پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۵۲
پیامی که کمتر به آن توجه شد؛

پاشنه آشیل ترامپ و آمریکا مستقل خواهد شد؟/ چرا استقلال «کالیفرنیا» از ایالات متحده مهم است؟

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 729767
ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود... ایران مانند روسیه یک کشور بسیار مهم است و نقشی استراتژیک در اقتصاد جهان دارد.
پاشنه آشیل ترامپ و آمریکا مستقل خواهد شد؟/ چرا استقلال «کالیفرنیا» از ایالات متحده مهم است؟
گروه بین الملل جهان نيوز، رضا صفری: شاید تا همین چند سال قبل کمتر کسی فکر می کرد که برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) عینیت و رسمیت پیدا کند. اما امروز علاوه بر انگلیس، حتی ممکن است شاهد خروج کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا باشیم. مثلاً به تازگی اسپوتنیک گزارش داده است که جنبش سیاسی جدید «ایتالیا لیبرا» (Italia Libera) درخواست بررسی لایحه قانونی برگزاری همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا را مطرح کرد. این درخواست به دیوان عالی محاسبات ایتالیا ارسال شده است. این درحالی است که مطابق با نظرسنجی انجام شده در بحبوحه اپیدمی کرونا در این کشور، تقریبا نیمی از شهروندان ایتالیا از خروج کشور از اتحادیه اروپا حمایت کردند.
 
اما در راستای اقدامات جدایی طلبانه در سراسر جهان که در سال های اخیر بسیار هم زیاد شده است، اگر در آن سوی دنیا، یعنی آمریکا، در آینده شاهد برگزاری همه پرسی واستقلال پیداکردن برخی از ایالت های آن شدیم، خیلی هم نباید تعجب کنیم.

اساساً موضوع تجزیه آمریکا همواره در گذشته مطرح بوده است و در سال های دور حتی در این زمینه شاهد جنگ های داخلی هم بوده ایم ، اما پس از بحران کرونا و ناتوانی دولت این کشور در مهار آن و آمار بالای جان باختگان، و بعد از اعتراضات سراسری اخیر که با کشته شدن جورج فلوید کلید خورده است و همچنین  شکسته شدن هژمونی آمریکا در عرصه سیاسی، نظامی و فرهنگی توسط ایران و در عرصه اقتصادی توسط چین در سال های اخیر، موضوع تجزیه ایالات متحده، وارد فاز دیگری خواهد شد.

اخیراً روزنامه لس آنجلس تایمز در یادداشتی به قلم «استیو لوپز» در کنار بررسی تأثیرات شیوع ویروس کووید 19 به این موضوع پرداخته و گفته است که زمان تجزیه این کشور فرارسیده است. حتی این روزنامه با پیش کشیدن گزاره اتحاد جماهیر شوروی و اینکه حدود 30 سال پیش از هم پاشید و به 15 کشور تبدیل شد، به نوعی خواسته است تا این اقدام را ملموس نشان دهد.

موضوع جدا شدن کالیفرنیا، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
 
اما روزنامه اکسپرس انگلیس به تازگی مدعی شد که: جنبش «آری کالیفرنیا» در تدارک برگزاری رفراندوم استقلال از آمریکا در روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2020 است.

 
ایالتی که واقعاً می تواند یک کشور باشد
آمارها حکایت از این دارد که کالیفرنیا با جمعیت نزدیک به 40 میلیون نفر، پرجمعیت ترین ایالت آمریکا  است. شهرهای معروف لس آنجلس، سانفرانسیسکو و ساکرامنتو، در این ایالت قرار دارند.
 
برخی گزارش ها می گویند که تولید ناخالص داخلی این ایالت، هم رده برخی کشورهای مهم اروپایی نظیر فرانسه است. همچنین بر اساس اعلام دفتر تحلیل اقتصادی دولت آمریکا(BEA)، ایالت کالیفرنیا با تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۳ هزار و ۱۴۰ میلیارد دلار بالاترین سهم را در مجموع درآمد ملی این کشور داشته و این رقم در سال ۲۰۱۹ با تولید ناخالص داخلی کشور هند به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان برابر بوده است.

 
همچنین در زمینه صنعت فناوری اطلاعات و رایانه نیز این ایالت بسیار پیشرفته است و به عنوان قطب فناوری آمریکا محسوب می شود. به گونه ای که مرکز شرکت های معروف  اوراکل، سیسکو سیستمز، اینتل، گوگل، یاهو، ای‌ام‌دی، سان مایکروسیستمز، اپل و شِوران (یکی از شرکت های بزرگ نفت و گاز در دنیا) در این ایالت قرار دارد.

 
با در نظر داشتن این موارد، قاعدتاً مالیاتی که از ایالت کالیفرنیا، روانه خزانه دولت مرکزی می شود، باید بیش از سایر ایالت ها باشد و با این تفاسیر، از دست دادن کالیفرنیا قطعا ضربه سختی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.
 
پیامی که کمتر به آن توجه شد
بر اساس گزارش آنا، اواسط فروردین ماه امسال و در اوج بحران کرونا بود که «مارکوس روئیز ایوانز»، رهبر استقلال‌طلبان  ایالت کالیفرنیا، در پیامی ویدئویی، بر طبل مخالفت با سیاست خارجی کاخ سفید کوبید و خطاب به مردم ایران گفت: «ما خواهان جدایی از آمریکا هستیم... مردم کالیفرنیا مخالف سیاست‌های واشنگتن هستند... کالیفرنیای مستقل روابط دوستانه‌ای با ایران خواهد داشت... ما معتقد به ساختن پل هستیم نه دیوار... ما می‌خواهیم کالیفرنیا را در مسیر جدیدی قرار دهیم... بسیاری از مردم سراسر جهان دولت آمریکا را به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست ندارند، ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود... ایران مانند روسیه یک کشور بسیار مهم است و نقشی استراتژیک در اقتصاد جهان دارد... اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال کالیفرنیا، به رسمیت شناخته خواهد شد، این مسئله آتشی در کالیفرنیا به پا خواهد کرد».
 
درخواست کمک رهبر استقلال طلبان کالیفرنیا از مردم ایران برای معرفی کالگزیت
همچنین مارکوس ایوانز در گفتگو با سایت سیاست پارسی می گوید: «بر خلاف رسانه‌های آمریکایی، رسانه‌های بین‌المللی با ما رفتار منصفانه‌ای داشته‌اند. اگر مردم دولت ایران بتوانند صدای ما را از مانع رسانه‌های آمریکایی عبور بدهند و به دنیا برسانند، آن‌گاه مردم کالیفرنیا مفهوم کالگزیت (خروج کالیفرنیا از ایالات متحده) را خواهند پذیرفت. بزرگ‌ترین کاری که ایران می‌تواند انجام بدهد، این است که اجازه بدهد یک نمایندگی فرهنگی از کالیفرنیا در این کشور تأسیس شود.

اگر ایران هم همان کاری را انجام دهد که روسیه انجام داد، آن‌وقت رسانه‌های بین‌المللی مجبور خواهند شد تا خبرِ به رسمیت شناخته شدن کالیفرنیا توسط کشورهای دیگر را مخابره کنند. آن‌وقت مقامات کالیفرنیا نیز متقاعد می‌شوند تا از جنبش استقلال از آمریکا حمایت کنند. ایران اهمیت و قدرت لازم برای تحقق این آرزوی کالیفرنیا را به واقعیت تبدیل کند.

به گفته او، مردم کالیفرنیا با جنگ‌های آمریکا در ویتنام و عراق مخالف بودند، اما این جنگ‌ها باز هم رخ دادند. او می گوید: ایالت ما از دهه 1970 تا الآن با تمام ماجراجویی‌های نظامی آمریکا مخالف بوده است. کالیفرنیایی‌ها حتی با اجبار فرزندانشان به اعلام وفاداری به آمریکا هم مخالف بودند و این قانون را از قوانین ایالتی خود حذف کرده‌اند.
 
نکته پایانی اینکه اگر روزی کالیفرنیا یا هر ایالت دیگری در آمریکا بتواند از دولت مرکزی جدا شود، قطعاً برخی ایالت های دیگر که سابقه  اقدامات جدایی طلبانه داشته اند نیز به پا خواهند خواست تا از این غافله عقب نمانند. جداشدن کالیفرنیا از آمریکا و تأسیس یک کشور مستقل، خود به تنهایی باعث فروپاشی ایالات متحده آمریکا خواهد شد. ضمن اینکه به فرض اگر روزی این ایالت از آمریکا جدا شود، با توجه به ظرفیت های عظیمی که در بالا نیز به بخشی از آن اشاره شد، به احتمال زیاد روابط اقتصادی و سیاسی خوبی بین کالیفرنیا و ایران می تواند برقرار شود.
https://jahannews.com/vdcfv1deew6d0ea.igiw.html
jahannews.com/vdcfv1deew6d0ea.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
انوقت تكليف اقا زاد ها با اموال فراوان چه ميشود
Iran, Islamic Republic of
انها هم مقیم کشور دوست می شوند!!
Iran, Islamic Republic of
امريكا شده حياط خلوت ايران و چين با يك اشاره امنيتشو بخطر مي اندازيم و تصرف چند ايالت كاسب ميشويم
Iran, Islamic Republic of
كشور هاي دمكراسي در دنيا اينده بر باد روند
Canada
نمی شه با یک مقاله به حقیقت ماجرا پی برد.
باید جوانب مختلف را دید. موضوع اینطور هم نیست که فکر می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
اگه دمکراسی نباشه و دیکتاتوری باشه تو نمی تونی این مطلب رو بنویسی
Iran, Islamic Republic of
دمکراسی غربی رو هم دیدیم و خوندیم
Iran, Islamic Republic of
جمهوري اسلامي كاليفرنيا
United Kingdom
.....
Iran, Islamic Republic of
از كجا مطمئن هستيد اگر جدا شود نشود يك كشور ديكتاتور باج گير و تمام اقا زاد ها را گروگان بگيرد پس دعا كنيد كه جدا نشود تا ناز و نوازش اقا زاد ها ادامه يابد
Iran, Islamic Republic of
اينها فكر ميكنند دنيا هميشه بر وفق مراد انها خواهد چرخيد ...
Iran, Islamic Republic of
گروگان هم بگیرد ما انها رو به کالیفرنیایی ها هدیه می کنیم بشرطی که دست از سر بیت المال بکشند
عبدالله
Bulgaria
شواهد و قراین متقن نماینگر بروز تحولاتی بزرگ و شگرف در جهان است .
امید است این تحولات هرچه هست در راستای پیشبرد اهداف والای انسانی و استقرار صلح و ثبات همگانی باشد.
Iran, Islamic Republic of
تجربه نشان داده كه دمكراسي نمي تواند نظم را بر قرار كند!!!؟
Iran, Islamic Republic of
کدوم تجربه؟.
Iran, Islamic Republic of
دادش در كوبا و كره شمالي و بقيه بنگر حداقل پنجاه ساله يكي رئيس جمهوره ترامپ اگر خوب كار نكند بايد باي باي كند ولي ايا فيدل باي باي كرد
Iran, Islamic Republic of
. باید قبول کنیم که با دموکراسی سر من و شما شیره مالیده شده. پشت پرده دموکراسی همون هست که بوده. چند قرن هم هست. امثال ترامپ یا اوباما عروسک خیمه شب بازی هستند. فیدل کاسترو رو با اینها مقایسه می کنی؟ اینها درجه وحشی گری رو رد کردند.
Iran, Islamic Republic of
اگر بنام دموکراسی در آمریکا و اروپا جنایت هایی هم بشه که مقصر سیاستمدارانش هستند نه خود دموکراسی و دموکراسی همان مردم سالاریه.آیا میشه به این بهانه کل دموکراسی را هدف قرار داد ...؟!!
Romania
خر همون خر بوش اوباما ترامپ فقط جاشون عوض میشه
Iran, Islamic Republic of
وضعیت امروز آمریکاهم نشون داد که دمکراسی چیزی برای گفتن نداره
Iran, Islamic Republic of
ترامپ بسیار خطرناک تر از داعش است.
Iran, Islamic Republic of
مجلس یازدهم طرح به رسمیت شناختن کالیفرینیا را دنبال کند
Iran, Islamic Republic of
افرین خیلی خوب گفتی
ب
Romania
انشاا...بزودی ایالات متفرقه امریکا محقق میشود
Iran, Islamic Republic of
با وجود دولت و حامی شدید سیاست خارجی محافظه کارانه در ایران، حمایت از این جنبش استقلال طلب را بعید می دانم..
Iran, Islamic Republic of
دولت نمیتواند در این زمینه کاری کند... کافیست مجلس انقلابی عمل کند و اعلام کند... و در مجموع کلیت نظام از این مسئله دفاع خواهد کرد .
هادی
United States
فروپاشی امریکا چه سودی برای مردم ایران دارد ؟ به فکر راه درمان برای سؤمدیریت و فقر بیکاری و تورم و ...کشور باشید!
United Arab Emirates
خوبیش اینه که دیگه در آینده بعضی غرب زده های ما دنبال مذاکره با کدخدا ی پیر نمیرن......
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نکن . راه علاج این کشور فروپاسی آمریکاست چون وقتی قبله ای نباشه که غرب پرستها بهش سجده کنن اونوقت یاد داخل می افتن و برای مردم کار میکنن
علی
Iran, Islamic Republic of
فروپاشی امریکا با توجه به پیش بینی امام راحل رحمت الله علیه که فرمودن شوروی و آمریکا هردو نابود میشن و با توجه به تحقق پیش بینی ایشون در مورد شوروی، اصلا دور از انتظار نیست. به امید اون روز.
راستی غافله هم غلطه! و درستش قافله است.
Iran, Islamic Republic of
اگر ما این کار رو انجام بدیم امریکا هم برنامه هاش رو برای کردستان و خوزستان و سیستان و بلوچستان و ... علنی میکنه

اگرچه همین حالا هم برنامه خاورمیانه جدید و تجزیه کشورها رو دنبال میکنن ولی ایران هم باید از این کارت هوشمندانه استفاده کنه
Iran, Islamic Republic of
ان‌شاالله و به حول قوه الهی
United States
...
Netherlands
اون موقع هست که باید بگیم،
صدای ما رو می شنوید از کالیفرنیا آمریکا،
.
Canada

یه دفعه قانون اساسی امریکا رو بخون بعد این چرندیات منتشر کن ، طبق قانون اساسی هیچ ایالتی نمیتونه تقاضای استقلال کنه ،...
salman
دوست من.
در قانون اساسی آمریکا حرفی له/علیه استقلال ایالت ها زده نشده. به همین خاطر هم در طول سالیان ایالت های مختلف آمریکا جنبش های استقلال طلبانه ای راه انداخته اند. مثلا در آلاسکا، کالیفرنیا، نیوهمشایر، و ...
منتهی دیوان عالی آمریکا در تفسیری که از قانون اساسی داده نظر خودش رو اینطور اعلام کرده که جدایی ایالت ها مجاز نیست.
بنابراین به نظر میاد ایالت ها منع قانونی برای جدایی ندارند و حتی در نظرسنجی های انجام شده بیش از 50 درصد مردم گفتن که در صورتی که نیاز باشه با جداشدن ایالت خود از ایالات متحده موافق هستند..
Iran, Islamic Republic of
اگه قانونن بشه که با آرای بیش از 50 درصد هر ایالتی جدا بشه پس باید هر 50 ایالت به خاطر یک هدف واحد جدا بشند و باز به خاطر همون هدف دوباره متحد بشن و باز بشه همون ایالات متحده آمریکا.
Iran, Islamic Republic of
این شتری که می تونه هر جا بشینه
معرفت
Iran, Islamic Republic of
باور کنیم که یک ویروس امریکا را تجزیه میکند .ولی افسوس که سیاست داران ما دیر میرسند
Iran, Islamic Republic of
ان شاء ا.. که با تجزیه امریکا نه تنها شاهد یک کالیفرنیای متحد با ایران باشیم بلکه بقیه ایالات هم اینچنین شود.
مجید
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
بازم توهم زدید جنبش وال استریت و یادتون رفته ؟ تهش چی شد ؟ مطمئن باشید آمریکا تجزیه نمیشه
Iran, Islamic Republic of
فقط مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
باید ما هم از تجزیه طلبان آمریکا حمایت کنیم تا تحریم ترمیم شده با برجام دوباره ترک بخوره
Iran, Islamic Republic of
1مریکا بزودی نابود می شود
Iran, Islamic Republic of
ما باید کالیفرنیا رو به رسمیت بشناسیم
Iran, Islamic Republic of
آمریکا همین الان هم از تجزیه طلبان ما حمایت کرده و می کند ما هم باید مقابله به مثل کنیم
رضا
Iran, Islamic Republic of
عجیب این است که از طرف دولت ما جواب شایسته ای به این درخواست کالیفرنیا داده نشده است در حالی که این فرصتی بینظیر برای ماست. ........
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
با توجه اینکه ما دیدم چگونه حکومت شوروی سابق فرو ریخت امرو نیز این امکان نیز بری ایالات متحد امریکا نیز فرهم شده بی شک این رخداد استاد خورده است و این ببر کاغذی را موریانه خوردهاند و به وضوح می توان گفت فردا کشور های مستقل امریکایی با استقلال در این قاره ضحور خواهند کرد