جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۰
اندراحوالات شورای شهر اصلاح طلبان؛

ماهیگیری جدید از کرونا برای طرح مجدد «زیست شبانه»/ کارنامه خالی اصلاح طلبان با دستکاری فرهنگی پر می‌شود؟

دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 732043
اصلاح طلبان در پارلمان شهری بیشتر از اینکه اقدامات عمرانی و خدماتی برای شهروندان انجام بدهند سعی کرده اند فرهنگ و سبک زندگی آنان را دستکاری کنند.
ماهیگیری جدید از کرونا برای طرح مجدد «زیست شبانه»/ کارنامه خالی اصلاح طلبان با دستکاری فرهنگی پر می‌شود؟
گروه جامعه جهان نيوز: شورای شهر تهران این روزها بازهم در معرض نقد و انتقاد کارشناسان و افکارعمومی قرار دارند. شورای پنجم تا به امروز کارنامه قابل دفاعی چه در تعیین شهردارانی که جنجال ساز شدند و چه در خدمات و اقدامات شهری از خود به جای نگذاشته است. موضوعی که «محسن هاشمی» رئیس پارلمان شهری پایتخت  نیز به آن اعتراف می کند.

هاشمی که خود سودای شهردار شدن بر سر دارد با بیان اینکه «در سه سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است» بیان می کند: «دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سال‌ها حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده و اگر دولت با جدیت مسئله ساخت مترو را دنبال می‌کرد، اکنون سه خط متروی دیگر در تهران داشتیم.»

در کنار کم کاری و بعضا عدم فعالیت در حوزه عمرانی و خدماتی شاهد طرح های عجیب و غریبی از سوی شورای شهرها برای تغییر فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم  پایتخت هستیم.

موضوع زیست شبانه شهر تهران که باعث ایجاد سبک زندگی شهری غیر مولد می شود از جمله همین موارد است. شورای شهری ها برای اینکه زیست شبانه را وارد فرهنگ عمومی شهر تهران بکنند بسیار تلاش کردند. زیست شبانه ای اما و اگرهای بسیاری داشته و دارد. مصوبه زمستانی شورای شهر تهران یکی از این موارد بود. 

مطابق با مصوبه زمستان سال 97 شورای شهر قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه این سال در پنج خیابان معروف شهر تهران، شرایط برای تفریح، گذراندن اوقات فراغت، گردشگری و در عین حال خریدهای خرد فراهم شود تا به این ترتیب بخشی از ترافیک خیابان‌هایی از شهر که در ساعات روز با تراکم فوق‌العاده‌ای نسبت به سایر محلات شهر برای خرید و تفریح مواجه هستند به ساعات پایانی شب منتقل شود. 

«زهرا نژادبهرام» عضو شورای شهر تهران از جمله افرادی بود که در این حوزه تلاش بسیاری کرد. در آن زمان این تلاش ها نتوانست ثمر دهد و حالا این عضو شورای شهر به بهانه بیماری و ویروس کرونا سعی دارد دوباره این طرح را کلید بزند. موضوعی که باید گفت که شب و روز ندارد و ویروس کرونا در هر لحظه در اجتماع و جمعیت مردم خطر آفرین است.

مسئولان ذی ربط اما مخالفت هایی با این موضوع داشتند. شورای امنیت کشور در اجرای این طرح بحث داشت و نظر فرمانداری اجرای طرح در چند نقطه‌ی شهر بود تا افرادی که خواستار استفاده از امکانات کافه رستوران‌ها و سایر اماکن مشخص شده هستند بتوانند بهره لازم را از آن ببرند، ولی این طرح قرار نبود در همه‌ی محلات تهران اجرا گردد و مسئولان هم تاکید داشتند که نباید فراگیر شود؛ چرا که علاوه بر فراهم آوردن زیرساخت‌های امنیتی، انجام این کار فرهنگی نباید باعث اذیت و آزار عده‌ای از مردم شود.

بیشتر بخوانید:
کرونا را می‌توان به فرصتی برای آشتی ملی تبدیل کرد!

فاجعه اپیدمی کرونا بخشی از تبعات بی‌اعتمادی به صداوسیما است!
برای مقابله با کرونا تلگرام و توییتر را رفع فیلتر کنید!


همچنین مطرح می شود که این نوع سبک زندگی، زندگی مولدی نیست و بسیاری از افراد و خصوصا جوانان را با مشکل روبرو می کند. همچنین سلب آسایش و بروز مواردی که از دسترسی پلیس درساعات شبانه خارج است، از جمله مشکلات چنین طرحی است. کشورهایی مثل آمریکا که زیست شبانه دارند اغلب با مشکلات زیادی روبرو هستند و بسیاری از جرم ها و بزه ها در این ساعات شکل می گیرد. درحالی که افرادی که مولد هستند و برای تولید اقدام می کنند اغلب شب را ساعات استراحت و آرامش خود قرار می دهند و صبح ها برای رفتن به محل کار خود برنامه ریزی دارند.

نژاد بهرام در یادداشتی که در روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت عنوان کرد: «موضوع زيست شبانه از جمله مواردي است كه به واسطه بحران ناشي از ويروس كرونا از جانب صاحب‌نظران به طرز جدي‌تري مورد تاكيد و توجه قرار گرفته است. ترديدي نيست كه برخي از شهروندان به واسطه تغيير الگوي اشتغال، سبك زندگي، كسب درآمد ناشي از فعاليت‌هاي اقتصادي(رسمي و غيررسمي) و... خواهان بهره‌گيري و حضور فعال در فضاهاي شهري در ساعات مختلف شبانه‌روز با اهداف مختلف تفريحي، گردشگري، اقتصادي، تامين مايحتاج زندگي و... هستند. مديران شهري نيز در جايگاه سياست‌گذاري ملزم به پاسخگويي به مطالبات و خواست‌هاي شهروندان هستند. »

اخیرا البته طرحی درباره مسکن کوچک متراژ یا 25 متر الی 30 متری نیز مطرح شده است تا به ادعای برخی از مسئولان مشکل خانه دار شدن بسیاری را حل کند. طرحی که مانند طرح زیست شبانه از سوی اصلاح طلبان چند وقتی است که در حال پیگیری است و از سوی دیگر سبک زندگی آنان را هدف قرار داده است. طرحی که در آن تنها یک فرد می تواند زندگی کند و زندگی خانوادگی هم در آن با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. طرحی که زندگی مجردی را تبلیغ و جا می اندازد.

با این حال، به نظر می رسد که شورای شهر پنجم بیشتر از آنکه در حوزه خدماتی و اجرایی اقداماتی انجام دهد سعی در بهم ریختن نظم شهری و سبک زندگی ایران اسلامی کرده است و در کارنامه کاری اصلاح طلبان در پارلمان شهری که تماما در اختیار آنان بود به جز دستکاری های فرهنگی خدمات چندانی دیده نمی شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاشم
United States
........
Iran, Islamic Republic of
خدایا شر این جماعت منور الفکر را زودتر از سر این مردم کم کن...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا با هر چیزی که سر سوزنی رنگ و بوی تجدد داشته باشه مخالفید!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تجدد ؟!!!!! خخ
Iran, Islamic Republic of
درست میگه . تجدده نه تمدن. ما با تمدن موافقیم
Iran, Islamic Republic of
ساعت 12 شب به بعد رفتن و چیزی خوردن و تا صبح چرخیدن نشانه تمدنه ؟ بخدا جز یه سری آدم شکم سیر که عادت دارن تا لنگ ظهر بخوابن کسی دنبال زیست شبانه نیست والا اونیکه اهل کاره باید صبح اول وقت سر کارش باشه
Iran, Islamic Republic of
به این دولت بگید بعد از مسکن و کار و سفره هامون که حسابی براش زحمت کشیدید همین یه خواب شب برامون مونده و لطفا ..
Iran, Islamic Republic of
چقدر ساده اید. این ها پروژه قدم به قدم برای تغییر سبک زندگیه
ب
Iran, Islamic Republic of
این چیزی که زیست شبانه میگویند ازنظرپزشکی وبهداشتی مردوده و فواید بموقع خوابیدن روی اعصاب اثباط شده ست