کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مجلس یازدهم» صرفا مجلس یازدهم نیست؛

کدامیک از نمایندگان جدید باید از راه آمده برگردند؟/ ۱۰ نکته درباره اولین مجلس گام دوم

13 خرداد 1399 ساعت 8:25

مجلس یازدهم فقط مجلس یازدهم نیست، بلکه بسیاری از کارهای انجام نشده و مسامحه کاری مجلس لابی باز، ضعیف و ناکارآمد دهم را نیز به دوش خواهد کشید.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: مجلس دهم با همه‌ حواشی و نواقص موجود در آن تمام شد و از این بابت بسیار جای خوشحالی وجود دارد. اما بیش از آنکه از آغاز به کار مجلس جدید خوشحال باشیم، باید برای تحقق شعارهای زمان انتخابات امیدوار باشیم.  البته که در حد همین چند روز سپری شده نمایندگان مجلس جدید مردم را با اتخاذ رویکرد وحدت و ضدفساد امیدوار کرده اند. اما به طور کلی چند نکته در این باره باید گفته شود:

1. مجلس یازدهم تقریباً عصاره و چکیده نزدیک به هفت سال تحلیل و تبیین گفتمان ناب انقلاب اسلامی است. در این سال ها کمر بسیاری از مردم زیر پای اشرافیگری و خود روشنفکر پنداری جریان غربگرا شکسته شد. تمام انتقادها و راهکارهایی که در طی این مدت نادیده انگاشته شد، هم اکنون قرار است به عمل تبدیل شود. اکنون و در گام دوم انقلاب اسلامی، فرصت آزمون و خطا و مصلحت اندیشی های کاذب وجود ندارد. بالاترین مصلحت، حفظ روحیه نشاط مردم و زنده بودن آرمان های انقلاب است.

2. همانگونه که علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی اعتراض به اعتبارنامه یکی از نمایندگان پرحاشیه مجلس اظهار کرده است: «مجلس یازدهم باید مقابله با اشرافیت و فساد را از خود شروع کند تا بتواند برعلیه هرمفسده ای در کشور قیام نماید.». اگر برخی نمایندگان به هر دلیلی درگذشته، حال و یا در ادامه فعالیت خود در مجلس، مرتکب فساد اخلاقی، اداری، اقتصادی و یا دچار رانت خواری شدند، در صورتیکه دیگر نمایندگان مجلس باز هم با آنها همنشین شوند و برای اداره امور کشور تصمیم بگیرند، چنین چیزی به نوعی خود، نقض غرض است. وقتی خانه ملت نتواند لکه ننگ فساد را از  یک جمع کمتر از سیصد نفری بزداید،  چگونه می خواهد برای بیش از 80 میلیون نفرتصمیم بگیرد و چگونه می تواند پای خود را بر گلوگاه های فساد در بیرون از مجلس بگذارد؟

3. اموال و دارایی های نمایندگان و وابستگان آنها باید در ابتدا و انتهای این مجلس شفاف باشد. غیر قابل انکار است که برخی از افرادبه طمع رسیدن به غنایم موجود در ذهن خود! به مجلس قدم می گذارند. فرقی هم بین این مجلس یا مجلس های گذشته نیست.

4. نمایندگان مجلس باید نسبت به انتخاب مشاوران و مسئولان دفتر خود حساسیت ویژه ای نشان دهند. ممکن است با گزینش های سلیقه ای از سوی مسئولین دفتر و یا تطمیع آنان، افراد مسأله دار بتوانند خود را به نمایندگان وصل کنند و در عوض، به سبب کانالیزه شدن ارتباط با نمایندگان، بعضی از مردم عادی و حتی نخبگان، اصلاً صدایشان به گوش نمایندگان نرسد.

5. مزایای نمایندگی در دوره های گذشته واقعاً تعجب برانگیز بوده است و باید در مجلس جدید شاهد این مزایا و موارد مشابه آن نباشیم. مثلاً بعضی از نمایندگان که سابقه وزارت دارند، یا سال ها استاد دانشگاه بوده و یا در سطوح بالای مدیریتی کشور حضور داشته اند، با الاغ و قاطر به مجلس نیامده اند که از پول مردم رنج کشیده، برایشان خودروی مخصوص مجلس کنار بگذاریم.

6. اخیراً روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، با انتشار عکسی از دو عدد کارت هدیه،در فضای مجازی نوشت: «در جلسه معارفه نمایندگان استان تهران با یکی از سازمان‌های دولتی استان، به هر نماینده دوعدد کارت هدیه به ارزش مالی ٢.٧ میلیون تومن جهت خرید از یکی از مارکهای داخلی، اهدا شد. بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شریعتی به سازمان مزبور برگرداندیم.»

به خلاف تصور عده ای، این گونه گزارش دادن ها از سوی نمایندگان مجلس نه تنها تعریف کردن و خودستایی نیست بلکه اساساً در راستای ایفای نقش نمایندگی از طرف مردم است.  اعطای کارت اعتباری یا اعطای امتیازات وتسهیلات ویژه و خاص از طرف نهادهای دولتی - با هر عنوان و با هر قصدی که باشد از نظر عامه مردم، از مصادیق رشوه دادن و خریدن رأی و نظر نمایندگان محسوب خواهد شد. اتفاقاً هر نهاد و سازمانی که اقدام به این کارها کند، باید بیشتر  زیر ذره بین مجلس و نمایندگان قرار گیرد و هیچ آرامشی نه در نزد مردم و نه در نزد نمایندگان نباید داشته باشد. زیرا در گیر و دار این بده بستان ها است که حق مردم گم می شود.

اما عجیب اینجاست که بر اساس گزارش این نماینده محترم، برخی دیگر از نمایندگان، این کارت اعتباری به اصطلاح هدیه را پس نداده اند! در حالیکه شأن نمایندگی حکم می کرد که این کارت ها به سوی آن مسئول امضاکننده کارت، پرت شده و بعد از آن هم روند عزل و برکناری او پیگیری شود.
 
7. مجلس یازدهم فقط مجلس یازدهم نیست، بلکه بسیاری از کارهای انجام نشده و مسامحه کاری مجلس لابی باز، ضعیف و ناکارآمد دهم را نیز به دوش خواهد کشید. به تعبیر دقیق تر، در بعضی زمینه ها، این مجلس به جای چهار سال باید به اندازه هشت سال کار کند. و این یعنی اینکه نمایندگان محترم حتی از یک دقیقه حضور خود در مجلس هم نباید غافل شوند.

8. جریان اصلاحات که تعریف مشخصی از آن نمی توان ارائه داد و اساساً تعریف این جریان، در نفی جریان رقیب خلاصه می شود، از مدت ها پیش شروع به تخریب نمایندگان و رئیس جدید مجلس کرده است. در صورتیکه نمایندگان محترم نیز به اختلافات بین خود دامن بزنند و به هر دلیلی بهانه دست رسانه های زنجیره ای بدهند، درگیر حواشی و پاسخگویی هایی بی مورد خواهند شد و راه اصلاح طلبان را ادامه خواهند داد که دود آن نیز سرانجام به چشم مردم خواهد رفت.

9. در سال های اخیر، مردم با تمام وجود حس کردند که غربگرایان به خلاف سخنان به ظاهر زیبا و فریبنده ای که برای به دست آوردن نظر عوام به زبان می آورند، اما برنامه ای منسجم برای اداره کشور ندارند. به دست آوردن کرسی های مجلس توسط جریان انقلابی فرصت بزرگی است که  با کارهای جهادی خود، برای همیشه  مردم را از  دست جریان عقب مانده و غرب زده نجات دهد. مثلاً اقدامات مثبت و جهادی رئیس مجلس فعلی در دوره 12 ساله مدیریت بر شهرداری تهران باعث شده که مردم تهران مدام دست به مقایسه شهرداران بعدی با شهردار سابق تهران بزنند. و این خود معیاری است تا شهرداران بعدی بتوانند بهتر از شهردار سابق برای مردم کار کنند. در غیر اینصورت خود به خود کنار گذاشته می شوند. نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

10. گفته شد که در فرآیند انتخاب ریاست مجلس یازدهم، 8 نفر آرای باطله داشتند. اگر قرار است که در آینده آرای باطله و سفید ادامه داشته باشد، بهتر است که بعضی از نمایندگان از همین الآن به اصطلاح تاکسی دربستی بگیرند و به خانه خود برگردند. زیرا بودن یا نبودن آنها برای مردم فرقی ندارد. اساساً خود مجلس نیز باید ساز و کاری تعیین کند تا نمایندگان بی کار یا کم کار، در معرض چشم مردم باشند تا توسط آنها نیز بازخواست شوند. قطعاً شفافیت آراء، قدمی مؤثر در جداسازی نمایندگان واقعی با نماینده نماها است. نماینده، نماینده شده است که به مردم پاسخ دهد نه آنکه با لطایف الحیل در درون مجلس هضم شود.


کد مطلب: 729473

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/729473/کدامیک-نمایندگان-جدید-باید-راه-آمده-برگردند-۱۰-نکته-درباره-اولین-مجلس-گام-دوم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com