به خاطر سیاست های نادرست، غلط و اشتباه توسط دیپلماسی ایرانی و... بوده است.
Iran, Islamic Republic of
رسانه‌ ها اجازه ندهند مردم اسیر عملیات روانی در مورد اقتصاد کشور قرار گیرند
Iran, Islamic Republic of
تا کی این آقایون هر موقع که کم آوردن می خوان از رهبری مایه بگذارند . .
Iran, Islamic Republic of
اقای متا سف مگر همین اقایان وهمین دولت نمی گفتند ما کار ی می کنیم هم چرخ سانتر فیوزها بچرخد هم جیب مردم نمی بینی در ایران زندگی نمی کنی دلار شد 21 هزارتومان تمام زحمات هسته ای ایران را بتن گرفتند حالا مدعی می شود رهبر به من گفت شجاع
Iran, Islamic Republic of
اتفافا سال دوره اول ریاست جمهوری روحانی هم چرخ یانتریفوژ ها چرخید و هم اقتصاد مردم ! عده ای در داخل همصدا با ترامپ و اسراییل هر دو چرخ را از کار انداختن به همین سادگی!
Iran, Islamic Republic of
برجام چرخ سانتریفیوژ و زندگی مردم را همزمان پنچر کرد.
,وحید
Iran, Islamic Republic of
چرا سرنوشت مردم باید دست دولت روحانی باشه که هروز همه داریم فقیرتر می شویم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا خدایا ما را تا 1400 حفظ کن ...
Iran, Islamic Republic of
رهبرانقلاب: اینی که باز بعضی زمزمه میکنند که در حاشیه فلان اجلاس ممکن است با آمریکا مذاکره انجام بگیرد، این بطور قطع منتفی است! حالا آقای رئیس جمهور که هیچ، وزیر خارجه هم همینجور!
Iran, Islamic Republic of
از این مجلس آبی گرم نمی شود ...!!
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد مقاومتی یعنی تحریم همه جانبه و دور زدن شیرین تحریم ها ....
Iran, Islamic Republic of
لطفا یه تعریف جامع و کاملی از اقتصاد مقاومتی ، زیر ساخت ها! مواد اولیه ، تجهیزات ، نیروی متخصص، و... بفرمایید تا ما هم معنی اقتصاد مقاومتی رو متوجه بشیم!
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت ظریف جان دوستت دارم.
Iran, Islamic Republic of
سياست نمد پيچ شديم دل به اروپا و كري بستيد نرم نرم داريم خفه ميشويم
عجب صبری خدا دارد
Netherlands
نکته مهم اینکه ، در این سوال و جوابها چیزی مشخص نمیشه و فایده ای ندارد ، چونکه الان سوال کنندگان ، سوالاتی پرسیدند و آقای ظریف هم جوابهای بی ربطی دادند و از تعریف و تمجید مقام معظم رهبری گفتند
خوب الان نتیجه این سوال ها و جوابها چی شد؟؟؟!!! آقای ظریف قبول کرد که راه رو اشتباه رفته؟؟؟!! خیر ، چون مطمئنا آقای ظریف راه خودشان را درست ارزیابی میکنند و در همان راستا هم جواب میدن.!!!!
Iran, Islamic Republic of
برجام بعد از تحریم آمد و تا سه سال نسبتا خوب بود و اگر دولت امروز کار تند و احساساتی انجام بده میافتیم تو خط دیگری و دیگه بعد از ترامپ هم
اوضاع درست نمیشه و مثل کوبا و کره شمالی تحریم بلند مدت میشیم.
Iran, Islamic Republic of
باید قبول کنیم که در دنیای امروز گردش اقتصاد مالی در دست آمریکا و دلار است..
سکوت
Iran, Islamic Republic of
...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
ریشه ی تمام این مشکلات و مصیبت های برجامی دو چیز بیشتر نیست:
اول تفکر غربگرایی و اعتماد به غرب و عدم توجه و اعتماد به ظرفیت های موجود در داخل کشور هستش چه اینکه بسیاری از دولتمردان فعلی تحصیلکرده ی غرب هم هستند.
دوم اینکه مسیر امضای برجام به سمتی رفت که پس از حدود دو سال و نیم کشور را معطل کردن و همه ی مسائل را به امضای یک توافقنامه ی از پیش خسرانزده گره زدن.
محمد
Iran, Islamic Republic of
ظریف چه حوصله های داره ؟!!!!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد با نفت 150 دلاری و تو دوره ای که میانه روترین رییس جمهور آمریکا بر مسند قدرت بود چه گلی سر مملکت زد.. ...
Iran, Islamic Republic of
در زمان احمدی نژاد دلار 3 برابر شد اما حالا 7 برابر گران شد.
Iran, Islamic Republic of
در زمان احمدی نژاد 8 کشور تا حدودی معاف از تحریم بودند و تحریم ترامپی بدتر از اوبامایی است.
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها ثمره برجام است زیرا برجام باعث زیاده خواهی دشمن در مباحث موشکی و منطقه ای شد.
Iran, Islamic Republic of
خودش بلد بود با هر سخنرانی 10 دلار نفت را میکشوند بالا مثل آقایون که نمیرفت دنبال رأی برا دور بعد ....
احمد
Iran, Islamic Republic of
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ(هود/113)
و بر ظالمان تکيه ننماييد، که موجب مي‌شود آتش شما را فرا گيرد؛ و در آن حال، هيچ ولي و سرپرستي جز خدا نخواهيد داشت؛ و ياري نمي‌شويد!
United States
.....
Iran, Islamic Republic of
قالیباف به جای اینکه بگه بدلیل مشکلات ناشی از تحریم میگه ناشی از برجام.پس برجام جای واژه تحریم را گرفت.
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم و عوامل خارجی مربوط نیست.
Iran, Islamic Republic of
اگه برجام نبود الان ترامپ حمایت شورای امنیت را هم با خود داشت و اوضاع صد پله بدتر از این بود.برجام این شکاف را بینشان انداخت.
Iran, Islamic Republic of
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
Iran, Islamic Republic of
به قول ترامپ ایرانی ها همیشه در مذاکرات پیروز بوده اند.
Iran, Islamic Republic of
هیچ نماینده ای از سکه هایی که به عنوان جایزه برجام دریافت کردند سخنی نگفت؟
شایسته نیست آن سکه ها بازپس گرفته شده و بین کارگرانی که پس از برجام بیکارشده و صنایع شان خوابیده است؛ توزیع گردد؟
جای سفت
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
ظریف: اگر برجام تصویب نشود، ما رای نمی آوریم و رقیب مان رای می آورد، کجای این حرف پای منافع ملت در میان است.
Iran, Islamic Republic of
اگر هم ظریف اینو گفته باشه در واقع طرف مقابل را تو منگنه و ترس گذاشته و بعد ترامپ متوجه شده و از برجام خارج شد.ولی کیهان میگفت محاله آمریکا از برجام خارج بشه چون به نفعشه.
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید پاسخگو باشد که چرا منافع ایران با برجام تامین نشد و چرا تحریم ها بیشتر از قبل برجام شد ؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود تحریم ها با وجود ترامپ و حمایت همه اعضای شورای امنیت خیلی بیشتر از این یود.همیشه یک بدتری هست .
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود با اجرای اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی و تقویت تولید داخلی فشار تحریم ها کاهش می یافت و اوضاع اینقدر وخیم نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است وضع دیگه از این بدتر نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
اقا وزیر نظرتون راجع به بمب های قوی امریکایی، خزانه خالی، چرخیدن چرخ سانترفیوژو اقتصاد ،قدم زدن با کری و تضمین امضاش چیه؟
احمدرضا بابک
Iran, Islamic Republic of
...!!
Iran, Islamic Republic of
وای خدااا این نمایندکان جان بر کف مجلسو از ما نگیر...!!!
Iran, Islamic Republic of
با اين نماينده هائى كه به مجلس فرستاديم.....?!!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
رفتار ها و تعا ملات همسایگان و وغرب در دولت گذشته خیلی بهتر بود .اصلاح طلبان حرف ارایش شده زیاد می زنند .عمل صفر و نتیجه صفر.
Iran, Islamic Republic of
ما باید در تنگنای اقتصادی بسوزیم انها در مجلس بدنبال باند و باند بازی باشند?!!!
میانجی
Iran, Islamic Republic of
لطفاً از رهبری مایه نذارید
عجب صبری خدا دارد
Iran, Islamic Republic of
« شریعتی: شما به طرف غربی نگفتید که اگر با ما توافق نکنید، رقیبان ما سرکار می‌آیند؟؟؟» خوب ، اگه آقای ظریف این جمله رو گفته و سندی دارند ، باید آقای ظریف همان موقع و یا همین الان جوابگو بشه ، نه اینکه از اون سوال کنند و ایشون هم جوابی نده.!!!!! اگر هم که نگفته پس تهمت محسوب میشه.!!!!!
Iran, Islamic Republic of
البته این چیز ها را اوباما و کری هم میدانستند ولازم نبود ظریف بگه.
United Arab Emirates
.....
Iran, Islamic Republic of
...برجامی رو امضا کرد که هسته ای و .....را داد ولی تضمین و حق اعتراض هم نگرفت .
Iran, Islamic Republic of
اين مجلس ، تبليغ منكر بي ادبي ميكند و بد اخلاقي را در جامعه شيوع ميبخشد .... قبيله گري تا كي ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
شما میگفتید آمریکا کدخداست بادیبا اوبست حالا میگی ابرقدرت ندانید...؟!!
Iran, Islamic Republic of
.........