پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۵۲
«مجلس یازدهم» صرفا مجلس یازدهم نیست؛

کدامیک از نمایندگان جدید باید از راه آمده برگردند؟/ ۱۰ نکته درباره اولین مجلس گام دوم

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 729473
مجلس یازدهم فقط مجلس یازدهم نیست، بلکه بسیاری از کارهای انجام نشده و مسامحه کاری مجلس لابی باز، ضعیف و ناکارآمد دهم را نیز به دوش خواهد کشید.
کدامیک از نمایندگان جدید باید از راه آمده برگردند؟/ ۱۰ نکته درباره اولین مجلس گام دوم
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: مجلس دهم با همه‌ حواشی و نواقص موجود در آن تمام شد و از این بابت بسیار جای خوشحالی وجود دارد. اما بیش از آنکه از آغاز به کار مجلس جدید خوشحال باشیم، باید برای تحقق شعارهای زمان انتخابات امیدوار باشیم.  البته که در حد همین چند روز سپری شده نمایندگان مجلس جدید مردم را با اتخاذ رویکرد وحدت و ضدفساد امیدوار کرده اند. اما به طور کلی چند نکته در این باره باید گفته شود:

1. مجلس یازدهم تقریباً عصاره و چکیده نزدیک به هفت سال تحلیل و تبیین گفتمان ناب انقلاب اسلامی است. در این سال ها کمر بسیاری از مردم زیر پای اشرافیگری و خود روشنفکر پنداری جریان غربگرا شکسته شد. تمام انتقادها و راهکارهایی که در طی این مدت نادیده انگاشته شد، هم اکنون قرار است به عمل تبدیل شود. اکنون و در گام دوم انقلاب اسلامی، فرصت آزمون و خطا و مصلحت اندیشی های کاذب وجود ندارد. بالاترین مصلحت، حفظ روحیه نشاط مردم و زنده بودن آرمان های انقلاب است.

2. همانگونه که علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی اعتراض به اعتبارنامه یکی از نمایندگان پرحاشیه مجلس اظهار کرده است: «مجلس یازدهم باید مقابله با اشرافیت و فساد را از خود شروع کند تا بتواند برعلیه هرمفسده ای در کشور قیام نماید.». اگر برخی نمایندگان به هر دلیلی درگذشته، حال و یا در ادامه فعالیت خود در مجلس، مرتکب فساد اخلاقی، اداری، اقتصادی و یا دچار رانت خواری شدند، در صورتیکه دیگر نمایندگان مجلس باز هم با آنها همنشین شوند و برای اداره امور کشور تصمیم بگیرند، چنین چیزی به نوعی خود، نقض غرض است. وقتی خانه ملت نتواند لکه ننگ فساد را از  یک جمع کمتر از سیصد نفری بزداید،  چگونه می خواهد برای بیش از 80 میلیون نفرتصمیم بگیرد و چگونه می تواند پای خود را بر گلوگاه های فساد در بیرون از مجلس بگذارد؟

3. اموال و دارایی های نمایندگان و وابستگان آنها باید در ابتدا و انتهای این مجلس شفاف باشد. غیر قابل انکار است که برخی از افرادبه طمع رسیدن به غنایم موجود در ذهن خود! به مجلس قدم می گذارند. فرقی هم بین این مجلس یا مجلس های گذشته نیست.

4. نمایندگان مجلس باید نسبت به انتخاب مشاوران و مسئولان دفتر خود حساسیت ویژه ای نشان دهند. ممکن است با گزینش های سلیقه ای از سوی مسئولین دفتر و یا تطمیع آنان، افراد مسأله دار بتوانند خود را به نمایندگان وصل کنند و در عوض، به سبب کانالیزه شدن ارتباط با نمایندگان، بعضی از مردم عادی و حتی نخبگان، اصلاً صدایشان به گوش نمایندگان نرسد.

5. مزایای نمایندگی در دوره های گذشته واقعاً تعجب برانگیز بوده است و باید در مجلس جدید شاهد این مزایا و موارد مشابه آن نباشیم. مثلاً بعضی از نمایندگان که سابقه وزارت دارند، یا سال ها استاد دانشگاه بوده و یا در سطوح بالای مدیریتی کشور حضور داشته اند، با الاغ و قاطر به مجلس نیامده اند که از پول مردم رنج کشیده، برایشان خودروی مخصوص مجلس کنار بگذاریم.

6. اخیراً روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، با انتشار عکسی از دو عدد کارت هدیه،در فضای مجازی نوشت: «در جلسه معارفه نمایندگان استان تهران با یکی از سازمان‌های دولتی استان، به هر نماینده دوعدد کارت هدیه به ارزش مالی ٢.٧ میلیون تومن جهت خرید از یکی از مارکهای داخلی، اهدا شد. بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شریعتی به سازمان مزبور برگرداندیم.»

به خلاف تصور عده ای، این گونه گزارش دادن ها از سوی نمایندگان مجلس نه تنها تعریف کردن و خودستایی نیست بلکه اساساً در راستای ایفای نقش نمایندگی از طرف مردم است.  اعطای کارت اعتباری یا اعطای امتیازات وتسهیلات ویژه و خاص از طرف نهادهای دولتی - با هر عنوان و با هر قصدی که باشد از نظر عامه مردم، از مصادیق رشوه دادن و خریدن رأی و نظر نمایندگان محسوب خواهد شد. اتفاقاً هر نهاد و سازمانی که اقدام به این کارها کند، باید بیشتر  زیر ذره بین مجلس و نمایندگان قرار گیرد و هیچ آرامشی نه در نزد مردم و نه در نزد نمایندگان نباید داشته باشد. زیرا در گیر و دار این بده بستان ها است که حق مردم گم می شود.

اما عجیب اینجاست که بر اساس گزارش این نماینده محترم، برخی دیگر از نمایندگان، این کارت اعتباری به اصطلاح هدیه را پس نداده اند! در حالیکه شأن نمایندگی حکم می کرد که این کارت ها به سوی آن مسئول امضاکننده کارت، پرت شده و بعد از آن هم روند عزل و برکناری او پیگیری شود.
 
7. مجلس یازدهم فقط مجلس یازدهم نیست، بلکه بسیاری از کارهای انجام نشده و مسامحه کاری مجلس لابی باز، ضعیف و ناکارآمد دهم را نیز به دوش خواهد کشید. به تعبیر دقیق تر، در بعضی زمینه ها، این مجلس به جای چهار سال باید به اندازه هشت سال کار کند. و این یعنی اینکه نمایندگان محترم حتی از یک دقیقه حضور خود در مجلس هم نباید غافل شوند.

8. جریان اصلاحات که تعریف مشخصی از آن نمی توان ارائه داد و اساساً تعریف این جریان، در نفی جریان رقیب خلاصه می شود، از مدت ها پیش شروع به تخریب نمایندگان و رئیس جدید مجلس کرده است. در صورتیکه نمایندگان محترم نیز به اختلافات بین خود دامن بزنند و به هر دلیلی بهانه دست رسانه های زنجیره ای بدهند، درگیر حواشی و پاسخگویی هایی بی مورد خواهند شد و راه اصلاح طلبان را ادامه خواهند داد که دود آن نیز سرانجام به چشم مردم خواهد رفت.

9. در سال های اخیر، مردم با تمام وجود حس کردند که غربگرایان به خلاف سخنان به ظاهر زیبا و فریبنده ای که برای به دست آوردن نظر عوام به زبان می آورند، اما برنامه ای منسجم برای اداره کشور ندارند. به دست آوردن کرسی های مجلس توسط جریان انقلابی فرصت بزرگی است که  با کارهای جهادی خود، برای همیشه  مردم را از  دست جریان عقب مانده و غرب زده نجات دهد. مثلاً اقدامات مثبت و جهادی رئیس مجلس فعلی در دوره 12 ساله مدیریت بر شهرداری تهران باعث شده که مردم تهران مدام دست به مقایسه شهرداران بعدی با شهردار سابق تهران بزنند. و این خود معیاری است تا شهرداران بعدی بتوانند بهتر از شهردار سابق برای مردم کار کنند. در غیر اینصورت خود به خود کنار گذاشته می شوند. نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

10. گفته شد که در فرآیند انتخاب ریاست مجلس یازدهم، 8 نفر آرای باطله داشتند. اگر قرار است که در آینده آرای باطله و سفید ادامه داشته باشد، بهتر است که بعضی از نمایندگان از همین الآن به اصطلاح تاکسی دربستی بگیرند و به خانه خود برگردند. زیرا بودن یا نبودن آنها برای مردم فرقی ندارد. اساساً خود مجلس نیز باید ساز و کاری تعیین کند تا نمایندگان بی کار یا کم کار، در معرض چشم مردم باشند تا توسط آنها نیز بازخواست شوند. قطعاً شفافیت آراء، قدمی مؤثر در جداسازی نمایندگان واقعی با نماینده نماها است. نماینده، نماینده شده است که به مردم پاسخ دهد نه آنکه با لطایف الحیل در درون مجلس هضم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مگر نمی گفتید مجلس دهم اصولگرا بود حالا چی شده
آزاد
Iran, Islamic Republic of
هیچ گرا و طلبی در کار نیست ، سه تفکر داریم، اول انقلابی و متدین واقعی ، دوم ریاکار و طرفدار اسلام آمریکایی و سکولار ، سوم غربگرا و شیفته و دلباخته دنیا
Iran, Islamic Republic of
چرا این مجلس انقلابی فقط با رای 42 درصد از واجدین شرایط رای دادن ، بوجود آمده است؟.
Iran, Islamic Republic of
که چی؟
Iran, Islamic Republic of
به خاطر وجود امثال افسادگرانِ شیفته غرب (به اصطلاح اصلاح طلب ) و وکیل الدوله بودن نمایندگانی که قسم یاد کرده بودند که وکیل مردم باشند و برای مردم کار کنند نه برای خودشان ولی این طور نبود اینها خسارات زیادی به کشور و ملت وارد کردند.......
Iran, Islamic Republic of
احسنت . شفافیت آراء اولین اقدام مجلس بعد از پاکسازی خودِ مجلس است .
33 بر 0
Iran, Islamic Republic of
برای ما صرف اسم اصولگرا که مطرح نیست! 200 نماینده اصول گرایانی بودند که در عملکرد مثل اون 100 نفر لیست امید عمل می کردند.پس در نتیجه برای ما فرقی نمی کند و ملاک عملکرد هست.امروز هم اگه ما میگیم اصول گرا،منظورمون اصولگرای انقلابیه نه هر اصولگرا.مفهوم بود؟
Iran, Islamic Republic of
مگر در مجالس هفتم، هشتم و نهم چه اتفاقی افتاد
Iran, Islamic Republic of
حرفی نداری این مجلس و ان مجلس میکنی
Canada
بله...بله...
Iran, Islamic Republic of
خيليها بوده و هستن كه زير نقاب اصولگرايي وارد عرصه سياست و قدرت شده و مي شوند اما پس از محكم كردن جاي پا در منصب و قدرت , نقاب از چهره برداشته و ..
م
Iran, Islamic Republic of
همین عزیزی نماینده ابهر که در مجلس از انقلاب و مردم حمایت میکرد و فاسدان را محکوم میکرد .
Iran, Islamic Republic of
پس فیلتر شورای نگهبان چه کاره است؟
ب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شما کم هوش و حواس هم هستی!!! مجلس دهم اصلاح طلب بود.
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها هنوز نمی دونن
م
Iran, Islamic Republic of
بسیار تحلیل عالی و درستی بود . احسنت
United States
مجلس ۲۰ درصدی
Iran, Islamic Republic of
مجلس قبلی ۴۸درصدی بود این ۴۴ درصدیه پس فرق چندانی از نظر حضور ندارند
Iran, Islamic Republic of
بله اما برخی ها هنوز باور ندارند که بابا مجلس دهم تموم شد و یازدهم اومد و باید تابع قوانین مصوب ان بود حالا ۴۲ درصد یا صد درصد
Iran, Islamic Republic of
.......
قمی
Iran, Islamic Republic of
بسم الله
متاسفانه خبرمیرسد اسماعیلی که از نیروهای لاریجانی و در شورای نگهبان بود قراراست بعنوان رییس دفتر آقای قالیباف در مجلس حضوریابد این یعنی همچنان سایه جریان اراتمند به هاشمی بر پارلمان پا برجا می ماند!
لذا از نمایندگان انقلابی انتظارمیرود سکوت نکنند و اگر خواهان تشکیل مجلس مستقل و رانت ستیز هستند مانع این انتصاب حاشیه ساز شوند.
Iran, Islamic Republic of
قمی درست گفته چون او و برادرش در دولت از حامیان هاشمی و روحانی بوده و هستند و نباید پای... به مجلس انقلابی بازشود
Iran, Islamic Republic of
یادت باشه در جهان همیشه هر حرفی رو با مدرک بزنی وگرنه یا منتشر نمی شه و یا اصلاحش می کنن که کار درستی هم هست
Canada
.....
Iran, Islamic Republic of
.ن..
از مجلس همین انتظار ومطالبه را داریم که با فساد داخلی خودش بجنگد.اول از خودش شروع کند در صورتیکه توانست جمع کوچک خودرا پاکسازی کند اونوقت بیاید وبرای رفع فساد از کل کشور برنامه ریزی کند..........
سعادتی
Iran, Islamic Republic of
ما نماینده های بزدل و لابی باز و رشوه گیر از نهادهای اجرایی دولت و مخلف شفافیت آرا نمی خواهیم .
ب
Iran, Islamic Republic of
مجلسی ها اگر می خواهند کار درست انجام دهند از همین اول کار باید جلو رانت رانتخواری رب بگیرند؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این حرف کاملا درستیه اول مجلس باید عوامل خودش رو اکسازی کند و گزینش درست انجام بده و بعد دنبال دیگر موضوعات بره
Iran, Islamic Republic of
خواست ملت شفافیت آراء است تا مشخص شود کسانیکه نماینده شده اند ، واقعا نماینده ملت و در جهت خدمت به ملت و کشور هستند یا بدنبال منفعت شخصی و حزبی خود . با کم کاری ها ، خلاف مسلهت ملت و... که در مجلس دهم رخ داد ، امید مردم را نابود کردند و این نظر را تعداد آراء نشان داد و انتظار ملت از نمایندگان جدید و انقلابی این است که بطور جهادی و انقلابی عمل کنند و فساد را ابتدا از خود شروع کنند و سپس تاثیر بسیار زیاد بگذارند و فساد را در دستگاه های دولتی و خصوصی از بین ببرند .
Iran, Islamic Republic of
مگر با پای خودشان آمدند که برگردند؟؟ شورای نگهبان تاییدشان کرده و ملت هم با آنها اعتماد کرده و رای داده اند و اگر قرار باشد این رسم را جا بیندازن دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود
واقعا شورای محترم نگهبان باید پاسخگو باشد که چگونه از فیلتر شورای نگهبان ایشان گذشته است!...
Iran, Islamic Republic of
عجب حرف خنده داری میزنی س چی با کله اومدن با ای خودشون اومدن و انتظار تایید شدن هم دارن!
کارگر
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
ما اکثریتی که رای ندادیم میفهمیدیم که این نماینده ها باید برگردند و به درد مردم نمیخورند
Iran, Islamic Republic of
نظر مردم مهمه وگرنه درصدی از مردم با هر نظری که دارند باید تابع نظراتی باشند که در انتخابات رای گرفته حالا شما چی میگی؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط تعداد انگشت شماری از نمایندگان مردم به اعتبارنامه های سه نماینده جنجالی اعتراض کرده اند؟ این یعنی بقیه با مفسدین و خائنین به رای ملت موافقند؟
اصغر
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان نمایندگانی که در دوره یازدهم انتخاب شده اند خوب می گویند اکثرا اصوللگرا هستند بلی بنا به گفته دوست عزیز اصولگرا یا اصلاح طالب یا اعتدال هرچه باشند مردم از انها صداقت وکارایی می خواهند ..
Iran, Islamic Republic of
نه خیر همین سه نفر هم کافیه چون همین سه نفر میتونن همه برای رای دادن و یا ندادن مجاب کنن
Iran, Islamic Republic of
ابي از اين مجلس هم گرم نميشه
Iran, Islamic Republic of
عملکرد دولت و اکثریت وکیل الدوله های مجلس دهم مردم را نا امید و مایوس از انتخابات و انتخاب نمودن کردند .
حالا که نمایند هایی انتخاب شده اند که امید است برای مطالبات و مشکلات مردم از جان مایه بگذارند .حاشیه هایی که دیده می شود همان راه مجلس دهم است . ......
Iran, Islamic Republic of
ما که خیلی امیدواریم این نمایندگان با عملکرد خوب خود مجلس رو به جایگاه اولشرگردونن
Canada
شب دراز است و قلندر بيدار.......
Iran, Islamic Republic of
نماینده های اقلیت ضرری برای به ارای اکثریت اصولگرا محسوب نمیشوند،لذا اگر این مجلس مصمم است بعنوان تخلفات مالی برخی از آن ها را اخراج کند رویه خوبی است بشرطی که برای کل نمایندگان ذره بین کنترل فساد بکار گرفته شود .
Iran, Islamic Republic of
حرف حق جواب نداره ذره بین نظارت باید برای همه باشه
شوفر قشون
Iran, Islamic Republic of
درود بر ارتش ایران عزیز
بابک
Iran, Islamic Republic of
در مجلس یازدهم نباید اجازه بدهند افراد ضد ولایت فقیه حضور داشته باشند راه ملت راه سردار شهید سلیمانی است..
امین
Iran, Islamic Republic of
ما طرفدار تفکر ناب انقلابی برگرفته از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم از حرکت اخیر مجلس استقبال می کنیم .
نكته ١١
United States
....